Archief - Genetisch onderzoek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ElBramo

Legacy Member
Quilombo zei:
wrom dan?
ze onderzoeken toch jouw genen, hebben ze informatie genoeg mee hoor
Welja, het risico verhoogt naargelang er meer mensen in jouw familie zijn die de afwijking hebben. En het hangt ook af waarop je wil controleren. Je bent alleszins best dat je meegeeft of iemand in jouw familie die bepaalde afwijking heeft, bijvoorbeeld je broer/zus, je ouders, of grootouders bepalen zeer zeker de kans. edit: het is hierboven al perfect uitgelegd.

weet gij dan echt àlles ?
Ze krijgt lessen erfelijkheidsleer, zoals ik. Maar de manier waarop ze het uitlegde was redelijk simplistisch :) Om u de details te besparen.

ElBramo

Legacy Member
Bolteh zei:
M'n broer heeft een spierziekte, een ziekte die alleen jongens kunnen krijgen en waarvan alleen meisjes de dragster kunnen zijn (en dus kunnen doorgeven als ze een zoon krijgen, en als ze een dochter krijgen kan die ook de draagster zijn)..

Dusja, je kan wel degelijk drager zijn zonder het zelf te hebben, moet je niet eens een onderzoek voor doen als je feiten hebt :p
De ziekte van Duchenne? Is een veelvoorkomende x-gebonden recessieve aandoening.

zeldaTP

Legacy Member
veel voorkomend is groot woord ;)

0,02 % heeft da maar.


Maar genetische testen voor zulke ziektes zijn zinloos en geldverspilling. Stamboom opstellen leert je net hetzelfde. Uiteindelijk is het altijd redelijk obvious of je een genetische ziekte hebt of niet. Aangezien ze genetisch zijn hebben ze meestal een grote invloed vanaf je geboren wordt.
En heb je hem niet, of je hebt het wel, maar je hebt geen last, dan is er ook geen probleem.

Enkel voor diabetes/alzheimer/schizofrenie/kanker zulke ziektes KAN het op termijn zinvol zijn om genetische testen te doen, maar dan enkel naar specifieke merkers (die tegenwoordig nog niet gekend zijn) die de ziekte veroorzaken. En dit is dan nog meestal via methylatie dat bepaalde genen uit of aan geschakeld worden.
En het is de vraag of je dat kan betalen dan. Want zo'n diagnostische test is zwaar gepatenteerd bij bedrijven. Dus je betaalt wat zij willen. atm is dat 10.000-20.000 euro voor kanker karakterisatie.

check it @
www.glpg.com/
www.innogenetics.com/
www.oncomethylome.com/
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan