Archief - Geen sluitingsuren! Een oplossing?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gromme

Legacy Member
Ik vroeg me af wat de voor- en nadelen van geen sluitingsuren op te leggen kan hebben.

Voordeel kan me lijken, de werkloosheid naar beneden halen.

Nadeel dan weer dat grotere ketens (supermarkten, ed) hier gebruik van kunnen maken en de kleine winkel weer niet.

En misschien is het economisch niet mogelijk door bepaalde tarieven (nachtpremies ed).

Wat denken jullie daarover? Zijn we een te klein land om dat toe te passen? Zou het leiden tot oneerlijke concurrentie?

alexii

Legacy Member
Ik wil wall-marts hebben hier maar zonder zo'n christelijke waarden beleid. (die censureren ook zelf hun DVD's die ze verkopen indien noddig dacht ik)

StOfWoLkSkE

Legacy Member
Ik denk dat dit nog niet voor meteen zal zijn.
De markt hiervoor is nog veel te klein, hoewel meer en meer mensen ploegenarbeid doen.
In de states is dit wel normaal. De winkels zijn misschien niet 24/24 open maar toch veel langer dan hier.
Ik heb hier samen met een paar amerikanen gezeten en die vonden dat niet normaal dat je na 22u in de week niet meer op restaurant kon gaan. Hun reactie was onmiddelijk "willen die mensen geen geld verdienen".
Maar ik denk dat het belgenland hier nog geen voldoende grote markt voor heeft.

sneax

Legacy Member
het enige succesvolle restaurant dat ik weet dat er een publiek voor heeft is 't Hoekske in gent

er zit elk uur van de dag volk, maar tis snachts wel héél kalm - tis zowiezo een goed draaiend spel denk ik maar als ge ziet dat zelfs in zoiets 'bekend' als 't hoekske maar een paar mensen zitten 's nachts dan heeft het echt geen nut om een ander restaurant/brasserie te openen dat zo laat open is

een supermarkt idem, iedereen slaapt hier dan - en voor de ploegenarbeiders die zullen zéker wel nr de winkel kunnen gaan tussen 9h smorgens en 20.00h savonds (delhaize ofzo)

tis commercieel gewoon al nutteloos ...

Preske

Legacy Member
ze maken nu al van hun kl*** dat er ergens in de limburg een winkelcentrum langer mag openblijven.

Goldrusher

Legacy Member
alexii zei:
Ik wil wall-marts hebben hier maar zonder zo'n christelijke waarden beleid. (die censureren ook zelf hun DVD's die ze verkopen indien noddig dacht ik)

Correctie: Wal-Mart. Naar de stichter Sam Walton. Het is geen winkel waar ze muren verkopen hé (wall = muur). :p

LSDsmurf

Legacy Member
Ik weet niet of dat hier in Vlaanderen veel succes zou hebben. Misschien goed voor in een paar grote steden zoals Antwerpen, Brussel, Gent want in kleinere steden/gemeentes zal dat waarschijnlijk meer kosten dan het opbrengt.

Conqie

Legacy Member
Gromme zei:
Ik vroeg me af wat de voor- en nadelen van geen sluitingsuren op te leggen kan hebben.

Voordeel kan me lijken, de werkloosheid naar beneden halen.

Nadeel dan weer dat grotere ketens (supermarkten, ed) hier gebruik van kunnen maken en de kleine winkel weer niet.

En misschien is het economisch niet mogelijk door bepaalde tarieven (nachtpremies ed).

Wat denken jullie daarover? Zijn we een te klein land om dat toe te passen? Zou het leiden tot oneerlijke concurrentie?

het leven zit al zo ingewikkeld in elkaar, laat die nacht uren maar weg...

EternalSilence

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
het leven zit al zo ingewikkeld in elkaar, laat die nacht uren maar weg...

ik ben er voor en ook infeitelijk tegen.
voor.. uit de praktische kant :: zo kun je altijd wel iets kopen op gelijk welk moment, en moet je je niet haasten om nog rap die winkel in te gaan.

nadeel dan weer is dat mensen nu al zo 'lui' zijn en zich moeilijk kunnen houden aan tijdsregelingen en afspraken. als men alles 24/24 7/7 zou opendoen, dan gaan de mensen gewoon gaan wnnr ze goesting hebben, en dan heb je zo een mentaliteit van :: och ... kan toch nog.


ja moeilijk uit te leggen..
ik heb ook al aan die stelling zitten denken van de threadstarter, maja .. ik denk niet da het kleine belgië daarvoor klaar is
ook ... in amerika is er nog leven na 0.00
hier dus niet... ja ..studenten die fuifen, of mensen die gaan werken, maar een echte avondmensen bestaan hier niet
heb je meer in grote landen.. als amerika/VS

Conqie

Legacy Member
Doom Dragon zei:
ik ben er voor en ook infeitelijk tegen.
voor.. uit de praktische kant :: zo kun je altijd wel iets kopen op gelijk welk moment, en moet je je niet haasten om nog rap die winkel in te gaan.

nadeel dan weer is dat mensen nu al zo 'lui' zijn en zich moeilijk kunnen houden aan tijdsregelingen en afspraken. als men alles 24/24 7/7 zou opendoen, dan gaan de mensen gewoon gaan wnnr ze goesting hebben, en dan heb je zo een mentaliteit van :: och ... kan toch nog.


ja moeilijk uit te leggen..
ik heb ook al aan die stelling zitten denken van de threadstarter, maja .. ik denk niet da het kleine belgië daarvoor klaar is
ook ... in amerika is er nog leven na 0.00
hier dus niet... ja ..studenten die fuifen, of mensen die gaan werken, maar een echte avondmensen bestaan hier niet
heb je meer in grote landen.. als amerika/VS
Ik vind laten we nog het laatste beetje gemeenschappelijk iets houden in deze samenleving, iedereen gaat slapen 's avonds, en iedereen staat op 's morgens, als iedereen op staat en gaat slapen om eenderd welk uur, tja

Chaos...

alexii

Legacy Member
Goldrusher zei:
Correctie: Wal-Mart. Naar de stichter Sam Walton. Het is geen winkel waar ze muren verkopen hé (wall = muur). :p
Indien u de noddig ook hebt opgemerkt zal je zien dat het een typfout was. ;)

QplQyer

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
Ik vind laten we nog het laatste beetje gemeenschappelijk iets houden in deze samenleving, iedereen gaat slapen 's avonds, en iedereen staat op 's morgens, als iedereen op staat en gaat slapen om eenderd welk uur, tja

Chaos...
Of ieder die zichzelf maximaal kan ontplooien door te werken tijdens die uren waarin hij het best werkt (je hebt genoeg mensen die 's nachts productiever zijn dan overdag), geen chaos, vooruitgang.

Chaos is niet het juiste woord.

Doom Dragon zei:
nadeel dan weer is dat mensen nu al zo 'lui' zijn en zich moeilijk kunnen houden aan tijdsregelingen en afspraken. als men alles 24/24 7/7 zou opendoen, dan gaan de mensen gewoon gaan wnnr ze goesting hebben, en dan heb je zo een mentaliteit van :: och ... kan toch nog.
Wat is er dan mis met, als het dan toch mogelijk is, dingen te doen wanneer je er pas zin in hebt?

Conqie

Legacy Member
QplQyer zei:
Of ieder die zichzelf maximaal kan ontplooien door te werken tijdens die uren waarin hij het best werkt (je hebt genoeg mensen die 's nachts productiever zijn dan overdag), geen chaos, vooruitgang.

Chaos is niet het juiste woord.


Wat is er dan mis met, als het dan toch mogelijk is, dingen te doen wanneer je er pas zin in hebt?

sigh, sommigen vinden dat een vooruitgang andere niet, ik zou het lastig vinden om vrienden en familie te bezoeken als je andere uren hebt...

HighWire

Legacy Member
lttuvix zei:
ge hebt toch nachtwinkels? :)

nachtwinkels? noem het gerust avond winkels, probeer maar eens om half 5 snachts ne nachtwinkel te vinden die nog open is....-

Degene hier aan den overkant doet om 17.00u zen deur open en rond 00.00-00.30 is die dicht... nachtwinkel? avondwinkel ja...

Suphafly

Legacy Member
sneax zei:
het enige succesvolle restaurant dat ik weet dat er een publiek voor heeft is 't Hoekske in gent

er zit elk uur van de dag volk, maar tis snachts wel héél kalm - tis zowiezo een goed draaiend spel denk ik maar als ge ziet dat zelfs in zoiets 'bekend' als 't hoekske maar een paar mensen zitten 's nachts dan heeft het echt geen nut om een ander restaurant/brasserie te openen dat zo laat open is

een supermarkt idem, iedereen slaapt hier dan - en voor de ploegenarbeiders die zullen zéker wel nr de winkel kunnen gaan tussen 9h smorgens en 20.00h savonds (delhaize ofzo)

tis commercieel gewoon al nutteloos ...

het hoeksken de droom van elke stoner haha
ik hou ervan als ge zo in de nacht in de living zit mee u maten
en ge hebt honger, hebde honger? ik ook, 'thoeksen? hoeksen :D

QplQyer

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
sigh, sommigen vinden dat een vooruitgang andere niet, ik zou het lastig vinden om vrienden en familie te bezoeken als je andere uren hebt...
Een mens slaapt normaal 8 uur / dag, er zitten 24 uren in een dag, dat betekent dat er, in het slechtste geval 24-16 = 8 uren overblijven om uit te kiezen om de ander op te zoeken ...

virtualdude

Legacy Member
Gromme zei:
Ik vroeg me af wat de voor- en nadelen van geen sluitingsuren op te leggen kan hebben.

Voordeel kan me lijken, de werkloosheid naar beneden halen.

Nadeel: Alle maar ook ALLE KMO's winkel kunnen deze concurrentie tegenover de grote ketens niet aan en sluiten één na één.

Arifiene

Legacy Member
imo niet haalbaar, ma t zouw el tof zijn
stel u voor, als ge s nachts goesting hebt in pannekoeken gaat ge der gwn kopen (en ja ik heb da soms:p)
en die nachtwinkels zijn verschrikkelijk duur...

Conqie

Legacy Member
Arifiene zei:
imo niet haalbaar, ma t zouw el tof zijn
stel u voor, als ge s nachts goesting hebt in pannekoeken gaat ge der gwn kopen (en ja ik heb da soms:p)
en die nachtwinkels zijn verschrikkelijk duur...

er zou zoveel tof zijn, maar de nadelen wegen net iets op tegen over een pannekoekje kunnen kopen 's nachts

sigh, ik vind zulke ideeen gewoon het laatste beetje structuur weg gooien.., en normaal ben ik de laatste die er zo over denkt, maar denk aub eens verder dan "het zou eens tof zijn"
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan