Archief - De onnozele vraagjes topic - deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

pinoken

Legacy Member
Hoe beïnvloed de vorm van het glas de kwaliteit van het bier dat erin geschonken word?

Lief van een vriend deed er super lelijk over dat ze Duvel in een Delirium Tremens glas kreeg omdat dat totaal anders was. Volgens haar smaakte Duvel totaal anders als het niet in Duvelglas zit.

Is er ook maar iets van aan dat enigszins wetenschappelijk onderbouwd is of is dat alleen maar zwets van bierdrinkers die dat in hun hoofd hebben. 'k Kan mij niet inbeelden dat de vorm van een glas, moleculair iets gaat veranderen aan dat bier waardoor het anders smaakt. Volgens haar waren het allemaal feiten maar ze kon geen reden geven. "Dat is zo" was het enige 'argument' dat uit haar kwam. En zo'n mensen haat ik over het algemeen al.

Objectiviteit graag.

Meitzl

Legacy Member
SiX zei:
Tuurlijk wel, tank maar eens bij Colruyt met een oudere auto, ge zult da verschil wel voelen.

Iets verder, bij "beste antwoord", staat:

Ja, de kwaliteit kan verschillen.
Over de kwaliteit van benzine doen de wildste verhalen de ronde. Feit is dat zelfs bij Shell de kwaliteit per tankstation kan verschillen. Dat komt door de wijze van distributie van brandstoffen in Nederland.
Alle tankstations van alle merken in Nederland halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots. Dagelijks melden zich bij dezelfde opslagtank de tankwagens van alle merken: Shell, Esso, Texaco, maar ook de ketens van onbemande tankstations en de traditionele witte pomp. Alle tankstations in een bepaalde regio gebruiken dus dezelfde basisbrandstof, die moet voldoen aan de minimale Europese kwaliteitsnorm.
Het is, kortom, een fabeltje dat de witte pomp alleen maar de restjes van de grote merken toebedeeld krijgt, die dan ook nog eens van slechtere kwaliteit zouden zijn. Wel kan de kwaliteit als gevolg van dit distributiesysteem per regio verschillen. Het is mogelijk dat de benzine in het depot in het oosten van het land uit een ander deel van de markt komt dan de benzine in het depot in het westen van ons land

Deze beweert dus dus dat je evengoed bij een wit merk kan gaan pompen.

Bartvb

Legacy Member
Meitzl zei:
Iets verder, bij "beste antwoord", staat:



Deze beweert dus dus dat je evengoed bij een wit merk kan gaan pompen.

Euh, bij den Total depot hier in de buurt zie ik nochtans alleen maar Total tankwagens op en af rijden ze.

Dacht dat dat idd al aangetoond was dat een oude wagen beter af is met tanken bij Shell of Total of gelijkaardig dan zo'n DATS toestand, of erger, "pomp van het volk". :ironic:

RickHarrison

Legacy Member
Meitzl zei:
lucht zal sneller afkoelen dan water, dus 1 pintje in de frigo (veel lucht, weinig water) zal sneller koelen dan veel pintjes (veel water, weinig lucht). Als je ze allemaal terzelfden tijd inzet natuurlijk.

De reden dat een volle frigo beter is, is omdat je minder koelte verliest bij het openen. De koude lucht valt er immers uit bij het openen, en er komt warmere lucht in de plaats. Uw producten gaan dit amper merken, maar je verbruik zal veel hoger liggen bij een lege frigo

Damn het is dus NOG ingewikkelder als ik dacht:). Nee, verbruik daar gaat het me niet om, door omstandigheden hebben we onverwachts reden om is goed op de lappen te gaan en besloten we ons hier thuis eerst wa op te warmen. Aangezien ik geen drank in huis had zijn we achter bakken geweest, maar die zijn ofc warm. Daarmee begon ik wat te na te denken, nl. of het mogelijk zou zijn om wetenschappelijk uit te rekenen wat meest efficiënte manier was om het bier koud te zetten zodanig dat ieders pintje ten aller tijde zo koel mogelijk zou zijn terwijl we het toch relatief rap op een zuipen konden zetten.:D (rekening houdend met de snelheid dat het erdoor gejaagd word enzovoort)

Natuurlijk hebben ze met mij hier is goed uitgelachen maar toch bleef ik met de vraag zitten of het überhaupt zo was dat een kleinere hoeveelheid rapper afkoelt dan een hele frigo vol, aangezien ik eigenlijk niks afweet over, tjah, thermodynamica is dat zeker?:rofl:

bludgeoned

Legacy Member
pinoken zei:
Hoe beïnvloed de vorm van het glas de kwaliteit van het bier dat erin geschonken word?

Lief van een vriend deed er super lelijk over dat ze Duvel in een Delirium Tremens glas kreeg omdat dat totaal anders was. Volgens haar smaakte Duvel totaal anders als het niet in Duvelglas zit.

Is er ook maar iets van aan dat enigszins wetenschappelijk onderbouwd is of is dat alleen maar zwets van bierdrinkers die dat in hun hoofd hebben. 'k Kan mij niet inbeelden dat de vorm van een glas, moleculair iets gaat veranderen aan dat bier waardoor het anders smaakt. Volgens haar waren het allemaal feiten maar ze kon geen reden geven. "Dat is zo" was het enige 'argument' dat uit haar kwam. En zo'n mensen haat ik over het algemeen al.

Objectiviteit graag.
Het duvelglas heeft een D op de bodem van het glas gekerfd, waardoor je een andere pareling krijgt.
Als dit veel effect heeft op de smaak zelf valt te betwijfelen, maar ook het mondgevoel is belangrijk. Andere soorten glazen geven ook andere soorten aroma, dus schenk je elk bier beter in het eigen glas (of toch dezelfde vorm).
Zeker op café mag je verwachten dat ze het bier in de originele glazen schenken.

Meitzl

Legacy Member
RickHarrison zei:
Damn het is dus NOG ingewikkelder als ik dacht:). Nee, verbruik daar gaat het me niet om, door omstandigheden hebben we onverwachts reden om is goed op de lappen te gaan en besloten we ons hier thuis eerst wa op te warmen. Aangezien ik geen drank in huis had zijn we achter bakken geweest, maar die zijn ofc warm. Daarmee begon ik wat te na te denken, nl. of het mogelijk zou zijn om wetenschappelijk uit te rekenen wat meest efficiënte manier was om het bier koud te zetten zodanig dat ieders pintje ten aller tijde zo koel mogelijk zou zijn terwijl we het toch relatief rap op een zuipen konden zetten.:D (rekening houdend met de snelheid dat het erdoor gejaagd word enzovoort)

Natuurlijk hebben ze met mij hier is goed uitgelachen maar toch bleef ik met de vraag zitten of het überhaupt zo was dat een kleinere hoeveelheid rapper afkoelt dan een hele frigo vol, aangezien ik eigenlijk niks afweet over, tjah, thermodynamica is dat zeker?:rofl:

het beste dat je op zo een moment kan doen is uw bakken in de diepvries zetten tot ze goed koud zijn, en dan overzetten naar de frigo :p.

Of wat ijs kopen in de supermarkt en daar uw bier inzetten

pinoken

Legacy Member
bludgeoned zei:
Het duvelglas heeft een D op de bodem van het glas gekerfd, waardoor je een andere pareling krijgt.
Als dit veel effect heeft op de smaak zelf valt te betwijfelen, maar ook het mondgevoel is belangrijk. Andere soorten glazen geven ook andere soorten aroma, dus schenk je elk bier beter in het eigen glas (of toch dezelfde vorm).
Zeker op café mag je verwachten dat ze het bier in de originele glazen schenken.

Dus het zit wel grotendeels in het hoofdje als je vind dat de smaak verandert met het glas. Want daar kwam de discussie op neer. Over mondgevoel ging het absoluut niet want dat is een kwestie van gewoonte/mening en niet van feit.

Bosvos

Legacy Member
pinoken zei:
Dus het zit wel grotendeels in het hoofdje als je vind dat de smaak verandert met het glas. Want daar kwam de discussie op neer. Over mondgevoel ging het absoluut niet want dat is een kwestie van gewoonte/mening en niet van feit.

Bier drinken blijft dan ook een totaalervaring.

godf@ther

Legacy Member
pinoken zei:
Dus het zit wel grotendeels in het hoofdje als je vind dat de smaak verandert met het glas. Want daar kwam de discussie op neer. Over mondgevoel ging het absoluut niet want dat is een kwestie van gewoonte/mening en niet van feit.

Soms kan een bier ook teveel schuimen of helemaal niet schuimen als je het in het verkeerde glas giet.

PyromaN

Legacy Member
pinoken zei:
Dus het zit wel grotendeels in het hoofdje als je vind dat de smaak verandert met het glas. Want daar kwam de discussie op neer. Over mondgevoel ging het absoluut niet want dat is een kwestie van gewoonte/mening en niet van feit.

nee daar zit wel degelijk verschil in, heeft vooral met de schuimkraag te maken die je krijgt als ik me niet vergis, het juiste en volledige antwoord moet ik u ook wel schuldig blijven vrees ik. Ik geloof wel dat er tussen een delirium en een duvel glas weinig verschil zal zitten :p. Maar drink bvb maar eens een duvel uit een gewoon pint-glas of uit een duvel-glas, daar is toch een duidelijk merkbaar verschil.

RickHarrison

Legacy Member
Meitzl zei:
het beste dat je op zo een moment kan doen is uw bakken in de diepvries zetten tot ze goed koud zijn, en dan overzetten naar de frigo :p.

Of wat ijs kopen in de supermarkt en daar uw bier inzetten

Ja ofc daar zou ik ook wel kunnen opkomen, probleem is dat de enige diepvries EN stampevol EN in de kelder staat :) Anyway, het ging me meer over dat vraagstuk dan effectief zo koud mogelijk bier te drinken vanavond, of gelijk welke avond:)

bludgeoned

Legacy Member
pinoken zei:
Dus het zit wel grotendeels in het hoofdje als je vind dat de smaak verandert met het glas. Want daar kwam de discussie op neer. Over mondgevoel ging het absoluut niet want dat is een kwestie van gewoonte/mening en niet van feit.
Daarvoor moet je de twee eens naast elkaar drinken hé. Glas blijft toch een belangrijk onderdeel van de beleving en ze heeft gelijk dat ze verwacht dat het bestelde bier in het correcte glas wordt geschonken.

rechtervoet

Legacy Member
Bij wijn proef ik toch wel het verschil als ik het bvb. drink uit een wijnglas of een gewoon glas. Kdacht dat dat iets te maken had met hoe zuurstof in contact komt met je drank

Michster

Legacy Member
Welke busverbindingen zijn er allemaal tussen Hasselt en Tescenderlo?

pinoken

Legacy Member
2 problemen:

1) Ik drink geen bier

2) Maakt echt geen zak uit in welk glas ik dingen drink. Proeft even goed/slecht, 'k zal niet zeggen dat het niet een beetje anders is. Maar om te zeggen dat bier, dat je anders wel goed vind, ineens slecht smaakt als je het in een ander glas doet vind ik complete bullshit, net als bij wijn

Morrissey

Legacy Member
Die vriendin zegt toch dat het anders smaakt, niet dat het slecht smaakt? Je vraagt wat meer informatie, pik ze dan ook op in plaats van als een klein kind om je heen te slaan.

Bosvos

Legacy Member
pinoken zei:
2 problemen:

1) Ik drink geen bier

2) Maakt echt geen zak uit in welk glas ik dingen drink. Proeft even goed/slecht, 'k zal niet zeggen dat het niet een beetje anders is. Maar om te zeggen dat bier, dat je anders wel goed vind, ineens slecht smaakt als je het in een ander glas doet vind ik complete bullshit, net als bij wijn

Als ge geen bier drinkt op regelmatige basis (gewoon drinken, niet zuipen om te zuipen dus) gaat ge het verschil niet te snel proeven.

Als het allemaal zo simpel was zouden ze alles in een pilsglas serveren.

bludgeoned

Legacy Member
pinoken zei:
2 problemen:

1) Ik drink geen bier

2) Maakt echt geen zak uit in welk glas ik dingen drink. Proeft even goed/slecht, 'k zal niet zeggen dat het niet een beetje anders is. Maar om te zeggen dat bier, dat je anders wel goed vind, ineens slecht smaakt als je het in een ander glas doet vind ik complete bullshit, net als bij wijn
Een goed bier zal inderdaad niet ineens slecht worden, maar er zijn toch veel factoren die je appreciatie (o.a. het juiste glas) bepalen. Dat jij dit zever vindt kan ik best geloven, maar vorm van een glas heeft meer invloed dan je zou denken (onder andere schuimkraag, aroma, pareling,...)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan