Archief - Kan ik iets beginnen tegen HP?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

El Jerros

Legacy Member
Ik heb in december vorig jaar een pc gekocht van hp. Meer bepaald deze.
Op de site staat er dat er een x1650se grafische kaart van ati in steekt. Nu wist ik wel dat die kaart niet het van het ging zijn maar aangezien ik maar af en toe een spelletje speel vond ik dat wel oké aangezien die toch ongeveer hetzelfde (of iets beter) was dan mijn vorige kaart (nvidia 6600). Toch was ik niet tevreden van de performance en begon ik nieuwe drivers te installeren. Wat blijkt nu, na het installeren van de drivers komt er bij apparaatbeheer te staan: 'radeon x1300 series' terwijl dat er in het begin iets anders stond :oink:.
Ik begon me toch wel zorgen te maken en begon eens dieper te graven achter de specificaties van de kaart. Wat blijkt nu, de kaart heeft de rv515 chip van ati. Deze wordt gebruikt in de x1300 reeks. De x1650 reeks gebruikt de rv535 of de rv580 chip.
Dus op de site van HP staat er misleidende informatie. Dit vind ik toch een straffe stoot. Ze lokken de klanten met bepaalde voorwendsels en vervolgens leveren ze een product dat niet hetzelfde is volgens de specificaties. Had ik dit op voorhand geweten had ik waarschijnlijk een andere pc gekocht (ik had er 2 in optie).
Nu is mijn vraag of ik hier iets aan kan doen? Of is dit een trukje van HP dat binnen de rand van het legale valt en ik dus met de rug tegen de muur zit? Ik zou gewoon de kaart willen hebben van HP die ze beloven op de site..
Ik heb allesinds al een mail gestuurd naar HP maar nog geen antwoord ontvangen.

Ik ga nu nog eens een 3dmark laten lopen om de performance te bekijken.

gizmo666

Legacy Member
tja ik heb ook zoiets voor maar dan met software. ik heb ik november een hp pavilion m7580 media center gekocht in een pcwinkel en de winkel gaf me toen een boekje met info van verschillende hp modellen. bij software stond erbij dat microsoft word, acces, eccel & de andere programma's van office er op stonden. bleek dus dat dat ook niet waar was

DevFred

Legacy Member
Thread title reply: Neen.

De meeste websites, ik veronderstel HP ook, raden u af de informatie op de website te gebruiken als zekerheid. Tenzij die pagina de winkel pagina is, en u die laptop van HP hun web winkel gekocht hebt (als zij dat hebben).

Zoniet, kan u alleen iets doen als er in de winkel waar u dit gekocht heeft er op stond dat die video kaart er in zat, anders niet.

Het kan goed zijn de het model op de website bijvoorbeeld een verniewd model is. Bekijk de website disclaimer eens, ik ben er vrijwel zeker van de er in staat iets in de aard van "The information of products on this website may vary from the actual product".

Dus simpel weg, gij moet vergelijken met de gegevens in de winkel waar gij deze gekocht hebt, en niet van hun website.

MrFreeze

Legacy Member
Hou er rekening mee dat zelfs bij Packard Bell de ATI Radeon X1650SE een RV515 core heeft.

Specifications
Model ATI Radeon X1650SE
Chipset RV515
Interface PCI-Express
GPU Frequency 635 MHz
ATI Radeon X1600SE graphics card detected as X1300
Situation
The ATI Radeon X1600SE graphics card is detected as a Radeon X1300 after updating the driver with the generic ATI Catalyst driver.
Details
Some graphics cards used by Packard Bell require a special driver because they are especially engineered. Generic ATI Catalyst drivers used with those graphics cards will cause wrong detection or impaired performance.
Solution
To solve this issue, download and install the drivers specifically designed by Packard Bell for this video card. The driver is available in both a Windows XP and a Windows Vista version. You can find the download here.

El Jerros

Legacy Member
DevFred zei:
Thread title reply: Neen.

De meeste websites, ik veronderstel HP ook, raden u af de informatie op de website te gebruiken als zekerheid. Tenzij die pagina de winkel pagina is, en u die laptop van HP hun web winkel gekocht hebt (als zij dat hebben).

Zoniet, kan u alleen iets doen als er in de winkel waar u dit gekocht heeft er op stond dat die video kaart er in zat, anders niet.

Het kan goed zijn de het model op de website bijvoorbeeld een verniewd model is. Bekijk de website disclaimer eens, ik ben er vrijwel zeker van de er in staat iets in de aard van "Te information of products on this website may vary from the actual product".

Dus simpel weg, gij moet vergelijken met de gegevens in de winkel waar gij deze gekocht hebt, en niet van hun website.

Mja, toen ik de pc kocht stond er in de folder ook x1650se dus ja.. alleen is het bizar dat wanneer ik de 'hp drivers' installeer er ook effectief 1650 staat en wanneer ik de officiele drivers installeer en 1300 series komt te staan..
Ik verwacht dat ik weinig kan doen maar ga het antwoord van HP afwachten

Epyon

Legacy Member
Mind you: x1650se is geen x1650. De x1650se is een door OEM herwerkte x1300 die nagenoeg exclusief voor budgetpc's gebouwd wordt. De x1650se heeft dus de RV515 core, en niet de RV535/580 van de X1650.

Omdat deze redelijk misleidende herwerking niet uitgaat van ATI zelf herkennen de drivers dan ook de RV515 core en installeren de kaart als een x1300. Aangezien het quasi toch dezelfde kaart is (enkel kloksnelheid verschilt wat, afaik, maar daar hebben de drivers geen invloed op) zal je geen prestatieverlies hebben. Ook heeft HP eigenlijk niet gelogen, want het is wel degelijk een x1650se, maar die is quasi identiek aan een x1300.

Dit is overigens een truuk die frequent wordt toegepast hoor. Hogere cijfertjes doen nl aan betere prestatie denken :) .

El Jerros

Legacy Member
Epyon zei:
Mind you: x1650se is geen x1650. De x1650se is een door OEM herwerkte x1300 die nagenoeg exclusief voor budgetpc's gebouwd wordt. De x1650se heeft dus de RV515 core, en niet de RV535/580 van de X1650.

Omdat deze redelijk misleidende herwerking niet uitgaat van ATI zelf herkennen de drivers dan ook de RV515 core en installeren de kaart als een x1300. Aangezien het quasi toch dezelfde kaart is (enkel kloksnelheid verschilt wat, afaik, maar daar hebben de drivers geen invloed op) zal je geen prestatieverlies hebben. Ook heeft HP eigenlijk niet gelogen, want het is wel degelijk een x1650se, maar die is quasi identiek aan een x1300.

Dit is overigens een truuk die frequent wordt toegepast hoor. Hogere cijfertjes doen nl aan betere prestatie denken :) .

crap:sad: mja was wel te verwachten, met al dat gegoochel rond de benamingen moet ge al goed op de hoogte zijn. Dit wist ik dus niet. Toch bedankt voor de reacties:niceone:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan