Archief - De spieren v/h menselijk lichaam

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vliegvisser

Legacy Member
Hey iedereen,

Ik ben een leerling van het 6de jaar technische wetenschap. Dit jaar moet ik m'n eindwerk doen dus, mijn onderwerp is zoals de titel " De spieren v/h menselijk lichaam ".

Zijn er mensen die een eindwerk gemaakt hebben omtrent dit? Zoja, zou ik deze eens mogen inkijken? Ik heb al heel wat informatie kunnen verzamelen, maar nog geen voorbeeld van een eindwerk zelf.

Personen die handige links, boeken, info weten/hebben zijn ook welkom.

Bedankt!

klootvis

Legacy Member
Ik denk dat hier wel wat studenten Geneeskunde (o.a. Metaphore: maak je nuttig !)of Sportkot zitten die hier wel een schat aan informatie voor je hebben ... Kwestie van tijd vooraleer ze komen opdagen !

PureFun

Legacy Member
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/tutorials/muscles/htm/_no_100_no_0.htm
http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/menu/menu.html
http://www.meddean.luc.edu/lumen/meded/grossanatomy/dissector/mml/
http://moon.ouhsc.edu/dthompso/NAMICS/mmanat.htm

Handig het internet.

En even 'vragen om een eindwerk te mogen inkijken' heh, een belangrijk deel van het soort eindwerken in het 6de is juist op een goede manier een massa informatie verwerken en opslaan. Als je de inhoudstafel van een ander eindwerk wil rippen tja.

Je zal meer dan genoeg info vinden. Begin van macro naar micro over de anatomische organisatie, eigenschappen van spiercellen, werking van intracellulaire structuren met verschillen tussen gestreepte, gladde en hartspiercellen. Besteed extra aandacht aan de belangrijkste spier : het hart. Betrek er de bloedsomloop ook bij. Dan een deel over bezenuwing door neuronen waar je reflexen behandelt met aandacht voor de synaps en controle door spierspoeltjes etc. Volgen met spierziekten (meer dan genoeg keuze, beschrijf soorten, oorzaak, voorkomen) en therapie, ook voor geriatrie. Op geriatrie kan je mooi normale spiertraining/bodybuilding laten aansluiten als afsluiter. Copy/paste deze termen in google voor meer uitleg. Vergeet deze post niet te vermelden in je referenties.

SupradynE

Legacy Member
Mja de spieren van het lichaam,das wel een heel uitgebreid onderwerp ,waar ge echt heel diep kunt op ingaan:
-Welke spieren-->namen enzo...
-werking van de spier-->das zeker ni makkelijk te begrijpen,zonder enige voorkennis!
-verschillende soorten van spieren(bv een hart is een volledig andere spier dan een skeletspier...)

Op basis van dit bestaan er echt ontelbare boeken.

Nuja voor mooie prentjes en duidelijke benamingen enzo,kunt ge altijd terecht in anatomie-boeken zoals Sobotta 1 en 2,Netter,...

Voor de werking enzo moet ge al naar celfysiologieboeken zoals:Medical Physiology,moleculair cell biology,...(das wat wij gebruiken in geneeskunde-richting)

mja ge hebt zeker een interessant onderwerp waarover enorm veel info te vinden is,ma ik zou zeker grenzen trekken want anders zijt ge u echt heel veel en moeilijk werk aant geven.

grtz

D@SîR0

Legacy Member
PureFun zei:
een belangrijk deel van het soort eindwerken in het 6de is juist op een goede manier een massa informatie verwerken en opslaan.

ik zou het zo niet durven noemen. Ik zou het eerder omschrijven als een hoofdstuk/cursus samenstellen over een bepaald onderwerp. een eindwerk dat kan boeien of opvalt door de vorm waarin het gemaakt is, ligt naar mijn ervaring veel beter bij leerkrachten dan de zoveelste verzameling van feiten die de leerkracht toch al kent. Zo heb ik voor mijn eindwerk geschiedenis eens een site gemaakt over de ruimterace tussen de vs van amerika en de sovjetunie en die op cd afgegeven. achteraf kreeg ik 1 opmerking en een compliment: 1. als uw eindwerk niet op papier staat moet ik u een nul geven 2. ik heb aan uw eindwerk 3x zolang gezeten als bij de anderen omdat ik het daadwerkelijk helemaal heb gelezen. gevolg: 19/20

heb nog altijd spijt dat ik dat werk niet meer heb. het is ondertussen ook al wel een jaar of 9 geleden dat ik dat heb gemaakt, dus toen was het nog wel innoverend. geen idee wat er later mee gebeurd is :sad:

Mandes

Legacy Member
PureFun zei:
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/tutorials/muscles/htm/_no_100_no_0.htm
http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/menu/menu.html
http://www.meddean.luc.edu/lumen/meded/grossanatomy/dissector/mml/
http://moon.ouhsc.edu/dthompso/NAMICS/mmanat.htm

Handig het internet.

En even 'vragen om een eindwerk te mogen inkijken' heh, een belangrijk deel van het soort eindwerken in het 6de is juist op een goede manier een massa informatie verwerken en opslaan. Als je de inhoudstafel van een ander eindwerk wil rippen tja.

Je zal meer dan genoeg info vinden. Begin van macro naar micro over de anatomische organisatie, eigenschappen van spiercellen, werking van intracellulaire structuren met verschillen tussen gestreepte, gladde en hartspiercellen. Besteed extra aandacht aan de belangrijkste spier : het hart. Betrek er de bloedsomloop ook bij. Dan een deel over bezenuwing door neuronen waar je reflexen behandelt met aandacht voor de synaps en controle door spierspoeltjes etc. Volgen met spierziekten (meer dan genoeg keuze, beschrijf soorten, oorzaak, voorkomen) en therapie, ook voor geriatrie. Op geriatrie kan je mooi normale spiertraining/bodybuilding laten aansluiten als afsluiter. Copy/paste deze termen in google voor meer uitleg. Vergeet deze post niet te vermelden in je referenties.

Gij meent hier ook dat ge de wetenschapper zijt.

metaphore

Legacy Member
vliegvisser zei:
Hey iedereen,

Ik ben een leerling van het 6de jaar technische wetenschap. Dit jaar moet ik m'n eindwerk doen dus, mijn onderwerp is zoals de titel " De spieren v/h menselijk lichaam ".

Zijn er mensen die een eindwerk gemaakt hebben omtrent dit? Zoja, zou ik deze eens mogen inkijken? Ik heb al heel wat informatie kunnen verzamelen, maar nog geen voorbeeld van een eindwerk zelf.

Personen die handige links, boeken, info weten/hebben zijn ook welkom.

Bedankt!

Voor meer duidelijkheid over de anatomie kunt ge het beste (zoals supradyne zegt) de atlassen van Sobotta raadplegen.

Best eens in wat bibliotheken gaan kijken, die boeken kosten nogal wat en das nie echt de moeite om ze dan te kopen voor slechts een eindwerk.
In deze atlassen staan alle spieren, en welke bewegingen deze spieren verrichten.

We hebben juist een inleidende les gehad over opzoekwerk van artikels etc in zo'n gigantische medische database...
Als ik tijd heb zal ik wel eens wat artikels en naslagwerken opzoeken en ze u door pm'en.

Als ge iets specifiekere vragen hebt, dan kunnen we u mss nog verder helpen?

metaphore

Legacy Member
kheb net eens gekeken en als ik nix specifieks weet kan ik der eigelijk nie echt veel uithalen... dan krijg ik veeel te veel resultaten

SupradynE

Legacy Member
metaphore zei:
kheb net eens gekeken en als ik nix specifieks weet kan ik der eigelijk nie echt veel uithalen... dan krijg ik veeel te veel resultaten

ja die info daarover is zeker en vast eindeloos!

dus idd als ge vragen hebt,zorg dat ze wa specifiek zijn en dan kunnen we u missch wel wa verder helpen!

vliegvisser

Legacy Member
hey

kheb al heel wat info nu, maar ik zou graag ook de evolutie van de spier bespreken. (aap -> mens)

De dwarsgestreepte spier (skeletspier) heb ik al, maar nu zoek ik nog uitleg mbv tekeningen over de gladde spier.

Verder zal ik het hebben over de groei v/d spier, hoe je het kan beïnvloeden zonder en met lichaamsvreemde stoffen. Het nut van stretchen. Eigenlijk vooral de spier op sportgebied dan (buiten de evolutie)

Inderdaad ik heb ook al gemerkt dat het een heeeeel ruim onderwerp is :eek:
Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe :bow:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan