Archief - Led verlichting vraagje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

musicfania

Legacy Member
Ik zou graag een paar halogeenspots willen vervangen naar LED-verlichting. Ik heb een site gevonden die dat verkoopt. Alleen weet ik niet goed welke voet ik moet nemen. Ik weet dat E27 de gewone lichtvoet is voor gewone lampen. Maar halogeenspots hebben een andere voet. Ik denk dat het MR16 is maar ben niet zeker, daarom hoop ik dat iemand van jullie het mij zou kunnen vertellen.

De hallogeenspots is voor buiten en werken op 230V en zou graag de Voet ervan willen weten.

Dan nog een vraagje, kun je led verlichting ook dimmen? Binnen hebben we 12V hallogeenspots die we kunnen dimmen, zou ook makkelijk zijn als dat LED verlichting zou zijn maar ik weet niet of je deze kan dimmen. Iemand enig idee? En welke voet zouden die van 12V zijn?


Bedankt

russian

Legacy Member
Het dimmen van LED's kan niet d.m.v. de gewone dimmers maar wel door een speciale eenheid die de lichtstroom regelt (kom je snel aan 250 euro). Praktisch onhaalbaar imo.

musicfania

Legacy Member
Ok, dan zou ik alleen die voet moeten weten voor 230V voor buiten zonder dimmer. Op de site vind ik alleen GU10 voor 230V zijn zo van die grote dikke pinnen. Zou ik die daarin kunnen gebruiken? Zijn zo 230V set in de gamma gehaald.

gamer1

Legacy Member
is wel offtopic, maar toch oplette met het dimmen van halogeenlampjes. Als ze te fel gedimd worden (dacht minder dan 80% van de nominale werking) gaat de reactie met t halogeengas niet op en zal de lamp zwart verkleuren. Als ge ze dimt moet ge nie vergete ze zo nu en dan op volle capaciteit te late brande.

Als ik eens tijd heb zal ik es zien of ik erges iets zie voor die kleine lampenvoeten voor led's.

musicfania

Legacy Member
Bedankt voor de info, ik hoop dat je de voet voor 230V halogeenlampjes vind

balbe

Legacy Member
trek daar een foto van, gu10 is een optie maar er bestaan er nog andere eh!

musicfania

Legacy Member
Ik heb wel wat gevonden op google, GU10 is alleen voor 230v en is in de vorm van zo halogeen inbouwspot. Dus bijna vrij zeker van dat we GU10 hebben nu. Maar zou zo een LED verlichting veel licht geven? Het is voor buiten aan de veranda, beetje gezellige sfeer :lol: . Nu zitten daar gewone 230v halogeenspots in van 50w. Verbruikt toch wel redelijk veel voor gewoon als sierraad te gebruiken.

^MystiQ

Legacy Member
Een led verlichting geeft ontzettend veel licht.
Je zou er nog van verschieten hoor :)

musicfania

Legacy Member
Kheb juist eens gekeken naar die spots, het zien er zo mini halogeenspots uit van 230V, weet nu toch nie zeker of het GU10 is. Kzal ze er moeten uithalen voor da te zien.


We hebben al zo LED verlichting hier dat op zonne energie werkt, schijnt wel heel hard als ze opgeladen zijn is echt wit licht. Denk dat het zelfs maar 1 ledje is. In die LED verlichting die ik wil kopen zitten er 15 - 20 in. Binnekort is de hele straat ermee verlicht :rofl:

gamer1

Legacy Member
Die dinkskes in mnne cursus zijn precies alleen over halogeenvoetjes. Over LED's staat er niet zo bijster veel in.

musicfania

Legacy Member
Ma die LED's maken nie uit. Ik zou gewoon moeten weten hoeveel verschillende voeten er zijn van gewone halogeenlampen op 230V/50hz. Ik denk maar 1 en da is GU10, maar ik kan mis zijn. Dus ik hoop dat da in uwe cursus sta :D

musicfania

Legacy Member
kweet eigenlijk nie goed hoe, ik heb het al geprobeerd ma lukt nie, maar ik zal eens aan iemand anders vragen.

musicfania

Legacy Member
Ik heb de lamp eruit gekregen, tot mijn verbazing is het toch 12V.

Op de lamp staat er het volgende:

Radium
Mini-RJLS MEGA
3512 WFL
12V 35W 36°
GERMANY

De voet staat er dus niet bij. Heb eens gezocht op google, vind maar 1 site.

Deze site

Ik denk dat de laatste hetzelfde is. Hij ziet er toch zo uit als op de foto. Nu staat er voet GU4. Dat zal hem dan wel zijn.

Maar op de site waar ik mijn led verlichting wil bestellen denk ik dat ik deze LED verlichting spot moet bestellen.
Alleen is het hier G4 en niet GU4. Kan iemand bevestingen of dat hetzelfde is? En weet iemand toevallig of dat diameter 35mm is want ik vind het nergens.

Bedankt

musicfania

Legacy Member
Frans is niet zo mijn sterkste vak, zo te zien zitten er daar geen GU4 voetjes tussen.

el shorty

Legacy Member
Math'ke zei:
Een led verlichting geeft ontzettend veel licht.
Je zou er nog van verschieten hoor :)

Begin deze maand op een party gezeten waar ze een enorme led wall als video wall gezet hadden. En dat ding gaf enorm veel licht... te veel licht eigl. Op mijn filmpjes die ik er van gemaakt heb zie je dat het de hele zaal voor meer dan 30 meter verlicht.

musicfania

Legacy Member
Ik heb ze besteld en al ontvangen. Ze passen inderdaad in de voet. Maar ze branden niet :( . Ik heb 1 halogeen lamp eruit gehaald, daar staat op 12V 35W

De Led lamp die ik besteld heb:
Fitting: G4/MR11
Spanning: 12 Volt
Vermogen: 1.2 Watt
Lichtopbrengst: 15W
Kleur: warm wit

Ik heb er zo 4 besteld. En 2 getest en werken niet. Iemand enig idee hoe dat komt?

crazyman2

Legacy Member
Mmmmmm, ik ken nu zeer weinig van fittingen en halogeenlampen, maar is het mogelijk om de LEDlamp om te draaien, of gaan die lampen er maar op 1 manier in?

Want LEDs moeten namelijk zo geschakeld zijn dat anode positief is en kathode negatief.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan