Archief - Geneeskundige vraag: flauwvallen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dennoman

Legacy Member
Heyz all,

Ik zat wat herinneringen op te halen aan mijn vroegere schoolperiode, en ik kan me plots iets heel mafs herinneren. We waren op bezoek in een museum namelijk, en plots ging een meisje (vrij bleek en breekbaar) gestrekt tegen de grond, vlak op haar gezicht. Ze viel half en half op mijn voeten, dus ik schrik en kijk naar beneden. Dan merk ik dat ze op de grond ligt te beven. Nu, ik heb wel meer mensen zien flauwvallen, maar toch nog nooit op die manier. Flauwvallen is, als ik me niet vergis, een kort moment waarop de hersenen geen zuurstof meer krijgen? Nu vraag ik me af of dat beven eigenlijk normaal is, want volgens mij ging het om een epilepsieaanval ofzo.
Waarom ik dit nu vraag: ik kende dat meisje redelijk goed (niet echt op vriendschappelijke basis ofzo), en na al die jaren vraag ik me toch opnieuw af wat er eventueel toen met haar scheelde...

Killer Queen

Legacy Member
heb ook al getuige mogen zijn van een epilepsieaanval :/ erg angstaanjagend
heb er nadien heel veel over zitten opzoeken

iemand die flauwvalt valt slap, maar iemand die een ep aanval krijgt zn spieren spannen op
en dan het beven of de spiersamentrekkingen is natuurlijk helemaal karakteristiek

vreemd dat daar toen niet meer aandacht aan besteed is hoor
kzou zeggen google gewoon eens en lees wat
mss lees je dingen die je je niet meer herinnert maar er wel (of net niet) waren

Dennoman

Legacy Member
Njah, dat is het juist: ik ken de karakteristieken van een epilepsieaanval wel, maar dit leek zoiets met elementen van beiden te hebben. Ik zag niet echt dat ze opgespannen tegen de grond ging, maar gewoon recht naar voor, zoals een plank. Dat beven... jah... het was niet vreselijk hevig ofzo, maar toch duidelijk te merken.

enj0i^

Legacy Member
is dit niet zo iets als "petit mal en grand mal", zijn zo vormen van epilepsie.

MagicD

Legacy Member
flauwvallen(syncope) is inderdaad door een voorbijgaand zuurstoftekort in de hersenen (verminderde doorbloeding dus). komt meestal voor door prikkeling van de nervus vagus die de hartslag verzwakt en vertraagd. die nervus vagus wordt geprikkeld door oa. pijn, emoties, dramatische gebeurtenissen enz.
hetgeen dat voor verwarring zorgt is het feit dat een syncope kan gepaard gaan met schokkende bewegingen, waardoor ge denkt aan een epileptische aanval. maar normaal gezien komen mensen die een syncope doen sneller bij bewustzijn als iemand die een eplieptische aanval doet.

ik vermoed dus dat u vriendin flauw viel en daarbij wat spierschokken had. mss door iets ongelooflijk moois in dat museum. lol
da bleek worden enz zijn trouwens zaken die wijzen op syncope

Dennoman

Legacy Member
Die uitleg lijkt me genoeg :)
Njah, misschien even verdere verduidelijking van de situatie:
- Het was heel warm in het museum, begon ook zo'n beetje weg te draaien.
- Ze kwam idd vrijwel onmiddellijk bij, waarschijnlijk door de ijskoude vloer...

Blackend

Legacy Member
Flauwvallen doet ge meestal als uw hersenen te weinig energie hebben. Dat kan door een tekort aan zuurstof (door ofwel mindere doorbloeding, ofwel gewoon weinig zuurstof in buitenlucht, etc...) ofwel door hypoglycemie (glucosetekort => ook teweinig energie)

EnnY

Legacy Member
Een eplipsie-aanval is da dodelijk? Alléjah , stel nu dat er zo iemand naast mij zo ne aanval krijgt, komt die na een tijdje weer bij of gaat die daaraan dood fzo?
Schuimbekken die eig?

fragrag

Legacy Member
MagicD zei:
flauwvallen(syncope) is inderdaad door een voorbijgaand zuurstoftekort in de hersenen (verminderde doorbloeding dus). komt meestal voor door prikkeling van de nervus vagus die de hartslag verzwakt en vertraagd. die nervus vagus wordt geprikkeld door oa. pijn, emoties, dramatische gebeurtenissen enz.
hetgeen dat voor verwarring zorgt is het feit dat een syncope kan gepaard gaan met schokkende bewegingen, waardoor ge denkt aan een epileptische aanval. maar normaal gezien komen mensen die een syncope doen sneller bij bewustzijn als iemand die een eplieptische aanval doet.

ik vermoed dus dat u vriendin flauw viel en daarbij wat spierschokken had. mss door iets ongelooflijk moois in dat museum. lol
da bleek worden enz zijn trouwens zaken die wijzen op syncope

Hadden we niet iemand die syncope had enkele maanden geleden?

MagicD

Legacy Member
@ enny: Op zich is een epileptische aanval relatief onschuldig. het ergste wat kan gebeuren is dat de persoon zich bezeert bij de val of tijdens het stuipen of dat hij zich verslikt in speeksel/bloed.
Toch moogt ge de ersnt van epilepsie ni onderschatten omdat de oorzaak wel ernstig KAN zijn. Maar aan de aanval zelf gaat ge dus normaal niet dood.

schuimbekken gebruikt men meestal alleen in het geval van dieren, mensen die een aanval doen kunnen wel wat speeksel verliezen ofzo.
tongbeet en urineverlies gebeurt ook vaak.

Wat doet ge dus als iemand een epileptische aanval doet:
-rustig blijven (het belangrijkste en moeilijkste omdat het er zo angstaanjagend uitziet )
-zorgen dat hij nergens tegenaan botst of klopt
-NIETS tussen de tanden proberen steken :naughty:
-eventueel ambulance bellen, tenzij er een kennis aanwezig is ofzo die weet dat de persoon gekend is voor epilepsie (zij hebben meestal ook een kaartje op zak).
-als het stuipen over is, de persoon op zijn zij draaien zodat bloed/speeksel uit de mond kan lopen en niet in de keel
-de persoon gerust stellen wanneer hij bijkomt (kan een tijdje duren)

warre

Legacy Member
waarom niets tussen de tanden steken?

heb toch altijd gehoord dat ge er iets hard moest tussensteken zodat ze niet op hun eigen tong kunnen bijten. Is het dan mss beter van kinlift te doen?

metaphore

Legacy Member
warre zei:
waarom niets tussen de tanden steken?

heb toch altijd gehoord dat ge er iets hard moest tussensteken zodat ze niet op hun eigen tong kunnen bijten. Is het dan mss beter van kinlift te doen?

Omdat de kaakspier de sterkste skeletspier is in het menselijke lichaam.
De kans dat u vingers afgebeten worden met iets tussen de mond te steken is reeël dus in feite moogt ge da niet doen als ge u vingers heel wilt houden.
Een van de eerste regels bij ehbo, uzelf niet ingevaar brengen. ;)

fragrag zei:
Hadden we niet iemand die syncope had enkele maanden geleden?
Syncope is geen ziekte hé...
Een syncope is gewoon het flauwvallen omwille van tijdelijk tekort aan zuurstof in hersenen.

warre

Legacy Member
metaphore zei:
Omdat de kaakspier de sterkste skeletspier is in het menselijke lichaam.
De kans dat u vingers afgebeten worden met iets tussen de mond te steken is reeël dus in feite moogt ge da niet doen als ge u vingers heel wilt houden.
Een van de eerste regels bij ehbo, uzelf niet ingevaar brengen. ;)


Syncope is geen ziekte hé...
Een syncope is gewoon het flauwvallen omwille van tijdelijk tekort aan zuurstof in hersenen.

mja tis niet dat ge iemand zijne mond niet kunt opendoen zonder uw vingers tussen zijn tanden te steken hé. Als dat de enige reden is dan is dat maar een flauwe

NSA.Rhinox

Legacy Member
"Eigen veiligheid eerst, ten allen tijde" is de eerste regel van EHBO. En weet ge waarom ze diene regel erin hebben gezet? Om meer slachtoffers te vermijden. Over al die technieken is serieus nagedacht en men heeft da serieus onderzocht wat het beste is in welke situatie. Als men zegt da ge niks tussen de tanden moogt steken bij iemand da een epilepsie-aanval heeft, dan is daar een reden voor. Ik denk dan aan mogelijk afgebeten vingers, rupturen, ontwrichting,...

Kzou zeggen, volg zelf eens een cursus ehbo vooraleer ge regels "flauw" gaat noemen.

metaphore

Legacy Member
warre zei:
mja tis niet dat ge iemand zijne mond niet kunt opendoen zonder uw vingers tussen zijn tanden te steken hé. Als dat de enige reden is dan is dat maar een flauwe

probeert maar eens iemand zijne mond te openen als die zijn kaakspieren samentrekt...

Dat is dus daadwerkelijk de enige reden. Het is gewoon een geknoei.. die mensen liggen niet stil met hunne mond mooi open hé. Die zijn zowizo al aant stuipen.
Als het geen gevaar zou vormen zou het gene regel zijn ;)

warre

Legacy Member
uw eigen niet in gevaar brengen snap ik maar al te goed, maar als het slachtoffer daarbij zijn tong afbijt en door het bloeden aan het stikken is moet ge die maar laten liggen tot zijn aanval over is met kans op eventuele dood?

metaphore

Legacy Member
warre zei:
uw eigen niet in gevaar brengen snap ik maar al te goed, maar als het slachtoffer daarbij zijn tong afbijt en door het bloeden aan het stikken is moet ge die maar laten liggen tot zijn aanval over is met kans op eventuele dood?

tuurlijk nie...
ge moet risico's inschatten en intelligent handelen.

Maar iets tussen zijn tanden steken is gewoon geen slim idee, de kans dat het er terug uitvalt is ook al veel te groot.

Bij een epileptische aanval kunt ge gewoon nix doen buiten er rustig bijblijven en als hij niet meer stuipt in zijdelingse houding leggen zodat hij niet kan stikken.
Meestal duurt zo'n aanval niet heel lang dus de kans dat hij zijn tong afbijt en erin stikt is zo goed als nihil.
Als ge nu ziet dat die toch ademhalingsproblemen krijgt ofzo als hij dan toch zichzelf gekwetst heeft dan kunt ge wel proberen in te grijpen. Preventief is er gewoon weinig aan te doen.

MagicD

Legacy Member
u eigen niet in gevaar brengen is niet de enige reden hoor.
Bijna altijd wanneer ge iets tussen de tanden probeert te steken van iemand die een epileptische aanval doet, sneuvelen er een paar tanden en dan meestal nog de 2voorste. Als dat niet het geval is, zijn een ontwrichte kaak enz ook nog mogelijk.

Men heeft dat dan afgewogen tegen de gevolgen van een tongbeet (wat niet zo erg is als sommige mensen denken).

Bovendien is het vreselijk moeilijk om er iets tussen te krijgen, en is het risico om zich te verslikken zeker niet kleiner (mss zelf groter als er tanden sneuvelen).
Als hij zich verslikt kunt ge pas ingrijpen nadat die stuipen over zijn.
Tijdens die stuipen kunt ge ni veel meer doen als zorgen dat hij zich niet stoot.
Aan een epilepsie sterven zelden tot nooit mensen. en als ze eraan sterven is het door een hoofdwonde ofzo.

Doggiedog

Legacy Member
warre zei:
uw eigen niet in gevaar brengen snap ik maar al te goed, maar als het slachtoffer daarbij zijn tong afbijt en door het bloeden aan het stikken is moet ge die maar laten liggen tot zijn aanval over is met kans op eventuele dood?
Ik denk niet dat er veel kans is dat iemand bij een aanval zijn/haar tong afbijt. Ik heb al 3 aanvallen gehad, en ik heb mn tong nog altijd ...

Mogelijke negatieve gevolgen van iets tussen de tanden steken: verslikken, reflex om over te geven (en bijgevolg verstikking), gebroken tanden, ontwrichte kaken.

Het deed misschien wel zeer op de plaats waar ik op mn tong gebeten had, maar geef mij toch maar liever die pijn dan één van die mogelijke gevolgen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan