Archief - Het verkopen van een gezelschapsspel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PolletPoulet

Legacy Member
Het zit zo, vorige week woensdag hebben ik en een vriend een gezelschapspel uitgevonden.
Het is te zeggen, het is een bestaand spel, maar er zaten geen regels bij. Nu hebben wij zelf de regels uitgevonden en na wat aanpassingen op het spelbord is dit eigenlijk een super leuk spel.

Nu is de vraag, hoe verkoop je zoiets en aan wie verkoop je dat?

laurensvd

Legacy Member
Als het gebaseerd is op een bestaand spel dan ga je eerst allerlei rechten ed mogen aanschaffen vooraleer je er zelf iets commercieels mee mag doen.
Gaat je teveel kosten en dan loop je nog een groot risico dat geen enkele spellenfabrikant je idee wilt kopen. Of je moet zelf investeerders zoeken en zo iets oprichten wat al helemaal niet te betalen is :p

SimonL

Legacy Member
Ik herinner me een folderke bij een gezelschapsspel dat daar iets over schreef. Ma da's al da'k nog weet...

ironhorn

Legacy Member
als je echt serieus bent, neem eens contact op met deze mensen, die hebben zelf al een spel uitgebracht en zijn momenteel een ander spel aan het testen en optimaliseren

lttuvix

Legacy Member
PolletPoulet zei:
Het zit zo, vorige week woensdag hebben ik en een vriend een gezelschapspel uitgevonden.
Het is te zeggen, het is een bestaand spel, maar er zaten geen regels bij. Nu hebben wij zelf de regels uitgevonden en na wat aanpassingen op het spelbord is dit eigenlijk een super leuk spel.

Nu is de vraag, hoe verkoop je zoiets en aan wie verkoop je dat?

huem dus als je een spel uitvind kan je het verkopen? dan kan ik der ook wel een heel deel "verkopen" gezien de hoeveelheid spellekes we hebben gemaakt op speelplein :p

Cycloon

Legacy Member
lttuvix zei:
huem dus als je een spel uitvind kan je het verkopen?

Dat lijkt me de logica zelve. Hoe denk je dat de meeste andere spellen in de winkel geraken? Die worden niet uitgevonden door teams die hele dagen op nieuwe spellen zitten te denken ze :p (mss enkele, maar echt niet allemaal ;) )

pietje frietje

Legacy Member
Moest je eens uitleggen hoe het spel werkt;), zal ik er eens over nadenken.

SimonL

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Dat lijkt me de logica zelve. Hoe denk je dat de meeste andere spellen in de winkel geraken? Die worden niet uitgevonden door teams die hele dagen op nieuwe spellen zitten te denken ze :p (mss enkele, maar echt niet allemaal ;) )

yep, royalty's en zo...

PolletPoulet

Legacy Member
laurensvd zei:
Als het gebaseerd is op een bestaand spel dan ga je eerst allerlei rechten ed mogen aanschaffen vooraleer je er zelf iets commercieels mee mag doen.
Gaat je teveel kosten en dan loop je nog een groot risico dat geen enkele spellenfabrikant je idee wilt kopen. Of je moet zelf investeerders zoeken en zo iets oprichten wat al helemaal niet te betalen is :p

Het is gebasseerd op een bestaand spel in die zin dat het dezelfde piononnen zijn. Ik heb juist de spelregels van het originele spel opgezocht en die zijn echt TOTAAL anders.

Ironhorn zei:
als je echt serieus bent, neem eens contact op met deze mensen, die hebben zelf al een spel uitgebracht en zijn momenteel een ander spel aan het testen en optimaliseren

Hartelijk dank!

pietje frietje zei:
Moest je eens uitleggen hoe het spel werkt;), zal ik er eens over nadenken.

;)

whacker

Legacy Member
Gebruik dan maar andere pionnen, vind zelf iets uit dan kunnen ze u zeker niks maken :)

Xylo

Legacy Member
[TFT]Poky;8947944 zei:
we spelen een spel vanavond....

die kerel die da insprak voor dat spotje zit nu bij mij op school.
Ik heb hem nekeers 10x "weet je wat we doen, ..." laten zeggen om mijn aansteker te mogen lenen. (ik was het gewoon beu, hij rookt even lang als mij en kan geen aansteker betalen en vroeg me al stuk of 8 maanden elke dag, 3 keer per dag om een aansteker)

hij heeft ooit nekeers mijn voeten gekust om een sigaret... zonder dat ik erom vroeg. :unsure:

Naughty dog

Legacy Member
Xylo zei:
die kerel die da insprak voor dat spotje zit nu bij mij op school.
Ik heb hem nekeers 10x "weet je wat we doen, ..." laten zeggen om mijn aansteker te mogen lenen. (ik was het gewoon beu, hij rookt even lang als mij en kan geen aansteker betalen en vroeg me al stuk of 8 maanden elke dag, 3 keer per dag om een aansteker)

hij heeft ooit nekeers mijn voeten gekust om een sigaret... zonder dat ik erom vroeg. :unsure:

Strijk...

en strijk met die dude ier

PolletPoulet

Legacy Member
Naughty dog zei:
Strijk...

en strijk met die dude ier

denk nog maar eens aan mij als je mijn spel koopt voor 30 euro, waarvan 20 euro rechtstreeks in mijn zak gaat :cool:

*droomt nog wat*

sumoman_4

Legacy Member
Denk maar eerder 50€ om het te kopen, waarvan 2.5 € rechtstreeks in uw zak :p

Flipkikker

Legacy Member
Je zou zelf je bedrijf kunnen oprichten om het spel te verkopen :unsure:

Wat je nu mss best doet:
+ Volledige en gedetailleerde beschrijving van het spel opschrijven, en bij de notaris binnenbrengen/met de post naar jezelf sturen
+ Zelf/iemand de pionnen en het speelbord laten ontwerpen, en kijken hoe je een beperkte oplage ervan kunt maken
+ Duidelijke en eenvoudige handleiding voor het spel maken, en het totaalpakketje samenstellen: je spel ergens naar een chiro/scouts/... club, spelclub, café,... meebrengen en kijken ze erop reageren

Als je nog niet onmiddellijk zeker bent dat het zo'n succes kan hebben kan je ook wachten met de beperkte oplage en met het oorspronkelijk gebruikte bord werken, en bij vrienden en familie de reacties toetsen,
sowieso zou ik het in een envelope naar jezelf sturen zodat je kan aantonen dat het jouw idee is ;)

Daarna kan je het gerust wat meer verspreiden ook :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan