Archief - Ijs trager laten smelten?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SharkyXTS

Legacy Member
Hoi,

Een paar jaar terug heb ik eens theelichtjes op ijsblokken zien staan als tafelversiering. Het viel mij op dat die ijsblokken zeer traag smolten en makkelijk een uurtje stand konden houden. Nu vroeg ik mij af of daar bepaalde stoffen voor gebruikt zouden zijn? Ik ben namelijk van plan om diezelfde versiering eens te gebruiken, maar dan zou het wel leuk zijn als m'n blok ijs niet na 15 minuten in water veranderd is :).

Frykt Sclavak

Legacy Member
Dat zal zijn omdat de warmte van die kaars stijgt.
Probeert het anders eens uit?

fragrag

Legacy Member
Maar de ijsblokken die hij beschreven heeft, heeft een uur gehouden tenzij hij wat heeft overgedreven

SharkyXTS

Legacy Member
fragrag zei:
Maar de ijsblokken die hij beschreven heeft, heeft een uur gehouden tenzij hij wat heeft overgedreven
Nope, ik overdrijf niet, 't is niet dat ze nog volledig intact waren, er was wel degelijk wat van gesmolten, maar ze boden wel nog altijd een stabiele ondergrond.

zeldaTP

Legacy Member
als ge zand onder kaarsje legt, dan zal da ook gaan

zand warmt kweenie hoe traag op, dus zal da ijs traag smelten

Spliffsnatcher

Legacy Member
Het idd geen gewoon ijs dat ze hiervoor gebruiken, ik heb het geweten maar het ontgaat me ff.

klennepette

Legacy Member
blokje droogijs?
hebde ook gene last van uw tafel die nat wordt, maar ge moet natuurlijk wel oppassen want ge kunt u daaraan verbranden.

viewer

Legacy Member
droogijs zou zeker nie zo lang duren denk ik, aangezien dat da geweldig rap verdampt.

en trouwens, volgens mij kan da wel hoor, met een gewone blok ijs zelfs. Ik heb net een uur in een warme auto gezeten met bevroren soep, en die soep heeft thuis ook al een half uur ofzo in men valies gezeten (luie student), en da was eigenlijk nog volledig bevroren toen ik hier aankwam.

En ik zou trouwens ook niet goed weten wat je aan het water dat je bevriest kan toevoegen zodat het smeltpunt stijgt (dalen is makkelijk, zout bv.)

DéWé

Legacy Member
viewer zei:
droogijs zou zeker nie zo lang duren denk ik, aangezien dat da geweldig rap verdampt.

en trouwens, volgens mij kan da wel hoor, met een gewone blok ijs zelfs. Ik heb net een uur in een warme auto gezeten met bevroren soep, en die soep heeft thuis ook al een half uur ofzo in men valies gezeten (luie student), en da was eigenlijk nog volledig bevroren toen ik hier aankwam.

En ik zou trouwens ook niet goed weten wat je aan het water dat je bevriest kan toevoegen zodat het smeltpunt stijgt (dalen is makkelijk, zout bv.)

Ik neem aan dat ge meer dan een blokje soep bijhad. Het volume van de bevroren substantie heeft invloed op de snelheid waarmee het snelt.

prozackx

Legacy Member
zeldaTP zei:
als ge zand onder kaarsje legt, dan zal da ook gaan

zand warmt kweenie hoe traag op, dus zal da ijs traag smelten

gij bent nog nooit naar de zee geweest zeker? in de voormiddag is het zand van het strand al snikheet door de zon, terwijl de zee nog koud is van in de winter...

Bontus

Legacy Member
Leg onder uw theelichtjes een dun laagje piepschuim. (isomo) of ander sterk isolerend materiaal. De warmte van uw lamp gaat zowiezo al naar boven, maar die aluminium onderkant geleidt de warmte wel heel goed. Je kan ook hout of zo gebruiken, isoleert ook goed.

Black Night

Legacy Member
prozackx zei:
gij bent nog nooit naar de zee geweest zeker? in de voormiddag is het zand van het strand al snikheet door de zon, terwijl de zee nog koud is van in de winter...

Alleen de laag zand aan de oppervlakte is snikheet, een paar cm eronder is het zand nog koud. In de zee heb je een stroming die ervoor zorgt dat de warme en koude lagen constant gemengd worden.

Water heeft wel een zeer hoge temperatuur resistentie. Je zal veel meer warmte nodig hebben om water te verwarmen dan de meeste andere stoffen.

Deus ex Machina

Legacy Member
ik heb gezien dat als je zaagmeel bij je water doet en dan het bevriest het enorm lang meegaat.

was op brainiac ofzo, ze zaten met een brander op dat ijs en het smolt amper.
het ziet er wel allesbehalve knap uit.

Kill0rBee

Legacy Member
Deus ex Machina zei:
ik heb gezien dat als je zaagmeel bij je water doet en dan het bevriest het enorm lang meegaat.

was op brainiac ofzo, ze zaten met een brander op dat ijs en het smolt amper.
het ziet er wel allesbehalve knap uit.

Was dat zo niet uit die Brainiac afleveringen die vooral over de middeleeuwen ofzo gingen? (of toch over uitvindingen van x aantal jaar/eeuwen geleden)
'k Heb dat ook nog gezien die aflevering, ze waren daarmee van plan een vliegdekschip te maken in WOII dachtek. Omdat het zo sterk zou zijn...

Edit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Pykrete <- Pykrete heet dat dus.

Deus ex Machina

Legacy Member
Kill0rBee zei:
Was dat zo niet uit die Brainiac afleveringen die vooral over de middeleeuwen ofzo gingen? (of toch over uitvindingen van x aantal jaar/eeuwen geleden)
'k Heb dat ook nog gezien die aflevering, ze waren daarmee van plan een vliegdekschip te maken in WOII dachtek. Omdat het zo sterk zou zijn...

Edit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Pykrete <- Pykrete heet dat dus.

ja idd, der zat zelf zo een wijf wormen te eten for no reason whatsoever

SharkyXTS

Legacy Member
Ondertussen al eens getest met gewoon ijs en 'k moet zeggen, het duurt serieus lang eer zo'n grote blok gesmolten is :). Enig nadeel is dat de theelichtjes na verloop van tijd in het ijs zakken en uitdoven (de koude omgeving doet het kaarsje sneller stollen dan dat het kan smelten).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan