Archief - Muziek video's (il)legaal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Shellshock

Legacy Member
Ik zit al een tijdje met die vraag, en misschien kan iemand hem hier beantwoorden: ieder kind weet dat als je mp3's gratis download, dat het dan illegaal is. Maar, je kan ook de clip's daarvan downloaden.

Ik heb eens gehoord dat videoclip's gemaakt worden als promotiemateriaal om de single te promoten. Reclame dus. Als je dan een clip download, is het dan illegaal of niet? Ik weet het niet. Je hebt eigenlijk twee antwoorden: Ja, het is illegaal, want je download ook het geluid, dus het liedje. Maar aan de andere kant kan het volgens mij niet illegaal zijn, want clips zijn promotiemateriaal; reclame, en voor reclame moet je toch nooit betalen?

virtualdude

Legacy Member
clips blijven auteursbeschermd materiaal.

Het afhalen zonder akkoord van de 2de partij ( regisseur,... ) is in strijde met de regels van auteurbeschermd materiaal, m.a.w. Illegaal

't zou anders leuk zijn é. Clips afhalen en den Mp3 eruit filteren.

Anoniem04

Legacy Member
De meeste clips lijken mij meer op soft porno tegenwoordig.

Ik denk dat het legaal blijft zolang je ze stream bekijkt, van het moment dat je ze effectief op je computer zet, zijn ze illegaal. Alhoewel ik hier nergens iets van terugvind.

servi

Legacy Member
Natuurlijk is dat illegaal. T'is niet omdat dit als promotie dient dat je dit daarom zomaar mag verspreiden. In principe mag je immers zelfs geen reclame-filmpjes downloaden, tenzij je uiteraard toestemming hebt van de fabrikant/maker. Bij videoclips heb je uiteraard deze toestemming niet.


Ik denk dat het legaal blijft zolang je ze stream bekijkt, van het moment dat je ze effectief op je computer zet, zijn ze illegaal. Alhoewel ik hier nergens iets van terugvind.

sites waar je clips van kan streamen betalen meestal auteursrechten en zijn dan legaal in orde en daarom mag dat. (Ander voorbeeld is last.fm, daar kan je ook naar muziek luisteren en is het legaal omdat last.fm auteursrechten betaalt )

deyoeri

Legacy Member
Gratis mp3's downloaden is niet altijd illegaal btw..zijn genoeg onbekendere bands die op hun site volledige nummers ter beschikking stellen.

servi

Legacy Member
Gratis mp3's downloaden is niet altijd illegaal btw..zijn genoeg onbekendere bands die op hun site volledige nummers ter beschikking stellen.

Dat spreekt voor zich, de auteur heeft dan immers toestemming hiervoor gegeven.

deyoeri

Legacy Member
servi zei:
Gratis mp3's downloaden is niet altijd illegaal btw..zijn genoeg onbekendere bands die op hun site volledige nummers ter beschikking stellen.

Dat spreekt voor zich, de auteur heeft dan immers toestemming hiervoor gegeven.

Spreekt idd voor zich...maar topicstarter vergat dat blijkbaar door aan te geven dat mp3's gratis downloaden altijd illegaal is.

SimonL

Legacy Member
deyoeri zei:
Spreekt idd voor zich...maar topicstarter vergat dat blijkbaar door aan te geven dat mp3's gratis downloaden altijd illegaal is.
Dat is hier naast de kwestie. Ik denk dat het is zoals virtualdude zegt.
servi zei:
Gratis mp3's downloaden is niet altijd illegaal btw..zijn genoeg onbekendere bands die op hun site volledige nummers ter beschikking stellen.

Dat spreekt voor zich, de auteur heeft dan immers toestemming hiervoor gegeven.
er bestaat nog altijd zoiets als een quote-knop ;)

Garmir

Legacy Member
Dillyracer zei:
De meeste clips lijken mij meer op soft porno tegenwoordig.


Quote van de dag :rofl:


Maar het is een feit wat je zegt, het enige wat ze tonen in de clipkes tegenwoordig zijn schaars geklede vrouwen die erotisch staan te dansen. En dan moet je denken wat voor invloeden dat daar uit kan vloeien...

Bram

Legacy Member
Garmir zei:
Quote van de dag :rofl:


Maar het is een feit wat je zegt, het enige wat ze tonen in de clipkes tegenwoordig zijn schaars geklede vrouwen die erotisch staan te dansen. En dan moet je denken wat voor invloeden dat daar uit kan vloeien...
terug naar de tijd van die daft punk clips en al... iemand ooit interstella5555 gezien? da waren pas clips... en muziek :sop:

killgore

Legacy Member
kijk dan naar clips van deftige muziek ipv de 10000e commerciële rommel (met 90% v/d huidige rap op kop), der worden wel degelijk nog genoeg sjieke, originele clips gemaakt. Ik bekijk van tijd clips van rock-groepen dak beluister (meestal alt/indie) en die zijn vaak vrij goed & origineel. Ge zult ook wel genoeg goede clips vinden buiten rock en zo ze, ma da volg ek nie zo ;).

Voor de rest denk ik dat het beluisteren van streams nooit fout is, ookal heeft de broadcaster geen auteursrechten betaald e.d., ma kben geen rechtsdeskundige of zo, dus niet helemaal zeker van.

deathsythe

Legacy Member
vraagje over legaal en illegaal,

tv series downloaden zijn die illigaal, want je kan ze toch evengoed opnemen op de tv? bv het is altij wel eens leuk family guy te hebben, en vooral de seizoenen die op onze tv nog niet uitgezoden zijn.

Garmir

Legacy Member
Tv series downen is even illegaal als films downloaden. zelf opnemen is illegaal. wegens het onlopen van de auterusrechten die je er op zou moeten betalen als je het echt koopt.

QplQyer

Legacy Member
Tv-series downloaden is illegaal, maar een programma opnemen is niet illegaal, zolang de vertoning binnen de familiale kring blijft, zo herinner ik het mij toch uit mijn auteursrechtcursus.

Slayerbe

Legacy Member
over die soft porno clips, das gewoon commerciele rap of afgekort c-rap...

Tyfius

Legacy Member
Als men de letter van de wet toepast, is het opnemen op video (en radiocasettes) illegaal. Maar men maakt daar uitzonderingen op indien ze voor eigen gebruik zijn, en dus binnen de familiekring blijven.
Schooltv opnemen en op school afspelen (zoals dat overal wordt gedaan) is in principe ook verboden.

SilentSpring

Legacy Member
QplQyer zei:
Tv-series downloaden is illegaal, maar een programma opnemen is niet illegaal, zolang de vertoning binnen de familiale kring blijft, zo herinner ik het mij toch uit mijn auteursrechtcursus.
lol. maw, ik kan me evengoed iedere uitzending van Lost oppakken op dvd, alle reclame eruit knippen en kheb de dvdbox op legale wijze voor niets:p
(niet dak me daar mee bezig zou houden)

deathsythe

Legacy Member
jah idd, die 'wet' trekt op niets, als ge nu een aflevering van kzeg nu maar iets van witse gemist ebt, en ge wilt die downloaden, dan mag dat niet,

well that sucks.

Musback

Legacy Member
killgore zei:
kijk dan naar clips van deftige muziek ipv de 10000e commerciële rommel (met 90% v/d huidige rap op kop), der worden wel degelijk nog genoeg sjieke, originele clips gemaakt. Ik bekijk van tijd clips van rock-groepen dak beluister (meestal alt/indie) en die zijn vaak vrij goed & origineel. Ge zult ook wel genoeg goede clips vinden buiten rock en zo ze, ma da volg ek nie zo ;)

zo bvb deze clip (sry trage link, maar supersterk nummer en zeker nog machtigere video
http://www.gojira-music.com/ ---> video's ---> Love (duurt lang om in te laden)

ge hebt echt gelijk, tegenwoordig is het zeldzaam dat er een originele clip, die mooi geregisseert te zien is

@ QplQlyr
dus mp3's mogen, als ze in familiale kring blijven?... want dat is zo bij mij hier, ik heb mp3's (shame!) maar zou di nooooit verkopen of laten kopieren of zo (teveel werk in gestoken alles ordelijk en genres en titels in te vullen)

zou zalig zijn mocht er eens een site opstarten die de regels once and for all netjes en duidelijk zou neerschrijven! want nu is het raden in de wind
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan