Archief - Hoe eigen onderneming starten?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The Black Mamba

Legacy Member
ik ben dus een geinteresseerde economie student en de rol van een ondernemer in onze economie interesseert me wel en ik vroeg me dus af hoe je daarmee start met een eigen onderneming , eerste stap lijkt me logisch een idee , ik heb ook een aantal boeken liggen , the beermat entrepreneur etc. maar toch wil ik meer specifieke dingen weten over ebussiness omdat dat iets is dat me ferm interesseert , is er hier nog iemand die daar interesse voor heeft en me wat goed links/boeken ofzo kan geven

dank bij voorbaat :bow:

Pitt

Legacy Member
Ofwel zelf veel geld hebben of iemand die wil borg staan voor u ;)

Stancke

Legacy Member
Om het op een al spelende wijze te leren:

Starter!' is een educatief simulatiespel waarin je op een virtuele manier een modezaak in een drukke winkelstraat in Antwerpen moet opstarten en succesvol beheren. Zo maak je op een interactieve en aangename wijze kennis met het ondernemerschap.

Starter! werd ontwikkeld in nauwe samenwerking en afstemming met het departement Onderwijs van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Het spel is opgebouwd om gebruikt te worden in de 3e graad van het middelbaar onderwijs, maar kan gespeeld worden door ieder die het wil proberen.

In dit spel kruip je in de rol van het personage Lies: net als zij ben jij een starter die nieuwe horizonten opzoekt en hoopt daarbij de juiste keuzes te maken. Heb je, net als Lies, voldoende passie voor de mode en durf om een stap in het onbekende te zetten? Zet dan je lot naar je hand met Starter!

Starter!

Is nog tof ook :D

The Black Mamba

Legacy Member
starter is inderdaad nog tof :) en merci voor de link naar unizo

GhO$T

Legacy Member
Als je daadwerkelijk al van plan zijt om als zelfstandige te beginnen moet je naar het ondernemersloket. Daar kunnen ze u zeker ook voorthelpen met alle vragen die je nog zou kunnen hebben.

Maar das enkel in de veronderstelling dat je dus al concrete plannen hebt en binnenkort wil opstarten natuurlijk.

The Black Mamba

Legacy Member
kdenk niet dat het aan te raden is om als 18 jarige uniefganger al een eigen onderneming uit de grond te stampen :) liever eerst men diploma halen en me 4 of 5 jaar amuseren , het interesseert me gwoon

The Black Mamba

Legacy Member
kdenk niet dat het aan te raden is om als 18 jarige uniefganger al een eigen onderneming uit de grond te stampen :) liever eerst men diploma halen en me 4 of 5 jaar amuseren , het interesseert me gwoon

GhO$T

Legacy Member
Arno! zei:
kdenk niet dat het aan te raden is om als 18 jarige uniefganger al een eigen onderneming uit de grond te stampen :) liever eerst men diploma halen en me 4 of 5 jaar amuseren , het interesseert me gwoon
Tis maar wat je verstaat onder 'onderneming' natuurlijk ;) . Als zelfstandige in bijberoep met ergens een website als enige verkooppunt is uiteindelijk ook al een onderneming. Veel uit de grond stampen is daar niet bij, gewoon een goed idee kan al genoeg zijn.

The Black Mamba

Legacy Member
ja inderdaad ik zou misschien wel gwoon een ebusiness proberen op poten te zetten , ni zozeer omdat ik geld najaag maar gwoon om dat het vreselijk interessant is

Pestilence_007

Legacy Member
1) ge moet diploma bedrijfsbeheer hebben (hebt ge normaal als ge afstudeerd in ASO Economie)

2) Startpremie aanvragen bij de vlaamse overheid (laatste tijd immens interessant met vele voordelen - tblijft echter een grote investering)

3)een locatie vinden/huren/kopen

4) een NV/bvba/vzw statuut aanvragen

5) u bent zelfstandige

dit nu in het zeeeeeer kort uitgelegd. Moest'k later geen job vinden zie'k me ook nog starten als zelfstandige :)

ZoDiaK

Legacy Member
Hmm ja als 18-jarige zonder diploma zie ik je niet meteen het maatschappelijk kapitaal nodig voor een bvba (€18.500), laat staan een NV, ophoesten, weet dus dat als je toch een onderneming opricht je volledig hoofdelijk aansprakelijk zal zijn. Als het dan de slechte kant op gaat (ik hoop uiteraard van niet, maar ge weet nooit), dan zit ge me een ferm probleem, geloof mij :)

Ik zou zeggen, ga handelsingenieur of iets dergelijks studeren, dan gade da allemaal nog wel zien ;)

Genious

Legacy Member
Arno! zei:
ik ben dus een geinteresseerde economie student en de rol van een ondernemer in onze economie interesseert me wel en ik vroeg me dus af hoe je daarmee start met een eigen onderneming , eerste stap lijkt me logisch een idee , ik heb ook een aantal boeken liggen , the beermat entrepreneur etc. maar toch wil ik meer specifieke dingen weten over ebussiness omdat dat iets is dat me ferm interesseert , is er hier nog iemand die daar interesse voor heeft en me wat goed links/boeken ofzo kan geven

dank bij voorbaat :bow:

Uw curcussen staan normaal vol met verwijzingen naar andere boeken. ;)
Maar die van bedrijfskunde zei dat 3% (geen uit de lucht gegrepen cijfer) van de ondernemingen maar groeiwaardig blijkt, ik wil je maar waarschuwen.

En zelfstandige worden in dit land, daarvoor moet ge tegenwoordig nog of goed zot zijn, of te veel zelfvertrouwen hebben of beperkt geïnformeerd zijn.

Boddah

Legacy Member
GhO$T zei:
Tis maar wat je verstaat onder 'onderneming' natuurlijk ;) . Als zelfstandige in bijberoep met ergens een website als enige verkooppunt is uiteindelijk ook al een onderneming. Veel uit de grond stampen is daar niet bij, gewoon een goed idee kan al genoeg zijn.
Waarschijnlijk een domme vraag:
Moet je voor zoiets ook een startkapitaal hebben als bij het oprichten van bv een NV of een BVBA?

Conqie

Legacy Member
ZoDiaK zei:
Hmm ja als 18-jarige zonder diploma zie ik je niet meteen het maatschappelijk kapitaal nodig voor een bvba (€18.500), laat staan een NV, ophoesten, weet dus dat als je toch een onderneming opricht je volledig hoofdelijk aansprakelijk zal zijn. Als het dan de slechte kant op gaat (ik hoop uiteraard van niet, maar ge weet nooit), dan zit ge me een ferm probleem, geloof mij :)

Ik zou zeggen, ga handelsingenieur of iets dergelijks studeren, dan gade da allemaal nog wel zien ;)

man man, percies alsof alle ondernemingen bvba's zijn...
en een nv, aub.. :sop:

jvg007

Legacy Member
Ook al heb je het geld, om bv een BVBA op te richten, je zult in sommige gevallen toch een diploma van vakbekwaamheid nodig hebben, zoals in de transportsector.

btw: NV starterskapitaal is 47500 € dacht ik, ben te lui om men boek open te slaan ^^


Maar ga eerst maar gewoon werken om te zien hoe het iets of wat in elkaar zit, en kijk eerst de kat uit de boom.

Let wel: als je volledig zelfstandige wordt, er kruip ongelofelijk veel tijd in om voor alles te zorgen he, redelijk veel stress als je een succesvolle onderneming wilt hebben.

Alles hangt natuurlijk af van de sector waar je je wilt mee bezig houden... good luck ;-)

ZoDiaK

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
man man, percies alsof alle ondernemingen bvba's zijn...
en een nv, aub.. :sop:

Dat zeg ik toch niet? Ik wil maar zeggen dat als ge beperkt aansprakelijk wilt zijn ge eerst serieus wa maatschappelijk kapitaal bijeen zult moeten zoeken...En als 18-jarige is dat niet evident :)

jvg007

Legacy Member
neen, als 18-jarige is het ook vrijwel onmogelijk om meteen een onderneming op te starten, omdat je financieel plan ook moet goedgekeurd worden, je strategie en dergelijke moet goed uitgewerkt zijn, en je moet zeer overtuigend overkomen... en dan nog kan je geweigerd worden op basis van je leeftijd, omdat je nog helemaal geen ervaring hebt in het bedrijfsleven.

Uw maatschappelijk kapitaal kun je ook laten 'sponsoren' door de bank, maar dat zal niet veel voorkomen aangezien de banken veel zekerheden wensen, en daarmee moet je zeker mee opletten, altijd eerst 2x iets lezen voor je het ondertekend!!

GhO$T

Legacy Member
Boddah zei:
Waarschijnlijk een domme vraag:
Moet je voor zoiets ook een startkapitaal hebben als bij het oprichten van bv een NV of een BVBA?
Nee er is helemaal geen kapitaalvereiste, maar dan moet je wel zelf slim genoeg zijn om u enkel te wagen aan zaakjes met een laag risico. Want als eenmanszaak heb je geen enkele bescherming tegen schuldeisers.

Simpel uitgelegd:
Als je een bvba hebt en het loopt grondig verkeerd wordt je gewoon failliet verklaard, ben je je inbreng kwijt (startkapitaal + ander geld/goederen die je in onderneming gestopt hebt) en daarmee is de kous af. (Is wel heel simplistisch uitgelegd, maar in grote lijnen werkt het zo)
Als je een eenmanszaak hebt en het loopt grondig verkeerd, dan kunnen de schuldeisers u volledig kaalplukken tot op de laatste cent van onder u matras. U zaakske failliet = persoonlijk failliet.

Maar als je dus als eenmanszaak er op let dat je nooit zware schulden aangaat heb je geen probleem natuurlijk. Wat ik hier boven beschrijf is worst case scenario en je moet al heel dom zijn om het zo ver te laten komen.

Nogmaals, is heel simpele korte uitleg, eens je er serieus over nadenkt om zo'n zaakje te starten moet je je eerst nog veel grondiger informeren. Statuut van zelfstandige (al dan niet in bijberoep) brengt een hoop werk en kosten met zich mee, je moet dus al goede concrete plannen hebben met vooruitzicht op redelijke winsten anders is het al niet de moeite om eraan te beginnen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan