Archief - jongeren met epilepsie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TanteFien

Legacy Member
Hey, ik ben een 21-jarige studente Journalistiek uit de omgeving van Zaventem. Zelf ben ik in behandeling voor epilepsie sinds oktober 2005.
Voor mijn opleiding moet ik nu een eindwerk maken: een journalistieke website. Ik maak mijn eindwerk over "jongeren met epilepsie", omdat de drempel naar een zelfhulpgroep vaak te groot is. Dat merk ik bij mezelf ook. De bedoeling is om jongeren met epilepsie dichter bij elkaar te brengen.

Daarom deze oproep: ken jij jongeren (pakweg 14-jarigen tot 26-jarigen) met epilepsie? Ben je er zelf één? Zin om ervaringen met me uit te wisselen?

Eén adres: [email protected] !

M'n eindwerk hangt ervan af :-) Alvast bedankt!

nigel555

Legacy Member
Hmm ik ken iemand met epilepsie.
Maar kem geen idé of dat hij daar eigenlijk graag over spreekt..
Maare hoe bedoel je merk ik ook bij mezelf??
(leeftijd 18j)

greetz,
nigel

TanteFien

Legacy Member
^ omdat ik zelf ook epilepsie heb. Een lichte vorm maar.
En gewoon, ik zie mezelf ni naar een zelfhulpgroep stappen, allez ik heb geen 'hulp' nodig he :-) Maar wil wel graag in contact komen met andere jongeren met epilepsie... Da was al zo voor ik da eindwerk moest doen.
Kunt ge 't anders is vragen aan die vriend(in) van u?

cura

Legacy Member
mijn oma is gestorven bij epilepsie-aaval, naart schijnt wil da zeggen da ik aanleg heb voor epilepsie ofzo? mijn moeder heeft er heel haar leven allesinds geen last van gehad
kheb daar eigenlijk nooit verder achter gezocht of informatie opgezocht ofzo, enige dak soms schrik heb is da ek op momenten zo een "overvloed" aan visuele stimulatie eb dak ff nie mee kan, ma da duurt maar fractie van seconde en kheb da nog maar rond de 5x gehad in heel m'n leven ofzo.. 'k knipper dan zo es heel veel/vlug met m'n ogen denkek, nog nooit gebeurd in bijzijn van andere mensen dus kan nie vragen hoe da eruit ziet, geen idee of da een symptoom is van epilepsie of gewoon ik die nogal paranoïa ben :P
kheb allesinds nooit bewustzijn ofzo verloren en ben nu toch al 22j

nigel555

Legacy Member
TanteFien zei:
^ omdat ik zelf ook epilepsie heb. Een lichte vorm maar.
En gewoon, ik zie mezelf ni naar een zelfhulpgroep stappen, allez ik heb geen 'hulp' nodig he :-) Maar wil wel graag in contact komen met andere jongeren met epilepsie... Da was al zo voor ik da eindwerk moest doen.
Kunt ge 't anders is vragen aan die vriend(in) van u?

Kzal em er is over spreken. Geen idé wa datem ga zeggen.
En ah oke zo:) Enja kan verstaan dat andere jongere kennen die hetzelfde hebben en weten wat het is, dat dat wel interesant moet zijn.

greetz,
nigel

TanteFien

Legacy Member
^ very funny :oink: lol

anyway, cura, volgens mij moet ge u daar geen zorgen over maken ze. Epilepsie is ni altijd erfelijk. En als uw ma er nooit last van gehad heeft... Don't worry ;-)

trouwens, er is zo'n cliché over epilepsie da die mensen neer zouden vallen bij stroboscopen en lichtflitsen... Da's dus maar bij 5% van de gevallen he mensen :-)

ChunWai.

Legacy Member
Ik weet niet perfect wat epilepsie is. Maar ik denk dat ik het 1 keer heb gehad, 's morgens, had nog niet gegeten, gamede wat, ging naar kapper, gamede verder, het was toen middag al. Ik stopte rond de middag met gamen en wou net op Exit Game drukken, toen ben ik alles vergeten. Toen ik wakker werd stond er een dokter voor me:p ik had een megagrote bult om m'n hoofd en was bijna blind aan m'n linkeroog. Was tegen een glazen foto-kadertje gevallen met de punt net naast m'n oog.

Verder heb ik nog last van zo van die witte flikkerlichten in fuiven/kermis/thuis . Maar weet niet of dat ook iets met epilepsie te maken heeft.

TanteFien

Legacy Member
^ euh waarschijnlijk had ge toen een aanval ja... wie had die dokter dan gebeld? heeft iemand u dan gezien?

en mss hoort gij bij de 5% die last heeft van flikkerlichten...

hoe oud zijt gij? ;-)

Sephiroth

Legacy Member
wtf ik wist niet da ge zomaar epilepsie kan krijgen :s d8 dat het al vanaf bij uw geboorte was ofzo

-RaZoR-

Legacy Member
C2W zei:
Ik weet niet perfect wat epilepsie is. Maar ik denk dat ik het 1 keer heb gehad, 's morgens, had nog niet gegeten, gamede wat, ging naar kapper, gamede verder, het was toen middag al. Ik stopte rond de middag met gamen en wou net op Exit Game drukken, toen ben ik alles vergeten. Toen ik wakker werd stond er een dokter voor me:p ik had een megagrote bult om m'n hoofd en was bijna blind aan m'n linkeroog. Was tegen een glazen foto-kadertje gevallen met de punt net naast m'n oog.

Verder heb ik nog last van zo van die witte flikkerlichten in fuiven/kermis/thuis . Maar weet niet of dat ook iets met epilepsie te maken heeft.


da is gewoon ff teveel bloed die naar u hersens stromen dat ge opeens witte flitsen voor u ogen krijgt ^^

TanteFien

Legacy Member
neenee ik ben het levende bewijs... ik was 19 toen ik het kreeg. daar is echt geen reden voor ofzo ze, uw hersenen beslissen gewoon om ineens te beginnen flippen lol.

Thales

Legacy Member
hm freaky daje da zo opeens kan krijgen. ik eb af en toe wel es zo tgevoel dat het allemaal effe teveel wordt in men hoofd. als er meer dan 2 mensen aant praten zijn in een korte ruimte ( auto bijv) krijg ik rap een soort van kortsluitinggevoel in men hoofd. duurt wel ni lang, ma dan ben je ook effg in paniek. of zo van die 5 sec daje je effe niet goed voelt, dat je je zo voelt 'wegvallen' in je hoofd, net of er een drukverschil teweeggebracht wordt in je hoofd. kan het niet anders beschrijven. heb het vandaag nog gehaad. zat op pc en opeens voelde in een soort van druk wegglijden uit men hoofd en dacht ik da ik ging flauwvallen en dan raak je zo effe in paniek. laatste tijd heb ik ook moeite om op tv scherm en pc scherm te zien. men ogen 'acceptren" het gelijk ni meer

TanteFien

Legacy Member
als je daar last van hebt, moet je eens naar een neuroloog gaan. epilepsie komt in vele vormen hoor; 't is ni enkel 't omvallen en stuiptrekken en schuimbekken he, belange ni.

er bestaan bv ook 'absences', da is als je enkele seconden 'weg' van de wereld bent, maar je blijft wel gewoon zitten en kijken, precies alsof je aan't wegdromen bent.

of zo van die 'tics' dat iemand heeft, bv ineens met een hand slaan ofzo, da's ook een vorm van epilepsie...

voor wie geïnteresseerd is er meer over te lezen: www.epilepsieliga.be -> wat is epilepsie -> aanvalsvormen. best interessant :-)

of vraag gewoon aan mij, ik ken er intussen ook veel van. lol

TanteFien

Legacy Member
de 'gewone' vorm, dus grote aanvallen met stuiptrekken enz... voordeel is da'k ze enkel 's nachts heb als ik slaap dus val ik nooit, ik lig dan veilig in m'n bed.
heb nog maar 4 aanvallen gehad op die twee jaar tijd dus heb een heel lichte vorm ervan. maar ik moet wel medicatie nemen, wsl voor de rest van mijn leven en ik mag twee jaar niet met de auto rijden (da's de wet, jammer genoeg). maar die twee jaar zijn in oktober afgelopen, gelukkig!

Racemaniac

Legacy Member
m'n zus heeft da ook ff gehad (fotogevoeligheid, da's dus epilepsie bij flikkerende lichten). maar is nu weer voorbij, was wss ook dat ze er een beetje te vermoeiende/ongezonde levensstijl op nahield aan de universiteit ^^.
ze heeft ooit een felle aanval gehad, en voor de rest een tijdje last gehad met flikkerende lichten, maar nu al lang nix problemen meer mee gehad :)

ChunWai.

Legacy Member
TanteFien zei:
^ euh waarschijnlijk had ge toen een aanval ja... wie had die dokter dan gebeld? heeft iemand u dan gezien?

en mss hoort gij bij de 5% die last heeft van flikkerlichten...

hoe oud zijt gij? ;-)

M'n zus had me gezien:p ze dacht dat ik drugs had genomen of alcohol:lol:
Ik ben 14, in mei 15;)
En ivm met die flikkerlichten, ik word er altijd duizelig van. Dan is het precies of ik soms mijn ogen dicht doe voor een paar seconden onbewust en da ik ze niet meer open krijg:p en flauwvallen kan ook wel als het lang duurt, maar gelukkig nog niet gebeurd.

TanteFien

Legacy Member
ik hoop voor u da 't bij die ene keer blijft!
iedereen kan zo is één keer een aanval hebben. van zodra ge er twee of meer hebt, nemen ze het serieus en krijgt ge medicatie enz.

Memphis

Legacy Member
Ne maat van mij heeft het, en zo om het half jaar ofzo krijgt hij een aanval (wat naar't schijnt vrij goed is tov vroeger bij hem)

Nuja, ondertussen al een tijdje niet meer gezien dus dunno...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan