Archief - Op zoek naar een woord

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EazY

Legacy Member
Lo,

ik ben op zoek naar een benaming die men gebruikt om abstracte dingen concreet voor te stellen,

dus bv. een hartje stelt verliefdheid voor, magere hein de dood, etc.

Het is niet icoon/metafoor/symbool.
Ik dacht even aan reïficatie maar dat is 't volgens mij ook niet.. het was iets met een paar a's in ofzo :D

EazY

Legacy Member
nee het gaat niet om de afbeelding van het hartje zelf, eerder om de benaming :)

EazY

Legacy Member
ook niet :)

*edit: ik heb gezien in 't 5e jaar ASO :unsure: al 'n tijdje geleden dus

den Acid Burn

Legacy Member
als ge iets abstracts gaat voorstellen met een teken: bv een hartje --> verliefdheid etc zijt ge imo bezig met 'symboliseren'

ik ken daar geen fancy woord voor

Time

Legacy Member
al·le·go·rie (de ~ (v.), ~ën)
1 symbolische voorstelling van een idee of een ander abstract begrip in de kunst

Santa

Legacy Member
al·le·go·rie (de ~ (v.), ~ën)
1 symbolische voorstelling van een idee of een ander abstract begrip in de kunst

Klopt wel he dan. De dood als magere hein.

EazY

Legacy Member
ja, misschien beetje vage beschrijving maar 't was al 'n tijdje geleden dat ik erover gehoord had dus...

de draad mag dicht voor mijn part.

Ali_

Legacy Member
Hmm, latijn heeft zijn voordelen:
Metonymie
Om heel exact te zijn: abstractum pro concreto

Feignasse

Legacy Member
Ali_ zei:
Hmm, latijn heeft zijn voordelen:
Metonymie
Om heel exact te zijn: abstractum pro concreto

Maar da's in zekere zin het omgekeerde, nl een abstract begrip dat in feite naar iets concreets verwijst...

Ali_

Legacy Member
Idd, hij vroeg het omgekeerde! Concretum pro abstracto dus, ook een vorm van metonymie.
Te snel willen zijn...
Alhoewel, zijn eerste voorbeeld toch abstractum pro concreto is hoor.
Hart als verliefdheid, verliefdheid is hier het concrete dat wordt voorgesteld als een hart da in se niets te maken heeft met liefde en dus als het abstracte gezien wordt.=>abstractum(hart) pro concreto (liefde)
Het tweede voorbeeld dan is de dood als magere hein voorstellen. Magere hein is concreet, het woord op zich heeft geen bestaan zonder het woord dood (dat dus als het abstract begrip handelt).=>concretum(magere hein) pro abstracto (dood)

Hellrabbit

Legacy Member
Tiens, ik dacht altijd dat een allegorie een verpersoonlijking was van een abstract begrip

Ali_

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Tiens, ik dacht altijd dat een allegorie een verpersoonlijking was van een abstract begrip

Allegorie is een metaforische voorstelling van een abstract begrip, da wordt vaak in boeken en gedichten enzo gebruikt. En zoals Time zei wordt het ook in de beeldende kunst gebruikt.

Indy

Legacy Member
Ali_ zei:
Allegorie is een metaforische voorstelling van een abstract begrip, da wordt vaak in boeken en gedichten enzo gebruikt. En zoals Time zei wordt het ook in de beeldende kunst gebruikt.

Je vergeet dan nog de koningin der wetenschappen: filosofie! *ontwijkt schoen*
De grot van Plato, bijvoorbeeld

Ali_

Legacy Member
Indy zei:
Je vergeet dan nog de koningin der wetenschappen: filosofie! *ontwijkt schoen*
De grot van Plato, bijvoorbeeld

? Dat is toch gewoon taalkunde toegepast in de filosofie.
Er staat trouwens boeken, dat van plato staat wrs in een of ander werk beschreven, het is en blijft dus een metaforische beschrijving en heeft niets met filosofie te maken, maar zoals een woord in elke wetenschap gebruitk kan worden, kan dat ook in de filosofie.

Indy

Legacy Member
Ali_ zei:
? Dat is toch gewoon taalkunde toegepast in de filosofie.
Er staat trouwens boeken, dat van plato staat wrs in een of ander werk beschreven, het is en blijft dus een metaforische beschrijving en heeft niets met filosofie te maken, maar zoals een woord in elke wetenschap gebruitk kan worden, kan dat ook in de filosofie.

Dat is een allegorie hoor, staat ook wel bekend als "De allegorie van de grot"

(google bewijs: http://www.google.be/search?hl=nl&q=grot+van+plato+allegorie&btnG=Zoeken&meta=)

(kvond 'boeken' niet specifiek genoeg, wou er gewoon even op wijzen ter informatie :) )

Ali_

Legacy Member
Ik zeg toch niet dat de grot van plato geen allegorie is!
Ik zeg dat allegorie een woord is, dat idd kan gebruikt worden in de filosofie.
Een woord dat wijst op een metaforische beschrijving van iets.
Ik zei dat het vaak in boeken wordt gebruikt, nergens heb ik het uitsluitend over boeken.
Het zou nogal vreemd zijn als woorden uitsluitend in boeken gebruikt mogen worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan