Archief - Internationale overschrijving

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sanderpelgrims

Legacy Member
Hi,
Ik wil iets Kopen in Maleisie (iets=broek)
maar heb geen flauw idee hoe ik dit moet doen.
Ik moet een overschrijving doen naar een vriend ginder.
Hij koopt het en stuurt het op voor me.
en hoe zit dat me douane-belasting enz.

Selderijstok

Legacy Member
Over welk product (en) gaat het hier:ironic: .

Begin al met de bank gegevens te verzamelen, IBAN code en al die shit.

sanderpelgrims

Legacy Member
Selderijstok zei:
Over welk product (en) gaat het hier:ironic: .

Begin al met de bank gegevens te verzamelen, IBAN code en al die shit.
een broek.
hoe vraag ik IBAN en BIC code aan ?
is BIC en IBAN code niet aleen voor EU landen ?
alle bank gegevens heb ik.

Atrox

Legacy Member
IBAN/BIC staat gewoon op uw uitreksels, ergens vanonder dacht ik :)

sanderpelgrims

Legacy Member
chosen1 zei:
ge moet de IBAN en BIC van de andere partij kennen
geen idee wat die is en,
dude uit maleisie heeft ook geen flauw idee wat IBAN of BIC is.
Kan ik IBAN enz niet opvragen in de bank ?

chosen1

Legacy Member
geld overschrijven naat Maleisië is eigenlijk iets dat ik nooit zou vertrouwen!

gizmo666

Legacy Member
hier in belgie verkopen ze ook broeken hoor, zijn dat daar zo'n speciaal broeken?

rbn-

Legacy Member
Man IBAN gebruiken ze ni eens in maleisië.
Het enigste dat ze daar gebruiken is BIC en die zal dat kennen onder de naam SWIFT. Dat nummer moet ge hebben.

SlyR

Legacy Member
Als ge die nummers niet kunt bemachtigen, zou je beter met Paypal betalen. Anders zou het wel eens een heel duur grapje kunnen worden.

Roodkapje

Legacy Member
Neenee, geen IBAN en BIC code. :naughty: Dat is voor IBAN landen, en dat zijn vooral europese landen. De VS en maleisie zijn daar niet bij dacht ik.

Wat je moet doen is een Wired Bank Transfer. Je moet vragen aan je vriend of hij naar de bank wil gaan om de gegevens voor een bank wire transfer te doen. Hoe meer info hoe beter !!! :niceone:

Dan ga jij met die gegevens naar je lokale bankkantoor en laat dat door de bediende invoeren. De bank doet de rest. De overschijving kan gerust een week of twee weken duren.

Import doen en douane is een heel andere zaak. Normaal gezien moet je taks betalen afhankelijk van het product (4% ofzo), dan nog btw (21%) en nog een toeslag (20 euro?). Je kan het pakje laten opzenden "as a gift"... maar dat is altijd wat gokken en werkt niet altijd (afhankelijk van de douanier die toevallig je pakje declareert)... Opzenden as a gift is (bijna) taksvrij dacht ik.

Je moet weten dat ze daar bij de douane zelf niet goed weten hoe al die reglementen in elkaar zitten. :crazy: Houd er rekening mee dat als je het pakje verzekerd laat versturen dat de waarde van de inhoud op de buitenkant staat. Dat maakt het voor de douane gemakkelijk want dan kunnen ze dat bedrag gebruiken om hun taksen te berekenen. Als je laat verzenden met lokale postdiensten (voorbeeld us postal service) is het gevaarlijk dat het pakje ergens vastgeraakt of verloren gaat (verzekeren dus). Als je voorbeeld via us postal service een pakje laat verzenden naar hier komt dat eerst hier bij taxipost terecht, dan naar dhl, dan naar worldpack (:puke: :puke: ), dan terug naar taxipost die het boeltje aflevert. Als je gebruik maakt van fedex bijvoorbeeld die een heel goeie reputatie hebben mag je er toch wel zeker van zijn dat je pakje toekomt. De truck is dan om de waarde van het pakje heel wat lager te zetten. Moet je minder belastingen betalen. Ze kunnen altijd je pakje openmaken en kijken wat erin zit. als er een factuur of enige indicatie van waarde bijzit heb je het wel gescheten natuurlijk. :cry: Dan kan je zelfs nog een (relatief kleine) boete er bovenop krijgen wegens ontduiken van belastingen.

Soit, het is altijd gokken dus. Hetgeen wij als normale burgers in en uitvoeren is echt wel klein bier vergeleken met de miljoenen euro's taksen die ze elke dag kunnen binnenlijven door im- en export via de (lucht)havens.

sanderpelgrims

Legacy Member
stell dat ik inport tax moet betalen ? wordt er dan een factuur bijeleverd bij mij pakje ?

chosen1

Legacy Member
sanderpelgrims zei:
stell dat ik inport tax moet betalen ? wordt er dan een factuur bijeleverd bij mij pakje ?

ge zult bijna zeker tax moeten betalen en de prijs kunt ge berekenen door:

21% op de kostprijs + 5% importtax + 21% op die 5%

sanderpelgrims

Legacy Member
chosen1 zei:
ge zult bijna zeker tax moeten betalen en de prijs kunt ge berekenen door:

21% op de kostprijs + 5% importtax + 21% op die 5%
Een idee hoe zo een swift code er uit ziet ?

SlyR

Legacy Member
Pff de douane, da's inderdaad een beetje sjans hebben maar ik snap ze toch niet altijd hoor.

Niet zo lang geleden hebben wij een gitaarversterker besteld uit Maleisië.
Er stond op gift en een lagere waarde (Ik denk een 150 dollar?), maar we hebben zelfs niets moeten betalen. Ze hebben wel de doos opengemaakt.

Dusja. Al nu en dan gerief geimporteerd, maar nog nooit douane moeten betalen, enkel de standaard 10 euro voor de post, soms.

rbn-

Legacy Member
Roodkapje zei:
Neenee, geen IBAN en BIC code. :naughty: Dat is voor IBAN landen, en dat zijn vooral europese landen. De VS en maleisie zijn daar niet bij dacht ik.
Man wat zevert gij nu. IBAN en BIC is niet hetzelfde. BIC is ISO9362 en ook beter bekend als SWIFT en dat is de info die ge gebruikt bij een Wired Transfer. IBAN is enkel voor de IBAN landen en dant hebt ge beide nodig.

www.swift.com

Nu, terug mooi u smileytjes opbergen en juiste info vertellen ok?

russian

Legacy Member
SlyR zei:
Pff de douane, da's inderdaad een beetje sjans hebben maar ik snap ze toch niet altijd hoor.

Niet zo lang geleden hebben wij een gitaarversterker besteld uit Maleisië.
Er stond op gift en een lagere waarde (Ik denk een 150 dollar?), maar we hebben zelfs niets moeten betalen. Ze hebben wel de doos opengemaakt.

Dusja. Al nu en dan gerief geimporteerd, maar nog nooit douane moeten betalen, enkel de standaard 10 euro voor de post, soms.

Tip: vraag de verkoper om er "repair" op te zetten, dan ontsnap je vaker de douanekosten.

Roodkapje

Legacy Member
russian zei:
Tip: vraag de verkoper om er "repair" op te zetten, dan ontsnap je vaker de douanekosten.

Dat is zééér gevaarlijk omdat de douane je pakje kan openmaken en als ze dan zien dat het nieuw is... :naughty:
Er zijn ook niet veel bedrijven die dat zullen WILLEN doen. Als zij éénmaal betrapt worden kunnen ze er zware gevolgen van hebben. En waarom zouden ze je helpen? Zij doen er geen winst aan.

Het beste is iets te laten kopen door iemand die in de buurt van de winkel woont, die mens het pakje te laten openmaken, alles wat erop wijst dat nieuw is eruit halen en dan opnieuw inpakken ofzo en laten opzenden naar u met een te vertrouwen transportfirma en er een lagere waarde opplakken. :D

whacker

Legacy Member
chosen1 zei:
geld overschrijven naat Maleisië is eigenlijk iets dat ik nooit zou vertrouwen!
Maleisië is idd een redelijk malafide land op bepaalde plaatsen. Je hebt echter altijd het bewijs van uw bank!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan