Archief - De vuilnisbak van de oceaan

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

hipStar

Legacy Member
In de nieuwe Eos staat er een stukje over hoe vervuilend het poolgebied eigenlijk wel is. Dit wordt getest aan de hand van orka's.

Hoe komt het dat het poolgebied vervuild is?

Atmosfeer en oceaanstromen vervoeren vervuiling, afkomstig van de westerse geïndustrialiseerde wereld, naar het noorden, waar het door de lagere temperatuur in de Arctische zeeën neerslaat. Het vetrijke plankton in het noordpoolgebied neem de veelal vetoplosbare chemicaliën efficiënt uit het water op. Omdat veel van die stoffen moeilijk afbreekbaar zijn, accumuleren ze in de voedselketen met als gevolg dat de haring, waar de orka's zo verzot op zijn, met talloze chemische stoffen verontreingd is.


Hoe gaan ze te werk?

Om te onderzoeken hoe vervuild het poolgebied wel is schieten onderzoekers vetstalen voor analyse.

Ze schieten met een .22-kalibergeweer een holle biopsiepijl in de orka zelf (daar voelt hij niets van). Daarna wordt die pijl los getrokken en wordt de biopt er met een pincet uitgehaald.
Daarna vangen ze ook nog een paar dode haringen waar ze ook onderzoek op zullen doen.

Waarom orka's?

Vanwege hun positie aan de top van de voedselketen zijn orka's de ultieme indicator voor de gezondheid van het mariene ecosysteem.

Het resultaat:naughty:

Chemische analyse van de monsters laat een schokkende realiteit zien. De haring blijkt grote hoeveelheden toxische verontreinigingen te bevatten, waaronder de beruchte pcb's maar ook talloze pesticiden en gebromeerde vlamvertragers.
Met de okra's is het nog erger gesteld. Grote hoeveelheden moeilijk afbreekbare verontreinigende stoffen hebben zich in het weefsel opgehoopt. Vergeleken met andere dieren van het Poolgebied zijn de okra's werkelijk enorm vervuild. Ze zijn erger vervuild dan de ijsberen en zelfs de witte walvissen van de Saint Lawrencebaai in Oost - Canada, berucht door hun hoge graad van vervuiling.
De stoffen die aangetroffen zijn, worden al sinds de jaren zeventig en tachtig in de Westerse samenleving niet meer gebruikt. Ze mogen zelfs niet meer geproduceerd worden, maar ze blijken nog vrijwel onverminderd in het mariene milieu voor te komen.

Welke stoffen?

Pcb's, pesticiden zoals DDE, chlordaan, toxafeen en de beruchte vlamvertrager zijn allemaal royaal aanwezig in het orkavet. Er is ook bedreiging van nieuwe stoffen zoals de gebromeerde vlamvertragers.
Chemische lijken die stoffen sprekend op pcb's, maar tot vandaag worden ze nog steeds in tal van elektronische apparaten (pc's) en huishoudapparatuur gebruikt.

Effect op de orka's

Het is moeilijk te voorspellen hoe schadelijk die giftige stoffen voor de dieren zijn, maar het is niet onwaarschijlijk dat zulke grote hoeveelheden het afweersysteem van de orka's verzwakken, waardoor ziekten en infecties eerder kunnen toeslaan. De verontreining kan ook het hormonale systeem gemakkelijk op zijn kop zetten en dat zou dan weer de voortplanting negatief kunnen beïnvloeden.


Ik vind het eigenlijk erg voor die orka's, maar ook voor ons want wij eten wel allemaal een keer vis en veel vis komt van rond de noordpoolgebieden. Dus dat betekent dat hij ook vervuild is en dan eten wij die vervuilde vis op en dan zijn we ook vervuild.
Ik denk niet dat het alleen vis is die vervuild is, maar ook bijvoorbeeld dieren die op het land wonen en die wij eten. De industrie vervuild ons leven, maar wij kunnen niet zonder de industrie en ook niet zonder eten;-)


wat zijn jullie meningen omtrend vervuiling van de zee/de aarde?

_DM_

Legacy Member
Tja, ik wacht op de eerste reacties in den aard van "Het zal wel overdreven zijn".
Nu ja, dat de mensheid al langer al z'n afval in de zee dropt wist ik, niet verwonderlijk dat er dan zulke dingen ontdekt worden.

Exorikos

Legacy Member
9 kansen op 10 duikt er binnenkort een studie op die het tegendeel bewijst. Zo gaat dat altijd en zo kan de mens zijn eigen geweten sussen en verderdoen zoals ze bezig zijn. Op nar de volgende planeet, zou ik zo zeggen...

Holy Paladin

Legacy Member
hipStar zei:
De stoffen die aangetroffen zijn, worden al sinds de jaren zeventig en tachtig in de Westerse samenleving niet meer gebruikt. Ze mogen zelfs niet meer geproduceerd worden, maar ze blijken nog vrijwel onverminderd in het mariene milieu voor te komen.
geweten sussen lijkt mij niet nodig..

hipStar

Legacy Member
Jag:p ok ik dacht dat er hier mensen zaten die meer met de aarde inzaten maarja pech gehad!

Exorikos

Legacy Member
hipStar zei:
Jag:p ok ik dacht dat er hier mensen zaten die meer met de aarde inzaten maarja pech gehad!
Wat wil je dat wij zeggen? Stoute mensen dat mag je niet doen? Als je alles wat je gebruikt moet nakijken op welke producten erin zitten, dan kan je bezig blijven. Er zijn normen, maar als je die allemaal wilt kennen, ben je ook nog even bezig. Maw. ik vind het niet aan ons om te reageren. Politici moeten doen wat ze kunnen. (ok ze vertegenwoordigen ons, maar wat dan nog)

Arifiene

Legacy Member
Ik vind dat erg. Niet alleen voor het visbestand, het milieu,... Uiteindelijk zullen wij allemaal eronder lijden, onder die enorme vervuiling die we zelf teweeg brengen, maar je kent de mens: Zolang het niet nét te laat is, doet men er liever niets aan...

Exorikos

Legacy Member
Het gat in de ozonlaag gaat dicht, dat is toch al geod nieuws ! ;)

Holy Paladin

Legacy Member
maar er staat toch dat het niet meer aan ons ligt? ofwel is die vuiligheid nog steeds van 30 jaar geleden, ofwel zijn het andere landen die die producten gebruiken en daar kunt ge ook niks aan doen..

LSDsmurf

Legacy Member
Mja ik heb zo de indruk dat wij (het Westen) relatief goed bezig zijn in vergelijking met vroeger. We vervuilen nog steeds veel maar ik denk dat we toch op de goede weg zitten.

In landen zoals China is het echt vele erger. Vandaag is er bijvoorbeeld een bericht in de media dat vorig jaar 1/3de van China door zure regen werd getroffen. Regelmatig lees je in de krant over grote milieurampen in China. Vorig week was er bv een chemisch ramp ergens in een Chinese provincie. Er was een chemisch lek onstaan en daardoor kon een giftige mengeling van isomeren in een rivier ontsnappen waar het een 5km lange rode massa vormde.

hipStar

Legacy Member
Exorikos zei:
Het gat in de ozonlaag gaat dicht, dat is toch al geod nieuws ! ;)


het gat in de ozonlaag is groter dan amerika. En het gaat 50 jaar langer duren dan gepland om het gat te dichten.

c3c

Legacy Member
reen zei:
Daar heb ik ook al eens aan gedacht :D

Ja, das allemaal wel een enorm goeie oplossing maar dat vuil moet wel met een raket naar die ruimte worden gebracht.

Stel eens dat zo'n raket in onze atmosfeer ontploft.

Wel, dan hebben een probleem :)


Zelfde met kernafval storten op de maan enzo

Dirty_Col

Legacy Member
we laten gewoon alles opeten door een paar varkens en steken ze in een quarantaine kamer

Terror Factor

Legacy Member
kernafval kunde toch in plastiek doen en dan dumpe, da zijn zo van die grote plastieke blokke, en dan is da vo niemand gevaarlijk. lijkt me idd wel n goei oplossing eiglijk.

Exorikos

Legacy Member
c3c zei:
Ja, das allemaal wel een enorm goeie oplossing maar dat vuil moet wel met een raket naar die ruimte worden gebracht.

Stel eens dat zo'n raket in onze atmosfeer ontploft.

Wel, dan hebben een probleem :)


Zelfde met kernafval storten op de maan enzo
Gewoon heel hard gooien !

Doggiedog

Legacy Member
Towlie zei:
dump het gewoon in de ruimte, ik kom daar toch nooit
zo dachten we vroeger ook over de oceanen. We leven toch niet in de oceanen, so what? :ironic:

DangerSun

Legacy Member
En we moeten een stap verder, wat kunnen we er anders tegen doen. In de ruimte smijten lijkt me geen slecht idee.

Mr. SLASH

Legacy Member
in de ruimte is toch geen oplossing , alleen al om da vuil tot daar te krijgen , vervuilde volgens mij nog meer dan het te dumpen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan