Archief - Osmose en diffusie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gladz0r

Legacy Member
Ik heb maandag examen biologie en er is zo'n ding dat ik eigenlijk zelfs uit de lessen niet snap.
Het is zo moeilijk uitgelegt dat ik er uiteindelijk kop nog staart aan krijg. Dus hopelijk kan iemand op het wetenschapforum het in mensentaal uitleggen ? :)

Wat is het verschil tussen osmose en diffusie?
Hoe kan je dit terug vinden in de dagelijkse praktijk?

Hoe komt het bijvoorbeeld dat een slak uitdroogt door osmose?

Als er mensen zijn die een antwoord weten op deze vragen alvast bedankt :p.

redwhizard

Legacy Member
als ik juist ben is

osmose: deeltjes a die worden opgezogen, en gaan naar een plaats met hoge consentratie aan deeltjes b


en difusie

deeltjes a gaan nar een plaats met lage consentratie aan deeltjes b



of omgekeerd :unsure:

Gladz0r

Legacy Member
redwhizard zei:
als ik juist ben is

osmose: deeltjes a die worden opgezogen, en gaan naar een plaats met hoge consentratie aan deeltjes b


en difusie

deeltjes a gaan nar een plaats met lage consentratie aan deeltjes b



of omgekeerd :unsure:
Osmose is van hoge concentratie naar lage concentratie met een selectief membraan tussen de verschillende delen.
Diffusie is van lage naar hoge concentratie.

Maar ik snap niet echt hoe dit invloed kan hebben op bv een slak? Of als iemand voorbeelden weet van zowel osmose als diffusie uit het dagelijks leven of het menselijk lichaam zou mij dit al veel duidelijker worden :D.

Parnakra

Legacy Member
Gladz0r zei:
Osmose is van hoge concentratie naar lage concentratie met een selectief membraan tussen de verschillende delen.
Diffusie is van lage naar hoge concentratie.
Slak == vochtig => veel vocht in de slakkencellen => hoge vochtconcentratie in slakkencellen.

Lucht => lage vochtconcentraties.

=> vocht gaat van hoge concentratie (slak) naar lage concentratie (lucht) => slak droogt uit.

aXl_

Legacy Member
Gladz0r zei:
Osmose is van hoge concentratie naar lage concentratie met een selectief membraan tussen de verschillende delen.
Diffusie is van lage naar hoge concentratie.

Maar ik snap niet echt hoe dit invloed kan hebben op bv een slak? Of als iemand voorbeelden weet van zowel osmose als diffusie uit het dagelijks leven of het menselijk lichaam zou mij dit al veel duidelijker worden :D.

stel dat je zout op een slak strooit. het wat zal zich willen verplaatsen van de lage concentratie aan zout naar de hoge (naar buiten) om +- gelijke concentraties aan zout in het water te krijgen. Daar enkel het water naar het zout kan en niet omgekeerd (door het membraan) zal de zoutconcentratie buiten de slak steeds hoger blijven en zal al het water zich uit de slak willen persen. (aka: uitdroging).

Gelijkaardige effecten krijg je als je een zoutwatervis in zoet water steekt (vis neemt steeds meer vocht op vanwege de zoutconcentraties binnen de vis) of een zoetwatervis in zout water (vis droogt uit daar de zoutconcentratie buiten de vis steeds hoger blijft).

Das toch wat ik me herinner uit m'n bio van het 6de :p

ook kan men bv water ontzouten door semi permeabele membranen door het water daar door te persen. Daarbij moet kracht geleverd worden tegen de osmotische druk van het water dat terug naar het zoute gedeelte van de tank wil stromen vanwege de hogere zoutconcentraties daar. De formule van osmotische druk heb ik in augustus nog gekend maar ben ik onderwijl weer comfortabel vergeten :p

edit: en diffusie...tja...stoffen zullen zich doorheen een oplossing verplaatsen om ongeveer gelijke concentraties overal in de oplossing te bekomen, en geen enkele stof wordt hierbij gehinderd door een of ander semi-permeabel membraan.

scorpion007

Legacy Member
diffusie = geen of permeabel membraan en (bv) water die concentratie gelijk maakt (van hoog naar laag)

osmose = semi-permeabel membraan (laat enkel water door), gaat concentratie van een andere stof in water gelijk maken

Jumping Chicken

Legacy Member
Diffusie is verplaatsing van deeltjes van een plaats met hoge concentratie naar een plaats met lage concentratie. (al dan niet doorheen een membraan)

Osmose is passieve verplaatsing van water doorheen een membraan dat enkel water doorlaat maar niet de opgeloste stoffen in het medium. Het compartiment waar minder opgeloste stof aanwezig is bevat meer water. Dus hierdoor zal water zich verplaatsen naar het compartiment met meer opgeloste stoffen toe (waar dus minder water aanwezig is)

Dat verklaart waarom een slak uitdroogt wanneer je er NaCl op strooit.

Gladz0r

Legacy Member
merci voor het duidelijk voorbeeld! Eigenlijk is het simpel ma ze leggen da zo moeilijk.

grey-turtle

Legacy Member
Diffusie is gemakkelijk te begrijpen met dit voorbeeldje: als je een druppel inkt in een (doorzichtig) glas met water doet, dan gaat het de inkt zich gaan verspreiden of diffunderen.

metaphore

Legacy Member
waarom diffundeert vet niet in een glas water?

ik weet het :feest:
toch iets dat ik weet

spijtig da ze zulke dingen niet vragen op examens

2 many soldiers

Legacy Member
vergeet de begrippen hypertonisch en hypotonisch niet !

metaphore

Legacy Member
Mja als ik het zo zou uitleggen op men scheikunde examen zou ik frontaal gebuisd zijn.
Dat ze niet oplossen is het verschijnsel, niet den uitleg :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan