waffel
Legacy Member
Matthias9L zei:Ergernis van vandaag: berichten in dit topic die thuishoren in werk&studie.
Ben ik blij dat ik niet meer hoef te studeren.
Oh wait.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Matthias9L zei:Ergernis van vandaag: berichten in dit topic die thuishoren in werk&studie.
Morrissey zei:Ik heb gewerkt op kerstmarkten, op festivals, als promoboy,... dus zo afgeschermd ben ik er niet van hoor. Ja, tuurlijk kom je overal marginale tegen, maar zo'n situaties zijn veeleer uitzonderlijk dan de normale gang van zaken.
Sick` zei:Ik weet de details niet meer van de studiebeurs, maar het kwam er op neer dat ik er het eerste jaar moest doorzijn of het was voor mijn ouders niet betaalbaar. De middenklasse heeft het altijd gedaan in dit land. Hou rekening dat mijn vader toen al na heel zijn leven dienst op onvrijwillig deeltijds is moeten overschakelen, maar nog steeds in theorie niet te weinig verdiende om van een volle studiebeurs te genieten ofzo.
De financiele toestand dan terzijde. Voor bepaalde richtingen moet je zowel dingen klakkeloos vanbuiten leren als logisch kunnen denken, en dat is al iets dat niet voor iedereen is weggelegd. Ik ken mensen dat logisch kunnen denken en vaak van een TSO richting komen, anderen kunnen dan weer dingen vanbuiten leren en komen vaak van een ASO richting. Het probleem is dat je ze vaak wel alletwee nodig hebt. Vanbuiten leren lukt zolang het me kan boeien. En anders moet ik gewoonweg alles overschrijven en dan pakt mijn visueel geheugen dat wel op .. maar de hoeveelheid moet natuurlijk wel over te schrijven zijn.
En dan heb je vanuit welke richting je komt. Ik kom uit een TSO richting. Op de hoge school kwam ik al zeer snel tot de vaststelling dat er zaken ontbraken om mooi aan te sluiten. Recht? Nooit gehad, en als je dan iemand krijgt dat gewoon een boek ligt af te lezen.... Management? Nog niet in de verste verte gehad, ook hier mankeerde ik duidelijk iets. Frans begon ook vanaf een niveau waar ik heel wat miste. Wiskune was nog de grootste ramp, begonnen ze daar over kansbereking en 'faculteit'. Op zich is faculteit makkelijk te snappen, maar dat is iets waar je al eerst de nodige ervaring mee moet hebben alvorens je aan kansberekening moet doen.
En dan heb je nog de invloeden van buitenaf. De wiskunde boek konden ze pas na 6 maanden leveren, dus van thuis proberen bij te benen kwam niet veel in huis (zeker omdat ze telkens afkwamen dat het mogelijk volgende week zou binnenkomen). In het begin van het jaar kreeg ik ook nog eens heel ongelukkig klierkoorts, als je dit ooit gehad heb weet je wel wat dit betekend.
Stel je hebt toch je diploma, dan moet je maar eens proberen werk te vinden in die branche. Gezien het ruime aanbod aan studiekeuzes zijn er maar weinig die effectief hun job vinden in wat ze gestudeerd hebben. Bij sommige is het loon zelf, desondanks hun studies, erbarmelijk slecht. Ik wil zeker niet stoefen, maar ik verdien zonder hoger diploma meer dan de gemiddelde graduaat dat ik ken. Mijn broer is 7 jaar ouder en industrieel ingenieur, en hoewel hij niet slecht verdiend, kom ik dicht in de buurt; ik wil maar zeggen: studies zijn niet alles, er komt een heel portie geluk bij te kijken; ik had toevallig interesse in iets waarvoor men het volk niet voor kan vinden of de meesten om de 1 of andere duistere reden niet in slagen om de nodige kennis voor te vergaren.
Ik wil maar zeggen, de 'kansen' dat hier vermeld worden zijn eerder te vergelijken met de kansen van een krasbilliet. Als je naar de juiste winkel op het juiste moment gaat, dan heb je prijs. Je kan de juiste winkel weten, maar dat juiste moment kan wel eens bepaald worden door dat licht dat net op rood springt. En uiteraard moet je eerst het geld hebben om dat lotje, het juiste lotje, te kopen.
Er zijn echt niet veel mensen met een successverhaal hoor. Ze zullen niet slecht verdienen, maar niet wat bovenvermelde oogarts verdiend. En dan hangt het voor de goed-verdieners ook nog eens vanaf of hun partner niet slecht verdiend, want dat kan alles heel sterk uit balans trekken. En over de kansen om een goede levenspartner te vinden gaan we niet beginnen

Morrissey zei:Ik heb gewerkt op kerstmarkten, op festivals, als promoboy,... dus zo afgeschermd ben ik er niet van hoor. Ja, tuurlijk kom je overal marginale tegen, maar zo'n situaties zijn veeleer uitzonderlijk dan de normale gang van zaken.
speardude zei:Dus kerstmarkten,festivals en dingen waar gij uw promoboyact staat te doen zit vol marginalen.
Morrissey zei:Ja, want dat zeg ik
Ik zeg dat ik helemaal niet afgeschermd ben, en dat ik op pakweg een kerstmarkt ook wel geconfronteerd werd met marginalen. Hoe jij hieruit kan opmaken dat ik beweer dat de kerstmarkt vol loopt met marginalen, ontgaat mij volledig. Mijn uitleg komt daar helemaal niet op neer, jij verdraait mijn woorden in uw voordeel.
Misschien moet je écht wel eens 2 keer herlezen, in plaats van u straks weer te komen excuseren.
Kandul zei:Een opleiding van meer dan 12j zal het zijn om oogarts te worden.

speardude zei:Oorspronkelijk geplaatst door Morrissey
Ik heb gewerkt op kerstmarkten, op festivals, als promoboy,... dus zo afgeschermd ben ik er niet van hoor
Wa was da laatste?
Hij beweert dat ik afgeschermd bent van marginale situaties, ik beweer dat ik die wel degelijk heb gezien op kerstmarkten of festivals. Ja hoor, er is een verschil tussen het ZIEN van enkele marginalen, en beweren dat het er vol loopt.Sick` zei:Jij bent er misschien redelijk van afgeschermd.
Morrissey zei:Hij beweert dat ik afgeschermd bent van marginale situaties, ik beweer dat ik die wel degelijk heb gezien op kerstmarkten of festivals. Ja hoor, er is een verschil tussen het ZIEN van enkele marginalen, en beweren dat het er vol loopt.
Dus ja, na vraag ik mij echt af hoe in godsnaam je dat kan interpreteren alsof ik beweer dat het er vol loopt met marginalen.
Maar ik zeg toch ook nergens dat ieder arbeiderskind in zo'n situatie zit? De extremen die ik aanhaalde zijn inderdaad extremen, om mijn punt extra kracht bij te zetten (alhoewel die mensen ook wel gewoon bestaan hoor, ik verzin ze niet), zodat zeker iedereen snapt wat ik bedoel als ik het over niet-optimale omstandigheden heb. In de situaties die ik hierboven beschreven heb werken zowat alle factoren tegen: de thuissituatie, de financiële situatie en dan eventueel nog bias van school en omgeving. In andere gezinssituaties zal het minder extreem zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat die kinderen net zo makkelijk voor het ASO kunnen kiezen als het zoontje van meneer de dokter dat doet (van hem wordt namelijk verwácht dat hij ASO kiest, voor die is het dan weer moeilijk om BSO te kiezenMorrissey zei:en @ Glashelder, je ziet toch zelf gewoon in dat dat geen alledaagse situaties zijn? Hier bij ons in de straat woont er ook alles door elkaar. Boekhouders, dokters, maar ook gewone arbeiders, stielmannen,... Die hun kinderen studeren ook, of die werken ook, maar die hebben wel allemaal de kansen gehad.
Hier enkele huizen verder zit er een goede metselaar. Die heeft zijn eigen onderneming, en aan zijn wagenpark en knappe huis te zien zal die wel goed verdienen. Zie je, een arbeider he. Zijn beide kinderen zaten bij mij op school, volgden gewoon ASO, en mochten op het einde van hun studies ook universitair niveau kiezen, zonder probleem. Zij kozen daarna zelf om een stiel te leren en in het bedrijf van de vader te stappen, maar ze hebben wel de keuze en zeker de mogelijkheden gekregen.
Waar ik naartoe wil, uw situaties zijn echt gewoon absurd. Je doet alsof elk arbeiderskind geduwd wordt in het arbeidersmilieu, alsof die marginale situaties in uw straat normaal zijn... Akkoord, er zijn gezinnen genoeg waar de keuze niet kan gemaakt worden (vooral op financieel vlak), maar het is zeker niet uitzonderlijk dat ze wél kunnen kiezen.
).
Allez, je kan toch gewoon niet ontkennen dat er omgevingsfactoren zijn die zo'n keuze enórm beïnvloeden, en op die omgevingsfactoren heb je als 3-, 8-, 12- en 15-jarig ventje gewoon geen tot weinig invloed. Dus néé, dan kan je niet gewoon zeggen "ik word oogarts." Of dat kan je dan wel zeggen, maar dan lacht iedereen eens van "goh, die gekke kinderen, ik wou later ook astronaut worden
" alsof dat het een compleet absurd doel is.Vorig jaar een vak gehad over ongelijkheid in het onderwijs, dan kan ik het niet laten om daarop te reageren hoorNas zei:De sociologe in glashelder komt naar boven![]()

Gij interpreteert dat gewoon verkeerd om mij woorden in de mond te leggen, dat is iets anders. Dat jij niet begrijpend wilt lezen, daar kan ik niet aan doen. Misschien moet je stoppen met tussen de regels te lezen, en gewoon lezen wat er staat.speardude zei:Omdat ge dat op een manier zegt alsof het zo is.
Dat heb ik nooit gezegd, dus laat die insinuaties maar achterwege.glashelder zei:Of denk je dan dat kinderen uit de lagere klasse gewoon dommer zijn en daardoor voor BSO kiezen of zo?![]()
Tibokio zei:Zeg wat is dat hier allemaal tommie314. 't Is toch normaal zeker dat een oogarts meer verdient dan een fabrieksarbeider? 't Zijn nu eenmaal zo'n beroepen waar je veel voor moet studeren, die het meeste opbrengen. Niet dat dat altijd zo is, maar zo zit het gewoon in elkaar. Als je aan een hoge functie wil geraken zal je veel moeten studeren en hard moeten werken. En dan vind ik het wel normaal dat die mensen een hoge verloning krijgen. 't Is ook niet dat die mensen geen belastingen moeten betalen eh, en materiaal moeten kopen en praktijkruimte etc etc...
Dat heb je inderdaad nooit gezegd (het was dan ook een vráág, geen insinuatie). Maar wat is jouw verklaring dan? Toeval of zo?Morrissey zei:Dat heb ik nooit gezegd, dus laat die insinuaties maar achterwege.
Te vlug op enter gedruktwaffel zei:Oh shit, there's moar.

Morrissey zei:Gij interpreteert dat gewoon verkeerd om mij woorden in de mond te leggen, dat is iets anders. Dat jij niet begrijpend wilt lezen, daar kan ik niet aan doen. Misschien moet je stoppen met tussen de regels te lezen, en gewoon lezen wat er staat.
tommie314 zei:Een dokter-specialist neemt géén enkel financieel risico, en ze zijn zeker niet te vergelijken met gewone zelfstandigen.
glashelder zei:Dat heb je inderdaad nooit gezegd (het was dan ook een vráág, geen insinuatie). Maar wat is jouw verklaring dan? Toeval of zo?
. Ik ben misschien op sommige vlakken wat kort door de bocht gegaan, maar het ging mij vooral om het feit dat kinderen uit arbeidsgezinnen plots helemaal geen keuze meer hebben, terwijl ze meer in eigen handen hebben dan ze effectief zelf durven vermoeden.Morrissey zei:Ik geef u wel gelijk hoor. Ik ben misschien op sommige vlakken wat kort door de bocht gegaan, maar het ging mij vooral om het feit dat kinderen uit arbeidsgezinnen plots helemaal geen keuze meer hebben, terwijl ze meer in eigen handen hebben dan ze effectief zelf durven vermoeden.

Ik ben hier eigenlijk nog altijd aan 't blokken, zit nu al een uur te pauzeren 