Muscleduck
Legacy Member
Kandul zei:Het is onmogelijk om netto minder over te houden door meer te gaan werken.
Wel is het zo dat we in België een getrapt progressief belastingsstelsel hebben, dat werkt als volgt.
Van 0 tot 7 900 euro 25 %
Van 7 900 tot 11 240 euro 30 %
Van 11 240 tot 18 730 euro 40 %
Van 18 730 tot 34 330 euro 45 %
Meer dan 34 330 euro 50 %
Dan heb je ook nog een belastingvrij minimumbedrag van 6 430 euro.
Als je 11240euro zou verdienen wil dit zeggen dat 7900euro daarvan aan 25% wordt belast (min het belastingvrij minimum geloof ik?) en dan 3340euro (11240-7900) aan 30%.
(7900-6430)*0,25 + (11240-7900)*0,30 = uw belasting
Wat dit wil zeggen is dat je belasting afhangt van de schijf waarin dat deel van je jaarloon valt, het is dus niet zo dat je direct 30% belasting moet betalen omdat je 11240euro zou verdienen. Het deel tot en met 7900 euro wordt aan een lager tarief belast en het deel daarboven aan een hoger tarief, het deel daarboven aan een nog hoger tarief enz.
Ongeveer... Iemand met wat meer kennis van zaken zal het beter kunnen uitleggen.
Merci voor de heldere uitleg. Ik hoorde altijd halve horrorverhalen daarrond, vandaar dat ik dacht dat ik super zwaar belast zou worden. In principe heb ik dus een maximum van 50 procent. Veel, maar goed om te weten dat het er is.
Is er trouwens geen verschil tss bediende en arbeider? 'k Moet 1 dezer eens langs de vakbond, 'k ga het daar eens vragen denk ik, als ik tijd ga hebben.



