Archief - Garantieprobleem ivm laptop (Acer)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ArkantoS.NET

Legacy Member
Hey iedereen,

Sinds een lange tijd heb ik een probleem met m'n laptop, die nu één jaar en drie maand oud is. Het is zo... wanneer de cpu zwaar belast wordt, crasht hij. Er verschijnt één seconde een blauw scherm en dan start de boel opnieuw op.
Dit gebeurt echter op héél onregelmatige tijdstippen... zo kan ik bvb een uur FIFA '07 spelen zonder te crashen, waar hij op een ander moment al na vijf minuten gecrasht is.
Ook is het niet enkel tijdens gamen... kijken naar een film kan soms ook fataal zijn (hoewel dit minder voorkomt).
Anyway, in het begin viel dit nog mee. Ik kon er mee leven dat hij zo één op de twintig keer crashte. Nu bevinden we ons in juni '06 (aankoopdatum laptop: augustus '05).
Toch... dit begon vaker en vaker voor te komen dus vroeg ik bij de handelaar waar ik m'n laptop gekocht had wat ik moest doen. Hij vertelde me alles via Acer te regelen. Zo gezegd, zo gedaan en hier geen problemen. Alles verliep supersnel en ik kreeg de melding dat m'n RAM geheugen vervangen was.
Een halve maand hield hij het vol en toen kwam hetzelfde probleem opnieuw voor.
Dan ben ik zelf wat beginnen onderzoeken, en testjes uitvoeren. Ook heb ik de laptop bij een andere pc boer binnengebracht, en deze heeft na een grondig onderzoek geen resultaten gevonden. Hij kon dus ook niks vinden waar het probleem aan zou kunnen liggen.
Nu, een drietal weken geleden, nam ik opnieuw contact op met Acer. Ik weet dat de Europese wet zegt dat er twee jaar garantie gegeven moet worden, dus was ik vrij zelfverzekerd dat dit nog gratis opgelost moet kunnen worden. Daar vertelden ze me echter dat ik me tot de handelaar moet wenden. Dat ben ik van plan en zal ik morgen of overmorgen zeker doen.
Ik veronderstel dus dat hij verplicht is om te zorgen dat ik met een volledig werkend model de winkel terug uitstap... maar is dat ook zo? Ik weet namelijk niet zo heel veel van de rechten die wel of niet heb, en welke poten ik heb om op te staan.

Kan iemand mij verder helpen van wat het beste zou zijn om te doen in dit geval, bij voorkeur iemand die wat terecht is in de branche (rechtstudenten of andere handelaars)?

Alvast heel erg bedankt!

Inspecteur Jan

Legacy Member
Ik heb dit probleem ook bijna een jaar aan een stuk gehad bij mijn Acer laptop. Mijn broer, die redelijk op de hoogte is van pc's, heeft er naar gekeken maar vond niks. Ik heb het dan maar zo gelaten en kon er mee leven dat die per dag een 5-tal keer opnieuw opstarte vanzelf. Nu zijn we een paar maanden verder. Deze zomer heb ik mijn laptop bijna nooit gebruikt. Nu ik hier in Leuven terug op kot zit en redelijk intensief computer heb ik het probleem geen één keer nie meer voorgehad. Echt vreemd. Ik heb niemand meer naar mijn pc laten kijken en nergens binnengebracht.

Eén ding staat vast, mijn volgende laptop hoeft geen Acer niet meer te zijn.

BelgianMini

Legacy Member
Het ambetante is natuurlijk wel dat er in de voorwaarden van Acer staat dat je één jaar garantie hebt tenzij je kiest voor de extra garantieverlenging van 2 jaar om zo een totale garantie te hebben van 3 jaar.
Ik weet dus niet of je zomaar kan gaan eisen dat je 2 jaar garantie wil. Mss idd iets voor de rechtenstudenten hier op het forum.

Santa

Legacy Member
Normaal gezien is de garantie die ze je op het product geven van minder dan twee jaar niet bindend. Je kan zeker je 2 jaar claimen normaal.

EDIT: "Er wordt een algemene vaste garantietermijn van twee jaar vanaf de levering ingevoerd, maar de verkoper kan een langere garantietermijn toestaan. Voor tweedehandse goederen kan deze termijn ingekort worden tot minimaal één jaar."

Normaal heb je dus twee jaar. Als je bij de verkoper gaat zal die je waarschijnlijk wel helpen.

Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming bij verkoop van consumptiegoederen

dJeez

Legacy Member
Er is wel een sidenote ivm die 2 jaar garantie : je moet kunnen aantonen dat het defect reeds ontstaan is tijdens de eerste 6 maanden van het gebruik.

NSA.Rhinox

Legacy Member
Acer heeft een optie dat hij automatisch reboot als er iets mis is (vanaf een bepaalde graad van misgaan wel te verstaan). Als ge da nog ni afgezet hebt, doe dat dan eens. Ik weet dat het vaag klinkt wat ik zeg, da komt omdat het al 2 jaar geleden is dak me mijne laptop nog gewerkt heb. Ik had da probleem dus ook en na die optie af te zetten ging het gelijk een klokje (tot ons kat een glas water over mijne laptop kapte :(). Anders zou ik het ni weten wa ge kunt doen. Raad van de anderen opvolgen wss. :)

Succes ermee.

ArkantoS.NET

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
Acer heeft een optie dat hij automatisch reboot als er iets mis is (vanaf een bepaalde graad van misgaan wel te verstaan). Als ge da nog ni afgezet hebt, doe dat dan eens. Ik weet dat het vaag klinkt wat ik zeg, da komt omdat het al 2 jaar geleden is dak me mijne laptop nog gewerkt heb. Ik had da probleem dus ook en na die optie af te zetten ging het gelijk een klokje (tot ons kat een glas water over mijne laptop kapte :(). Anders zou ik het ni weten wa ge kunt doen. Raad van de anderen opvolgen wss. :)

Succes ermee.

2 jaar is wel een tijdje... maar heb je geen idee waar ik die optie kan terugvinden?

Ik heb ondertussen even contact met de handelaar opgenomen, en hij gaf me het verwachtte antwoord. Voor hem zou dat een te grote kost zijn (zoals voor alle kleine zaken wss), en hij zei me dat ik me tot Acer moest wenden. Zij zijn tenslotte "in fout" omdat ze geen twee jaar geven. Ook zei hij me dat er zes maanden garantie is op gerepareerde stukken, in dit geval m'n laptop dus. Dit is slechts zo'n 3 maand geleden, dus valt dit nog onder die garantie eigenlijk.

Het ziet er echter niet zo goed uit waarschuwde hij me. Veel mensen die dat tweede jaar opeisen krijgen dat níet van Acer. Het schijnt dat ze nogal moeilijk doen in zo'n gevallen...

DGEN

Legacy Member
kga mn laptop voor 3 jaar verzekeren..all incl..dus overmacht / technische mankementjes / pixelstuff..

ArkantoS.NET

Legacy Member
Cyclone zei:
laptops van hp ftw!

tot er plots iets misgaat natuurlijk ;)
ik heb al slechte dingen van HP ook gehoord hoor... iemand die 3 maand z'n laptop kwijt was...
volgende keer zal ik m'n laptop ook wel voor 3 jaar laten verzekeren... je weet maar nooit hé

ondertussen heb ik al duizend keer hetzelfde liedje gehoord, want bij Acer zijn alle medewerkers constant in bezet :(

Flare'

Legacy Member
Mijn neef heeft ook enorm veel miserie met de garantie van zijn Acer-laptop gehad.

One advice: never buy acer..
Veel mensen raden het aan, maar echt, die garantie is erbarmelijk slecht.

ComputerVISTA

Legacy Member
Flare' zei:
Mijn neef heeft ook enorm veel miserie met de garantie van zijn Acer-laptop gehad.

One advice: never buy acer..
Veel mensen raden het aan, maar echt, die garantie is erbarmelijk slecht.

Hier was 1 cd gekrast van de boot cd's om die m'n acer weer op fabrieksinstellingen te krijgen en een week nadien lag hij in m'n bus.

Ik zie der niks verkeerd mee + 't is een goed toestel.

Flare'

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Hier was 1 cd gekrast van de boot cd's om die m'n acer weer op fabrieksinstellingen te krijgen en een week nadien lag hij in m'n bus.

Ik zie der niks verkeerd mee + 't is een goed toestel.
Voor dat soort kleine problemen zal de service misschien goed zijn ja. Maar hij had een kapot scherm en die laptop heeft daar meer als 2 maanden gezeten en toen hij hem dan uiteindelijk terugkreeg bleken er nog fouten aan te zijn..

Moest ik zoiets voorhebben zou ik het toch wel weten ze..

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik heb de service gelukkig ook maar 1 keer nodig gehad dus verder kank er nie veel op zeggen.

Duc

Legacy Member
ArkantoS.NET zei:
2 jaar is wel een tijdje... maar heb je geen idee waar ik die optie kan terugvinden?

Ik heb ondertussen even contact met de handelaar opgenomen, en hij gaf me het verwachtte antwoord. Voor hem zou dat een te grote kost zijn (zoals voor alle kleine zaken wss), en hij zei me dat ik me tot Acer moest wenden. Zij zijn tenslotte "in fout" omdat ze geen twee jaar geven. Ook zei hij me dat er zes maanden garantie is op gerepareerde stukken, in dit geval m'n laptop dus. Dit is slechts zo'n 3 maand geleden, dus valt dit nog onder die garantie eigenlijk.

Het ziet er echter niet zo goed uit waarschuwde hij me. Veel mensen die dat tweede jaar opeisen krijgen dat níet van Acer. Het schijnt dat ze nogal moeilijk doen in zo'n gevallen...

Uw leverancier probeert er zich met wat smoesjes vanaf te maken... hijzelf weet maar al te goed dat Acer momenteel standaard 1 jaar garantie heeft en dat volgens de europese richtlijn het tweede jaar desnoods op zijn kosten is! Vermits hij Acer blijft verkopen is hij daarmee akkoord want niets houdt hem tegen over te schakelen naar een merk dat standaard 2 jaar geeft (Asus bvb is er zo ééntje). Laat je dus niet afschepen...

Flare' zei:
Mijn neef heeft ook enorm veel miserie met de garantie van zijn Acer-laptop gehad.

One advice: never buy acer..
Veel mensen raden het aan, maar echt, die garantie is erbarmelijk slecht.

Mijn Acer Ferrari is 2 dagen voor het aflopen van de garantie binnengeweest voor RMA (probleempje met geluid), was terug na 4 dagen maar probleem was niet direct opgelost door de reparatie die men gedaan had, even een mailtje en een week later laptop teruggekregen met volledig vernieuwd moederbord en speakers, men had zelfs mijn volledige toetsenbord vervangen omdat op één toets het lettertje niet meer leesbaar was door slijtage :niceone:
Meer nog: bij inleveren had ik tijdelijk een andere HD van 40Gig met een gewone fabrieksinstall in het toestel gestoken (om mijn gegevens niet te verliezen die op de originele schijf stonden) en tot mijn verbazing had men die schijf vervangen door ééntje van 80 Gig :D

Edit: zelfs nog iets vergeten: batterij werd ook vervangen door een splinternieuw exemplaar alhoewel ze daarop maar zes maand garantie geven... dus zeker geen klagen hier over Acer-garantie.

Forze

Legacy Member
Die 2 jaar garantie omhelst enkel fabricagefouten: indien je deze garantie wil aanspreken moet je eerst een officieel onderzoek laten uitvoeren door een onafhankelijk onderzoeksbureau dat kan vaststellen of er bepaalde fouten in het productieproces tot het falen van het apparaat hebben geleid.

Erg genoeg is er hier in Belgïe (en de rest van europa) geen onderzoeksbureau dat gekwalificeerd is om deze onderzoeken gratis te doen (enkel betalend).

Voor de reguliere garanties mag de fabrikant of verkoper zelf beslissen wat hij of zij hiermee doet.

Bijvoorbeeld: op Acer laptops geld standaard: 2 jaar conformiteitsgarantie, 1 jaar pick-up & return fabrieksgarantie op de hardware van de laptop zelf, 6 maanden garantie op de battery & 3 maanden garantie op de stroomadapter; voor de software geldt zelfs geen garantie. Bij betwisting kan je het nummer 078/150023 bellen.

Packard Bell geeft 2 jaar conformiteitsgarantie, 2 jaar fabrieksgarantie, 3 maanden garantie op batteryen & 3 maanden garantie op de stroomadapter.

Hp geeft 2 conformiteitsgarantie, 1 jaar beperkte fabrieksgarantie, 6 maanden effectieve garantie zonder betwisting, 6 maanden garantie op de batteryen & de adapter.

Lees heel goed de wetteksten die handelen over de garanties: daar kan je imho wederom alles & niets uithalen!

J3rry

Legacy Member
packard bell is niet aan te raden, ze zijn zo slechte kwaliteit dat ze hun laptop & desktop systemen niet eens opnemen in reviews zoals de bekende www.notebookreview.com

kheb er superveel klachten van gehoord, en ze gaan u zo lang mogelijk aan het lijntje houden vooraleer ze hem terug nemen voor reparatie of vervanging

merken zoals dell, hp, sony, asus, toshiba zijn zeker aan te raden

Duc

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
@ Satan's ass, welke ferrari heb je? Ik den 4005

de 3400... die waarschijnlijk volgend jaar zal vervangen worden door ééntje uit de 5000 reeks :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan