http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GFS18H52J
CD&V vreest voor nucleair fonds
CD&V vindt dat de federale regering te veel risico's neemt met de nucleaire spaarpot Synatom.
De federale regering besliste in januari om ongeveer 110 miljoen euro ter beschikking te stellen van milieuvriendelijke investeringen of projecten. Het geld is afkomstig uit Synatom, een fonds onder beheer van Electrabel, dat wordt gestijfd met bijdragen van de consumenten. Het is bedoeld om de ontmanteling van de oude kerncentrales te financieren.
In het wetsontwerp dat de regering intussen heeft opgesteld, staat niet naar welke soort investeringen het geld dan wel mag gaan, stelt CD&V vast. Bovendien zou het geld uitgeleend worden aan een lage interestvoet, terwijl het nucleair fonds wettelijk een rendement van minstens vijf procent moet halen.
,,Wij zijn er niet tegen dat er middelen uit het fonds in eigen land worden geïnvesteerd. We zijn er ook niet tegen dat meer wordt geïnvesteerd in milieuvriendelijke projecten'', zegt CD&V-kamerlid Simonne Creyf. ,,Maar dit laatste staat niet in het wetsontwerp, zelfs niet in de toelichting erbij, en is dus helemaal niet gegarandeerd.''
De regeling doet het CD&V-kamerlid vrezen dat er een gat geslagen zal worden in het nucleair passief. CD&V vreest ook dat de groeivoet van het Synatomfonds van vijf procent niet aangehouden kan worden als er goedkope leningen mee verstrekt worden.
,,Er is een risico dat niet al het geleende geld beschikbaar of zelfs nog aanwezig zal zijn op het ogenblik dat het nodig is. Zo heel veel tijd is er niet over. Als de socialisten hun koppigheid doordrijven, zal dit fonds al vanaf 2015 aangesproken moeten worden om de kerncentrales te sluiten.''
CD&V vreest dat ,,de toekomst weerom extra belast wordt''. ,,Vanaf 2015 zal er - nog maar eens - extra betaald moeten worden op energie om het gat in het nucleair fonds verder aan te vullen'', zegt Creyf. ,,Het zijn de producenten die hiervoor verantwoordelijk zijn, het zijn de consumenten die het zullen mogen betalen.''
In Synatom zit ongeveer 4,5 miljard euro. Vorig jaar was er even sprake van de overname van het fonds door de overheid om het gat in de begroting te dichten.
Dat is toen niet gebeurd, wel is toen voorgesteld dat het fonds aangesproken kon worden om energievriendelijke initiatieven te ondersteunen.
Artikel van 17/02/2007