Archief - Computer-bril / Oogbescherming

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

democracy02

Legacy Member
Iemand een idee waar je zo'n computer brillen kunt kopen,
die het kijken naar een LCD monitor veel minder belastend maken voor het oog?

Is het noodzakelijk om een dure te kopen, of bestaan er ook goedkopere?

Wat geeft het beste resultaat,
een computer bril of een filter om over het scherm te leggen?

(Een combinatie van beide is wss. het best, maar ik vraag me af in welkéén ik het best eerst investeer :) )

Radiance

Legacy Member
Vroeger had je zo al eens van die filters om voor een CRT monitor te zetten, wat dat juist doet weet ik ook niet, maar idd dat straalde dan wat minder.

Nu een LCD/TFT straalt uberhaupt niks uit, dus ik vraag mij ten zeerste af wat dan het voordeel van zo'n ding kan zijn.

democracy02

Legacy Member
Radiance zei:
Vroeger had je zo al eens van die filters om voor een CRT monitor te zetten, wat dat juist doet weet ik ook niet, maar idd dat straalde dan wat minder.

Nu een LCD/TFT straalt uberhaupt niks uit, dus ik vraag mij ten zeerste af wat dan het voordeel van zo'n ding kan zijn.
ja ik heb een tijdje geleden een LCD gekocht, en dit scheelt idd veel bij een CRT.
maar ik voel nog altijd lichte irritatie, na langdurig de nerd uit te hangen.
die filters worden nog altijd verkocht en bovendien ook gepromoot om over een LCD te hangen.

Radiance

Legacy Member
Ipv te investeren in verschrikkelijk dure hyped hulpstukken zou ik wat logischere zaken doen
1) zorg voor een goed verlichte omgeving, in het donker op een fel scherm kijken is heel vermoeiend voor de ogen
2) stop regelmatig uw bezigheden, langer dan een uur constant geconcentreerd bezig zijn met een PC is niet goed, stop minstens 5 minuten

pieta

Legacy Member
Radiance zei:
Ipv te investeren in verschrikkelijk dure hyped hulpstukken zou ik wat logischere zaken doen
1) zorg voor een goed verlichte omgeving, in het donker op een fel scherm kijken is heel vermoeiend voor de ogen
2) stop regelmatig uw bezigheden, langer dan een uur constant geconcentreerd bezig zijn met een PC is niet goed, stop minstens 5 minuten

het is niet vermoeiend voor de ogen maar voor de hersenen, om in ee donkere kamer op pc zitten of tv kijken is nie slecht voor uw ogen, ma omdat ge minder goed contraten ziet is het meer vermoeiend voor uw hersenen...
iemand die "perfect" ziet, heeft daar ook minder last van.

zet uw refresh rate van uw scherm wa hoger, en indd, neem een pauze, korte maar veel pauzes zijn beter als 1 lange pauze...

PureFun

Legacy Member
Ik gebruik al jaran een filter om over een crt te hangen. Crt zelf is ook goede kwaliteit, een iiyama. Een scherm is iets waar ik liever niet op bespaar aangezien het als een constante last op de ogen beschouwd kan worden en mijn ogen me iets dierbaarder zijn dan de extra shader options die ik met een dure 3d kaart kan activeren.
De filter zorgt vooral voor een minder fel beeld dat niet kan bekomen worden door enkel met de brightness/contrast/... settings van de monitor zelf te spelen. De filter heeft ook een kabel te verbinden met een geaard metalen toestel om de elektronen? af te leiden, maar of dit werkelijk nuttig is of eerder een marketing feature geen idee. Als ik op andere crt's werk merk ik wel dat ik vaak aan de settings begin te prusten om het beeld aangenamer/zachter te krijgen.

Uiteindelijk vergelijk je het best zelf een crt met en zonder filter in een winkel. Een filterbril heb ik nog nooit gezien en lijkt me ook niet comfortabel of aangenaam om langdurig te dragen. Als je last aan de ogen hebt en lenzen draagt kan je al veel vermijden door de lenzen uit te doen en niets of een normale bril te dragen.

democracy02

Legacy Member
refresh rate van mijn LCD is 60hz, hij kan op 75hz maar dan is het beeld iets minder scherp (mss dat dit via de settings wel kan worden verscherpt)

maar als ik me niet vergis, maakt 60 of 75hz geen verschil op een LCD!



ik zal er op letten om korte pauzes in te lassen, en zoiezo minder te nerden :p
maar ik blijf toch geinteresseerd in de werking van zo'n filter over een LCD & als het effectief iets uitmaakt.

ik hoop ook dat er me iemand nog wat uitleg kan geven over de nerdbril

SilentSpring

Legacy Member
voor crt had m'n ma vroeger zo'n filter op't werk. Bij lcd is da imo niet nodig.
Hier is't wel voldoende verlicht, maar de zaterdag zit ik dikwijls van 14u tot 20-22u achter de pc, en dan staan m'n ogen (da wit) beke rood, maar ken da verder gene last van dusja. Doet me eraan denken dak eens naar de bib moet, altijd pc verveelt ook.

Zeta Reticula

Legacy Member
60 Hz is pijnlijk voor de ogen. De ogen merken de verversing van het beeld dan nog. Dat gevoel neemt ongeveer af vanaf frequenties boven 66 Hz. Dus als je kunt, moet je je frequentie minstens altijd op 70 Hz zetten, dit is echt veel minder belastend voor je ogen. Je voelt dat zelfs direct aan je ogen als je dit doet met een witte achtergrond.

LSDsmurf

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
60 Hz is pijnlijk voor de ogen. De ogen merken de verversing van het beeld dan nog. Dat gevoel neemt ongeveer af vanaf frequenties boven 66 Hz. Dus als je kunt, moet je je frequentie minstens altijd op 70 Hz zetten, dit is echt veel minder belastend voor je ogen. Je voelt dat zelfs direct aan je ogen als je dit doet met een witte achtergrond.

Dat is enkel bij CRT schermen, bij LCD schermen telt dat niet.

Bontus

Legacy Member
Het is inderdaad een fabeltje dat lezen/computeren/... in slecht verlichte ruimte slecht is voor de ogen. Het vergt alleen meer energie van uw hersenen.

Als je een LCD hebt moet je niets speciaal doen om je ogen te beschermen, bescherm liever uw rug.
Ik zit al 10 jaar met een CRT :x
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan