Archief - Handgemaakt of machinaal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JeanPerrier

Legacy Member
het valt mij recent op dat er een idee bestaat dat handgemaakte producten beter zijn dan machinaal gemaakte producten (bv autos, tapijten, ...) .

Als je een product machinaal maakt heb je toch minder fouten en veel meer precisie (alsook sneller gemaakt en goedkoper)?
Waarom zou je een handgeweven tapijt verkiezen boven een machinaal gemaakt tapijt maar toch een machinaal gemaakte computerchip verkiezen boven een handgemaakte computerchip?

als er een miljoen dezelfde producten van het soort X machinaal worden gemaakt en een miljoen producten van het soort X handmatig worden gemaakt? Welk van de 2 zou je dan verkiezen? en waarom?

Ik vraag mij nu af wat de gemiddelde forumganger zijn mening hierover is.
express geen poll van gemaakt want het zijn de meningen die hier tellen en niet gewoon zwart of wit

JackM

Legacy Member
voor een x aantal miljoenen, dan zou ek toch machinaal nemen, wrm? omdat machinaal = serieproductie.
iets dat met de hand gemaakt wordt, dat blijft een exclusief product, iets waar men er zeker geen x aantal miljoenen van gaat maken.

Bontus

Legacy Member
Je bekijkt het verkeerd, een tapijt vervult voornamelijk een kunstzinnige functie. In dat geval verkiest iedereen handgemaakte spullen.
Of zou jij een schilderij omhoog hangen dat van de band komt gerold?

JeanPerrier

Legacy Member
wat denk je dan van mogelijke kwaliteitverschillen tussen de 2?

Roykosopp

Legacy Member
Euhm, niet alles kan je met de hand maken hoor. De meeste moderne auto's moeten deels machinaal met robots gemaakt worden omdat dit niet met de hand kan gebeuren.

Jos_Albatros

Legacy Member
Op gebied van kleding, bv exclusief breigoed kan onmogelijk volledig machinaal worden geproduceert, uiteraard wel met behulp van een breimachine (soms met een motor)

Het opleggen van ingewikkelde steken/patronen, breien met meerdere draden, afwerking (kraag, speciale mouwen etc) gebeurt steeds handmatig.

Het gaat hier dan wel over heel dure stukken gemaakt van 100% natuurwol, en dat is waar de mensen voor betalen, exclusiviteit en kwaliteit.

Timmos

Legacy Member
Een broek die van een kleermaker komt is toch ook kwalitatief beter dan een machinaal gemaakte broek, of niet :) Trouwkleren worden ook niet gemaakt door een machine e.

Conqie

Legacy Member
Roykosopp zei:
Euhm, niet alles kan je met de hand maken hoor. De meeste moderne auto's moeten deels machinaal met robots gemaakt worden omdat dit niet met de hand kan gebeuren.

jij slaagt de bal er toch ook mooi naast hoor, die auto's worden gemaakt met de machine omwille van de kostprijs, de exclusieve auto's zoals de bugatti veyron worden met de hand gemaakt

Chickenlal

Legacy Member
Ik heb daar overlaatst ook aan zitten denken toen ik op NGC keek naar die Ferrari fabriek. Toen dacht ik bij de gewone merken rollen er waarschijnlijk 100 tallen dagelijks van de band, terwijl ze daar al het mogelijke met de hand doen.

Zelfde met het maken van dien apache helicopter ook in megafactories op ngc.

Godzilla*Akira

Legacy Member
JeanPerrier zei:
het valt mij recent op dat er een idee bestaat dat handgemaakte producten beter zijn dan machinaal gemaakte producten (bv autos, tapijten, ...) .

Als je een product machinaal maakt heb je toch minder fouten en veel meer precisie (alsook sneller gemaakt en goedkoper)?
Waarom zou je een handgeweven tapijt verkiezen boven een machinaal gemaakt tapijt maar toch een machinaal gemaakte computerchip verkiezen boven een handgemaakte computerchip?

als er een miljoen dezelfde producten van het soort X machinaal worden gemaakt en een miljoen producten van het soort X handmatig worden gemaakt? Welk van de 2 zou je dan verkiezen? en waarom?

Ik vraag mij nu af wat de gemiddelde forumganger zijn mening hierover is.
express geen poll van gemaakt want het zijn de meningen die hier tellen en niet gewoon zwart of wit

Moest op beiden manieren, hetzelfde product en een miljoen explaren van bestaan. Zou ik voor machinaal gaan, want dat zal wel goedkoper zijn.

Voor de rest, betaal je maar voor de exclusiviteit zoals reeds gezegd.

Zoals handgemaakte tapijten, zal dan meestal meer als sierstuk gebruikt worden. Hetzelfde met de auto, je zal daar wel niet elken dag mee naar je werk rijden ofzo.

User_BELGIUM

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
Ik heb daar overlaatst ook aan zitten denken toen ik op NGC keek naar die Ferrari fabriek.

Ferrari 599 GTB Fiorano :p

pareltje :love:



de enige reden waarom ik zou vinden dat handgemaakte producten beter zijn is omdat de persoon die ze maakt ziet wanneer hij in de fout gaat en dit dan kan corrigeren. De machine kijkt zo nauw niet en zo rolt van tijd tot tijd wel eens iet slecht af..
(zie je vaak in kledij waarvan de naad wat scheef is e.d.)

moruhm.. computerchips?
tegen dat die perso(o)n(en) daar al die miljoenen transistor'kes opgelegd hebben.. :p

-Helld0g-

Legacy Member
JeanPerrier zei:
wat denk je dan van mogelijke kwaliteitverschillen tussen de 2?

kunstige objecten koop je niet voor een zekere kwaliteit... eerder voor de euuh spirituele waarde !

zoals eerder gezegd, ge hangt ook geen "afgeprint" schilderij aan de muur, ookal zouden de machines de borstels volledig hanteren gelijk de echte artiest!

sneax

Legacy Member
ach er zijn zoveel redenen waarom sommige dingen handgemaakt worden en andere niet, er is ni echt een regel waarom het één altijd beter zou zijn dan het ander

Firestyler

Legacy Member
Aston Martin, Bentley zijn ook handgemaakt, het gaat dan niet over alles dat hand gemaaktis heh... eerder de stoffen zetels, en ik denk dat het eerder is dat alles nauwkeurig opgevolgt wordt door personen terwijl bij andere automerken enkel er kwaliteitscontrole is zal dit bij "handgemaakte" het 10voudige zijn. tevens kun je bij zulke merken nog iets exclusiefs vragen, terwijl bij serieproducties als er iets gevraagd wordt de wagen naderhand moet worden aangepast of de wagen even van tussen de band moet.

Roykosopp

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
jij slaagt de bal er toch ook mooi naast hoor, die auto's worden gemaakt met de machine omwille van de kostprijs, de exclusieve auto's zoals de bugatti veyron worden met de hand gemaakt

Zeker? Een leraar heeft de robot installaties van volkswagen laten zien. De reden dat er voor sommige onderdelen robots worden gebruikt is dat mensen onmogelijk op sommige punten kunnen lassen. Hij heeft het ons ook laten zien met een 3D tekening waar het overduidelijk op was.
Nu is de bedoeling van die robots natturlijk om alles volautomatisch en sneller/goedkoper te laten gaan, maar met sommige onderdelen heeft men effectief wel een robot nodig hoor.

beemer

Legacy Member
Roykosopp zei:
Zeker? Een leraar heeft de robot installaties van volkswagen laten zien. De reden dat er voor sommige onderdelen robots worden gebruikt is dat mensen onmogelijk op sommige punten kunnen lassen. Hij heeft het ons ook laten zien met een 3D tekening waar het overduidelijk op was.
Nu is de bedoeling van die robots natturlijk om alles volautomatisch en sneller/goedkoper te laten gaan, maar met sommige onderdelen heeft men effectief wel een robot nodig hoor.

Dat is gewoon zo omdat er van bij het ontwerp rekening wordt mee gehouden.

boostah

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
jij slaagt de bal er toch ook mooi naast hoor, die auto's worden gemaakt met de machine omwille van de kostprijs, de exclusieve auto's zoals de bugatti veyron worden met de hand gemaakt

maja wa is machinaal wa is met de hand ge kunt et ook zo bekijken

beetje in elkaar steken gebeurt derbij met de hand, waarom, ge kunt tolleranties kleiner maken zonder zorgen te maken over de tolleranties van de plaatsings robot + het is nu eenmaal onnuttig om daarvoor een machine van x aantal milljoen te gaan maken om 20 keer per jaar te laten werken

Chickenlal

Legacy Member
Roykosopp zei:
Zeker? Een leraar heeft de robot installaties van volkswagen laten zien. De reden dat er voor sommige onderdelen robots worden gebruikt is dat mensen onmogelijk op sommige punten kunnen lassen. Hij heeft het ons ook laten zien met een 3D tekening waar het overduidelijk op was.
Nu is de bedoeling van die robots natturlijk om alles volautomatisch en sneller/goedkoper te laten gaan, maar met sommige onderdelen heeft men effectief wel een robot nodig hoor.

Nu lassen ze da prolly daar omdat ze er een robot voor hebben, maar vroeger maakten ze toch ook auto's zonder robots :p

Roykosopp

Legacy Member
Dat is misschien wel waar, maar bij de huidige VW modellen kan men niet alles handmatig lassen. Daar is zeker rekening mee gehouden in het ontwerp.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan