Archief - Illegaal downloaden/kopieren/modden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

W!mpix

Legacy Member
Naar aanleiding van deze link:

https://www.beyondgaming.be

begon ik mij af te vragen hoe strafbaar kopieren of modden eigenlijk is. ik zie daar staan "boetes tot 500.000 euro", maar ik ken niemand in mijn omgeving die ooit zo'n boete heeft gehad, terwijl iedereen vrolijk talloze liedjes/games downloadt.

Kent iemand een ander persoon die hiervoor veroordeeld is geworden, en hoe is die dan betrapt? En kan men je echt veel aandoen als minderjarige, want dan zou feitelijk iedereen bestraft kunnen worden.

ikzelf heb de indruk dat er een soort gedoogpolitiek wordt gevoerd, het mag eigenlijk niet, maar we weten dat het gebeurt en we doen er niets aan. Klopt dit?

Moest er zo'n thread bestaan, sorry dan, heb thans gezocht.

bloodoo

Legacy Member
kdenk dat het ze vooral gaat om het verspreiden (valse cd's,software etc)

migelle

Legacy Member
als ge minderjarig zijt gaat de boete naar uw ouders :p ik denk da ik liever de boete zou hebbe dan de toorn van m'n ouders :p

ma gelyk bloodoo zegt, ze zitte vooral achter de mense die daar effectief geld mee willen verdienen, en die moge ze van my ook pakken want da gaat er over, ma wa gaan ze anders doen, iedereen in de gevangenis steke ofwa :p:p

Vampire

Legacy Member
Normaal gezien word je niet gestraft als je een liedje of game download. Af en toe pikken ze er eens iemand uit om een voorbeeld te stellen.

Je loopt enkel een reele kans op een boete als je massaal warez en mp3's op cd zet en verkoopt.

Edit: Zoals degene boven mij gezegd hebben dus. Der stond noghtans geen enkele post toen ik replyde :p

Blood_Raven

Legacy Member
Lol ik zie het al voor mij in het gevang:
Waarom zitte gij hier?
-Moord
-Verkrachting
-Gekopiërde CD's van Helmut Lotti verkopen

:rofl:

svenovic

Legacy Member
Blood_Raven zei:
Lol ik zie het al voor mij in het gevang:
Waarom zitte gij hier?
-Moord
-Verkrachting
-Gekopiërde CD's van Helmut Lotti verkopen

:rofl:

Nuja, ik zou al mensen in de bak steken die legaal CD's van Helmut Lotti verkopen :lol:

bloodoo

Legacy Member
W!mpix zei:
Naar aanleiding van deze link:

https://www.beyondgaming.be

begon ik mij af te vragen hoe strafbaar kopieren of modden eigenlijk is. ik zie daar staan "boetes tot 500.000 euro", maar ik ken niemand in mijn omgeving die ooit zo'n boete heeft gehad, terwijl iedereen vrolijk talloze liedjes/games downloadt.

Kent iemand een ander persoon die hiervoor veroordeeld is geworden, en hoe is die dan betrapt? En kan men je echt veel aandoen als minderjarige, want dan zou feitelijk iedereen bestraft kunnen worden.

ikzelf heb de indruk dat er een soort gedoogpolitiek wordt gevoerd, het mag eigenlijk niet, maar we weten dat het gebeurt en we doen er niets aan. Klopt dit?

Moest er zo'n thread bestaan, sorry dan, heb thans gezocht.

ze weten zeker dat het gebeurd :p Je betaalt zelf een tax op de aankoop van je cd-rkes. 0.145 euro op elke verkochte cdr en het bedrag wordt integraal doorgestort aan Sabam.0.145 is echt veel als je kijkt naar de prijs van een cdr.Het belachelijke en dat is nog zacht uitgedrukt is dat deze taks dient ter compensatie van de verliezen die auteurs lijden door het 'onrechtmatig copieren'.acht we betalen dus taxgeld voor iets dat eigenlijk 'verboden' is ?
zo zie je maar dat de hele muziekindustrie ons al jaren unfair behandeld en dat het een knoeiboel is als jewelste

Unpro

Legacy Member
svenovic zei:
Nuja, ik zou al mensen in de bak steken die legaal CD's van Helmut Lotti verkopen :lol:
² :rofl:

Denk niet dat ge ooit een boete gaat krijgen, zowat iedereen die ik ken download wel eens liedjes/games/films... illegaal en toch is er niemand die er een boete voor gekregen heeft. 't Verkopen/verspreiden ervan is natuurlijk wat anders :)

Essit

Legacy Member
Ik denk dat ze je enkel iets kunnen doen als je zelf gaat verspreiden/verkopen op grote schaal...

Iedereen download al is iets, en voor diegenen die nog nooit een game/film of muziek gedownload hebben, proficiat :) .

Bekijk het als drugs, voor eigen gebruik gaan ze je weinig doen, heb je natuurlijk een grote hoeveelheid bij en je dealt dan vlieg je de cel in.

Robinvv

Legacy Member
Het zijn inderdaad de verkopers, en verspreiders die het meeste gevaar lopen.

En dan maar te zwijgen over de straffen daarop.

Je kan beter hier iemand vermoorden dan op grote schaal mp3 of wat dan ook verkopen. Logisch ? :wtf:

Ikzelf vind het eerste wel ERGER en je krijgt er minder straf op, als je het 2de op grote schaal doet.

DeBuGGeR

Legacy Member
ja dat is het belgische rechtssysteem.

zalig toch?
zelfs als je een politieagent neerschiet krijg je een minder zware straf :o

Zupertails

Legacy Member
heh, da van die agent neerschieten, is er misschien wa over.
maar idd, ik wil wel es weten of er effectief al een of andere smeerlap die kopies verspreidt, is gepakt en wat dan zijn/haar boete is geweest.

Bericht aan de overheid : richt een meldpunt op voor dit soort dingen. Er zijn er genoeg (ja, ik ook) die zich ten volle zouden uitleven als ze een dealer van gekopieerde games konden aangeven.

zoR

Legacy Member
Zupertails zei:
heh, da van die agent neerschieten, is er misschien wa over.
maar idd, ik wil wel es weten of er effectief al een of andere smeerlap die kopies verspreidt, is gepakt en wat dan zijn/haar boete is geweest.

Bericht aan de overheid : richt een meldpunt op voor dit soort dingen. Er zijn er genoeg (ja, ik ook) die zich ten volle zouden uitleven als ze een dealer van gekopieerde games konden aangeven.

zucht :doh:

ja sorry, een meldpunt maken om dealers van illegale games aan te geven.. 1 melding in euuhm 2jaar ofzo ?

Godzilla*Akira

Legacy Member
HAHA zoR uw Avatar, ben juist naar een funky muziekje aan het luisteren en em is er precies aant op dansen. fry voor offtopic.

Wat mij stoort is dat vele artiesten hun lage verkoopcijfers altijd wijten op illegale downloads, serieus maar wtf download nu will tura of consoorten? Zeikerds.

Nuja, persoonlijk vind ik downloaden niet volledig negatief, aangezien je snel nieuwe groepen enzo leert kennen en zodoende misschien wel fan wordt en merchandising enzo koopt of concert bijwonen, waar je anders gewoon zult thuis gebleven zijn, moest je het niet gedownd hebben.

Persoonlijk denk ik dat de grootste reden voor de blijkbaar mindere goede cijfers van muziekcd's tewijten is aan concurrentie, bv dvd's (films, series enzo), games (pc, console, handheld). In gedachte houdend dat de doelgroep, meestal tieners, maar beperkt budget heeft en dus een keuze moet maken. Niet dat dit het downloaden op zich goedkeurt maar wel de verkoopcijfers zal beinvloeden. impo.

Nu ja, zolang dat er niemand geld verdient door illegale whatever te verkopen, heb ik er niet echt veel problemen mee.

whacker

Legacy Member
downloaden van illegale dingen kan ik nog snappen dat dat bestraft word. Het is echter wel ridicuul dat ze er van uitgaan dat je dit doet (extra taksen op cd's & dvd's). Modden bestraffen snap ik dan weer helemaal niet. Als ik zin heb om mijn PS2 of Wii of whatever te chippen dan is dat toch wel mijn probleem zeker? Zolang ik het niet gebruik om gekopieerde spellen te spelen hebben ze mij in principe niks te zeggen. Volgens hun 'omzeil' ik de beveiliging. tja.

_EL_STINO_

Legacy Member
de reden waarom ik download is vooral de prijs.
indien ik in de winkel een spel koop dat mij op dat moment wel aanstaat thuiskom het in mijn pc, psp, xbox, reutemeteut, steek en na een uur het spel beu ben dan vind ik dat weggesmeten geld. zelfde met cd's en films
films games en cd's die ik dan download en ook effectief goed vind zal ik dan uiteraard ook kopen.

I~MushrooM

Legacy Member
Word idd "gedoogd" , iedereen weet het en daardoor betalen we ook taksen op lege dvd's die uiteraard meer verkocht worden dan retail dvd ed.

Eigen gebruik kan dus, tenzij je miss een hele videotheek ondertussen hebt maar dan nog. Tis pas als je er mee verdiend, handeltje opzet, ze ook helemaal namaakt met hoesje en print ed da je zware straffen kan oplopen als ze u pakken

Cedric

Legacy Member
Zupertails zei:
heh, da van die agent neerschieten, is er misschien wa over.
maar idd, ik wil wel es weten of er effectief al een of andere smeerlap die kopies verspreidt, is gepakt en wat dan zijn/haar boete is geweest.

Bericht aan de overheid : richt een meldpunt op voor dit soort dingen. Er zijn er genoeg (ja, ik ook) die zich ten volle zouden uitleven als ze een dealer van gekopieerde games konden aangeven.


De overheidsmuur heeft het genoteerd... :ironic:


In zeebrugge is hier onlangs iemand gepakt wegens kopieren van DVD's, 125€ per gekopieerde dvd boete.

zit al aan 2 miljoen oude belgische franken en ze zijn et aant uitspitten atm

ge0x.

Legacy Member
Downloaden voor eigen gebruik wordt gedoogd, uploaden en verkopen op grote schaal is strafbaar, dacht ik.

Macdude

Legacy Member
Downloaden voor eigen gebruik wordt (voorlopig) nog gedoogd. Opgelet wel te verstaan enkel muziek en films. Software downloaden is ten allen tijde verboden. Waarom is dat nu zul je zeggen, zeer simpel de softwaremakers wisten al veel vroeger dan de film en muziekmakers wat de mogelijkheden van het internet zouden zijn.

Filmpjes of muziek downloaden, op cd of dvd fikken en verkopen is uiteraard strafbaar. Je kunt er vast wel een hele tijd mee weg komen maar vroeg of laat hang je hoe dan ook want er gaat iemand zijn die je verklikt. Meestal is het dan ook nog een concurrent die je verklikt.

Bij ons in het dorp is er iemand veroordeeld tot een boete van 100000€ en der is hier nog iemand anders gepakt een jaar of 2 a 3 trug dus die zal ook wel stillekes aan veroordeeld gaan worden.
Ook heb ik al een aantal artikels in hbvl gelezen over veroordelingen en der zat er ene tussen van 625000€

EDIT: da artikel van die veroordeling van 100000€ heb ik nog liggen dacht ik en dateert ergens van januari 2006
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan