Archief - DPD frustratie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tyrannix

Legacy Member
Hoi iedereen, ik kom hier even mijn hart luchten over de klucht van een bedrijf genaamd DPD.
Ik heb ondertussen 3 weken geleden een G9 Oddysey scherm besteld bij een bedrijf in FR omdat die een goeie korting had op dat moment.

Eerste levering gebeurde via Bpost, geen probleem, alleen had het scherm een hot pixel dus heb ik hem geretourneerd en zij gingen mij een nieuw scherm opsturen.
Eerste defecte scherm opgestuurd een goeie 2 weken geleden, deed er wel een tijdje over om terug bij afzender te geraken.
vorige week maandag ontvangen en ze hebben me dezelfde dag nog een nieuw opgestuurd.

Nu ging het tweede scherm geleverd worden met Chronopost, werkt blijkbaar samen met DPD?
vorige week donderdag, dus net voor kerst (ik superblij) ging het nog geleverd worden. Het ging geleverd worden bij mijn ouders omdat die mensen normaal heel de dag thuis zijn.
Natuurlijk besloten zijn eventjes naar de winkel te gaan op moment van levering dus zat er een kaart in de bus.
Naam verkeerd gespeld, geen pakketnummer enkel een pakketinformatienummer (wtf) en een sticker op de kaart dat het zou geleverd worden bij een pick up punt op nog geen km afstand.
Ok, geen probleem, had wel liever gezien dat het thuis werd geleverd aangezien de prijs van dat scherm en grootte van pakket maar goed, ik zou er omgaan naar het pick up punt.

Ik vertrek na mijn werk, ongeveer 2u nadat DPD was langs geweest, naar het pick up punt, blijkt dat ze daar niets ontvangen hebben en ze sluiten een kwartier later want het is kerstavond.
Waar is mijn pakket nu? 2 u later verandert de status van de track and trace naar 'geadresseerde afwezig' en daarna zouden ze nog eens geprobeerd hebben te leveren maar hier geloof ik niet veel van. Nu deze morgen kijk ik na heel de kerstzever naar de status van mijn track and trace en staat er 'Pakket niet geleverd, Adreswijziging nodig' en het zou zich bevinden in hun depot in Aalter, je kan niemand bereiken, telefoneren naar het depot zelf kost €0.30/minuut, er is geen live chat enkel zo'n automated message bot, dit voor een online pakjes verzenddienst??

Dus nu heb ik geen idee wanneer of dat mijn pakket uberhaupt nog verzonden wordt? Wat een bagger bedrijf is me dit man!

the_fox

Legacy Member
Los van het feit dat er iets fout gelopen is, heb je een compleet fout beeld van hoe couriersdiensten werken, zelfs bpost werkt zo niet :p

Geen enkele pakjesbezorger gaat als iemand niet thuis is rechtstreeks naar een pickup point rijden. Dit gebeurt ofwel op het einde van zijn ronde of de volgende dag als hij daar passeert; met alle pakjes van die dag die niet afgeleverd zijn. Bij bpost, als je niet thuis bent, is je pakje ook pas de volgende dag (meestal zelfs na 10u) pas beschikbaar in het postkantoor indien je niet thuis bent.

Musk

Legacy Member
the_fox zei:
Los van het feit dat er iets fout gelopen is, heb je een compleet fout beeld van hoe couriersdiensten werken, zelfs bpost werkt zo niet :p

Geen enkele pakjesbezorger gaat als iemand niet thuis is rechtstreeks naar een pickup point rijden. Dit gebeurt ofwel op het einde van zijn ronde of de volgende dag als hij daar passeert; met alle pakjes van die dag die niet afgeleverd zijn. Bij bpost, als je niet thuis bent, is je pakje ook pas de volgende dag (meestal zelfs na 10u) pas beschikbaar in het postkantoor indien je niet thuis bent.

Dat klopt, maar neemt wel niet weg dat DPD echt het grootste rommelbedrijf is onder de koeriersdiensten. :D

M°°nblade

Legacy Member
Musk zei:
Dat klopt, maar neemt wel niet weg dat DPD echt het grootste rommelbedrijf is onder de koeriersdiensten. :D
Het grootste probleem bij DPD is communicatie.

Pakje had 2 weken geleden toegekomen moeten zijn maar was nog steeds niet toegekomen.

Na nazicht:
1. De helft van de tijd werkt hun track&trace parcelcode niet (blanco webpagina)
2. Wanneer het dan wel werkt verschijnt er dat het pakje succesvol afgeleverd was in 'Mechelen' .... lol whut 50 km verderop?!
3. Wanneer ik als ontvanger vervolgens hun ontvangstbewijs wil openklikken werkt dat niet, ah nee, want is enkel voor professionals met een DPD account
4. Opeens krijg ik het lumineuze idee om eens tot het dichtstbijzijnde DPD pickup point te rijden, ah ja, daar lag het al een week :unsure:

Ook in de brievenbus is er nergens een kaartje gestoken dat ze het daar afgeleverd hadden. Ze hebben dus zélf het afleveringsadres gewijzigd zonder mij daarover te informeren.

Hefty Rabbit

Legacy Member
Musk zei:
Dat klopt, maar neemt wel niet weg dat DPD echt het grootste rommelbedrijf is onder de koeriersdiensten. :D

Denk dat die prijs toch eerder voor bpost is tho.

Wat wij hier thuis daar allemaal al hebben mee meegemaakt. Vorige week nog had bpost blijkbaar 2 pakjes naar een verkeerd adres gestuurd (en omdat het adres niet bestond naar een ophaalpunt helemaal in een andere gemeente gestuurd), zonder mij zelfs een track & trace te sturen of een verwittiging waar het pakje ligt. Heb het pas mogen weten een week later toen ik naar die pakjeslijn belde.

Remake

Legacy Member
Musk zei:
Dat klopt, maar neemt wel niet weg dat DPD echt het grootste rommelbedrijf is onder de koeriersdiensten. :D

Nog steeds 1000x beter dan Dynalogic.

Hier is het altijd bPost, PostNL of DHL en eigenlijk op een jobstudent na, in meer dan 10 jaar tijd nog geen enkele keer problemen gehad. Zijn telkens dezelfde chauffeurs en dat helpt ook wel, als we niet thuis zijn weten ze waar het mag liggen en dat ze zelf mogen aftekenen van mij (ook al mag dat in principe niet). Heel af en toe eens iets dat met GLS komt, maar daar ook eigenlijk geen klachten over.

CCatalyst

Legacy Member
Musk zei:
Dat klopt, maar neemt wel niet weg dat DPD echt het grootste rommelbedrijf is onder de koeriersdiensten. :D

Het is dan ook een van de goedkoopste, zoniet de goedkoopste. Pickup-point to pickup-point binnen Belgie, daarvoor gaat DPD zelfs onder de prijs van bpost.

DeGreg

Legacy Member
Remake zei:
Nog steeds 1000x beter dan Dynalogic..


So true !!!!! Grootste schijtbezorgdienst waar ik ooit al mee te maken heb gehad.
Is van Bpost dus dat verklaart natuurlijk al heel veel.

Diatonico

Legacy Member
DPD heeft zich gewoon nooit deftig aangepast aan de pakjesleveringen bij particulieren.

Ik begrijp hun systeem vaak ook niet echt. Van het ene depot naar het andere. Vaak is mijn pakketje al 2x op 5km van mijn deur gepasseerd tijdens zo een transport. En gewoon 0.0 informatie. Wat is de route die mijn pakje nog moet afleggen? Wanneer plannen jullie de levering? Kunnen jullie aub de avond of nacht voor de levering een mailtje sturen?

En dan de track & trace. Soms onduidelijk, altijd UREN te laat geüpdate.

Dat verbeteren gaat een pak geld kosten want dan moeten ze al hun processen herbekijken en integreren in een nieuw systeem. Dus doen ze het maar niet zolang ze blijven verdienen.

Jozf

Legacy Member
Chronopost en DPD zijn zusterbedrijven, beide zijn eigendom van het Franse La Poste.

CCatalyst zei:
Het is dan ook een van de goedkoopste, zoniet de goedkoopste. Pickup-point to pickup-point binnen Belgie, daarvoor gaat DPD zelfs onder de prijs van bpost.
Mondial Relay is het goedkoopst (€3.75).

Ook voor buitenlandse zendingen onder 3 kg hanteren die vrij scherpe prijzen.

Nina123

Legacy Member
DPD is echt een merde. Ze doen niet eens moeite om te vermelden waar men pakje gebleven is pff...

kiewitcity

Legacy Member
Hier ook DPD ging toen een herstelde laptop terug leveren.
3x konden ze mijn huis niet vinden,bestond zogezegd niet.
Sommige gps stuurde u de doodlopende straat in hier net naast.
3 x terug naar afzender gestuurd.
Toen hebben die het via ups gedaan en dag erop had ik mijn pakje.

CCatalyst

Legacy Member
Jozf zei:
Chronopost en DPD zijn zusterbedrijven, beide zijn eigendom van het Franse La Poste.

Ja, maar Chronopost is wel het eerste of "premium" klasse product van La Poste waarmee ze willen concurreren met een DHL Express of FedEx, daarvoor schakelen ze bpost zelfs niet in maar wel een private koerier (The Swap Group altijd hier). De "klassieke" bedeling van pakketten van La Poste, hun equivalent van bpack zeg maar, dewelke hier altijd door bpost afgeleverd worden, dat is hun tweede of "standard"/"expedited" klasse. DPD is dan de derde "economy" klasse.

Diatonico zei:
Dat verbeteren gaat een pak geld kosten want dan moeten ze al hun processen herbekijken en integreren in een nieuw systeem. Dus doen ze het maar niet zolang ze blijven verdienen.

Hier lees je wat meer over de achtergrond.

Er zijn idd een aantal structurele problemen waardoor ze verzuipen in pakketjes. Te weinig en te kleine warenhuizen om te beginnen. Maar ook de tariefstructuur, die veel minder penaliseert voor grote/zware pakketten dan andere bedrijven, waardoor alle trampolines via DPD verzonden worden, en dat neemt plaats in. En daarnaast dus ook de lage prijzen. En dat ze veel meer ingeschakeld worden voor residentiele leveringen dan bedrijven, iets wat veel tijdrovender is.

Tbh, voor corona was DPD wel te pruimen, zeker gezien de lage prijs.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan