Archief - Cell broadcasting

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Selderijstok

Legacy Member
Waarschijnlijk verkeerde topic, maar het paste ook niet echt in de hardware sectie :unsure: .

Weet iemand hoe je aan cell broadcasting kan doen met je eigen telefoon? Als ik zoek op google krijg ik altijd pagina's met "De grote netwerken gaan meer en meer gebruik maken van cell broadcasting...blablabla" maar ik vind niks over hoe je zelf zo'n dingen kan versturen naar iemand.

iemand een link, info hierover?
Ik zou dit namelijk heel goed kunnen gebruiken.

Dank

the_fox

Legacy Member
iemand heeft de Max Cornelisse filmpjes gezien op youtube en beseft niet dat het fake is :p

Stancke

Legacy Member
:rofl: Die gasten waren trouwens eergisteren in Jensen op TV en daar zeiden ze expliciet dat het fake was.

Aeckz

Legacy Member
dit hoeft niet fake te zijn. de meerderheid kan bluetooth aan hebben staan, via een programmatje (meestal symbian) bijv. Mobiluck kan smsjes zenden via de bluetooth zonder dat er dus een nummer nodig is.

Selderijstok

Legacy Member
Had ik al gelezen dat alles in die filmpjes in scene gezet was :ironic: .

Maar om terug naar de realiteit te gaan, het moet toch mogelijk zijn. Zoals hierboven vermeld.

chosen1

Legacy Member
waarom zou cellbroadcasting fake zijn?

als ik dit aanzet op mijn gsm en ik rij de grens over naar nederland dan krijg ik constant cellbroadcast berichten :s

epsilon

Legacy Member
Zelf een cellbroadcast doen zoals in dat filmpje is technisch niet mogelijk in een GSM net. We hebben het er in de les nog over gehad.

chosen1

Legacy Member
epsilon zei:
Zelf een cellbroadcast doen zoals in dat filmpje is technisch niet mogelijk in een GSM net. We hebben het er in de les nog over gehad.

wat verstuurt dit dan wel?

epsilon

Legacy Member
Als ge de grens overgaat meld ge u met uw buitenlands nummer op het nederlandse netwerk aan, dit wordt gedetecteerd en dan krijgt ge gewoon een SMSke naar uw nummer. Heeft niks met broadcasting te maken :)

Epyon

Legacy Member
Een kleine nuance: Cell Broadcasting bestaat wel degelijk en wordt zeer veel gebruikt. Het is echter géén techniek om van GSM naar GSM iets te zenden, maar om van één GSM-antenne een bericht naar alle GSM's in het bereik te sturen. De SMS'jes die je krijgt als je een ander land binnenrijdt zijn wel degelijk een toepassing van cell broadcasting, namelijk SMS-CB (met de CB van cell broadcasting uiteraard). CB wordt afaik enkel hiervoor gebruikt, maar in de toekomst kan het bvb handig zijn om hierùee publieke boodschappen te sturen (denk bvb aan veiligheidsrichtlijnen na een aanslag ofzo).

Wat P2P GSM'en betreft: er zijn momenteel projecten hieromtrent, maar die spitsen zich toe op ontwikkelingslanden die niet over een uitgebouwd GSM netwerk beschikken. In onze streken zal zoiets wel niet komen, simpelweg onder druk van de providers en een rits van andere technische moeilijkheden zoals het batterijleven van je GSM. Bluetooth is ook geen optie wegens het belachelijk kleine bereik ervan :) .

epsilon

Legacy Member
Epyon zei:
Een kleine nuance: Cell Broadcasting bestaat wel degelijk en wordt zeer veel gebruikt. Het is echter géén techniek om van GSM naar GSM iets te zenden, maar om van één GSM-antenne een bericht naar alle GSM's in het bereik te sturen. De SMS'jes die je krijgt als je een ander land binnenrijdt zijn wel degelijk een toepassing van cell broadcasting, namelijk SMS-CB (met de CB van cell broadcasting uiteraard). CB wordt afaik enkel hiervoor gebruikt, maar in de toekomst kan het bvb handig zijn om hierùee publieke boodschappen te sturen (denk bvb aan veiligheidsrichtlijnen na een aanslag ofzo).

Wat P2P GSM'en betreft: er zijn momenteel projecten hieromtrent, maar die spitsen zich toe op ontwikkelingslanden die niet over een uitgebouwd GSM netwerk beschikken. In onze streken zal zoiets wel niet komen, simpelweg onder druk van de providers en een rits van andere technische moeilijkheden zoals het batterijleven van je GSM. Bluetooth is ook geen optie wegens het belachelijk kleine bereik ervan :) .
Volgens mijn docent was het onmogelijk om een bericht naar elke GSM in een cell te sturen. Ofwel was ik weer niet goed aan het opletten om de "maar" te horen :D

chosen1

Legacy Member
epsilon zei:
Volgens mijn docent was het onmogelijk om een bericht naar elke GSM in een cell te sturen. Ofwel was ik weer niet goed aan het opletten om de "maar" te horen :D

volgens mij hebt ge niet goed opgelet want wat ik aankreeg was geen sms aangezien het niet in mijn inbox kwam en het paste mijn operator message aan!

mijn ex-lief kan met haar nieuwe gsm trouwens iets gelijkaardigs! gwn berichten sturen die nergens in uw inbox komen en rechtstreeks op uw scherm komen!

VMax

Legacy Member
chosen1 zei:
mijn ex-lief kan met haar nieuwe gsm trouwens iets gelijkaardigs! gwn berichten sturen die nergens in uw inbox komen en rechtstreeks op uw scherm komen!

Dat kan elke nokia en is geen CB, is gewoon een 'flash message'.
Dan heeft de sms wat andere 'headerinfo'..

chosen1

Legacy Member
Selderijstok zei:
Ge weet toevallig niet welk model ze heeft?

-V-Maxxor- zei:
Dat kan elke nokia en is geen CB, is gewoon een 'flash message'.
Dan heeft de sms wat andere 'headerinfo'..

idd een nokia. zo'n opendraaiende bronskleurige (kben te lui om de typenummer op te zoeken)

Epyon

Legacy Member
epsilon zei:
Volgens mijn docent was het onmogelijk om een bericht naar elke GSM in een cell te sturen. Ofwel was ik weer niet goed aan het opletten om de "maar" te horen :D
Er zijn een paar maars ja. Allereerst kan er mss verwarring zijn met het SMS-PP (Point to Point) systeem dat nu gebruikt wordt. Daar kan je nl ook naar meerdere ontvangers (GSM's) tegelijk zenden, maar dan wel een zeer beperkt aantal.

SMS-CB daarentegen kan dus wel naar alle aanwezige GSM's zenden. De provider moet deze dienst wel geactiveerd hebben, de GSM moet het kunnen ontvangen (niet alle phones nemen het zo nauw met de GSM normen) en de dienst mag niet geblokkeerd zijn op de GSM (SMS-CB gebruikt een volledig eigen datakanaal).

Het kan dus wel, maar CB is zo'n technologie die wel in de GSM spec zit maar nooit of zeer weinig gebruikt wordt. Het kan wel veel nuttige toepassingen hebben, tho.

Siskos

Legacy Member
Ik heb hier sinds dat ik bij mobistar zit mij CB ontvangst moeten uitzitten.

Kreeg om de minuut een CB 50 op mijn scherm als'k die dan opendeed stond erin "dualband network" :p

Dus het werkt wel degelijk die CB :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan