Archief - Op kot - limietbegrenzers (downloaden)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Killertux

Legacy Member
Korte situatieschets: we zitten met 9 op kot in Gent en hebben een telentaansluiting waar we 35 gigabyte per maand kunnen verbruiken.

Nu begint het een beetje de spuigaten uit te lopen want telkens 14 dagen na de reset zitten we op smallband wat met 9 mensen totaal ondoenbaar is.

Is er een oplossing, hardwarematig of softwarematig, waarmee je de limiet per vertrekkende lankabel kan beperken?
Er loopt dus telkens 1 UTP kabel van de modem/router naar de kamers afzonderlijk.

Alle ideeen zijn welkom en zullen zeker bekeken worden.

Alvast bedankt,
Mvg
Jonas

TiZon

Legacy Member
Servertje tussen zetten, vaste IP's geven aan iedereen, en dan IP's limteren op x aantal GB...

chosen1

Legacy Member
het is ook niet te doen aangezien ge dit (een programma dat het verbruik limieteerd) op elke pc moet zetten en dus ook gemakkelijk kunt uitzetten als ge eens wat wilt leechen


ge kunt inloggen op de router en systematisch mensen een DHCP release toekennen zodat hun downloads stil vallen :p

*edit* zoals TiZon zegt gaat het wel maar dan zijn er wel kosten aan verbonden

Killertux

Legacy Member
iemand die mij zo een concrete (goedkope) serveroplossing kan voorstellen?

Killertux

Legacy Member
ik deel uw mening sephiroth maar liefst geen discussie over providers :p

snake880

Legacy Member
Het hangt natuurlijk van de situatie af.
Is het omdat één persoon in zijn eentje 20GB afhaalt of verbruikt iedereen ongeveer evenveel?
In het laatste geval zal het volume limiteren per gebruiker niets helpen, want dan kom je apart van elkaar wel op smalband.
Een server opzetten is wel een oplossing om het verbruik "eerlijk" te verdelen, maar dat kost ook geld.
Misschien gewoon afspraken maken met iedereen om samen volumeblokken te kopen. En als je dan zelf meer verbruikt dan de andere ook zo eerlijk te zijn om meer te betalen.

Lord Seth

Legacy Member
't Is simpel, stap over op ADSL.
Dommel is wel geschikt, neem het plusabo. 200 GB/Ongelimiteerd upload voor 60 EUR. Deel die 60 EUR / 9 = heel goedkoop. Geen gezeur meer over limieten, en iedereen mag downloaden wat hij wilt.

Met iedereen een limiet van 3,8 GB te geven, is het probleem niet opgelost. Nog steeds gaan jullie tegen de limiet oplopen.

Killertux

Legacy Member
om te antwoorden op snake: er werden op 3 dagen respectievelijk 5,6 en opnieuw 5 giga gedownload.

beperken per IP-adres zou dus wel degelijk helpen denk ik

@Lordseth: we zitten te ver van die adsl centrale, hebben antwoord gekregen dat het niet beschikbaar was

freeza

Legacy Member
als je dat laat testen op het telefoonnummer van je eigen kot zal het inderdaad niet beschikbaar zijn omdat het een telefoonlijn is van telenet...
probeer eens een telefoonnummer van een gebuur die bij belgacom zit...

Lord Seth

Legacy Member
Laat je testen op basis van je adresgegevens. E-mail naar dommel sturen, als ze zeggen dat ze het alleen via de telefoon doen, moet je maar eens bellen :)

Killertux

Legacy Member
Daar heb je wel een punt alletwee, maar ik zou toch liever gaan voor een oplossing die niet vereist dat je van provider verandert, kwestie van contracten ed...

Blackend

Legacy Member
Met serverke werken. Ge hebt toch wel ergens nog een oude pc liggen ? Zoek een beetje op google/GoT en daar zulde wel info vinden over hoe ge zoiets moet configureren.

Lord Seth

Legacy Member
Killertux zei:
Daar heb je wel een punt alletwee, maar ik zou toch liever gaan voor een oplossing die niet vereist dat je van provider verandert, kwestie van contracten ed...
Contracten? Opzeggen is zo simpel als uwe boterham smeren. Eens bellen naar Telenet, zeggen dat je wil overstappen, vraag of je vast zit aan iets. Zoniet, kun je je opzegbrief versturen. Dan moet je aanvraag doorsturen naar Dommel, en heel de reutemeteut.

hipStar

Legacy Member
iemand die ik ken zit met 11 op kot en die hebben samen 15gig die ze mogen gebruiken. En dan klaagt de kotbaas da ze er telkens overzitten

SMa

Legacy Member
Zelfde probleem hier, met 6 op 12GB.
We zijn nu eindelijk wel overeen gekomen om niets meer te downloaden als het niet school-gerelateerd is. Vroeger werd er soms nog eens +50MB "nutteloos" afgehaald, nu gebeurt dit steeds op school.
Maar surf maar eens met 6 man [allemaal ICT'ers] op 12GB... na 2 à 3 weken zit je zowiezo op smallband.

Hier wachten we nu op Dommel Cityconnect, hopelijk komt dat snel beschikbaar in Gent (wordt ergens in januari/februari verwacht)

Lord Seth zei:
no one cares...
het is niet altijd zo simpel wanneer je op kot zit en met 9 man moet overeenkomen
je zit trouwens altijd een tussenperiode zonder internet, en niet iedereen gaat daarmee akkoord

killgore

Legacy Member
ik heb dat probleem gelukkig niet (ben enige die zwaar downt). Maar afspreken met je kotgenoten en shared folders opzetten kan helpen, kans is echt groot dat je vaak de zelfde bestanden 2x binnenhaalt (bv. series).

jeron

Legacy Member
Deel hier ook 12 gig met nog 4 andere personen. Enkele weken terug hebben we een login en password gekregen. Nu heeft elk van ons een limiet van iets meer dan 2 gig per maand.. :( Terwijl er in het 'kot'contract staat dat we hier over de grootste volumeblok van Telenet zouden! beschikken..
www.studenteninternet.be

Lord Seth

Legacy Member
SMa zei:
Zelfde probleem hier, met 6 op 12GB.
We zijn nu eindelijk wel overeen gekomen om niets meer te downloaden als het niet school-gerelateerd is. Vroeger werd er soms nog eens +50MB "nutteloos" afgehaald, nu gebeurt dit steeds op school.
Maar surf maar eens met 6 man [allemaal ICT'ers] op 12GB... na 2 à 3 weken zit je zowiezo op smallband.

Hier wachten we nu op Dommel Cityconnect, hopelijk komt dat snel beschikbaar in Gent (wordt ergens in januari/februari verwacht)


no one cares...
het is niet altijd zo simpel wanneer je op kot zit en met 9 man moet overeenkomen
je zit trouwens altijd een tussenperiode zonder internet, en niet iedereen gaat daarmee akkoord
Willen we wedden? Hebben we geluk, dan zit je niet zonder internet. Je zorgt dat je nu Dommel besteld, je zorgt dat je nu Telenet opzegt, wie weet zit je met een overlapping. I think, so I care. Het is wel zo simpel, maar je moet het maar willen, als jullie op jullie luie gat willen blijven zitten en te veel betalen aan die duopolisten, met een strakke limiet en nog eens smalband erbovenop. Ik heb wel de plicht om jullie te informeren, je ziet maar wat je ermee doet :niceone:


Trouwens, welke idioot gebruikt een ExpressNet abo in een studentenkot met 6 mensen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan