Archief - Jongeren stimuleren tot vrijwilligerswerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TheCrow7

Legacy Member
Ik zal de laatste zijn om jongeren te stigmatiseren maar het cliché krijgt steeds de bevestiging.

Je ziet overal dat de jeugdhuizen meestal door de oudere jongeren, 25 ~ 30 jarigen, worden bestuurt. De leeftijd hiervan kan zelfs oplopen.

Wat is de verklaring van die vrijwilligers ? De jeugd is lui en wil iets in de plaats krijgen vooraleer ze een vinger uitsteken.

Zelfs de gratis drank en versnapering is niet overtuigend genoeg om bijvoorbeeld iets mee op te stellen, een avondje te tappen, te kuisen of wat dan ook wat in en rond een jeugdhuis gebeurt.

Aangezien hier de meerderheid rond de 20 en jonger is, dus wat het doelpubliek is voor een jeugdhuis, kunnen jullie misschien zelf eens met een voorstel afkomen. Of op z'n minst een reden geven waarom jullie dit niet willen doen.

Ik hoop op deftige reacties en geen uitspattingen in de trend van: "jeugdhuizen zijn dom en niet mijn stijl, dus blijf ik er buiten".

Laat maar komen...

Bose

Legacy Member
er is een spreekwoord met een kam en scheren, maar ik ben het ff kwijt...

josuwa

Legacy Member
jeugdhuizen zijn dom en niet mijn stijl, dus blijf ik er buiten

:unsure:

Nee ,waarom zou je daar willen werken als je niet in een jeugdhhuis komt?
hoe meer ik WEL zou komen , hoe beter ik jullie zou kennen , hoe sneller ik wel eens zou wille werke voor jullie... Dus , doe iets exclusief me uw jeugdhuis , kinders kome kijke , veel kome terug , gij praat met uw klanten -> klanten hebben u graag -> zulle sneller werken

Defees

Legacy Member
kdenk vooral dat de jeugd niet te veel "gratis" wil werken :) money does count in sommige gevallen, ik zou nix mee inzitten om een jeugdhuis mee te runnen enzo; kannek da lekker metal maken, maar ja ze hebben al genoeg JONG volk in de regio :) van minder dan 25 jaar dus... cliché idd

TheFallen

Legacy Member
Jeugdhuis van mijn omgeving is beter gekend als een drugskot en trekt niet bepaald het volk aan dat mij ligt.

Wat vrijwilligerswerk daar doen? Zie ik wel zitten indien er daar een goede sfeer is en er leuke dingen te doen zijn (deftig jeudghuis dus) maar dit is niet altijd het geval. Elk jeugdhuis verschilt nu eenmaal

PS: Ik doe aan vrijwilligerswerk binnen de CM - 17jaar

zarathustra

Legacy Member
wel, alles wordt duurder, iedereen wil een gsm, fancy kleren, uitgaan etc.

gevolg meer en meer jongen werken om wat geld te verdienen. Gevolg ze zullen minder snel de vrije tijd die ze hebben gaan spenderen met werken voor niks.

nuja dat is mijn visie.

Hoe je dat wilt oplossen? Maak dat men daar van 'jong' tot iets 'minder jong' kan binnen komen zodat men over de jaren heen een band kweekt.

ComputerVISTA

Legacy Member
Bose zei:
er is een spreekwoord met een kam en scheren, maar ik ben het ff kwijt...

Je scheren met een kam kan vrij nutteloos zijn! Was het dat?

Ik ben nooit te lui ;)


Ik doe wel vrijwilligers werk... maar dan wel voor de minder begoeden.

BlackShadow

Legacy Member
Waarom zou je iets doen dat je niet wilt?
Soms zie je hier toch rare dingen, vind ik.

zarathustra

Legacy Member
BlackShadow zei:
Waarom zou je iets doen dat je niet wilt?



iets dat iedereen nu heel logisch klinkt, maar pakweg 25 jaar geleden helemaal niet zo logisch was ^^

En dat is exact wat er veranderd is :p

EternalSilence

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Ik zal de laatste zijn om jongeren te stigmatiseren maar het cliché krijgt steeds de bevestiging.

Je ziet overal dat de jeugdhuizen meestal door de oudere jongeren, 25 ~ 30 jarigen, worden bestuurt. De leeftijd hiervan kan zelfs oplopen.

Wat is de verklaring van die vrijwilligers ? De jeugd is lui en wil iets in de plaats krijgen vooraleer ze een vinger uitsteken.

Zelfs de gratis drank en versnapering is niet overtuigend genoeg om bijvoorbeeld iets mee op te stellen, een avondje te tappen, te kuisen of wat dan ook wat in en rond een jeugdhuis gebeurt.

Aangezien hier de meerderheid rond de 20 en jonger is, dus wat het doelpubliek is voor een jeugdhuis, kunnen jullie misschien zelf eens met een voorstel afkomen. Of op z'n minst een reden geven waarom jullie dit niet willen doen.

Ik hoop op deftige reacties en geen uitspattingen in de trend van: "jeugdhuizen zijn dom en niet mijn stijl, dus blijf ik er buiten".

Laat maar komen...

we zitten ook met da serieus probleem in onze jeugdhuizen :/

int jh van waregem: Den Uitvlucht, waar ik nu bijna 1 jaar als vrijwillerger werk, en toekomstig bestuurslid ben .. is het moeilijker en moeilijker aant komen om mensen toe aan te zetten voor eens een avondje open te houden..

vooral het probleem van de 'vergrijzing' in de studentenclubs :p, de meeste zijn bijna student af, en komen minder en minder, alleen nog de harde kern van vooral vrienden komen nog iedere weekend af.

ik deed vorig jaar ook nog Siesta Del Sol, da's zo met stad waregem een cocktail bar open houden op de waregem paarde koersen.
ook nog hier en daar wat vrijwilligerswerk .. vooral mensen zat voeren enzo (alee.. dus werken in bars van allerhande :p)

Jh'en zijn de dag vandaag niet meer populair bij de jongeren ..
velen zitten liever in een echt cafe met hun breezersletjes en jhonny pakjes.
(allee .. in waregem toch .. wij hebben geen last van jhonny's, marjetten, of klaskes in ons JH ... Des te beter..)

maarja .. tis dus wel overal hoor dat er minder en minder handen voor te vinden zijn om iets gratis te doen :x
de verwende jeugd wss ..

en inderdaad ook het feit dat meer en meer kinderen meer en meer willen hebben , en hierdoor al dan niet werken ervoor (of gaan zagen bij hun ouders). ik vind vooral dat de jeugd veel te veel materialistisch is geworden.
ze willen ne coole zonnebril, schoon dure merk kledij, ne ipod/dure MP3 speler, Dure hypermoderne gsm, ...
:x

TheCrow7

Legacy Member
Het is inderdaad hetzelfde probleem bij de meeste jeugdhuizen.

En trouwens, toch niet alle jongeren zijn van die aard dat ze chique kleren, fancy hebbedingetjes en andere prulleraria nodig hebben om zich goed te voelen ?

En inderdaad bij studentenclubs ziet men hetzelfde fenomeen. Blijkbaar is er in al die zogenaamde persoonlijke vooruitgang van het individu een teloorgang van het sociaal voelende.

BlackShadow

Legacy Member
Wel, int Jeugdhuis in Denderhoutem, zorgen ze elk jaar voor een soort van concert van allerlei bands, niet zo bekend, maar toch sfeerzorgend.
Vorig jaar was Chimaera er wel. Dit evenement zorgt toch voor veel volk moet ik zeggen. Tuurlijk lost dit nog altijd u probleem niet op.

Maar kzeg het als de mensen niet willen, dan kun je daar niets aan doen.

sick minds

Legacy Member
Het jeugdhuis in Veurne staat synomiem voor drugskot en marginaliteit, een broedplaats voor johnny's en breezers. Geen haar op m'n hoofd dat me daar naar binnen krijgt. En ja, vrijwilligerswerk is zeker niet populair als het mogelijk is ergens een betaald weekend jobtje te krijgen.

killgore

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Het is inderdaad hetzelfde probleem bij de meeste jeugdhuizen.

En trouwens, toch niet alle jongeren zijn van die aard dat ze chique kleren, fancy hebbedingetjes en andere prulleraria nodig hebben om zich goed te voelen ?

En inderdaad bij studentenclubs ziet men hetzelfde fenomeen. Blijkbaar is er in al die zogenaamde persoonlijke vooruitgang van het individu een teloorgang van het sociaal voelende.

@jeugdhuizen: kzou eigenlijk liever meer naar jeugdhuizen beginne weggaan, cafés hier zijn niet zo gezellig & duur. Ma is niet altijd even simpel om mensen mee te krijgen :p.

@2e: volledig akkoord. Enige fancy hebbedingetje dat ik heb is eigenlijk een ipod, wat ik nog voor rage heb gekocht & mssch men laptop, ma das meer uit "professioneel" standpunt. Men klere, don't care, kheb dure en goeikopere kleding & die duurdere is vaak ook wel betere kwaliteit ze, wa geeft het erom da ik 2 jaar doe me een pull da 50-60€ kost of nog nie half zo lang me ne pull van 20€. Heel soms zit er iets bij da ik zelf te duur vind, ma da zijn dan van die klere da ge koopt vo communies en al.
Ik kan me nog steeds goed voelen door met nen boek van 10€ me ergens in de zon op een plein af te kappen hoor (wat ik ook meermaals heb gedaan deze week ^^).
Persoonlijk ken ik ook niet teveel mensen in men dichte omgeving die zo afhankelijk zijn van al die zaken :). Maarja, kan ook zijn omdat je sneller optrekt met mensen die zelfde mening hebben over dergelijke zaken :p?

@3e: ik zit niet in studentenclub. Reden: ik vind dat eigenlijk maar stom. Alleja, ge kunt gij ook met een hoop vrienden uw studentenclub starten, maar ik zie niet in wrom ik dat zo doen, ik zie die vrienden sowieso, amuseer me daar ook mee, zonder dat hele gedoe van een club. Maar soit, daar iedereen zen mening over.

edit: algemeen ontopic: Het zou inderdaad beter zijn moesten jongeren wat meer gestimuleerd worden voor dergelijke zaken. Ik heb zelf lang in ksa gezeten en dan rond me 16j gestopt (vooral omdat de mentaliteit me niet lag en ik dan serieus kampte me extreme verlegenheid e.d., ma soit). Heb me dat achteraf op bepaalde vlakken wel zeer sterk beklaagd, is zeker een aanrader om actief te zijn in jeugdbewegingen, jeugdhuizen, ... .

nigel555

Legacy Member
Nja, das zoiets dade moet doen als je samen mé nen maat achter den toog kunt staan.
Ikzelf zou er nix mé inzitten om dit gratis werk te doen. Oke alles word duuurder, maar sow what. Werk overdag en maak leute s'avonds. Al stade achter nen toog ge kunt altijd leute maken. Gwn al het contact met de mensen(en schoon vrouwvolk:unsure: )
Ochja, tis wel jammer dat veel jeugdhuizen gwn drugskotten zijn, of doodgewoon een seruis slechte naam hebben verkregen.


greetz,
nigel

chosen1

Legacy Member
Doom Dragon zei:
Jh'en zijn de dag vandaag niet meer populair bij de jongeren ..
velen zitten liever in een echt cafe met hun breezersletjes en jhonny pakjes.
(allee .. in waregem toch .. wij hebben geen last van jhonny's, marjetten, of klaskes in ons JH ... Des te beter..)

en daarom dat ge geen mensen nimmer vindt tegenwoordig! ;)

bij ons in het jeugdhuis is er alleen alternatieve muziek (hardcore, rock, ...) maar electro zult ge daar nooit vinden dus de mensen die eens iets anders willen doen dan luisteren naar lawaai die moeten wel naar ergens anders gaan.

als ge maar 1 soort mensen in uw jeugdhuis wilt dan zult ge idd nie veel mensen vinden die nog willen helpen!

nigel555

Legacy Member
chosen1 zei:
en daarom dat ge geen mensen nimmer vindt tegenwoordig! ;)

bij ons in het jeugdhuis is er alleen alternatieve muziek (hardcore, rock, ...) maar electro zult ge daar nooit vinden dus de mensen die eens iets anders willen doen dan luisteren naar lawaai die moeten wel naar ergens anders gaan.

als ge maar 1 soort mensen in uw jeugdhuis wilt dan zult ge idd nie veel mensen vinden die nog willen helpen!

Hmm nja de muziek, nog zoiets. Naargelang de stijl van muziek krijg je het volk. Dat is ook iets moeilijk, je moet maar eens proberen verschillende stijlen te combineren, en er toch voor zorgen dat de sfeer er goed in blijft.

TheCrow7

Legacy Member
Muziek is zeer belangrijk inderdaad.

Muziekstijlen combineren is niet zo moeilijk, in ieder geval toch niet als je er iets van kent. M.a.w. niet de lokale 16-jarige met z'n collectie jump platen. Het laatste wat ik wil is een hele avond naar die teringherrie luisteren. Zoiets draait men niet om naar te luisteren trouwens, maar om op te "dansen".

Evenmin als metal, een muziekstijl die ik dan wel graag hoor, dat draai je ook niet de hele avond.

Gewoon wat alternatieve dingen en wat electronische muziek.

TheCrow7

Legacy Member
*DeFees* zei:
kdenk vooral dat de jeugd niet te veel "gratis" wil werken :) money does count in sommige gevallen

Een hele avond gratis drinken, dat is toch ook geld dat je bespaart ? M.a.w. is dat dan toch een voordeel ?


zarathustra zei:
Maak dat men daar van 'jong' tot iets 'minder jong' kan binnen komen zodat men over de jaren heen een band kweekt.

Dat is min of meer wel het geval, maar het pakt niet echt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan