Archief - Ian Fleming - Bond

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Symonseric

Legacy Member
Hallo,

Ik heb juist 'Goldfinger' gelezen, 1 van de bekendste Bond-verhalen geschreven door Ian Fleming. Ik vond de schrijfstijl vrij tot zeer goed, en zeer gedetailleerd. Las aangenaam en vlot maar nu is er nog een vraag die ik zelf niet opgelost krijg.


Is dit nu literatuur of lectuur?

Santa

Legacy Member
Alle literatuur is lectuur maar niet alle lectuur is literatuur.

Lectuur is alles waje leest. Literatuur is specifiek met verhaal, betekenis enzo zeker :x

Wikipedia zei:
Het woord literatuur (ook wel (de) letteren) heeft verschillende, dicht bij elkaar liggende betekenissen. De ruimste is dat literatuur de verzameling van alle teksten is, geschreven en in mondelinge vorm.

Literatuur wordt ook wel in een enge betekenis gebruikt waarbij zij tegenover lectuur is gesteld. In die zin zou literatuur de hogere, elitaire vorm en lectuur de lagere, populaire vorm van geschreven teksten zijn.

Van Dale Online zei:
li·te·ra·tuur (de ~ (v.), -turen)
1 het geheel van de schriftelijke overlevering van een volk of een tijd => bellettrie, de schone letteren, letteren, letterkunde

lec·tuur (de ~ (v.), -turen)
1 het lezen => lezing
2 boeken of tijdschriften => leesstof, leesvoer

Frado2005

Legacy Member
literatuur heeft hogere niveau van schrijven. Lectuur is bedoeld om te ontspannen enzo

Santa

Legacy Member
Ik denk dat er gewoon verschillende betekenissen mogelijk zijn.

Raukaris

Legacy Member
frado2005 zei:
literatuur heeft hogere niveau van schrijven. Lectuur is bedoeld om te ontspannen enzo

Hoe bepaal je wat een hoger niveau heeft? En kan literatuur dan niet ontspannen?

Genious

Legacy Member
Symonseric zei:
Hallo,

Ik heb juist 'Goldfinger' gelezen, 1 van de bekendste Bond-verhalen geschreven door Ian Fleming. Ik vond de schrijfstijl vrij tot zeer goed, en zeer gedetailleerd. Las aangenaam en vlot maar nu is er nog een vraag die ik zelf niet opgelost krijg.


Is dit nu literatuur of lectuur?

Wij zagen vorig jaar dat de dedectiveroman niet echt geplaatst kan worden in de schikking van literatuur naar pulp. ;)

(maar het is natuurlijk lectuur)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan