Archief - De Efficiëntie van het Secundair Onderwijs

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Huey

Legacy Member
Gegroet allen,
Ik ben een student van 16j en heb toch een kleine aanklacht tegen het onderwijs.
Namelijk het volgende: Ik wist al sinds het 4de LEERJAAR dat ik een student in Economie-Moderne Talen zou worden, dat ben ik vanaf het 1ste middelbaar dan ook gaan doen tot nu, het 5de..
Om hier te geraken heb ik al wel veel vakantietaken en herexamens gekregen, maar al bij al ben ik er wel geraakt (nipt dit jaar)
namelijk met herexamens voor: Chemie - Fysica - Biologie en Wiskunde..
Wiskunde was ik er trouwens door op mijn rapport, 51% maar blijkbaar vonden ze dit niet goed genoeg -> Herexamen dan maar.
Ik heb héél de zomer gestudeerd en bijlessen gepakt om er dan toch maar door te zijn, dat is dan ook gelukt.. Maar het heeft me ook tot nadenken gebracht.
Hoe komt het dat een 16jarige student, die 99.9% zeker weet dat hij later niets in de Chemisch/Fysische sectoren wil gaan doen, toch 'vrij uitgebreide' formules etc. moet kennen? Dat kan toch niet..
Ik zit in economie-talen, ik ben er altijd door geweest voor economie, en voor alle talen excellente cijfers behaald.. Toch heb ik in deze richting maar 2 uur engels per week, onbegrijpelijk toch? En ik heb 4 uur wiskunde..

De point is: waarom zou ik moeten boeten met herexamens voor vakken die ik toch nooit ga gebruiken, ik begrijp dat ze er zijn, maar een tekort van 48% is toch geen biggie?
3 tekorten voor bijvakken en het had bijna niets gescheeld of ik was een jaar kwijt..

het onderwijs is niet doeltreffend.

virtualdude

Legacy Member
Huey zei:
De point is: waarom zou ik moeten boeten met herexamens voor vakken die ik toch nooit ga gebruiken, ik begrijp dat ze er zijn, maar een tekort van 48% is toch geen biggie?
wees blij dat het onderwijs dingen aanleert die ge niet nodig hebt.

Anders lopen er vol personen die geen bal van talen kennen. Niet weten dat Hitler heeft bestaan. Onweer een reactie van God is,....

De sterkte van ons onderwijs is de zeer sterke en brede basis die iedereen krijgt

Hellrabbit

Legacy Member
2 bedenkingen :
- in een niet-wetenschappelijke richting ziet ge geen "vrij uitgebreide formules" ... da ziede zelfs nie in een wetenschappelijke richting
- Ze doen da om geen complete vakidioten van iemand te maken en omdat niet iedereen meteen weet welke richting hij uit wilt

het onderwijs is meer dan doeltreffend

servi

Legacy Member
het onderwijs is juist heel doeltreffend. Het feit dat jij dat niet inziet bewijst je onvolwassenheid.

Ik heb Latijn-wetenschappen gedaan en ik heb ook dergelijke "flutvakken" gehad zoals Frans, Nederlands, Engels en Duits. De bedoeling van onderwijs is juist om u iets bij te leren en niet alleen in de zaken waar je geïnteresseerd in bent.

Huey

Legacy Member
Hellrabbit zei:
het onderwijs is meer dan doeltreffend

is dat een grap? Waarom zou ik een complete idioot zijn als ik de pH schaal van handzeep niet ken..
Want daar gaat het over, de uren die ik besteed aan het leren van die crap die er de volgende week toch uit is.

Ik ben goed in talen en ga daar later mee verder, waarom zou ik dan de levenscyclus van de lintworm moeten kennen..

virtualdude

Legacy Member
Huey zei:
Ik ben goed in talen en ga daar later mee verder, waarom zou ik dan de levenscyclus van de lintworm moeten kennen..
omda ge anders te idioot zijn om het leven te verstan

Ik kan talen maar vraag me niet wanneer WOII was of hoe een regenboog ontstaat.


Als ge losersonderwijs wilt volgen. Ga dan naar Frankrijk. Daar eindigen ze hun ASO en weten nog geen klop. Zelfs niet over hun eigen richting

Huey

Legacy Member
En waarom zou iemand het vragen als het u toch niet interesseert?

algemene kennis is goed, maar je moet er niet verder op ingaan.. Als je kan meespreken op een deftig niveau over actuele onderwerpen ben je toch goed..

LeSec

Legacy Member
Hij heeft ergens wel een punt :p
Ma de dingen die we gezien hebben zijn gewoon een basis, voor mijn part mochten ze die wetenschappen nog wat uitgebreider geven want ik deed die infeite nog vrij graag ^^ gemakkelijk puntjes halen :p

Ma in het humaniora zouden ze tochwel wa meer aandacht ook mogen besteden aan " de meer praktische " kant van het leven: belastingsbrief leren invullen bijvoorbeeld, hoe een lening af te sluiten, allezja zo ook wa dingen waar we effectief na ons ASO iets mee zijn...

Nuja, waarschijnlijk gaan ze er wel van uit da we de competenties hebben van da te kunnen doen met tgeen we door het jaar geleerd hebben, ma kweetni, hoeveel van ulle konden er na hun ASO ne belastingsbrief invullen? :sop:

Enfin ja, gewoon doorbijten :p wiskunde was/is ook mijn sterkste vak ni en kheb dezelfde richting als u gedaan, int 6e haalde ik ma 64% op wiskunde en khad ocharme 3uurkes wisk in de week, de rest was veel beter :p een sjans

servi

Legacy Member
Waarom zou ik als wetenschapper Nederlands moeten kennen ? Dat zijn toch allemaal maar wat regeltjes van taalcommisietjes die er niets beter op weten om elke 2 jaar de tussen-n-regel en schrijfwijze van bepaalde woorden te wijzigen. Zolang ik mijzelf maar kan duidelijk maken en mijn wetenschappelijke berekeningen correct zijn, maakt het toch allemaal niet uit ?

Hellrabbit

Legacy Member
Huey zei:
is dat een grap? Waarom zou ik een complete idioot zijn als ik de pH schaal van handzeep niet ken..
Want daar gaat het over, de uren die ik besteed aan het leren van die crap die er de volgende week toch uit is.

Ik ben goed in talen en ga daar later mee verder, waarom zou ik dan de levenscyclus van de lintworm moeten kennen..

Nee dat is geen grap, ons onderwijs is een van de meest hoogstaande ter wereld, waarom zouden we dat in godsnaam willen kelderen omdat een paar mensen geen zin hebben om ff moeite te doen?

Huey

Legacy Member
servi zei:
Waarom zou ik als wetenschapper Nederlands moeten kennen ? Dat zijn toch allemaal maar wat regeltjes van taalcommisietjes die er niets beter op weten om elke 2 jaar de tussen-n-regel en schrijfwijze van bepaalde woorden te wijzigen. Zolang ik mijzelf maar kan duidelijk maken en mijn wetenschappelijke berekeningen correct zijn, maakt het toch allemaal niet uit ?
That's my point.

Hellkonijn zei:
Nee dat is geen grap, ons onderwijs is een van de meest hoogstaande ter wereld, waarom zouden we dat in godsnaam willen kelderen omdat een paar mensen geen zin hebben om ff moeite te doen?
tis niet dak geen moeite wil doen, zo'n dingen raken er gewoon niet in omdat het mij niet kan boeien, en omdat het volledig nutteloos is om te weten, ik weet zeker dat ik dit later NIET meer ga gebruiken.
JA: ons onderwijsniveau is wereldbekend, maar waarom niet dieper ingaan op de vakken waarvoor je in je richting zit ipv basis zever te geven die je toch niet gaat gebruiken.. Als je iets doet , doe het dan goed.

Hustla

Legacy Member
Aso: Algemeen Secundair Onderwijs

Als je je in 1 speciaal iets wilt concentreren ga dan naar't BSO ofzo hé..

Er zijn toch richtingen genoeg waaruit je kan kiezen? Heb je mss al nagedacht over het TSO ofzo:)

ComputerVISTA

Legacy Member
Huey zei:
En waarom zou iemand het vragen als het u toch niet interesseert?

algemene kennis is goed, maar je moet er niet verder op ingaan.. Als je kan meespreken op een deftig niveau over actuele onderwerpen ben je toch goed..


Maar actuele onderwerpen hebben zo ook hun geschiedenis en als je die niet kent want kent ge dan wel over het onderwerp???

virtualdude

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Maar actuele onderwerpen hebben zo ook hun geschiedenis en als je die niet kent want kent ge dan wel over het onderwerp???
Ge krijgt dan van die losers waar nooit iets van hoort en als er dan iets in de buitenwereld gebeurd is het direct No War en andere blaat maar ze weten wel toeten of blazen van wat er eigenlijk gebeurd.

JA: ons onderwijsniveau is wereldbekend, maar waarom niet dieper ingaan op de vakken waarvoor je in je richting zit ipv basis zever te geven die je toch niet gaat gebruiken.. Als je iets doet , doe het dan goed.
omdat diene ZEVER ervoor zorgt dat onze jeugd geen completen idioten zijn.

Huey

Legacy Member
ik weet dat het sarcasme was, maar dat wil niet zeggen dat hij mijn punt niet uitdrukt, trek het in het belachelijke: het is mijn mening.

Er zijn toch richtingen genoeg waaruit je kan kiezen? Heb je mss al nagedacht over het TSO ofzo
Ja dat heb ik, maar ik besef dat mijn mogelijkheden hoger liggen dan het TSO.
Waarom zou ik me niet kunnen focussen op bepaalde vakken op MIJN niveau ipv een lager niveau.
En zeg niet dat TSO niet lager is want dat is het wel.

ComputerVISTA

Legacy Member
virtualdude zei:
Ge krijgt dan van die losers waar nooit iets van hoort en als er dan iets in de buitenwereld gebeurd is het direct No War en andere blaat maar ze weten wel toeten of blazen van wat er eigenlijk gebeurd.

omdat diene ZEVER ervoor zorgt dat onze jeugd geen completen idioten zijn.


Idd, wij weten wel welke staten plus minus waar liggen in Amerika, wij weten wel wat de hoofdstad van Australie is, vraag dat eens omgekeerd in onze richting aan pakweg de gemiddelde schoolverlater daar?

Hellrabbit

Legacy Member
Huey zei:
ik weet dat het sarcasme was, maar dat wil niet zeggen dat hij mijn punt niet uitdrukt, trek het in het belachelijke: het is mijn mening.


Ja dat heb ik, maar ik besef dat mijn mogelijkheden hoger liggen dan het TSO.
Waarom zou ik me niet kunnen focussen op bepaalde vakken op MIJN niveau ipv een lager niveau.
En zeg niet dat TSO niet lager is want dat is het wel.


en hoe denkt ge da het komt dat het niveau daar dan hoger zou liggen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan