Archief - Onder water ademen met elektrolyse

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PadreZaman

Legacy Member
Via elektrolyse van water is het mogelijk uit water zuurstof te halen. Bied dit geen mogelijkheden voor duikaperatuur en bestaat dit? Als dit niet bestaat,waarom dan niet?

h0pje

Legacy Member
Even gokken: omdat ge elektriciteit nodig hebt en da al heel wa plaats inneemt + omdat het zoooooooo weinig zuurstof aan een heel traag tempo maakt waardoor et toch niet rendabel is. Don't shoot me if I'm wrong ;)

devilface

Legacy Member
Niet toepasbaar omdat zuurstof giftig wordt als ge te diep duikt(met zuivere zuurstof moogt ge maar 6 meter diep duiken).

wlibaers

Legacy Member
Het kan gedaan worden, maar is veel complexer dan perslucht (of speciale gasmengsels om dieper te gaan). Zuivere zuurstof is zelfs aan het oppervlak een slecht idee wegens de giftigheid, eigenlijk is dat alleen op grote hoogte te gebruiken (omdat de totale zuurstofdruk dan kleiner is), of voor relatief korte periodes, best onder medisch toezicht.

Bontus

Legacy Member
Zoals al gezegd je zou uw verkregen zuurstof maar 20% zuiver mogen innemen zoals de hoeveelheid die in lucht zit. Dus zou je nog steeds geperste stikstof moeten meenemen. Dan is het veel goedkoper en makkelijker om onmiddellijk gewoon perslucht mee te nemen.

Mako

Legacy Member
zouden uw longen niet gewoon verbranden bij een te hoog percentage zuurstof?

Mistabeen

Legacy Member
Wikipedia zei:
With nuclear power, submarines can remain submerged for months at a time. Diesel submarines must periodically resurface or snorkel to recharge their batteries. Most modern military submarines are able to generate oxygen for their crew by electrolysis of water. Atmosphere control equipment includes a CO2 scrubber, which uses a catalyst to remove the gas from air and diffuse it into waste pumped overboard. A machine that uses a catalyst to convert carbon monoxide into carbon dioxide (removed by the CO2 scrubber) and bonds hydrogen produced from the ship's storage battery with oxygen in the atmosphere to produce water, also found its use. An atmosphere monitoring system samples the air from different areas of the ship for nitrogen, oxygen, hydrogen, R12 and R114 refrigerant, carbon dioxide, carbon monoxide, and others. Poisonous gases are removed, and oxygen is replenished by use of an oxygen bank located in a main ballast tank. Some heavier submarines have two oxygen bleed stations (forward and aft). The oxygen in the air is sometimes kept a few percent less than atmospheric concentration to reduce fire danger.
Heb een tijdje geleden er nog iets over gezien op discovery, maar die instalaties zijn dan ook vrij groot, te groot dus om als duiker mee te nemen :)

Stabby

Legacy Member
Denk dat het meer van pas kan komen in onderwater- en ruimtebasissen (tenminste als er water is op Mars)

-I-

Legacy Member
nucleaire onderzeeërs kunnen makkelijk maanden aan een stuk onder water blijven, het enige probleem is de voedselvoorraad.

HavaLinka

Legacy Member
Van Wikipedia:

Bij de elektrolyse van water zal waterstofgas ontstaan aan de kathode en zuurstofgas aan de anode:

2H_2O --> 2H_2 + O_2

Samen vormt dit het explosieve knalgas


Volgens mij zal je ontploffen

wlibaers

Legacy Member
HavaLinka zei:
Van Wikipedia:

Bij de elektrolyse van water zal waterstofgas ontstaan aan de kathode en zuurstofgas aan de anode:

2H_2O --> 2H_2 + O_2

Samen vormt dit het explosieve knalgas


Volgens mij zal je ontploffen

Welnee, in een goed ontworpen systeem worden die twee apart opgevangen.

clitteke

Legacy Member
Al die dingen zijn niet nodig om te ademen onder water. Er is eens een experiment gedaan met een rat die ze probeerden te verdrinken. Vanaf het moment dat de rat de reflex overwon om water in te ademen ipv lucht leefde ze nog 5minuten. Dit is ook toepaslijk op mensen alleen de reflex overwinnen is niet simpel, en het water uit je longen krijgen is ook niet evident :)

WarBlade

Legacy Member
clitteke zei:
Al die dingen zijn niet nodig om te ademen onder water. Er is eens een experiment gedaan met een rat die ze probeerden te verdrinken. Vanaf het moment dat de rat de reflex overwon om water in te ademen ipv lucht leefde ze nog 5minuten. Dit is ook toepaslijk op mensen alleen de reflex overwinnen is niet simpel, en het water uit je longen krijgen is ook niet evident :)

That's... bullshit... :p Je kan geen water "ademen" en daar haal je zeker niet genoeg zuurstof uit door gewoon te ademen zodat je er nog even op kan leven... :)

snoob

Legacy Member
WarBlade zei:
That's... bullshit... :p Je kan geen water "ademen" en daar haal je zeker niet genoeg zuurstof uit door gewoon te ademen zodat je er nog even op kan leven... :)

zeker als je zou zwemmen ofzo waarop je zuurstofinname normaal toeneemt ..

csser

Legacy Member
ik denk dat je bij elektrolyse je waarschijnlijk ook zal waterstof inademen, maar ze gebruiken elc om waterstof te genereren

Hellrabbit

Legacy Member
csser zei:
ik denk dat je bij elektrolyse je waarschijnlijk ook zal waterstof inademen, maar ze gebruiken elc om waterstof te genereren

Er bestaan wel degelijk scheidingsmethodes die zoiets zouden verhinderen

madjuh69

Legacy Member
clitteke zei:
Al die dingen zijn niet nodig om te ademen onder water. Er is eens een experiment gedaan met een rat die ze probeerden te verdrinken. Vanaf het moment dat de rat de reflex overwon om water in te ademen ipv lucht leefde ze nog 5minuten. Dit is ook toepaslijk op mensen alleen de reflex overwinnen is niet simpel, en het water uit je longen krijgen is ook niet evident :)

teveel naar "the abyss" gekeken jongeman ? :P
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan