Archief - horzels

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lensos

Legacy Member
Dennoman zei:
Ik heb hierover een reeks infokaarten liggen genaamd "Monsters". Ik zal zometeen de kaartjes er eens bijnemen.
Cool, ik ben niet de enige mens ter wereld die die vroeger verzameld heeft ofwat? Heb hier net mijn kaft vanonder het stof uitgehaald. Van elke categorie heb ik er een twintigtal denk ik (van de groene wel wat meer).
De hoornaar of de horzel zit er bij mij wel nergens tussen.

Darkness

Legacy Member
Ferux zei:
Wat hebben hommels met deze thread te maken?

ik dacht dat dat fout was (dat horzels = hommels) omdat ik geen prentje vond bij google images van horzels. my bad

Gromme

Legacy Member
Ze bestonden voor ons en zullen ons overleven.
En bugspray, .... adaption denk ik dat ze het noemen.

Zouden wespen ineens allemaal vijandig worden tegen de mensheid hoe zou het er dan wel niet uitzien?

PapaGanz zei:
Dat is irrelevant hé, dieren krijgen bepaalde eigenschappen toegewezen door evolutie mede door hun omvang.
Moesten ze echt zo groot zijn zouden ze helemaal niet kunnen steken.

Dus de mens blijft superieur :p.


En aan de hand van wat kan je dat dan bepalen?

Dennoman

Legacy Member
@ Lensos: ik heb de reeks volledig :)
Vies veel geld aan uitgegeven, maar is enorm interessant :)

Avondland

Legacy Member
PapaGanz zei:
Dat is irrelevant hé, dieren krijgen bepaalde eigenschappen toegewezen door evolutie mede door hun omvang.
Moesten ze echt zo groot zijn zouden ze helemaal niet kunnen steken.

Dus de mens blijft superieur :p.
Yep, de mens is nu eenmaal groter.

Jezeke

Legacy Member
punkrockdude zei:
als zo eentje u steekt zijt ge morsdood... (ik zeker, allergisch voor insecten, maar gewone mensen ook )

ge sterft daar nie van ze, helemaal nie, misschien wel als ge een stuk of 20 steken krijgt, maar van 1 gade zeker nie door als ge nie allergisch bent daarvoor

Dennoman

Legacy Member
Inderdaad. En dan nog: allergie brengt u alleen in gevaar als ge in uw keel gestoken wordt of op andere plaatsen met verstikkingsgevaar.

Emerxill

Legacy Member
Dennoman zei:
Inderdaad. En dan nog: allergie brengt u alleen in gevaar als ge in uw keel gestoken wordt of op andere plaatsen met verstikkingsgevaar.
Ne kameraad van mij zijne pa was eens in zijn been gestoken door een wesp. Heel die zijn lijf begon op te zwellen. Had last van hartritmestoornissen en verstikkingsverschijnselen. De moest ne dokter komen om hem een spuit te geven. Als die 5min later was gekomen mochten we de MUG bellen... Dus kan weldegelijk dodelijk zijn als ge alergisch zijt en gestoken wordt op een plaats zonder verstikkingsgevaar.

Eén hornet steek is idd ni dodelijk, maar ik denk dat ge der minder dan 30 gaat nodig hebben eer et de gevaarlijke toer uitgaat. Gelukkig zijn hornets ni echt aggressief tov de mens.

Ik heb ens ooit op NGC een filmke gezien van een vrouw ergens in de VS, waar een horzel eitjes in haar arm had gelegd. Toen die uit waren gekomen speelde er zo alien-achtige taferelen af in die arm, nadat een van die beetjes zich een weg had gevreten naar buiten er een hele zwerm van die beesten uit haar arm kwam. Ik huiver er nog van als ik eraan terugdenk. :cry:

Gromme

Legacy Member
Dennoman zei:
Inderdaad. En dan nog: allergie brengt u alleen in gevaar als ge in uw keel gestoken wordt of op andere plaatsen met verstikkingsgevaar.


Als je allergisch bent kan je zeer zeker gevaar lopen, zelfs als je niet in je keel of op andere risicovolle plekken word gestoken. Want als je allergisch bent dan is elke steek risicovol.

Trouwens, een allergie voor deze steken dat kan je later in je leven ook krijgen.

SilentSpring

Legacy Member
Dennoman zei:
@ Lensos: ik heb de reeks volledig :)
Vies veel geld aan uitgegeven, maar is enorm interessant :)
ot: heb die ook. wel enkel het eerste deel (dat gratis was zeker?). m'n ma vond da altijd te duur om de ganse reeks te kopen.

demon326

Legacy Member
ik heb net eens nagevraagd aanmijn ouders ivm de horzels en ze steken duidenlijk hebben ze gezegd als ze een paard steken is het binnen de 30 mins dood en een mens moet snel naar de dokter voor tegen gif of hij sterft ook binnen paar uur;)

Myst!Q

Legacy Member
Terror Factor zei:
ja,hoe overtreffe die ons? kdacht trouwens ni da ze dodelijk ware, ma wel gevaarlijker as de wespe die we ier kenne, gewoon omda ze meer en sterker gif hebbe, ma ze zijn ni dodelijk(behalve vo mense die der allergisch vo zijn)

Dus zijn ze wel dodelijk ;)

cooldude

Legacy Member
benny zei:
ik heb net eens nagevraagd aanmijn ouders ivm de horzels en ze steken duidenlijk hebben ze gezegd als ze een paard steken is het binnen de 30 mins dood en een mens moet snel naar de dokter voor tegen gif of hij sterft ook binnen paar uur;)


lol dan moede eens aan uw ouders vragen waarom da paard eerst sterft?
volgens mij gaat da paard het toch langer uithouden als ons eh? ni?


greetz

demon326

Legacy Member
cooldude zei:
lol dan moede eens aan uw ouders vragen waarom da paard eerst sterft?
volgens mij gaat da paard het toch langer uithouden als ons eh? ni?


greetz

die beesten kunnen er veeel minder goed tegen als ons;) elk levend wezen heeft wel een zwakte bij een paard is dus een horzel steek dodenlijk

Cybergirl

Legacy Member
"De paardenhorzel (Gasterophilus intestinalis) is een insect behorende tot de orde van de Diptera (tweevleugeligen) dat als larve parasiteert op levende paarden.

De volwassen horzel legt eitjes op de onderbenen maar ook in de manen en in de hals van het paard. De eitjes zijn te herkennen als kleine gele puntjes in de beharing. Deze komen uit en worden als larven opgelikt door het paard. In de tong boren ze zich in en bereiken na een week of vier de maag. Daar hechten ze zich in de maagwand vast om na driekwart jaar, aan het begin van het warme seizoen, weer los te laten en met de mest vrij te komen. Daarna ontstaat binnen een maand de volwassen horzel. Een volwassen horzel leeft relatief kort en moet zich binnen zo'n drie 3 weken voortplanten.


Symptomen:

In de mond treden ontstekingen en zwellingen op, wat kauw- en slikproblemen kan veroorzaken. Veelal ontstaan een chronische maangontsteking en maagzweren, soms zelfs buikvliesontsteking (bij een maagscheuring). Het paard is gevoelig voor koliek, heeft een verminderde eetlust, vaak diarree, soms bloedarmoede en is vermagerd. Veulens kunnen er zelfs aan sterven, doordat een verminderde afweer ze gevoelig maakt voor andere ziektes."


ik zie daar niets bij staan over de mens.. en da is een paarden horzel, geen gewone horzel, dus da soort horzel is eig nie schadelijk voor de mens.. allez, da is wa ik denk e ;)

Pred

Legacy Member
punkrockdude zei:
da filmke is de beruchte japanse hoornaars... , komt vanop national geographic

hornet = hoornaars , niet horzel ;) (vandaar ook de naam van't vliegtuig btw)

ge ziet ook da da geen stom vliegske is maar een wesp ongeveer 5 keer zo groot als een bij :D (zeggen ze ook in't filmke)

als zo eentje u steekt zijt ge morsdood... (ik zeker, allergisch voor insecten, maar gewone mensen ook )

do the maths: 30.000 bijen, 3 uur, 30 hornaarsen of hoe ge da noemt: die beesjes vermoorden 330 bijen per uur;)


zo van die hornets of hoornaars zie ik de laatste jaren redelijk veel hier, daarvoor eigenlijk nooit. Ik vind het maar vieze beesten :p
Ne kameraad had zo ooit eens ene gevangen in een metalen potteke zodat die geklemd zat. Die z'n angel stak zo'n 2 keer per seconde in da potteke en da was ne angel van +- ne cm lang en da maakte echt zo'n vies geluid tegen da metaal, dus zo'ne angel is best wel sterk ... sindsdien ben ik rap weg als ik hier weer zo'n beest zie :p

Bart Religion

Legacy Member
hornets zijn niet gevaarlijker dan gewone wespen en zelfs minder agressief aldus wikipedia

Some people believe that three stings from the European hornet can kill an adult human, and that seven can kill a horse. While impressive due to their size, European hornets are in fact much less aggressive than some of their smaller relatives notably the yellowjackets, Vespula germanica and Vespula vulgaris, and their sting isn't any more dangerous. Unwarranted fear has often led to the destruction of nests, and the species is locally threatened. It benefits from legal protection in some countries, notably Germany.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan