Archief - Opties schoolverlater zonder getuigschrift 2e graad

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bokskangoeroe

Legacy Member
Hai!

Een maat van me is door omstandigheden met school moeten kappen, heeft dus bijgevolg zijn 4e kantoor niet afgemaakt. Hij is nu 22 en heeft aantal jaren gesukkeld met werk en problemen met zijn uitkering... Alsnog beseft hij dat het zo niet verder kan en heeft besloten om er eens serieus werk van te maken. Mijn vraag hier nu is: wat is het beste wat hij volgens jullie kan doen?

Ikzelf ben bezig met de middenjury, is niet erg moeilijk (kantoor) en is bij mij vrij vlot verlopen. Maar aangezien hij er een paar jaar uit is geweest heeft'ie dat ritme van het leren niet meer, hij is het gewoonweg niet gewend. En met dat zevende jaar erbij moet hij eigenlijk nog 5 jaar inhalen (is per graad dus 3e moet er ook bij).

Via de middenjury kan dit dus wel even duren voor hij zijn diploma kan halen, heeft iemand misschien een beter idee? Of iem met ervaring met een soortgelijke situatie?

grts, Saf!


PS: alle offtopic-zever en bullshit wordt gemeld, dus hou het proper:)

?therapy?

Legacy Member
Gewoon proberen terug in het "leer"-ritme te geraken :) zodat ie toch al zijn middelbaar diploma heeft?

coap

Legacy Member
2dekans onderwijs!

kunde perfect doen in combinatie met vdab contract ( dus ge word betaalt terwijl ge overdag studeert) en werkt gewoon zoals school alleen worde volwassen benaderd ist ni van omg ge zijt te laat in de les , strafstudie .

Tis de ideaale oplossing ge krijgt ook ne persoonlijke mentor en al die u helpt en opvolgt. In leuven is er bijvoorbeeld een en in de meeste steden , google it :)

en het werkt ook modulair dus elk vak da ge er door zijt zijde er door , gebuisd? moogde het opnieuw proberen

ik zelf doe hier opvoeder in ( kantoor hebbe ze ook) , das dan opvoeder a2 diploma + een gewoon tso diploma , dus kunt erna nog iet anders gaan doen als ge goesting hebt

gl!

EverlastingHate

Legacy Member
Volgt gewoon een praktijkopleiding bij de vdab of zo, en vergeet dat secundair diploma.

HighWire

Legacy Member
Midden jury eventueel? heb ik ook gedaan... Is wel volledig op u eentje leren (tenzij ge iemand vind voor u bijles te geven ofzo...)

Bokskangoeroe

Legacy Member
@EverlastingHate: nenee, hij moet echt dien A2 hebben, dat opent toch al een paar deuren hé. Alléja, hij moet het zelf weten, kans dat'ie zich inschrijft voor de middenjury is groot.

Ik heb vandaag trouwens mijn laatste examen daar gehad (LO :p) en alles toch vrij vlot verlopen, met misschien boekhouden als uitzondering... Duimen nu!

jodeman

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Volgt gewoon een praktijkopleiding bij de vdab of zo, en vergeet dat secundair diploma.
Wat een uitspraak! Diploma's hebben ineens geen belang meer. Vergeet het!
Cursussen hebben weinig tot geen belang zonder een diploma. Je gaat waarschijnlijk snel aan werk raken omdat je vrijwel niets kost en laag betaald gaat zijn. Als je niet zeker bent over wat je vertelt zwijg dan beter! Dit is een levensbepalende keuze en zo een amateuristische praat kan iemand zijn leven wel eens een verkeerde richting doen opgaan.

^MystiQ

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Volgt gewoon een praktijkopleiding bij de vdab of zo, en vergeet dat secundair diploma.
waar gade over 20 jaar staan als ge geen diploma hebt, tzal al moeilijk genoeg worden MET diploma, laat staan zonder een diploma ...

Hail Priest!

Legacy Member
jodeman zei:
Wat een uitspraak! Diploma's hebben ineens geen belang meer. Vergeet het!
Cursussen hebben weinig tot geen belang zonder een diploma. Je gaat waarschijnlijk snel aan werk raken omdat je vrijwel niets kost en laag betaald gaat zijn. Als je niet zeker bent over wat je vertelt zwijg dan beter! Dit is een levensbepalende keuze en zo een amateuristische praat kan iemand zijn leven wel eens een verkeerde richting doen opgaan.

Ge moet ook realistisch zijn hé. Die gast is al 22 en zat nog altijd maar in het 4e middelbaar. Hoogstwaarschijnlijk niet van de slimste dus ... Als de motivatie er niet is, is middenjury zeker en vast geen oplossing.

Trouwens, bij de vdab hebde echt een groot aanbod aan opleidingen. Het is trouwens zeker niet de regel dat ge dan later niet veel gaat verdienen.
Als zelfstandig schrijnwerker bv kunt ge héél goe uwe kost verdienen.

^MystiQ

Legacy Member
Hail Priest! zei:
Trouwens, bij de vdab hebde echt een groot aanbod aan opleidingen. Het is trouwens zeker niet de regel dat ge dan later niet veel gaat verdienen.
Als zelfstandig schrijnwerker bv kunt ge héél goe uwe kost verdienen.

En voor zelfstandig schrijnwerker moet ge geen brains hebben ofzo ? Em geraakt nog nie door zijn kantoor studies en no offense @ kantoor maar da zijn echt easy studies hoor.

+ daarbij komt dat iemand in de houtbewerking 6 jaar hout gekregen heeft in het middelbaar om het houtbewerken piekfijn aan te leren, naar mijn mening kan een opleiding bij de vdab daar nooit aan tippen, hoe goed die opleidingen ook zijn ;)

EverlastingHate

Legacy Member
Hail Priest! zei:
Ge moet ook realistisch zijn hé. Die gast is al 22 en zat nog altijd maar in het 4e middelbaar. Hoogstwaarschijnlijk niet van de slimste dus ... Als de motivatie er niet is, is middenjury zeker en vast geen oplossing.

Trouwens, bij de vdab hebde echt een groot aanbod aan opleidingen. Het is trouwens zeker niet de regel dat ge dan later niet veel gaat verdienen.
Als zelfstandig schrijnwerker bv kunt ge héél goe uwe kost verdienen.

Eindelijk ene die het begrijpt.

Nog eens zoveel jaren lijden zekers voor een diploma dat toch niet zoveel waard is, om te zeggen niets. Nee, kies dan voor de korte methode die meteen werk garandeerd.

En ja, hoe oud gaat die péé tegen dan wel niet zijn, hallo ik ben 25 jaar en net afgestudeerd in kantoor...

^MystiQ

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Eindelijk ene die het begrijpt.

Nog eens zoveel jaren lijden zekers voor een diploma dat toch niet zoveel waard is, om te zeggen niets. Nee, kies dan voor de korte methode die meteen werk garandeerd.

Kvraag mij eens 1 ding af, zitte gij in de techniekwereld ? Want ge zout het allezins nie zeggen.
Volgens uw redenering zouden we beter allemaal op ons 16 van school gaan en een opleiding bij de vdab gaan voglen en gaan werken want dat levert ons veel meer op .. :x

EverlastingHate

Legacy Member
Math'ke zei:
Kvraag mij eens 1 ding af, zitte gij in de techniekwereld ? Want ge zout het allezins nie zeggen.
Volgens uw redenering zouden we beter allemaal op ons 16 van school gaan en een opleiding bij de vdab gaan voglen en gaan werken want dat levert ons veel meer op .. :x

Dude, ge kunt moeilijk verwachten dat hij terug naar het middelbaar gaat he. De praktijkopleiding die hij zal verwerven zal zowiezo van kortere duur zijn dan in het middelbaar.

En ja, ik heb techniek gedaan(electro-mechanica), ik kon geen zak van electro-mechanica na het secundair, praktijkopleidingen in het tso secundair trekken op geen ballen, maar dat is eigenlijk een andere discussie. De echte leerschool zal later het bedrijf zijn, en zolang je maar dat papierken en een beetje basiskennis hebt.

En nee ik zit niet meer in de techniek, na het secundair ben ik een andere weg uitgegaan.

jodeman

Legacy Member
Hij moet geen biotechnicus worden, bijvoorbeeld gewoon electriciteit aan BSO is praktijkgericht, veelgevraagd, goedbetaald en niet echt al te veel studeerwerk. Als hij dat diploma in handen heeft kan een werkgever er zeker van zijn dat hij iets kent van het beroep, meer dan iemand met een cursus van de vdab alleszins.
Nog een optie die hij heeft is leercontract, dan kunt ge bij een zelfstandige praktijkgericht een beroep leren. Dan kan hij nog voort met referenties, maar wanneer hij ander werk zoekt gaat hij het moeilijker hebben dan iemand met een diploma.

Quilombo

Legacy Member
Math'ke zei:
Volgens uw redenering zouden we beter allemaal op ons 16 van school gaan en een opleiding bij de vdab gaan voglen en gaan werken want dat levert ons veel meer op .. :x

niet allemaal, maar hij wel. leer lezen.

twoen

Legacy Member
leer een stiel

bv plakker : 5 jaar "niks" verdienen en de stiel leren bij een vakman
dan zelf beginnen en stinkend rijk worden

Bokskangoeroe

Legacy Member
Hail Priest! zei:
Ge moet ook realistisch zijn hé. Die gast is al 22 en zat nog altijd maar in het 4e middelbaar. Hoogstwaarschijnlijk niet van de slimste dus ... Als de motivatie er niet is, is middenjury zeker en vast geen oplossing.
Toch even opklaren: hij was 17 in't vierde, was er net niet door en werd 18 in de vakantie. Zonder zin om nog naar school te gaan ging hij werken... waar hij nu dus spijt van heeft en alsnog zijn diploma wil halen. Zeker geen domme vent

TheCrow7

Legacy Member
jodeman zei:
Wat een uitspraak! Diploma's hebben ineens geen belang meer. Vergeet het!
Cursussen hebben weinig tot geen belang zonder een diploma. Je gaat waarschijnlijk snel aan werk raken omdat je vrijwel niets kost en laag betaald gaat zijn. Als je niet zeker bent over wat je vertelt zwijg dan beter! Dit is een levensbepalende keuze en zo een amateuristische praat kan iemand zijn leven wel eens een verkeerde richting doen opgaan.

Ik ken mensen genoeg die zonder diploma's toch een goed betaalde job hebben.

Er bestaat zoiets als opleiding op bedrijf, externe opleidingen, ervaring opdoen. Dat is de dag van vandaag belangrijker dan een diploma: gemotiveerd zijn en willen werken.

Kijk er anders maar de vacatures eens op na: "Diploma 'ABC' of gelijkgesteld door ervaring".

Natuurlijk is het voor hem wel interessant om toch dat diploma secundair te halen, je begint dat sowieso hoger op de ladder.

stoffer

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Ik ken mensen genoeg die zonder diploma's toch een goed betaalde job hebben.

Er bestaat zoiets als opleiding op bedrijf, externe opleidingen, ervaring opdoen. Dat is de dag van vandaag belangrijker dan een diploma: gemotiveerd zijn en willen werken.

Kijk er anders maar de vacatures eens op na: "Diploma 'ABC' of gelijkgesteld door ervaring".

Natuurlijk is het voor hem wel interessant om toch dat diploma secundair te halen, je begint dat sowieso hoger op de ladder.

of "gelijkgesteld door ervaring"
Zegt eens hoe iemand die net gestopt is met school zonder diploma dan moet beginnen?
Ge moet altijd kunnen beginnen, en een papierke meer kan verdomd handig zijn om dat te kunnen.

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik ben maar tot mijn 4de gegaan dus tot 2de graad, ik raad het hem ten sterkste af om zo school te verlaten en werk te gaan zoeken want dat zal geen vetten zijn.

Dat hij zoals hierboven al gezegd 2de kans onderwijs gaat volgen, want ik wete hoe lastig het is met van die jonge gastjes in een klas te moeten gaan zitten. (mogelijkgeden genoeg om toch een diploma te halen)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan