Dennoman
Legacy Member
Aangezien ik momenteel toch niet kan slapen en er iets op mijn lever ligt, doen we het maar van ons hart. Het gaat om alle duidelijkheid niet om mij, maar om een goeie maat die me echt nauw aan het hart ligt, zelden zo'n goede vriend gehad de laatste tijd, dus bon, ik ben een beetje radeloos.
Het begon allemaal aan het begin van dit schooljaar. Hij liet me weten dat hij verliefd was geworden uit een meisje van onze richting, die hij al sinds vorig jaar kende en er ook goed bevriend mee was. Nu, ik ken haar ook, en het is een knap meisje dat de neiging heeft om erg lief over te komen, maar daarover meer.
Alles ging goed met de studies enzovoort, en dan werden de vlinders te sterk en ging hij voor de eerste keer met bevende handjes vragen of ze iets mee wou gaan eten. Dat was ook de eerste keer dat hij werd afgewezen en toen kwam hij in een diep dal terecht. Hij begon te drinken en ongezond te eten, en kwam daardoor veel bij. Emotioneel en lichamelijk werd hij een wrak (dronk 5 liter wijn op een schoolweek, dus minstens een fles per dag) en qua studeren vlotte het ook niet meer. In die periode heb ik hem met raad en daad bijgestaan, maandenlang naar zijn gezaag geluisterd, tot het me bijna niet meer kon schelen, maar toen leek het te veranderen.
Toen hij op zijn ergst was, besloot hij het nog eens te proberen en werd opnieuw afgewezen, wat tot een nieuw dal leidde. Daar wist ik hem samen met 2 anderen door te slepen, daar was hij ons uiteindelijk ook heel dankbaar voor.
Na de eerste examens besloot hij dat het allemaal moest veranderen, en dat leek het keerpunt te zijn. Hij begon intensief te sporten en raakte al snel de overtollige kilo's kwijt. Met een flinke portie zelfvertrouwen en een hele hoop studiemoed als baggage besloot hij het nog maar eens te proberen bij dat meisje, omdat het net uit was met haar "af-en-aan" seksvriendje. Fijn enzo, tot hij weer werd afgewezen.
Gelukkig greep hij niet meer naar de fles, maar begon nu nog intensiever te sporten. Het leek echter wel alsof hij zichzelf geestelijk probeerde te mishandelen door zichzelf altijd opnieuw te straffen voor fouten die hij had gemaakt. Altijd opnieuw moest hij wel iets nieuw hebben om teleurgesteld te kunnen zijn in zichzelf, zijn vrienden, familie en de hele wereld in het algemeen. Momenteel ziet hij er fysiek fantastisch uit, maar hij is geestelijk nog altijd dat wijnzuipende dikkerdje die geen stap uit zijn kot zette, bang om verliefd te worden op dat ene meisje.
De situatie momenteel is dat hij zogezegd geen gevoelens meer voor haar heeft, maar ik besef heel goed dat de hele affaire diepe wonden heeft geslagen bij hem. Mede ook door het feit dat de jongen niks gewoon is (woont in een rijke familie, liefhebbende ouders, nooit problemen of pesterijen tijdens het vroegere schoolleven, populair, sociaal, ...). Nu is de knagende gedachte die in mijn hoofd rondspookt: "heb ik hem mede zo gemaakt?"
Er zijn genoeg mensen die zeggen: "moei u niet met zoiets, want voor je het weet ben jij degene die de schuld heeft van alles". Ergens is dat wel waar en ik heb me vaak afstandelijk gehouden, maar op bepaalde momenten wordt het zo erg dat je er toch betrokken in raakt. Zoals de kerel zich op bepaalde momenten gedraagt is niet normaal meer.
De beste manier om dit gedrag uit te leggen is het te illustreren met een voorbeeld. De jongen is dus effectief een superstudent: hij is in het eerste jaar geslaagd in eerste zit met een goed gemiddelde. De eerste examens van dit jaar liep hij 2 buizen op (e.g. 2 herexamens), waarvan één voor een poepsimpel vak waar normaal niemand op buist. Daardoor is zijn zin om te studeren nog extra naar beneden gegaan en is hij er nu ook bijzonder weinig van aan het bakken. Hij kwam ook 2 weken niet naar de lessen omdat een tante was overleden (dat mag dan erg zijn, maar 2 weken niet naar de les komen omdat je iemand verloor die niet eens tot je gezin behoort is toch een beetje teveel van het goede).
Volgend jaar ga ik een jaar naar het buitenland studeren, dus ik kan het allemaal niet meer van dichtbij meemaken. Ik ben bang, en alleen omdat ik echt om hem geef als een vriend zoals ik er waarschijnlijk nog nooit één heb gehad.
Reply met wat je wilt: raadgevingen, een fijn woordje, ... maar liefst niet teveel onzin. Ik ben al verlucht dat ik dit van me af kon schrijven, dit deed enorm deugd.
Het begon allemaal aan het begin van dit schooljaar. Hij liet me weten dat hij verliefd was geworden uit een meisje van onze richting, die hij al sinds vorig jaar kende en er ook goed bevriend mee was. Nu, ik ken haar ook, en het is een knap meisje dat de neiging heeft om erg lief over te komen, maar daarover meer.
Alles ging goed met de studies enzovoort, en dan werden de vlinders te sterk en ging hij voor de eerste keer met bevende handjes vragen of ze iets mee wou gaan eten. Dat was ook de eerste keer dat hij werd afgewezen en toen kwam hij in een diep dal terecht. Hij begon te drinken en ongezond te eten, en kwam daardoor veel bij. Emotioneel en lichamelijk werd hij een wrak (dronk 5 liter wijn op een schoolweek, dus minstens een fles per dag) en qua studeren vlotte het ook niet meer. In die periode heb ik hem met raad en daad bijgestaan, maandenlang naar zijn gezaag geluisterd, tot het me bijna niet meer kon schelen, maar toen leek het te veranderen.
Toen hij op zijn ergst was, besloot hij het nog eens te proberen en werd opnieuw afgewezen, wat tot een nieuw dal leidde. Daar wist ik hem samen met 2 anderen door te slepen, daar was hij ons uiteindelijk ook heel dankbaar voor.
Na de eerste examens besloot hij dat het allemaal moest veranderen, en dat leek het keerpunt te zijn. Hij begon intensief te sporten en raakte al snel de overtollige kilo's kwijt. Met een flinke portie zelfvertrouwen en een hele hoop studiemoed als baggage besloot hij het nog maar eens te proberen bij dat meisje, omdat het net uit was met haar "af-en-aan" seksvriendje. Fijn enzo, tot hij weer werd afgewezen.
Gelukkig greep hij niet meer naar de fles, maar begon nu nog intensiever te sporten. Het leek echter wel alsof hij zichzelf geestelijk probeerde te mishandelen door zichzelf altijd opnieuw te straffen voor fouten die hij had gemaakt. Altijd opnieuw moest hij wel iets nieuw hebben om teleurgesteld te kunnen zijn in zichzelf, zijn vrienden, familie en de hele wereld in het algemeen. Momenteel ziet hij er fysiek fantastisch uit, maar hij is geestelijk nog altijd dat wijnzuipende dikkerdje die geen stap uit zijn kot zette, bang om verliefd te worden op dat ene meisje.
De situatie momenteel is dat hij zogezegd geen gevoelens meer voor haar heeft, maar ik besef heel goed dat de hele affaire diepe wonden heeft geslagen bij hem. Mede ook door het feit dat de jongen niks gewoon is (woont in een rijke familie, liefhebbende ouders, nooit problemen of pesterijen tijdens het vroegere schoolleven, populair, sociaal, ...). Nu is de knagende gedachte die in mijn hoofd rondspookt: "heb ik hem mede zo gemaakt?"
Er zijn genoeg mensen die zeggen: "moei u niet met zoiets, want voor je het weet ben jij degene die de schuld heeft van alles". Ergens is dat wel waar en ik heb me vaak afstandelijk gehouden, maar op bepaalde momenten wordt het zo erg dat je er toch betrokken in raakt. Zoals de kerel zich op bepaalde momenten gedraagt is niet normaal meer.
De beste manier om dit gedrag uit te leggen is het te illustreren met een voorbeeld. De jongen is dus effectief een superstudent: hij is in het eerste jaar geslaagd in eerste zit met een goed gemiddelde. De eerste examens van dit jaar liep hij 2 buizen op (e.g. 2 herexamens), waarvan één voor een poepsimpel vak waar normaal niemand op buist. Daardoor is zijn zin om te studeren nog extra naar beneden gegaan en is hij er nu ook bijzonder weinig van aan het bakken. Hij kwam ook 2 weken niet naar de lessen omdat een tante was overleden (dat mag dan erg zijn, maar 2 weken niet naar de les komen omdat je iemand verloor die niet eens tot je gezin behoort is toch een beetje teveel van het goede).
Volgend jaar ga ik een jaar naar het buitenland studeren, dus ik kan het allemaal niet meer van dichtbij meemaken. Ik ben bang, en alleen omdat ik echt om hem geef als een vriend zoals ik er waarschijnlijk nog nooit één heb gehad.
Reply met wat je wilt: raadgevingen, een fijn woordje, ... maar liefst niet teveel onzin. Ik ben al verlucht dat ik dit van me af kon schrijven, dit deed enorm deugd.
ad: )
Want dat is een van de belangrijkste dingen in iemand zijn leven, leren uit fouten en daardoor uzelf beter leren kenne. Uwe vriend moet dit toch alleen doen, en gij moet wegblijven uit zijn problemen imo (tenzij hij aan de hero ofzo geraakt
).