Archief - genezingsproces

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-RaZoR-

Legacy Member
ik zat met het volgend vraagje:

hoe komt het dat sommige mensen rapper genezen dan andere? ik bv. ben al genezen van een wonde in 3 tot 4 dagen (volledig dicht) terwijl iemand van men klas ook zoiets heeft, maar dit is al zo'n 2 weken en de korst is er nog altijd niet af...

vroeg het me af :p

Time

Legacy Member
Heeft stofwisseling niet meer te maken met uw gewicht? Want ik ben heel mager door extreem snelle stofwisseling, maar ik genees ook een pak trager dan anderen die géén opmerkelijk snelle stofwisseling hebben...

NSA.Rhinox

Legacy Member
Stofwisseling heeft idd te maken met uw gewicht.

Het feit dat ge sneller geneest als iemand anders heeft te maken met stoffen in uw lichaam. Fluor en Zink helpen al zeker bij wondheling. Dacht dat de eiwitten er ook mee te maken hadden. Ik zal morgen mijn cursussen nog is doorlezen. Kweet datk het ergens ben tegengekomen, maar waar? ...

[BAT] Hydra

Legacy Member
De plaats heeft er ook mee te maken, een wonde op je hand of gezicht zal veel vlugger genezen dan een wonde op je voeten.

bludgeoned

Legacy Member
ook je gemoedsgesteldheid: Stress,verdriet, etc vertragen dat proces.

Kepa

Legacy Member
en uiteraard nog de verzorging :crazy:
als in, snel ontsmetten + verzorgen en er vanaf blijven !!

bij de een ontsteekt/geneest het nu eenmaal trager dan bij een ander (of zelfs niet)... hangt uiteraard af van of je de nodige stoffen (proteines, vetten en metalen) voldoende in je lichaam hebt en of je lichaam ze efficient kan gebruiken/transporteren :)
(aj zover ik weet dan, heb het eigenlijk nog niet uitgebreid gezien op school)

El_L4mor

Legacy Member
en roken... wondgenezing bij rokers is veeeel trager dan bij niet-rokers.

grey-turtle

Legacy Member
Misschien is de concentratie van je bloedplaatjes te laag of is de concentratie van je stollingsfactoren te laag. Welke invloed de stofwisseling op de bloedstolling heeft, weet ik niet (uitgezonderd vit K, die voorkomt in groene groenten, is een cofactor voor het stollingsproces)

w00tw00t

Legacy Member
Nfsuplayer zei:
ik ben een roker :unsure:

so much for your theorie :p

Rokers hebben een vertraagde wondgenezing. In onderzoek blijkt de doorstroming van de kleinste huidvaatjes en de hoeveelheid zuurstof in het bloed veel slechter te zijn bij rokers. Ook blijken rokers een veel grotere kans te hebben op diepe wondinfecties juist door deze slechtere wondgenezing en neigen wondinfecties tot ernstiger uitbreiding.

is gewoon een feit
:)

Tazz_

Legacy Member
Kepa zei:
en uiteraard nog de verzorging :crazy:
als in, snel ontsmetten + verzorgen en er vanaf blijven !![/SIZE]
dat kan idd ook daarin meespelen..
ik ben begin juli zwaar op mijne knie gevallen, ik was aan't fietsen (zowa conditie verbeteren en zo) en zat op een 4tal km van huis toen ik in het zand/grind gevallen ben.. die wonde was enorm groot (ong. 8-10cm diameter), vol met zand en vuiligheid, ben nog te voet naar huis gegaan (30-45min) en dan pas kunnen uitkuisen en ontsmetten.. twas gewoon 1 grote open wonde en heeft 1 week opengelegen voordat het deftig begon te genezen (lastig om te slapen ook, die wonde trekt constant terug open) en na 4 weken kon ik mijne knie weer deftig bewegen, na 6 weken was het volledig genezen maar nu zit ik wel met een joekel van een litteken.. en da jeukt als het slecht weer wordt :unsure:

Tha_nOn

Legacy Member
ik genees altijd enorm slecht (als in oppervlakkige schram die bij niemand ontsteekt ontsteekt bij mij, duurt lang eer de genezing begint (dus korstvorming) waarna ik een heel sexy litteken overhou natuurlijk :p van een idiote schram)

geen idee waaraan dat zit, ik had altijd gedacht aan samenstelling van bloed ofzo

bulldog567

Legacy Member
Tha_nOn zei:
ik genees altijd enorm slecht (als in oppervlakkige schram die bij niemand ontsteekt ontsteekt bij mij, duurt lang eer de genezing begint (dus korstvorming) waarna ik een heel sexy litteken overhou natuurlijk :p van een idiote schram)

geen idee waaraan dat zit, ik had altijd gedacht aan samenstelling van bloed ofzo

ja ik ook, zit vol me littekens:p
slechte genezing+ loemp = een slechte combo

Mandes

Legacy Member
de schildklier eventueel ? gij zult wss een beetje hypethyroïd zijn en uw kameraad Hypo.

moehaa!

Legacy Member
Naar mijn persoonlijke ervaring helen wonden rapper als ge regelmatig da korsteke deraf haalt/prult.
Dunno ma mss komt er zo meer lucht aan de echte wonde(en niet de initiele waar al een deeltje van dichtgegroeid is maar de korst niet kleiner van wordt)

w00tw00t

Legacy Member
moehaa! zei:
Naar mijn persoonlijke ervaring helen wonden rapper als ge regelmatig da korsteke deraf haalt/prult.
Dunno ma mss komt er zo meer lucht aan de echte wonde(en niet de initiele waar al een deeltje van dichtgegroeid is maar de korst niet kleiner van wordt)
heb je ook grotere kans op litteken, nie?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan