Arifiene
Legacy Member
angelus2002 zei:Toch wel... Donderdag nog examen over gehad.
School stelt wél daden als verkoper. Je moet hier kijken naar het criterium van 'beroepsactiviteit' ipv 'winstbejag'.
Beroepsactiviteit veronderstelt een veelvuld van handelen, dmv een vooropgezette organisatie. (+/- ondernemingsbegrip, zie waterbootarrest).
Aangezien de school regelmatig en georganiseerd cursussen verschaft (=product, geen dienst), hetgeen wsl zelfs in haar statuten staat, veonderstelt dit dus onder artikel 1.6a WHPC te vallen. Dus de school is verkoper.
En, of je nu op de hoogte bent over wat het gaat (of je nu al dan niet weet wat de achterliggende reden is van de aanmaning) doet er niet toe. Geen rekening, niet betalen. Punt. Geen rekening, geen stuiting van de verjaringstermijn. Verloopt er 1 jaar, spijtig voor de school. Bij mijn weten zijn ze trouwens al op de hoogte gesteld geweest dat er géén rekening gestuurd is. Als je zaken wil doen, moet je op zo'n dingen letten, anders moet je eens goed gaan nadenken over je organisatie en administratie structuur.
Als straks Base besluit om mij geen rekeningen meer te gaan sturen, geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt om 'vrijwillig' die te gaan betalen hoor.
Niet elke school verschaft zelf de cursussen, héél veel scholen doen dit zelfs helemaal niet en laten deze aankopen bvb in de boekhandel door de studenten=> dan stelt ze ook niet regelmatige daden van koophandel (bvb 1 busreis, das niet regelmatig).
Rechten is niet zwart-wit... Het is verschillende tinten grijs.
Overigens => geen rekening, niet betalen, bij uw voorbeeld van base zal dat niet opgaan, want je wordt geacht te handelen als een normaal zorgvuldig persoon, en een normaal zorgvuldig persoon (' de goede huisvader') zal het wel merken als em 3 maand geen rekening van en gsm krijgt en zal zélf informeren hoe dat komt.

.