Archief - Knieletsel-kijkoperatie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Boukreev

Legacy Member
Arifiene zei:
als het extreem koud of warm gaat worden, als het gaat onweren, die dingen voel ik ja :)

koude ik ook wel. als het koud is heb ik sowieso extra veel pijn. maar het onweer, dat niet

PolletPoulet

Legacy Member
ik heb onlangs een kijkoperatie aan m'n schouder laten doen, dus de littekens zijn nog vers. als je wil neem ik er een paar fotos van als je ermee zit!

(normaal als je geen zon aan die littekens laat komen verdwijnen die! dus aflplakken als je in de zon komt)

Amaryllis

Legacy Member
Ik ben rond mijn 13e beginnen sukkelen met mijn rechterknie. Niks te zien op röntgenfoto's maar toch pijn blijven hebben. Telkens weer naar de dokter, die stak het dan op een onstoken spier of pees. Sporten op school ging ook niet makkelijk, zeker lopen niet. Daar schreven ze het af als dat ik niet wilde.

Uiteindelijk bij een specialist in Gent terechtgekomen en die vond het probleem. Het blijkt dat ik een kraakbeenziekte heb, dus mijn kraakbeen brokkelt af. Ze hebben toen via een kijkoperatie de losse stukjes eruit gehaald en het kraakbeen opnieuw aangeboord. Heb toen 6 weken gips gehad en daarna kine. Toen dat allemaal achter de rug was kon ik weer normaal verder. Kreeg toen ook te horen dat mijn linkerknie ook was aangetast maar niet nog niet zo erg, dus een kijkoperatie voor die knie kon nog wel uitgesteld worden.

Door een dom ongelukje, uitgegleden op een heuveltje, had ik weer veel last in mijn rechterknie. Er bleek toen een vrij groot stuk kraakbeen losgekomen te zijn. Ook dat is er toen weer uitgehaald door middel van een kijkoperatie. Revalidatie ging weer heel goed.

Toendat allemaal achter de rug was speelde mijn linkerknie wel op, die was extra belast geweest natuurlijk tijdens de 2 revalidaties van mijn rechterknie. Hier was het zover gevorderd dat enkel een kraakbeentransplantatie nog kon helpen. Dus dat is wel een groot litteken over heel mijn knie. Dat zie je als je er echt heel goed naar kijkt, maar van op een afstandje valt het niet zo op. De kleinere littekens van de kijkoperatie zie je amper nog. Natuurlijk ga je die het eerste jaar nog wel zien, maar die trekken stilaan weg.

Ook hebben ze in mijn geval gezegd dat een nieuwe knie wel uitkomst kan bieden, maar dat doen ze niet zolang het kan opgelost worden door kijkoperaties (losse stukjes verwijderen en bot aanboren).

Ik heb geluk gehad dat de specialist in Gent wel wat zag op de röntgenfoto's en scans. Anders was het ook wel tot een kijkoperatie gekomen omdat ik klachten bleef hebben. Ik zou het toch overwegen, want zo verder blijven lopen is vervelend.

balbe

Legacy Member
Amaryllis zei:

wat bedoel je dan met een nieuwe knie?

heb gisteren gelezen dat ze met succes een kunstmatige meniscus bij iemand geplaatst hebben, leve de vooruitgang :woohoo:

Zibro

Legacy Member
ik heb momenteel ook last van mijn rechterknie. Allee, tis zo aan de binnenkant van uw knie, uw knieelleboog, jah hoe noemt dat daar :)
Ben er al een aantal maanden mee rond aan het lopen maar ben pas over een paar weken naar de dokter geweest omdat het te erg werd. Heb ondertussen al een paar scans en radiologie laten doen maar ze vinden niks. Dokter denkt nu aan een onsteking en ben al een week of 2 pillekes aant nemen maar dat helpt ook niks. Volgende week weer een scan om te kijken of er iets aan de meniscus is. Zeer vervelend zo een knie. Smorgens is dat bijna zo goed als weg maar savond kunt ge er bijna niet meer op steunen.

balbe

Legacy Member
Zibro zei:
ik heb momenteel ook last van mijn rechterknie. Allee, tis zo aan de binnenkant van uw knie, uw knieelleboog, jah hoe noemt dat daar :)
Ben er al een aantal maanden mee rond aan het lopen maar ben pas over een paar weken naar de dokter geweest omdat het te erg werd. Heb ondertussen al een paar scans en radiologie laten doen maar ze vinden niks. Dokter denkt nu aan een onsteking en ben al een week of 2 pillekes aant nemen maar dat helpt ook niks. Volgende week weer een scan om te kijken of er iets aan de meniscus is. Zeer vervelend zo een knie. Smorgens is dat bijna zo goed als weg maar savond kunt ge er bijna niet meer op steunen.

als adolescent nog jaren last gehad van groeipijnen. Man ik werd gek. Ik woonde op 5 minuten van school maar heb er eens een uur over gedaan om daar te raken. Daardoor ook een tijdje niet paard kunnen rijden. ik heb dus geen blijven letsel (denk en hoop ik), maar ik weet wat pijn in de knie is.

uw knieelleboog noemt een kniegewricht ;)

Arifiene

Legacy Member
PolletPoulet zei:
ik heb onlangs een kijkoperatie aan m'n schouder laten doen, dus de littekens zijn nog vers. als je wil neem ik er een paar fotos van als je ermee zit!

(normaal als je geen zon aan die littekens laat komen verdwijnen die! dus aflplakken als je in de zon komt)

fotos => graag!

ik twijfel echt enorm omdat het onhoudbaar wordt...
-kben er al doorgezakt bij t uitgaan, toen heeft ne maat mij echt naar huis moeten dragen (der nam niemand op thuis en ik kon niemeer staan)
-vorig jaar vlak voor examen door men knie gezakt op de trap vant station => net in spitsuur, afgang van uw leven btw => examen moeten inhalen en naar de spoed (en wa krijgde dan als uitleg: ge zult ne onstabiele knie hebben)
-int school ook al gehad,weer op de trap, resultaat=> 20 marmeren treden naar beneden op mijn gat (en ik kan u verzekeren dattek 3 weken geen blauwe, maar ne zwarte trede op men gat had staan)
-tijdens fietsen, kviel ver onder een auto, ook ni echt gezond

Het steekt me tegen, vooral omdak gwn echt lastig wordt als da begint pijn te doen, k krijg er precies stress van op voorhand...

FadedGrey

Legacy Member
het enige dat je aan een kijkoperatie overhoudt zijn 2 kleine "kruisjes" bovenaan aan weerskanten van je knie.
Maar mij lijkt het zo dat er iets met je kruisbanden aan de hand is

Ikzelf heb jaren lang voetbal gesteld, maar op een mijn knie enorm hard verdraaid door een veel te modderig voetbalveld. (mijn voet stond 90° gedraaid t.o.v mijn knie). Ben zo een week blijven rondlopen en zelfs een poging gedaan om opnieuw te voetballen, maar zakte constant door m'n knie.

Uiteindelijk onder lichte dwang toch naar de dokter gegaan met als gevolg 2 operaties :

1. kijkoperatie : constateren dat miniscus gescheurd is alsook de voorste kruisband. tijdens de kijkoperatie zijn er stukken van mijn miniscus weggehaald om er weer een mooi geheel van te maken.

2. Operatie aan de kruisbanden : de kruisbanden werden vervangen door pezen


Uiteindelijk heeft het me een jaar geduurd om volledig te revalideren (lees : om opnieuw te kunnen voetballen) heb opnieuw moeten "leren" stappen, werken met gewichten, lopen met krukken en een brace, .. etc.

Mijn knie voelt nu enorm stevig gaan, maar het is wel belangrijk om te blijven sporten/bewegen. Af en toe heb ik er wel eens last van, maar dat is miniem

TitaTovenaartje

Legacy Member
Mij hebben ze vorig jaar tussen gepakt.
Achterste Miniscus waren naar de haaien. (ze staan hier voor me :p)
denk dat ik een kleine maand heb liggen sukkelen.
Dag na operatie terug naar spoed gegaan. 1 van de 2 wondjes bleef bloeden.
Maar voor de rest is alles goed gegaan.
Ik zou het nu toch ook maar laten doen.
Liever nu, dan dat je een oud mens bent. Die sukkelen in het algemeen al genoeg.

Boven mijn vingers zijn de 2 grote sneden.
http://img405.imageshack.us/my.php?image=dsc00079ze2.jpg

wondje boven mijn vinger
http://img405.imageshack.us/my.php?image=dsc00080og6.jpg

balbe

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
Mij hebben ze vorig jaar tussen gepakt.
Achterste Miniscus waren naar de haaien. (ze staan hier voor me :p)
denk dat ik een kleine maand heb liggen sukkelen.
Dag na operatie terug naar spoed gegaan. 1 van de 2 wondjes bleef bloeden.
Maar voor de rest is alles goed gegaan.
Ik zou het nu toch ook maar laten doen.
Liever nu, dan dat je een oud mens bent. Die sukkelen in het algemeen al genoeg.

Boven mijn vingers zijn de 2 grote sneden.
http://img405.imageshack.us/my.php?image=dsc00079ze2.jpg

wondje boven mijn vinger
http://img405.imageshack.us/my.php?image=dsc00080og6.jpg


Je bent dan toch beperkt in hetgeen je mag uitvoeren met die verwijderde meniSCI ?

kunde er eens een foto van trekken van die menisci, kwestie van het verschil met dieren te zien :)

Poppel

Legacy Member
Arifiene zei:
Ik heb zoals de titel doet vermoeden dus een knieletsel. Wat precies weten ze niet, k heb al allerlei scans ondergaan, en ze vinden niets.Ik heb redelijk veel last van in de vorm van steken onder mijn knieschijf.
De reden: K ben er een paar keer op gevallen (allé, zeker dertig keer ofzo) sinds dak klein ben tot vorige zomer nog, en ik zak ook regelmatig door men knie,wat natuurlijk vervelend en pijnlijk is.
Nu wil mijn moeder dak een kijkoperatie laat doen, en ik zou graag wa ervaringen horen van mensen die zoiets hebben laten doen. Ervaringen met knieletsels zijn ook welkom, het sleept al een tijdje aan. Als iemand bvb en kijkoperatie gehad heeft, wat de resultaten waren enzo.
Ook of er mensen zijn die een knie-operatie gehad heben en wat de gevolgen waren.
Mijn opa heeft onlangs een nieuwe knieschijf gekregen, dus erfelijk kan het ook nog zijn, maar ik vind dat niet representatief aangezien hij 90 jaar is...

Ik wil namelijk geen kijkoperatie als het niet nodig zou blijken (ik heb bvb veel ontstekingen in mijn knie, de reden kennen ze niet, maar als et 'gwn gevoelig is', dan hoeft de operatie niet).
Ook ivm littekens : de dokter beweert dat ge daar maar twee kleine sneetjes van ziet, maar het hangt wel van allerlei factoren af... Ik ben een meisje, draag graag rokjes, en k zou ni graag een litteken van tien centimeter op men knie hebben...

Dusseh, als er iemand zijn ervaring wil delen: graag.

Ik heb een kijk operatie en nog een andere operatie aan mijn knieën gehad (in die volgorder, vlnr) en die littekens zijn eigenlijk best wel groot.. Zijn er trouwens 3 voor een artroscopie (zo noemt da geloof ik) en ja ook best zichtbaar.

Ik heb denk ik trouwens net hetzelfde als jij voor :) Nix aan te doen, en ze weten het nu na die operatie nog steeds niet.. Was vrij nutteloos eigenlijk maar zit ik hier wel met 6, 2 op elke knie, littekens.. :sop:

Solid Q

Legacy Member
Mijn vader is orthopedist, komt dus dagelijks met deze dingen in contact...

Ik heb al 100den mensen gezien met kleine kijkoperaties, echt die littekens zijn miniem, gewoon 2 gaatjes of een klein sneetje van ne halve centimeter juist onder de knieschijf...that's it

En als de dokter het zegt doe het dan ook, vaak kan je niet alles zien op een scan en moet je dus een kleine kijkoperatie laten doen, dan weet ge teminste wat er met je knie scheelt

En dat je knie niet hetzelfde gaat zijn, hangt er vanaf, je zal een brace moet dragen na een operatie, vele mensen doen die nauwelijks aan, ja dan gaat je knie natuurlijk niet genezen ...

NL-=Chielio=-

Legacy Member
Ed Rush zei:
Wel dit is één van de belangrijkste zinnen die ik al gelezen heb hier, en deze klopt ook (anders zou ik hem niet quoten natuurlijk). Ik zit met een knie die regelmatig uit de kom durft schieten, die kraakt als ik een trap op/af stap, waar ik regelmatig is lichtjes durf doorzakken. Als ik bv 3x een trap neem krijg ik al pijn.

Nu is de vraag, zolang mijn gewrichten zelf er NIET onder lijden ga ik absoluut niet onder het mes, want zoals bovenvermelde quote ook beschrijft. Of je je nu laat opereren of niet, je knie zal nooit hetzelfde zijn.

En een slechte ervaring dan, ik ken iemand die na soortgelijke operatie zich maar voor 1/4 meer kan hurken.

Klopt gedeeltelijk, zoals ik al vermeld had, heeft mijn vriendin compleet nieuwe kruisbanden. Deze ziojn nu sterker dan voor de operatie.

Ze zal haar knie wel eens voelen, maar dat komt doordat de gewrichten nu lags elkaar scheuren. Als dit in verloop van een paar jaar, zeg maar ingesleten is, zal ze hier ook geen last meer van hebben.

Soms kan de knie er beter van worden, of in ieder geval veel sterker.

spray-bunny

Legacy Member
Mijn ma was enkele jaren eens uitgeschoven toen het vroor. Sindsdien steeds meer last van haar knie gehad. 2 jaar geleden heeft ze een kijkoperatie laten doen. Toen bleek dat haar knieschijf ( het kraakbeen) in 2 gebroken was. Los daarvan was dat kraakbeen ook al enorm uitgehold. Rotversleten dus ( 't is, of beter was nogal een sportieve, nu mag ze omwille van die knie geen sport meer doen).

Bij die kijkoperatie is dan kraakbeen weggehaald. Daarna heeft ze enkele jaren een brace moeten dragen op haar werk (ze is verpleegster - veel stappen dus). Hoewel ze geen sport meer mag doen heeft ze nu van die knie maar weinig last. Enkel bij koud weer of bij zwaardere fysieke inspanningen doet die pijn.

Littekens zijn er eigenlijk niet te zien. Dat zal afhangen van de zorgvuldigheid van jouw specifieke chirurg.

Arifiene

Legacy Member
Solid Q zei:
Mijn vader is orthopedist, komt dus dagelijks met deze dingen in contact...

Ik heb al 100den mensen gezien met kleine kijkoperaties, echt die littekens zijn miniem, gewoon 2 gaatjes of een klein sneetje van ne halve centimeter juist onder de knieschijf...that's it

En als de dokter het zegt doe het dan ook, vaak kan je niet alles zien op een scan en moet je dus een kleine kijkoperatie laten doen, dan weet ge teminste wat er met je knie scheelt

En dat je knie niet hetzelfde gaat zijn, hangt er vanaf, je zal een brace moet dragen na een operatie, vele mensen doen die nauwelijks aan, ja dan gaat je knie natuurlijk niet genezen ...

Zowieso zou ik die brace wel dragen, kheb da al es moeten doen en kheb dat toen braafjes opgevolgd ;)

Anyway, ik vrees dak overstag aant gaan ben. K wil dit eigenlijk echt niet, maar de laatste week hebbek gwn pijn bij elke stap die ik zet, en das niet echt aangenaam.
Ik ga na mijn examens langs bij de dokter en dan eventueel orthopedist nog eens.

Nog twee stomme vragen :
-hoe zit dat met het dragen van hakken?
-is dit onder plaatselijke verdoving of algemene?

^MystiQ

Legacy Member
Arifiene zei:
Nog twee stomme vragen :
-hoe zit dat met het dragen van hakken?
-is dit onder plaatselijke verdoving of algemene?

Int begin gade volgens mij nie teveel hakken moeten dragen omdat uwe knie nog nie stevig genoeg is.

Op het tweede, da kunt ge normaal kiezen, ik kies altijd volledige verdoving want ik moet niet weten van plaatselijke :)

Arifiene

Legacy Member
Math'ke zei:
Int begin gade volgens mij nie teveel hakken moeten dragen omdat uwe knie nog nie stevig genoeg is.

Op het tweede, da kunt ge normaal kiezen, ik kies altijd volledige verdoving want ik moet niet weten van plaatselijke :)

welja, k ben niet van plan alles te volgen ze, moestek een boekje mogen lezen zou dat ideaal zijn, haha :p
ma k ben altijd zo mottig van algemene verdoving, vandaar
int begin, das geen probleem eh, maar gwn derna liefst wel natuurlijk, allé, tis een must :p

nTFs

Legacy Member
Een paar jaar gelden ben ik frontaal door mijn rechterknie gegaan met het letterlijke gekraak erbij.
Ik kon mijn been niet meer plooien of strekken. Een operatie was dus nodig. De rechtermeniscus is dus volledig weggehaald. Je voelt niks door de ruggeprik maar je ziet wel hoe de chirurg te werk gaat en dat was zeker niet zachtzinnig.
Daarna een tijd op krukken moeten lopen en oefeningen moeten doen om de knie terug sterk te maken.
Helaas voelt de bewuste knie niet meer hetzelfde als mijn linker maar ik klaag er niet over. Ik loop en doe ermee wat ik wil. Op termijn komen die zaken in orde maar het heeft veel tijd nodig.

Amaryllis

Legacy Member
Ik heb nooit echt de keuze gehad tussen lokale of gehele verdoving, ben wel blij dat het elke keer gehele verdoving was. Dat ze aan iemand zitten te peuteren en er in snijden heb ik geen problemen mee, maar om dat nu bewust mee te maken als ze het bij mij doen daar bedank ik toch voor.

Qua hakken heb ik nooit problemen gehad. Ben eigenlijk gelijk weer hakken gaan dragen, ik heb niet echt platte schoenen. Natuurlijk niet direct op naaldhakken gaan proberen rondlopen. Ik droeg brede hakken (toch meer balans) en een 4 cm hoog.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan