Archief - Eerste vaccin tegen kanker te koop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Exorikos

Legacy Member
03/11 Eerste vaccin tegen kanker te koop

Sinds deze week is het vaccin Gardasil op doktersvoorschrift bij de apotheek verkrijgbaar. Het vaccin beschermt jonge meisjes en vrouwen tegen baarmoederhalskanker.

Er zijn drie injecties nodig, die elk 137,40 euro kosten, maar de bescherming is waarschijnlijk zelfs levenslang. Terugbetaling door het ziekenfonds is er voorlopig niet, die zal er mogelijk pas eind 2007 zijn.

Wat is de waarde van dit vaccin?

moehaa!

Legacy Member
Als het werkt? onschatbaar zeker, hoeveel wil jij betalen voor je leven?

EternalSilence

Legacy Member
Exorikos zei:
Wat is de waarde van dit vaccin?

hoe zou ik da nu moeten weten
1. ben geen vrouw (thank you god :bow: )
2. het is dus nog maar net uit, er zijn geen statistieken die met 100% kunnen aanwijzen dat dit vaccin wel degelijk 'levenslang' werkt.


en als da echt goe werkt, dan moeten ze zo'n inentingen verplichten.

Exorikos

Legacy Member
moehaa! zei:
Als het werkt? onschatbaar zeker, hoeveel wil jij betalen voor je leven?

Sommige mensen denken alleen maar aan geld... :p
Ik bedoelde wat de waarde van dit vaccin is eens je gevaccineerd bent. Of het echt efficiënt is, dus. :)

Cin

Legacy Member
Exorikos zei:
Wat is de waarde van dit vaccin?

1. Het is GEEN vaccin tegen kanker maar tegen het human papilloma virus

Human Papillo Virus (HPV) is een sexueel overdraagbaar virus bij de mens en het is dat virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt.
De eiwitkop van de HPV kan zich in feite losmaken en zo een ander virus vormen dat kanker via via gaat induceren.

Dit vaccin blokkeert die overgang.

Het beschermt zo ongeveer tegen 70% van alle baarmoederhalskankers omdat het niet alle varianten van HPV bestrijdt.

enough? :)

WolCoM

Legacy Member
Nja, ik had al zo'n vermoeden. Spijtig.

Maar het blijft natuurlijk wel prachtig dat dit op de markt komt, maar is eigenlijk nog jammergenoeg geen oplossing voor kanker.

Cin

Legacy Member
WolCoM zei:
maar is eigenlijk nog jammergenoeg geen oplossing voor kanker.


Komt nog, dit heeft onlangs in de kranten gestaan maar het is wel dégelijk een enorme doorbraak:

Op de universiteit van Maastricht hebben ze onderzoek gedaan naar de extra bloedvaten die worden aangemaakt bij tumoren. Het spreekt van zelf dat cellen, die niet stoppen met delen als maar meer & meer voedingsstoffen nodig hebben. Vandaar de aanmaak ervan.

Nu hebben ze een (weliswaar primitief nog..) geneesmiddel ontwikkeld dat dus enkel die bloedvaten vernietigt waardoor de tumor zich - bij gebrek aan voeding - zelf gaat opeten (= vorm v fagocytose.)

Ze hebben dit nu al bij verschillende dieren, oa. muizen getest en de resultaten zijn nog nooit beter geweest; geen enkele tumor overleefde dit. Straffer nog, de onderzoekers beweren dat over tien jaar kanker (in het algemeen) volledig kan verwijderd worden.

Cin

Legacy Member
Heel straffe, net iets te straf voor mij.
Er kunnen nog véél complicaties optreden, maar het belooft in ieder geval.
Maar vergeet niet dat dit niet de enige weg is om kanker te bestrijden.. : >

WolCoM

Legacy Member
C|n zei:
Komt nog, dit heeft onlangs in de kranten gestaan maar het is wel dégelijk een enorme doorbraak:

Op de universiteit van Maastricht hebben ze onderzoek gedaan naar de extra bloedvaten die worden aangemaakt bij tumoren. Het spreekt van zelf dat cellen, die niet stoppen met delen als maar meer & meer voedingsstoffen nodig hebben. Vandaar de aanmaak ervan.

Nu hebben ze een (weliswaar primitief nog..) geneesmiddel ontwikkeld dat dus enkel die bloedvaten vernietigt waardoor de tumor zich - bij gebrek aan voeding - zelf gaat opeten (= vorm v fagocytose.)

Ze hebben dit nu al bij verschillende dieren, oa. muizen getest en de resultaten zijn nog nooit beter geweest; geen enkele tumor overleefde dit. Straffer nog, de onderzoekers beweren dat over tien jaar kanker (in het algemeen) volledig kan verwijderd worden.

Laat ons hopen. :)

Heb je daar enkele artikels van? Want ik ben daar eigenlijk wel in geïnteresseerd.
Bedankt.

Exorikos

Legacy Member
Weet je toevallig ook nog iets over het onderzoek naar kankerstamcellen?

MyDyingBride

Legacy Member
Onlangs eens een reportage gezien over een stad in het hartje van china (chinqong ofzoiets :p ), en daar hadden ze een soort van remedie of iets dergelijks tegen bepaalde vormen van kanker.

Het klinkt allemaal nogal vaag wat ik hier zeg, maar veel details weet ik er ook niet meer van...

Was trouwens zeer interessant, die stad telt 32miljoen inwoners, en is dus de meest bevolkte stad ter wereld en dus niet tokio die er 28miljoen telt.

En tegen 2010 ofzoiets, zou het DE stad in China moeten gaan worden, een echt futuristische metropool, etc...:)

interesting stuff

Cin

Legacy Member
WolCoM zei:
Laat ons hopen. :)

Heb je daar enkele artikels van? Want ik ben daar eigenlijk wel in geïnteresseerd.
Bedankt.


Snel gezocht, maar niets gevonden over de resultaten van het huidig onderzoek. Wel een interview met één van de prominente figuren, dateert wel van 2002 maar gaat over hetzelfde interview: klik

Cin

Legacy Member
Exorikos zei:
Weet je toevallig ook nog iets over het onderzoek naar kankerstamcellen?

"een kankerstamcel" is eerder een theorie dan een feit. Er is nog niet bewezen of kankerstamcellen al dan niet bestaan. De idee erachter is dat we eigenlijk jaren de verkeerde behandelingen hebben getest oa. chemotherapie etc...

Al deze behandelingen waren erop gefocused om tumoren te verkleinen. Nu stellen bepaalde wetenschappers dat tumoren veroorzaakt worden door zogenaamde kankerstamcellen. Dat wilt dus zeggen dat in een tumor je duizenden 'gewone cellen' hebt maar dat zij eigenlijk niet voor de vergroting of metastase zorgen. Dat doen de kankerstamcellen, en zij zijn in de zogenoemde 'minderheid'.

Er is wél bewijs dat bij Leukemie kankerstamcellen in het beenmerg de tumoren hoofdzakelijk beïnvloeden, maar dat wilt niet noodzakelijk zeggen dat dit bij elke kanker van toepassing is.

Als de theorie effectief klopt, kan men de levensduur van kankerpatiënten verlengen door metastase tegen te gaan, een weg waar wetenschappers nog maar weinig vorderingen hebben gemaakt..

Exorikos

Legacy Member
C|n zei:
"een kankerstamcel" is eerder een theorie dan een feit. Er is nog niet bewezen of kankerstamcellen al dan niet bestaan. De idee erachter is dat we eigenlijk jaren de verkeerde behandelingen hebben getest oa. chemotherapie etc...

Al deze behandelingen waren erop gefocused om tumoren te verkleinen. Nu stellen bepaalde wetenschappers dat tumoren veroorzaakt worden door zogenaamde kankerstamcellen. Dat wilt dus zeggen dat in een tumor je duizenden 'gewone cellen' hebt maar dat zij eigenlijk niet voor de vergroting of metastase zorgen. Dat doen de kankerstamcellen, en zij zijn in de zogenoemde 'minderheid'.

Er is wél bewijs dat bij Leukemie kankerstamcellen in het beenmerg de tumoren hoofdzakelijk beïnvloeden, maar dat wilt niet noodzakelijk zeggen dat dit bij elke kanker van toepassing is.

Als de theorie effectief klopt, kan men de levensduur van kankerpatiënten verlengen door metastase tegen te gaan, een weg waar wetenschappers nog maar weinig vorderingen hebben gemaakt..

Ik heb er voor Engels een tekst over moeten bespreken. De theorie klonk zeer logisch. Mijn tante had namelijk een hersentumor en elke keer ze een wegnamen, verscheen er een andere die op nog geen maand de grootte had van een mandarijn.

Cin

Legacy Member
Exorikos zei:
Ik heb er voor Engels een tekst over moeten bespreken. De theorie klonk zeer logisch. Mijn tante had namelijk een hersentumor en elke keer ze een wegnamen, verscheen er een andere die op nog geen maand de grootte had van een mandarijn.

Inderdaad, maar nu gaat men er van uit dat elke cel een soort stamcel is.

Probleem met kankercellen is eigenlijk hetvolgende; Een gewone cel bevat telomeren aan het einde van zijn DNA strings. Deze worden bij elke deling korter maar bevatten geen informatie, daardoor is dit niet nadelig voor de cel.

Maar na een 60-tal keren delen zijn de telomeren verdwenen en begint de DNA string dus belangrijke informatie te verliezen, hierdoor kunnen er mutaties optreden en beschermt de cel zichzelf door in apoptose te gaan (=dood).

Bij kankercellen maken die telomeren een lus, dat is de oorzaak van alle kwaad; want je cellen kunnen oneindig blijven delen, groeien, hoe je het ook wilt noemen. Hierdoor wordt elke kankercel gevaarlijk, want er is maar 1 cel nodig om een nieuwe tumor te maken. Als zo een cel in je bloedvatenstelsel komt spreekt men van metastase, uitzaaiïng. Dat kan ook verklaren waarom je oma elke keer weer een nieuwe tumor kreeg.

Kankerstamcel-theorie beweert dan weer dat zulke cellen ongevaarlijk zijn omdat ze geen tumor vormen, ze blijven maar wat delen maar zorgen niet voor een degelijk bloedvatensysteem, of extra membranen.

Ze zouden dus volgens de theorie moeten uitsterven.

Kepa

Legacy Member
MyDyingBride zei:
Onlangs eens een reportage gezien over een stad in het hartje van china (chinqong ofzoiets :p ), en daar hadden ze een soort van remedie of iets dergelijks tegen bepaalde vormen van kanker.
denk dat ik hetzelfde heb gezien.. bij chemotherapie val je de kankercellen aan met behulp van cytotoxische drugs. Zij vielen de kankercellen (en uitzaaiingen) aan met golven, wat dus heel wat minder complicaties oplevert andere mogelijke behandelingen. Hoe zeer effectief het was weet ik niet meer, de reportage was namelijk heel vaag met cijfers en feiten (was meer een interview)... ben alsook de naam vergeten helaas.
Al bij al zag het toch veel potentieel te bevatten, golven zijn een krachtige middel in staat zeer sterke materie met een zeer scherpe precisie te vernietigen, en worden steeds meer en meer gebruikt in de bouw (of beter gezegd afbraak) en nu ook wetenschap en geneeskunde :)

Fighting Hobbit

Legacy Member
Ik vind dit in elk geval goed nieuws, nu hopen dat het zijn vruchten afwerpt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan