Archief - Frituren in een wokpan

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Flipkikker

Legacy Member
Yo,

Voor men verjaardag hebk een boekje gekregen met wokgerechten etc...

Ipv dat alles over roerbakken ging, stonden er ook een flink aantal recepten in waarbij je moest frituren in een wok

Hier op kot maak ik geregeld wel es een wokschotel klaar (kheb een redelijk grote wokpan, en een gasvuur), maar nog nooit gefrituurd erin :x

Is dit af te raden? Of kan ik het gerust es proberen zonder al te veel gevaar?

In het boekje stonden er 2 opties om de temperatuur te checken:
- een frituurthermometer gebruiken (zou moeten 190° kunnen aanduiden)
- als een stukje brood er snel goudbruin in wordt zou het ook goed moeten zijn

Natuurlijk zou ik voor optie 1 gaan (heb zo men twijfels bij de 2e optie), maar waar kan ik zo'n thermometer vinden? (in de GB bvb? :s)

En welke olie gebruik ik best voor dit frituren? Kan ik ook echte frituurolie gebruiken voor frieten/kroketten/hamburgers etc als ik zo'n zaken wil klaarmaken? (of maakt het niet zo veel uit voor de smaak?)

Indien jullie nog tips, eigen recepten, lievelingsgerechten,... hebben kan je dit gerust delen in dit topic :)

alexii

Legacy Member
Lijkt me met een wokpan iets te riskant, zowel voor eten te kunnen bereiden en veiligheid.

Je kan het altijd proberen natuurlijk.

pina

Legacy Member
als het in dat boek staat, waarom zou je het dan in twijfel trekken? Ik denk dat een gemiddelde forummer daar nog minder van afweet.
en wij hebben dat genoeg gedaan en er is geen enkel gevaar. Het is alleen maar een ouderwetse manier maar werkt toch perfect.

Kunlun

Legacy Member
Wordt hier constant gedaan in ons restaurant als de frituurketels bezig zijn ..

Derstrax hebk het zelf nog gedaan, gewoon olie gepakt en der frieten ingesmeten :p Maar ze kwamen uit de diepvries dus een beke bevrozen (=water) Resultaat= da splat heel erg ff int begin ^^

ChfZ | Hanky

Legacy Member
't is friteren, hebde weeral SOS Piet overgeslage van't weekend?

FEW

Legacy Member
ik zou mij er toch niet aan riskeren hoor. de basis van een wokpan is klein + als er dan nog is veel gewicht bij komt van dat vet etc...

balbe

Legacy Member
en vooral, wat doe je daarna met al die olie? Ge zult toch al een grote hoeveelheid nodig hebben om te frituren en om dat daarna in een recipient over te kieperen met een wokpan :s

vjcube

Legacy Member
ik denk dat een frituurketel wa voordeliger gaat uitkomen, daarin kunde die olie nog late zitte, ma bij diene wok moete da dan elke keer uitkiepere enz en zo'n ketel is veel veiliger dan zo wokpanneke e.
kzou een wok gewoon gebruiken om te wokken, en een frituurketel vo te frituren.

Amaryllis

Legacy Member
Het kan perfect hoor in een wok. En nadien de olie goed laten afkoelen en met behulp van een trechter terug in je oliefles gieten.

Ik heb het zelf ook wel een paar keer gedaan. Ik hou mijn electrische frituurpan enkel voor frieten en kroketten. Hamburgers, snacks enzo gingen in de wok. Maar aangezien ik toch plaats genoeg had in de keuken heb ik me een 2e frituurpan aangeschaft, een voor op het fornuis dus geen electrische. Dan moest ik niet elke keer de olie weer in de fles gieten.

jean_005

Legacy Member
Zie da je niet teveel olie in de wok steekt, want alst eenmaal op 190 grade sta komt die olie na bove een beetje Door u friete der in te steken (wet van archimdes :p ) en ook gwn het schuimen van de olie zelf.

En handig zo ook zon roosterke zijn om daar op te leggen voor het geval da da begint te spatten.

Flipkikker

Legacy Member
Een echte frituurketel zou ik eigenlijk nie onmiddellijk willen aanschaffen:
te weinig plaats, en der zijn 2 frietkoten hier om de hoek (op 20 stappen afstand :p)

Het friteren (frituren/friteren? :s) zou ik dus vooral voor wokgerechten doen hé, niet voor hamburgers etc (das optioneel :))

Ma die tip om da terug in de fles te gieten is wel handig :)

PS: in die boek staat nu ook niet alles van praktische tips hé, en eigen ervaringen zijn altijd interessant om te weten
(en tis gene SOS Piet :p)

En nu mogen de recepten eraan komen ! :unsure:
Mag gerust zijn voor een volledige avond te vullen, zou nog es willen koken voor een stuk of 4 man... :)

Gentille

Legacy Member
Je kan wel frieten bakken en frituren in een pan. Gewoon olie/frietvet er in kappen en voila. Ben geen kok ofzo maar heb dat al mensen zien doen vandaar :p

sneax

Legacy Member
friteren in een pan wordt veel gedaan, meestal wordt er dan niet zoveel olie gebruikt en meestal dus ook ni voor frieten

voor frieten zou ik gewoon een fritketel pakken maar als ge niks anders hebt gaat da gewoon in uw wok ook, of gelijk welke pan/kom whatever die het aankan dat er olie van 190° graden in zit

het gevaar van omkantelen enzo tja als ge ziet dat het ni gaat omkantelen is da goed eh

kzou wel gewoon in geval dat er iets gebeurd een branddeken bij de hand hebben (of ne vochtige handoek) da moet eigenlijk standaard in elke keuken hangen

cram

Legacy Member
Ik doe dat regelmatig frituren in een wok.
Maar ik blijf er dan wel bij staan tot dat alles is aangebrand......eu ik bedoel gefrituurdingenst.
Ik gebruik alle soorten boter.(alee nie alles onderéén he)

Amaryllis

Legacy Member
Flipkikker zei:
Een echte frituurketel zou ik eigenlijk nie onmiddellijk willen aanschaffen:
te weinig plaats, en der zijn 2 frietkoten hier om de hoek (op 20 stappen afstand :p)

Het friteren (frituren/friteren? :s) zou ik dus vooral voor wokgerechten doen hé, niet voor hamburgers etc (das optioneel :))

Ma die tip om da terug in de fles te gieten is wel handig :)

PS: in die boek staat nu ook niet alles van praktische tips hé, en eigen ervaringen zijn altijd interessant om te weten
(en tis gene SOS Piet :p)

En nu mogen de recepten eraan komen ! :unsure:
Mag gerust zijn voor een volledige avond te vullen, zou nog es willen koken voor een stuk of 4 man... :)

Zorg wel dat je dan ook de aangeraden olie gebruikt uit je boekje. Ik weet niet meer precies waarom, maar olijfolie wordt in sommige woks afgeraden.
En inderdaad, je gaat niet de hele fles olie nodig hebben, dus zorg dat je een lege fles hebt ( goed uitgespoeld uiteraard ) om nadien je koude olie terug in te doen.

Als ik nog eens extra tijd heb zal ik eens kijken voor enkele recepten. Heb het momenteel vrij druk met verhuizen.

ChfZ | Hanky

Legacy Member
sneax zei:
friteren in een pan wordt veel gedaan, meestal wordt er dan niet zoveel olie gebruikt en meestal dus ook ni voor frieten

Flipkikker zei:
Het friteren (frituren/friteren? :s) zou ik dus vooral voor wokgerechten doen hé, niet voor hamburgers etc (das optioneel :))

Gasten, dees was een joke eh.

't is Frituren. Maar onze SOS-Piet zei altijd "Friteren".

Zelfs op't laatste als de gast zijn les moet opzeggen stond er "Frituren".

Doggiedog

Legacy Member
wel oppassen met frituurolie, zonder die thermometer is het niet aangeraden, het is namelijk zeer snel warm en voor ge het weet staat het in brand. zeker niet onder de kraan houden dan, tenzij ge uw medestanders een beetje entertainment wilt bezorgen met behulp van een enorme vuurbal waar ge met geluk ternauwernood aan kunt ontsnappen.
Eerlijk gezegd zou ik voor uw veiligheid ondanks alles toch een frituurketel aanraden, daar zit een thermostaat in die ervoor zorgt dat uw olie niet te warm kan worden, en dat staat sowieso stabiel zodat er bijna geen kans bestaat dat ge die olie over uzelf kapt. Voor zover ik van mijn ma gehoord heb, is dat enorm pijnlijk wanneer dat uw borst raakt, en nog meer om daarna elke week naar het ziekenhuis te gaan zodat ze uw nieuw gevormd vel eraf kunnen schrapen zodat ge er geen lelijke littekens aan overhoudt.
Enfin, ge doet maar wat ge wilt.

Ik geloof trouwens dat ge de frituurolie waarin ge eten frituurt zo'n 10 tot 20 keer kunt hergebruiken om gezond te blijven, daarna zitten er te veel verzadigde vetzuren in die kankerverwekkend zijn ...

systech

Legacy Member
deden wij indertijd in ons (chinees) restaurant ook constant ... nix mis mee zenne imo...

Gavin

Legacy Member
ChfZ | Hanky zei:
Gasten, dees was een joke eh.

't is Frituren. Maar onze SOS-Piet zei altijd "Friteren".

Zelfs op't laatste als de gast zijn les moet opzeggen stond er "Frituren".
Beide zijn goed dacht ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan