Archief - Is het legaal om...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DA_MadAce

Legacy Member
Is het legaal in België om links naar copyrighted materiaal te zetten op je website?

Mako

Legacy Member
neen, tenzij ge die copyrights hebt betaald aan de maker in kwestie...

enZiiime

Legacy Member
tis copyright voor iets eh :/

^^


Ge maakt site ge zet links naar massas muziek, films, games :p?

dom voorbeeld maar komt op zelfde neer

maatje

Legacy Member
Bij sommigen mag je wel een link plaatsen. Je moet het disclaimer goed lezen naar het kleine lettertjes. Wat wel zeker verboden is een frameset maken in uw site en een website van iemand anders erin steken.

hatetn

Legacy Member
maatje zei:
Bij sommigen mag je wel een link plaatsen. Je moet het disclaimer goed lezen naar het kleine lettertjes. Wat wel zeker verboden is een frameset maken in uw site en een website van iemand anders erin steken.



bij de meesten moogde da ze
da's gewoon gratis reclame voor hun

dJeez

Legacy Member
DA_MadAce zei:
Is het legaal in België om links naar copyrighted materiaal te zetten op je website?
Uiteraard mag dat, anders zou je geen enkele link op je site mogen plaatsen naar sites die je niet zelf hebt gemaakt. Je mag wel geen (rechtstreekse) links zetten naar illegale versies van bepaalde commerciële software, eBooks of audiobestanden (en ik vermoed dat het dat laatste is wat je bedoelt). Hoewel ik mij wel afvraag of de belgische jurisprudentie al een regelgeving heeft rond hyperlinks, misschien weten de advocaten in spé die hier rondhangen daar meer over.

Wat je niet mag (tenzij mits voorafgaandelijke toestemming van de oorspronkelijke auteur) is teksten volledig overnemen en die op je eigen websites plaatsen (fragmenten uit een tekst overnemen mag dan weer wel).

Lees er anders 't volgende eens op na :
http://doks.khk.be/eindwerk/do/folder/View?dispatch=info&path=/Home/Help/Eindwerken/Auteursrechten/

Atrox

Legacy Member
Ik denk niet dat het hier om simpele links gaat, maar eerder bestanden.
Alhoewel, da bestand wordt dan gehost door iemand anders ....

RaZoR be

Legacy Member
hmmm... ik dacht toch dat da wel mocht (of erges anders toch), want er zijn toch zo veel van die forums vol met RS links, en die kunnen ze nix maken dacht ik, omda ze de files zelf niet hosten???

of ben ik nu helemaal verkeerd? of mag dit in andere landen wel?

GroovyBeatsss

Legacy Member
Was da ook niet dat ze je alleen iets kunnen maken als ge op een belgische server zit? Zoja sffs dan toch es zien waar de server van forumup zicht bevindt :D

EverlastingHate

Legacy Member
Dan zouden veel zoekmachines schuldig zijn.

Je mag altijd naar iemands materiaal verwijzen of een stuk overnemen, zolang er maar een bronvermelding is, wat in dit geval automatisch de link zal zijn.

VinceFeet

Legacy Member
Zolang je je bronnen vermeldt en niet de indruk schept dat het je eigen werk is (= plagiaat) mag dat toch wel denk ik? Natuurlijk gaat die vlieger wel niet op voor mp3's, films, games, software etc. want dan zou het wel heel gemakkelijk zijn. Zeg anders even wat je juist in gedachten had en dan vraag ik het even aan m'n schoonbroer, die is advocaat (niet dat hij dat dan meteen met zekerheid gaat kunnen zeggen maar die kan dat wss meteen opzoeken.)

skully25

Legacy Member
hyperlinks op je site plaatsen die naar een andere site leiden mag op voorwaarde dat de site in een nieuw venster opent en niet op je homepagina (het is dus mogelijk om een andere site te openen in een frame van jouw site, dit mag dus niet)

links plaatsen naar bestanden die auteursrechtelijk beschermd zijn zoals films, mp3's, games mag natuurlijk niet aangezien dat om verdeling gaat zonder toestemming

foto's plaatsen op jouw site die van iemand anders zijn mag ook niet mits toestemming van de auteur of instelling in kwestie, hetzelfde geldt voor logo's bvb, links plaatsen naar die foto mag dan wel (zie eerste zin)

dit zijn een paar van de weinige dingen die ik onthouden heb uit m'n grafische opleiding :p, nuja ge moogt niet vloeken ook, ik heb op mijn site ook logo's staan van verschillende motorenmerken dus in principe kunnen die mij daarvoor vervolgen, maar ge denkt toch niet dat die mannen zich daarmee gaan bezighouden...

Shibby

Legacy Member
Volledig illigaal, tenzij het in hun disclaimer staat dat het toegestaan is. Het beste en veiligste wat je kan doen is geen link te plaatsen. Tenzij je het 100 % zeker bent omdat het in de disclaimer staat.
Als je een fout begaat kan het je soms duur komen te staan ..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan