Archief - grootste strategische fouten ooit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Silent Assassin

Legacy Member
Mijn persoonlijke mening:Hannibal:zijn aanvalsroute:wnr je een sterke vloot hebt kan je toch gwn naar Capua doorstoten in Zuid-Italie,en zo oprukken naar Rome terwijl de Romeinse troepen het noorden verdedigen tegen de Galliers,waar hij nog een alliantie mee had ook.wrm z'on belachelijke,lange en uitputtende route over de Alpen,door alle legerposities en in een klimaat dat je mannen nog nooit hebben meegemaakt.En ten 2e:hij had z'n prachtige overwinning ook moeten gebruiken,Rome was weerloos!
Hitler:Hij had voet bij stuk moeten houden en Moskou aanvallen,niet Stalingrad.
Yamashita:Hij had de kans een 2e rush op Pearl Harbor in te zetten en de VS vloot volledig te vernietigen.
Toyotomi Hideyoshi:Hij had Japan volledig,er was genoeg te organiseren in eigen land.Maar nop,hij viel Korea binnen dat steun kreeg van het machtige Chinese leger!En wnr ze werden verslagen kwam hij gwn terug!Hij zou er toch iiets uit moeten geleerd hebben!

Maar ja,wie ben ik...geef mij uw mening!:)

killgore

Legacy Member
over uw eerste: zever.

Rome was buiten met de galliërs (die maar kleine bedreiging vormden uiteindelijk) voornamelijk in strijd met carthago (oorlog met hannibal was al 2e uit reeks van 3). Ze waren dus op die punten ook goed verdedigd. Vooral via zeemacht dan en van verrassing zou er al helemaal geen sprake zijn.
In het noorden echter was er inderdaad enkel verdediging voorzien vs. galliërs, als daar ineens een krachtig carthaags leger doorstoot kunnen deze zich niet verweren en voor ze het door hadden zou hannibal al half italië onder de voet gelopen hebben.

Wat gebeurd is, daarna heeft hij ze zelfs nog eens in de pan gehakt tot hij ineens vs scipio kwam te staan :).

Het plan was goed, de uitvoering (logistiek) niet.

Strategische fouten ken ik niet echt zeer goed, maar lees eens over de 100-jarige oorlog, wat de fransen daar niet hebben uitgestoken :x.

Voornaamste fouten die ik ken zijn inschattingen (napoleon & rusland bv.).

zarathustra

Legacy Member
Hitler had gewoon niet zo stom moeten zijn om te geloven dat de britten ooit met hem zouden samenwerken tegen Stalin. Ze hadden na Duinkerken zo snel mogelijk moeten doorstoten over het kanaal.

Sertu

Legacy Member
George Bush President maken?
Amerikanen die Engelse vliegers neerhalen omdat ze het verschil niet zien met de taliban (heeft iemand trouwens ooit al nen Taliban vlieger gezien :s).
Hitler die de Sovjet Unie aanvielen tijdens WO2. Of hij nu Moskou of Stalingrad zou aanvallen zou geen verschil gemaakt hebben. Techniek van de Verschroeide aarde FTW zeker?
Japanners bombarderen VS logistiek schip in WO2 waardoor Amerikanen betrokken raken.
Napoleon die een nakende overwinning bij waterloo nog uit handen gaf door de infanterie recht in de mobiele cavalerie van de engelsen te sturen.

virox

Legacy Member
Sertu zei:
George Bush President maken?
Amerikanen die Engelse vliegers neerhalen omdat ze het verschil niet zien met de taliban (heeft iemand trouwens ooit al nen Taliban vlieger gezien :s).
Japanners bombarderen VS logistiek schip in WO2 waardoor Amerikanen betrokken raken.


Op da 1ste zal'k maar nie reageren of't wordt ier weer flamewar, heeft trouwens geen bal met strategische blunders te maken.
Op de 2de zie ik er het strategische ook nie echt van in...
Op de 3de Pearl Harbor nooit van gehoord zeker?

virtualdude

Legacy Member
Sertu zei:
Japanners bombarderen VS logistiek schip in WO2 waardoor Amerikanen betrokken raken.

De enige fout dat de Japanners hebben gemaakt is om geen tweede finale vlaag te geven op Pearl Harbor.
Japan had de kaarten in hand en kon winnen maar liet de VS terugkeren

Darth-Falcon

Legacy Member
de grootste troef die de japanners hadden was totale verrassing.

er waren 2 aanvals golven, de derde hebben ze niet uitgevoerd omdat de Amerikanen deze keer wisten dat ze gingen komen, en alle AA die nog recht strond inmiddels al op scherp stond, de 3de golf zou veel verliezen geleden hebben.

de enige fout die de jappanners gemaakt hebben, is een slapende reus wakker maken.

dadash

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
de enige fout die de jappanners gemaakt hebben, is een slapende reus wakker maken.

Die reus ging sowieso wel wakker zijn geworden. Ze gingen de Japanners niet zomaar Indonesie en zo laten innemen.

Het grote verschil ging gelegen hebben in de bereidheid van het Amerikaanse volk om ten strijde te trekken. Door Pearl Harbor was de Amerikaanse bevolking razend en eisten ze oorlog en draaide het patriotisme op hoge toeren.

Als de VS de eerste steen had geworpen ging dat mogelijk een stuk lager gedraaid hebben en gingen ze de oorlog wss moeilijker verkocht krijgen.


Enige strategische fout die me te binnenschiet is Cleopatra die haar vloot terugtrekt nadat ze denkt dat Marcus Antonius stierf tijdens die zeeslag tegen Octavius (de latere eerste en grootste Keizer Augustus). Echt een brilliante move was dat niet.

^^pathfinder^^

Legacy Member
Silent Assassin zei:
Yamashita:Hij had de kans een 2e rush op Pearl Harbor in te zetten en de VS vloot volledig te vernietigen.
Ze hadden al geluk dat ze een eerste rush konden doen(misverstanden met terugkerende amerikaanse bommenwerpers,...), een tweede rush zouden de Amerikanen wel min of meer verwachten ;)(en bijgevolg afmaken :>)

Operation marketgarden, met te weinig en te vage inlichtingen zomaar een grootschalig offensief laten doorgaan die steunde op één weg door vijandelijk gebied

Insano

Legacy Member
Sertu zei:
Hitler die de Sovjet Unie aanvielen tijdens WO2. Of hij nu Moskou of Stalingrad zou aanvallen zou geen verschil gemaakt hebben. Techniek van de Verschroeide aarde FTW zeker?
Hier ben ik het helemaal niet mee eens.

Hitler wou van in het begin de Oostbloklanden veroveren en een heel stuk van Rusland tot aan de Wolga. Deze rivier zou de natuurlijke grens vormen van zijn rijk.

Het probleem was echter dat het Westen niet zomaar ging toelaten dat hij in het Oosten oorlog ging voeren, dus moest hij eerst West-Europa veroveren. Begin 1941 was het westers front gestabiliseerd (Engeland was geen bedreiging) dus kon Hitler zijn troepen focussen op Rusland (Operatie Barbarossa in juni 1941).

Stalin had dit helemaal niet verwacht en maakte ook de grote fout om te zeggen dat geen enkel dorp mocht opgegeven worden. Er werd dus niet een strategische verdedigingslinie opgericht, waardoor de Duitsers in een razendsnel tempo konden voortrazen.

Rond de winter van 1941-1942 kwamen de troepen tot stilstand op de linie Leningrad - Moskou - Stalingrad. De Duitse topofficieren wilden in het zuiden van Rusland doorstoten naar Grosni, omdat daar de oliereserven en industrie waren die belangrijk waren voor Rusland. Hitler wou echter ook Stalingrad hebben, omdat het de natuurlijke grens zou vormen van zijn nieuwe rijk. Het ging hem dus om het prestige.

Hitler kreeg zijn zin en de troepen werden opgesplitst tussen Grosni en Stalingrad en daardoor hebben de Duitsers grotendeels verloren.

Als er iets niet duidelijk is, vraag maar :p

Gentille

Legacy Member
Sertu zei:

Napoleon die een nakende overwinning bij waterloo nog uit handen gaf door de infanterie recht in de mobiele cavalerie van de engelsen te sturen.


dacht eens documentaire gezien te hebben waarbij Napoleon zich onwel voelde die dag en het bevel aan de tweede in rang gaf en die alles verneukte, kan mij vergissen natuurlijk :s

JackM

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
de grootste troef die de japanners hadden was totale verrassing.

er waren 2 aanvals golven, de derde hebben ze niet uitgevoerd omdat de Amerikanen deze keer wisten dat ze gingen komen, en alle AA die nog recht strond inmiddels al op scherp stond, de 3de golf zou veel verliezen geleden hebben.

de enige fout die de jappanners gemaakt hebben, is een slapende reus wakker maken.
toevallig niet naar pearl harbor gekeken? :unsure:

dadash

Legacy Member
Jack Malibu zei:
toevallig niet naar pearl harbor gekeken? :unsure:

Komt die speech van Slapende reus zelfs voor in Pearl Harbor? In Tora Tora Tora wordt hij wel verteld denk ik. Sluiten ze de film mee af.

Darth-Falcon

Legacy Member
daar ken k het idd van, maar die woorden irl weldegelijk uitgesproken door de commandant die de aanval geleid heeft

Insano

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
daar ken k het idd van, maar die woorden irl weldegelijk uitgesproken door de commandant die de aanval geleid heeft
Inderdaad, van de Japanse admiraal Isoroku Yamamoto.

"I fear all we have done is to awaken a sleeping giant and fill him with a terrible resolve."

In de film Pearl Harbor werd dit verkort tot: "I fear all we have done is to awaken a sleeping giant."

http://en.wikipedia.org/wiki/Isoroku_Yamamoto's_sleeping_giant_quote

fragrag

Legacy Member
Mijn RTS spellen... :p

Om serieus te zijn, Japan en hun fanatacisme in Wereld Oorlog Twee, hoewel dit betekende dat de meeste Japanners bereid waren om tot hun dood te vechten, vochten ze ook niet effectief, waardoor de doden ratio tussen de Amerikanen en Japanners zo 1/10 is (1 Amerikaanse gesneuvelde tegenover 10 Japaanse gesneuvelde)

killgore

Legacy Member
^^pathfinder^^ zei:
Ze hadden al geluk dat ze een eerste rush konden doen(misverstanden met terugkerende amerikaanse bommenwerpers,...), een tweede rush zouden de Amerikanen wel min of meer verwachten ;)(en bijgevolg afmaken :>)

Zelfs met min of meer verwachting zouden ze grote verliezen geleden hebben, die vloot lag gewoon niet echt klaar. Dan echter zouden de ****** ook veel verliezen gehad hebben.

Operation marketgarden, met te weinig en te vage inlichtingen zomaar een grootschalig offensief laten doorgaan die steunde op één weg door vijandelijk gebied
+ overschatting van hunzelf en het was de eerste keer dat de duitsers echt georganiseerd waren voor de invasie op te vangen, niet zomaar per stad defensie opgetrokken.

grey-turtle

Legacy Member
Ik vraag me af in welke mate het doenbaar is om olifanten een lange tijd op een schip te laten varen, dan bedoel ik voorla qua voedsel en verzorging of was de afstand roma - carthago hetzelfde als carthago - landingsplaats spanje.

Er wordt gezegd dat de nazi's wouden samenwerken met de britten, maar iemand als winston churchill wou daarvan niet weten (wat ethisch geizen logisch is). Rudolph Hess werd daarvoor belast om met de meest vooraanstaande schotse Lord een overeenkomst te sluiten, maar bij het landen werd hij opgepakt door de Britten en vloog na WO 2 in een gevangenis in Berlijn, waarbij hij vlak voor zijn dood zelfmoord gepleegd zou hebben. Dat mislukte en daarom begon duitsland met een militair offensief op Groot-Brittanië. Hierbij werden er vele bunkers aan de Noordzee opgericht, om de engelsen op die weg te blokkeren.

Tsommy

Legacy Member
Sertu zei:
Napoleon die een nakende overwinning bij waterloo nog uit handen gaf door de infanterie recht in de mobiele cavalerie van de engelsen te sturen.


Hmm em ging zowiezo al verliezen want de pruisen en nog een natie(vergeten de welke ) waren al op komst dusja twas zowiezo een verloren strijd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan