Archief - douanetarieven voor Europa/België

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

beazar

Legacy Member
Stel je voor, je koopt iets aan in de VS en je wil het dus via UPS laten overkomen naar België. Hoeveel zou dit kosten aan douane als je weet dat het object ongeveer 175 euro kost?

(dat lijkt precies een examenvraag voor het middelbaar :) )

thanks!

GroovyBeatsss

Legacy Member
Dit zal ook wel verschillen met wat je aankoopt dacht ik.

beazar

Legacy Member
het is een synthesizer die ik aankoop. Ik had ergens al gevonden van iets van een 5,4% extr ofzo, maar het is me niet echt duidelijk.

Brock

Legacy Member
Ben je al eens gaan kijken op de website van de douane? ;)

Ik weet het, niet echt gebruiksvriendelijk maar er komt verandering in <o/
http://fiscus.fgov.be/interfdanl/burgers/op_reis/index.htm

Ben je trouwens zeker dat je nog niet meer inlichtingen gehad hebt?
Bekijk deze pdf eens: http://fiscus.fgov.be/interfdanl/gratis_publicaties/bestanden/GoedeReis2.pdf

Als de douane aanvaard dat het 175&#8364; kost ( want bij een controle en niet akoord zal je dit moeten bewijzen ) zal je in principe geen invoerrechten moeten betalen .
Voor meer informatie en om echt zeker te zijn kan je altijd eens bellen of mailen:

http://fiscus.fgov.be/interfdanl/algemeen/contact.htm

beazar

Legacy Member
hmmm, ik hoop dat het niet aan mij ligt, maar ik geloof dat de site down is. Geen enkel van je links werken momenteel..
ik heb alleszins al zitten googlen, maar ik raakte er niet direct wijs uit, vandaar mijn vraag hier :).

Brock zei:
...Als de douane aanvaard dat het 175€ kost ( want bij een controle en niet akoord zal je dit moeten bewijzen ) zal je in principe geen invoerrechten moeten betalen ...

aha, dan worden invoerrechten pas toegepast vanaf een hogere prijs?

0n3Liner

Legacy Member
als je het niet zegt, weten ze het niet... laat het opsturen als "gift"

joeylee

Legacy Member
Brock zei:
Als de douane aanvaard dat het 175€ kost ( want bij een controle en niet akoord zal je dit moeten bewijzen ) zal je in principe geen invoerrechten moeten betalen .

klopt niet hé
je zal wel moeten betalen, vrijstelling geldt tot 22euro

beazar

Legacy Member
@ On3Liner: dat ga ik me misschien toch niet riskeren, douane kan het nakijken, niet?

iemand enig idee wat het tarief dan zou kunnen zijn?
thx

gerto

Legacy Member
Het is raar dat het zo moeilijk is hierover informatie te vinden; Ik heb pas enkele boeken besteld in de VS (twv 99$) , en moest 9,90&#8364; betalen als "DOUANE AANBIEDINGSKOSTEN". Ik heb even gezocht op internet en dit lijkt een vrij standaard bedrag voor boeken e.d., maar waarom is dit nu net nodig?

(BTW enz. is het blijkbaar niet in dit geval)

Avenger 2.0

Legacy Member
0n3Liner zei:
als je het niet zegt, weten ze het niet... laat het opsturen als "gift"

Als 'gift' opsturen wordt dikwijls gedaan als je iets op ebay koopt.
Maar bedrijven zullen dit waarschijnlijk niet legaal kunnen doen,
is enkel een oplossing als je iets van een particulier koopt.

Voor zover ik kan herinneren komt er 21% BTW bij, invoerrechten en/of verwerkingskosten.

Wel opletten met toestellen die gebruik maken van radiofrequenties die hier niet zijn toegelaten,
deze worden namelijk dikwijks in beslag genomen (ken een paar mensen die dit voor hebben gehad).

SoliD

Legacy Member
gerto zei:
Het is raar dat het zo moeilijk is hierover informatie te vinden; Ik heb pas enkele boeken besteld in de VS (twv 99$) , en moest 9,90&#8364; betalen als "DOUANE AANBIEDINGSKOSTEN". Ik heb even gezocht op internet en dit lijkt een vrij standaard bedrag voor boeken e.d., maar waarom is dit nu net nodig?

(BTW enz. is het blijkbaar niet in dit geval)
woord zegt het toch zelf, aanbieding.
Dus ge betaalt de douane gewoon voor het feit dat ze het gecontroleerd hebben.

Bart Religion

Legacy Member
Ik heb 40 euro betaald op +/- $160 (exclusief verzendkosten)
Het ging over DVDs, meer bepaald The Shield S3 & Tour Duty alle seizoenen.

beazar

Legacy Member
thanks voor de info iedereen, ik zal er nu wel uit wijs geraken :).

jvg007

Legacy Member
als je de douanerechten wil berekenen : Tarweb : ff google'en en je hebt dan een databank met alle invoerrechten er zijn. tot een bepaald bedrag als particulier hoef je geen invoerrechten te betalen... en ik denk dat 175 euro daar net onder ligt, dus je mag het gewoon meenemen, maar eerst even checken ivm welk product

veel succes ;-)

Alola

Legacy Member
Ik sjot dit topic even omhoog, want heb een gelijkaardige vraag:
Ik wil een speeltje (http://www.laptopauthority.com/product/Tablet PCs/152) bestellen vanuit de VS (omdat het hier niet te verkrijgen is of véél meer kost).
Met verzendingskosten en screen protectors en extra batterij komt dat speeltje op 2945 dollar (telt die verzending mee bij de bepaling van de kosten?).

Hoeveel zouden de invoertaksen hierop bedragen? Ik heb al rondgekeken online, maar vind alleen dat ik zal moeten betalen (niet hoeveel) en Tarweb werkt niet bij mij (dat is een .exe-file en ik raak er écht niet aan uit).

Ik zou het graag minstens in grote lijnen weten: is dat 10%, of 30%...?
De douane zelf helpt mij overigens niet, ik had hiervoor een mailtje gestuurd en ze antwoordden met een link waarop geen info stond die ermee te maken had en 'dat ze erop vertrouwden mij hierbij voldoende geholpen te hebben'. Niet dus!

joeylee

Legacy Member
Alola zei:
Ik sjot dit topic even omhoog, want heb een gelijkaardige vraag:
Ik wil een speeltje (http://www.laptopauthority.com/product/Tablet PCs/152) bestellen vanuit de VS (omdat het hier niet te verkrijgen is of véél meer kost).
Met verzendingskosten en screen protectors en extra batterij komt dat speeltje op 2945 dollar (telt die verzending mee bij de bepaling van de kosten?).

Hoeveel zouden de invoertaksen hierop bedragen? Ik heb al rondgekeken online, maar vind alleen dat ik zal moeten betalen (niet hoeveel) en Tarweb werkt niet bij mij (dat is een .exe-file en ik raak er écht niet aan uit).

Ik zou het graag minstens in grote lijnen weten: is dat 10%, of 30%...?
De douane zelf helpt mij overigens niet, ik had hiervoor een mailtje gestuurd en ze antwoordden met een link waarop geen info stond die ermee te maken had en 'dat ze erop vertrouwden mij hierbij voldoende geholpen te hebben'. Niet dus!

douanekost wordt berekend op volledig bedrag dus incl shippingcost
der komt zeker 21% bij en daarbovenop nog een vast bedrag aan administratieve kost (vroeger: 8euro, kan zijn dat nu al opgeslagen is)
dat gaat u wel wat kosten hoor, wss komt ge dan goedkoper uit als ge dat hier koopt....

Alola

Legacy Member
Ik denk niet dat het goedkoper zou uitkomen - enige plek waar ik deze al gevonden heb is in Duitsland, waar hij zonder alle extra's 2200 euro kost (daar moeten dan nog kosten voor verzending, 1 gb ram, screen protectors en extra batterij bijkomen - zonder verzending, mét de rest komt het al op 2712 euro; als ik de rest laat komen uit de VS komt dat op 444 euro alles incl... zonder verzending vanuit Duitsland dus dat komt toch weer duurder uit).

Als het plus 21 % plus pakweg tien euro is, komt dat op 2665 euro als ik'm laat komen uit de VS... toch een duur beestje...

Is iemand 100% zeker over wat erbij komt?

Atrox

Legacy Member
Ik heb ooit eens een pakket van 250&#8364; laten overkomen uit Amerika. Is "gecontroleerd" geweest door de douane, heb toen 90&#8364; moeten betalen. Sindsdien doe ik het anders ...

Vind het maar geldklopperij voor een routinecontrole.

Je moet pas betalen als ze controleren, maar ze hebben wel de neiging om de duurste pakken eruit te halen :)

*edit* Is het van een particulier of een bedrijf dat je koopt?
*edit2* en ik dacht dat die "gift truc" niemeer werkte, dat ze dat onlangs veranderd hebben. Ik kan verkeerd zijn ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan