Archief - Geld bij overlijden (testament)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Conqie

Legacy Member
Ik heb dat vorige week ook nog geregeld, men immens kapitaal moet wel degelijk op een goeide manier besteed worden, daarom heb ik dan ook een topic gemaakt op het tones.be forum (computerwinkel forum), en daar wisten ze wel om raad!
want men ouders zijn toch al rijk genoeg!

"oww, nu moet ik gaan, het eten is klaaaar"

Garmir

Legacy Member
Pffrn de staat da zijn zo verdikke afrippers...

Altijd belastingen betalen hier en daar...


  1. Staat vraagt belastingen op werkgevers/nemers (werkgever betaald zijn mankrachten bijna dubbel of zelf meer) een groot deel naar de staat en de rest naar de werknemer
  2. Werknemer wordt betalad door de werkgever, staat neemt x% belating af (te zien welke status) je hebt nu van je geld ongeveer 2/3 over waar je voro gewerkt hebt.
  3. Wanneer je dan in de winkelproducten gaat kopen dan betaal je daar weer x% op (te zien welke belastingsindex het heeft 6%~14%~21%)
  4. Deze producten verbruik je al dan niet en je produceerd afval... hier betaal je dan weer belastingen.
  5. Met het geld dat je dan over hebt kan je sparen, wanneer je dood gaat staat het geld vrij; indien gebruik van erfenis moet je weer zo veel gaan afdokken aan de staat.
  6. enzoverder

Als je eens goed naar die lijst kijkt, werken wij mensen voor ons geld; en wat krijgen we van ons effectief geld dat we verdiend hebben? nog geen 50% en wanneer je sterft ...

De staat doet niets en het geld stroomt binnen met bakken. en wij jah laat ons maar werken

ClayDavis

Legacy Member
Garmir zei:
Pffrn de staat da zijn zo verdikke afrippers...

Altijd belastingen betalen hier en daar...


  1. Staat vraagt belastingen op werkgevers/nemers (werkgever betaald zijn mankrachten bijna dubbel of zelf meer) een groot deel naar de staat en de rest naar de werknemer
  2. Werknemer wordt betalad door de werkgever, staat neemt x% belating af (te zien welke status) je hebt nu van je geld ongeveer 2/3 over waar je voro gewerkt hebt.
  3. Wanneer je dan in de winkelproducten gaat kopen dan betaal je daar weer x% op (te zien welke belastingsindex het heeft 6%~14%~21%)
  4. Deze producten verbruik je al dan niet en je produceerd afval... hier betaal je dan weer belastingen.
  5. Met het geld dat je dan over hebt kan je sparen, wanneer je dood gaat staat het geld vrij; indien gebruik van erfenis moet je weer zo veel gaan afdokken aan de staat.
  6. enzoverder

Als je eens goed naar die lijst kijkt, werken wij mensen voor ons geld; en wat krijgen we van ons effectief geld dat we verdiend hebben? nog geen 50% en wanneer je sterft ...

De staat doet niets en het geld stroomt binnen met bakken. en wij jah laat ons maar werken

zoiets noemt men inkomstenherverdeling(= begrotingsevenwicht ^^)

themummy123

Legacy Member
Ik raad u aan om naar de notaris te gaan, want een eigenhands testament is niet interessant. Het is makkelijk herroepbaar en als uw ouders het testament toevallig(na uw dood uiteraard) vinden, en het inhoud staat hen niet aan, dan zullen ze de testament vernietigen he.:D

Ge kunt ook een testament die je zelf hebt gemaakt afgeven aan een notaris

Als laatste, je kunt alles zelf dicteren aan de notaris==>denk ik het beste.

er is ook informatie op de site van WWF
http://www.wwf.be/nl/index.cfm?group=help&menu=menu1.cfm&page=legs/index.cfm

Arifiene

Legacy Member
Ik vind persoonlijk dat het slim is van de threadstarter om daar al aan te denken. Een ongeval is rap gebeurd, wij denken daar niet rap aan op onze leeftijd, maar het is idd best vanaf ge een beetje kapitaal hebt en vanaf je 18 bent dat je dat dan regelt, vooral als je zoals de topicstarter een bijzodner legaat wil schenken :).

Diegene die hiervoor ene poging doen om hem te parodiëren=> lame en gewoonweg nog nie eens grappig ook. Jullie kennen zijn situatie niet, dus k zie eigenlijk geen reden om daarmee te lachen.

OT: angelus2002 heeft u een perfect antwoord gegeven :). Ge kunt btw ook best eens informeren bij WWF daarvoor, die hebben daar juristen voor in dienst (net als vele andere organisaties).

russian

Legacy Member
Leprechaun3 zei:
hey,

ik zit met een vraag.

ik ga al ruim 2 jaar gaan werken, woon nog bij m'n ouders.
en stel dat ik dood ga, dan gaat m'n geld dus wellicht naar m'n ouders. (mits aftrek van ?? % voor de belgische staat wellicht).


nu wil ik ervoor zorgen dat dat geld niet naar m'n ouders gaat . gewoonweg omdat ze rijjk genoeg zijn, en ik het aan het WWF fonds wil schenken :)

Moet ik daarvoor een testament laten opstellen? zoja is dat dan bij de notaris, of kan je dat ook bij je bank doen?
en hoeveel kost zoiets? + kan je dit dan later nog wijzigen.


en laatste vraagje: hoeveel % gaat daarvan naar de belgische staat?

Hou er rekening mee dat er bij het WWF en andere malafide organisaties enorm veel geld aan de handen blijft plakken (en dat heb ik van interne medewerkers). Ik vind de idee om geld te schenken aan een goed doel goed. Echter, doe dat dan rechtstreeks (bijvoorbeeld aan een arme familie ofzo). Niet via grootschalige organisaties.

russian

Legacy Member
Successierechten zijn overigens ook een maatregel om de inflatie tegen te gaan. Jongeren zouden het anderes veel moeilijker hebben...

S.conceiçao7

Legacy Member
merci arifiene :)
kga zeker es kijken op internet of ik zo'n medewerker kan contacteren van het wwf, en ook es een afspraak maken bij de notaris.

hopelijk vragen die mannen geen loon gelijk advocaten, maar goed.... liever een paar duizend frank uitgeven voor alles deftig te laten verlopen, dan dat mijn miljoenen slecht besteed zouden worden :p

Kermit

Legacy Member
als ge t echt wilt weten hoe het het voordeligst is, dan zult ge het inderdaad best aan WWF zelf moeten vragen, die gaan u dan wel helpen ;)

Chickenlal

Legacy Member
Blackend zei:
Lol, wie weet als ge dat online afdrukt dat die site er nog in kleine lettertjes bijvoegd "Ik wens dat een bedrag van 1000€ geschonken wordt aan seniorennet.be" :lol:

ja lol en ge zou zelfs niet kunnen zeggen van "ik heb da nie gedaan" want ge zijt dood.. Das de perfecte scam :o

Arifiene

Legacy Member
Leprechaun3 zei:
merci arifiene :)
kga zeker es kijken op internet of ik zo'n medewerker kan contacteren van het wwf, en ook es een afspraak maken bij de notaris.

hopelijk vragen die mannen geen loon gelijk advocaten, maar goed.... liever een paar duizend frank uitgeven voor alles deftig te laten verlopen, dan dat mijn miljoenen slecht besteed zouden worden :p

die bij wwf zijn gratis, ze verwachten immers in de toekomst al geld van u :p
notaris kost toch wel wat hoor...
de tarieven zijn bij wet vastgesteld, die kunde wel erges opt net vinden (ja ze kunnen die tarieven verhogen dmw dossierkosten etc)

Kermit

Legacy Member
jama er is ergens een regel dat er geen of minder belasting is bij het schenken aan goede doelen, heb zelfs eens een truuk daaromtrent gelezen: door een deel aan een goed doel te schenken hield de erfgenaam in totaal meer over dan wanneer hij alles zou accepteren, er stond een voorbeeld bij toen, maar dat weet ik niet meer vanbuiten e :p

Firefoxbt

Legacy Member
Garmir zei:
Pffrn de staat da zijn zo verdikke afrippers...

Altijd belastingen betalen hier en daar...


  1. Staat vraagt belastingen op werkgevers/nemers (werkgever betaald zijn mankrachten bijna dubbel of zelf meer) een groot deel naar de staat en de rest naar de werknemer
  2. Werknemer wordt betalad door de werkgever, staat neemt x% belating af (te zien welke status) je hebt nu van je geld ongeveer 2/3 over waar je voro gewerkt hebt.
  3. Wanneer je dan in de winkelproducten gaat kopen dan betaal je daar weer x% op (te zien welke belastingsindex het heeft 6%~14%~21%)
  4. Deze producten verbruik je al dan niet en je produceerd afval... hier betaal je dan weer belastingen.
  5. Met het geld dat je dan over hebt kan je sparen, wanneer je dood gaat staat het geld vrij; indien gebruik van erfenis moet je weer zo veel gaan afdokken aan de staat.
  6. enzoverder

Als je eens goed naar die lijst kijkt, werken wij mensen voor ons geld; en wat krijgen we van ons effectief geld dat we verdiend hebben? nog geen 50% en wanneer je sterft ...

De staat doet niets en het geld stroomt binnen met bakken. en wij jah laat ons maar werken


tja... we zijn ook niet voor niets in verhouding één van de rijkste landen van de wereld (en toch is 1/10 belgen echt arm). We zijn het best verlichte land van de wereld bevoorbeeld.
Enfin, nog iets meer belastingen voor de mensen met een middelmatig loon en ze kunnen quasi evengoed tegen een lager loon gaan werken :p. Inkomensherverdeling lol, nog niet veel van gemerkt (niet dat ik er last van heb :p).
Sociale zekerheid is in dit land gewoon heel groot, en dat kost pakken geld, met de aanstormende vergrijzing kan dit toch niet meer mogelijk zijn? Vrees dat er nog veel mensen problemen gaan hebben met hun pensioen later :x.

Ik stoor me meer aan het feit dat een bepaalde Bert uit onze regering zo graag de "artieste" Kate Ryan eens goed wou sponsoren.En wat levert het op? Niets. Zo'n gepromoveerde kermismadam krijgt dan een pak geld, wat het volk gunstig moet stellen (samenhorigheidsgevoel ect.) :sop: .

GhO$T

Legacy Member
Tlijkt mij toch ook niet zo slim om al op jonge leeftijd een schenking te plannen aan het WWF wanneer je sterft... stel dat je nog vanalle dingen tegenkomt in u leven waardoor je binnen x-aantal jaar helemaal niet meer zo positief staat tov het WWF, dan kan je bijna niet onder die schenking uit raken...

Firefoxbt zei:
Ik stoor me meer aan het feit dat een bepaalde Bert uit onze regering zo graag de "artieste" Kate Ryan eens goed wou sponsoren.En wat levert het op? Niets. Zo'n gepromoveerde kermismadam krijgt dan een pak geld, wat het volk gunstig moet stellen (samenhorigheidsgevoel ect.) :sop: .
Afgezien van het feit dat dit volledig offtopic is, waarom worden er toch altijd zo'n belachelijke voorbeelden bovengehaald.
Het probleem dat we meer dan 50% van ons loon nooit te zien krijgen ligt echt niet aan het feit dat 1 of andere pipo een mislukte stunt heeft gedaan, het ging ocharme over een eenmalig bedrag van 60.000 euro.

Je zou eens moeten weten hoeveel miljoenen er verloren zijn gegaan en nog zullen verloren gaan door bijvoorbeeld de overhaaste verkoop van een hoop overheidsgebouwen die vervolgens direct worden teruggehuurd... En zo zijn er 100en voorbeelden, allemaal over bedragen waarbij die 60.000 euro compleet in het niets valt, en toch maar blijven kreften over al zo'n gezever...

Arifiene

Legacy Member
GhO$T zei:
Tlijkt mij toch ook niet zo slim om al op jonge leeftijd een schenking te plannen aan het WWF wanneer je sterft... stel dat je nog vanalle dingen tegenkomt in u leven waardoor je binnen x-aantal jaar helemaal niet meer zo positief staat tov het WWF, dan kan je bijna niet onder die schenking uit raken...

zever, uw testament verandert ge wanneer ge wil

Firefoxbt

Legacy Member
GhO$T zei:
Tlijkt mij toch ook niet zo slim om al op jonge leeftijd een schenking te plannen aan het WWF wanneer je sterft... stel dat je nog vanalle dingen tegenkomt in u leven waardoor je binnen x-aantal jaar helemaal niet meer zo positief staat tov het WWF, dan kan je bijna niet onder die schenking uit raken...

Afgezien van het feit dat dit volledig offtopic is, waarom worden er toch altijd zo'n belachelijke voorbeelden bovengehaald.
Het probleem dat we meer dan 50% van ons loon nooit te zien krijgen ligt echt niet aan het feit dat 1 of andere pipo een mislukte stunt heeft gedaan, het ging ocharme over een eenmalig bedrag van 60.000 euro.

Je zou eens moeten weten hoeveel miljoenen er verloren zijn gegaan en nog zullen verloren gaan door bijvoorbeeld de overhaaste verkoop van een hoop overheidsgebouwen die vervolgens direct worden teruggehuurd... En zo zijn er 100en voorbeelden, allemaal over bedragen waarbij die 60.000 euro compleet in het niets valt, en toch maar blijven kreften over al zo'n gezever...

Uw testament verander je inderdaad waneer je dat wenst hoor.

Over die 60.000€.. Het gaat mij niet om het bedrag, maar het is wel weer een typisch voorbeeld dat aantoont wat voor bollebozen we zitten hebben in onze regering.

divinity---

Legacy Member
nog een vraag? kan je dit weigeren bv? iemand die iets achterlaat voor je , maar je wil/kan het niet ervaren, omdat je niet wil ' profiteren ' van die persoon ?

angelus2002

Legacy Member
ja, de nalatenschap niet aanvaarden. Dan gaat ze normaal gezien naar de Staat... Niemand kan overigens gedwongen worden te aanvaarden. Bij een benificaire aanvaarding zal men steeds eerst kijken of de baten de schulden in de nalatenschap overtreffen, zodat deze niet verhaald kunnen worden op het vermogen (dit is wel zeer gesimplifieerd voorgesteld, maar het is in ieder geval mogelijk...)

Conqie

Legacy Member
angelus2002 zei:
ja, de nalatenschap niet aanvaarden. Dan gaat ze normaal gezien naar de Staat... Niemand kan overigens gedwongen worden te aanvaarden. Bij een benificaire aanvaarding zal men steeds eerst kijken of de baten de schulden in de nalatenschap overtreffen, zodat deze niet verhaald kunnen worden op het vermogen (dit is wel zeer gesimplifieerd voorgesteld, maar het is in ieder geval mogelijk...)
mag dat ook met schulden? als de erfenis schulden zijn?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan