Archief - Browning 9mm wetgeving en waarde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SimonL

Legacy Member
Hallo.

Door het overlijden van een familielid zijn we in het bezit gekomen van een Browning pistool. Deze lag samen met vijftigtal kogels (9mm) onderin de kledingkast (in het nachtkastje lagen zelfs kogels van nog een ander type geweer, maar dat hebben we nog niet gevonden). We vroegen ons af wat de precieze Belgische wetgeving daaromtrent is (en evt. de waarde ;)). Het lijkt me er één 'van de oude stempel', van het type dat je wel eens in oorlogsgames tegenkomt. ;)

Bedankt op voorhand,
Simon.

Cyclone

Legacy Member
dan bent u nu de trotse eigenaar van een illegaal wapen :) officieel moet je dat denk ik gaan afgeven aan de politie ;)

SimonL

Legacy Member
Daar hangt dus geen enkele waarde meer aan vast? Het blijkt één van het jaar 1962 te zijn.

R!ck

Legacy Member
Je hebt 2 opties. Gezien het momenteel een illegaal wapen is, moet je dat gaan afgeven bij de politie, dus ben je het zoiezo kwijt.
Als je het wil houden of verkopen, moet je er eerst een vergunning voor aanvragen. Om een vergunning te krijgen moet je wel eerst bewijzen waarvoor je het wapen zal gebruiken. Dus zal je je lid moeten maken van een schietstand.
Als je dan eindelijk je vergunning gekregen hebt voor je wapen, dan pas kan je het verkopen.
Ik zou deze vraag anders eens stellen op een belgisch wapenforum, daar zal je een gedetailleerde uitleg krijgen en ze zullen kunnen schatten hoeveel jou wapen nog waard is...

russian

Legacy Member
Ik denk dat je met de nieuwe wapenwetgeving over een (sport?)vergunning voor het wapen moet beschikken. Of het geld waard is, weet ik niet. Ik gok dat het niet veel waard is omdat er bijna evenveel brownings in omloop zijn dan cola flesjes.

SimonL

Legacy Member
Ik heb me nu ingeschreven op een wapenforum. Daar zal ik eens vragen wat ik er precies precies aan zou overhouden als ik een vergunning zou aanschaffen. Is het de moeite niet, lever ik 'm gewoon in.

Bedankt voor de reacties, 't wordt echt geapprecieerd,
Simon.

LSDsmurf

Legacy Member
Als je het wilt houden en in orde wilt zijn met de wet kan je dat wapen ook onklaar laten maken. Maar hoe dat juist in zijn werk gaat en hoeveel dat zal kosten weet ik niet.

russian

Legacy Member
SimonL zei:
Ik heb me nu ingeschreven op een wapenforum. Daar zal ik eens vragen wat ik er precies precies aan zou overhouden als ik een vergunning zou aanschaffen. Is het de moeite niet, lever ik 'm gewoon in.

Bedankt voor de reacties, 't wordt echt geapprecieerd,
Simon.

Laat ons weten hoe het afloopt :).

Spineless

Legacy Member
imo zou het het veiligste zijn om je pistool gewoon binnen te leveren bij de politie. geen miserie met vergunningen en eventuele familiedrama's kunnen ook al niet meer zijn. (niet dat ik beweer dat je ooit zoiets zou kunnen veroorzaken hé :p)

Oldskooler

Legacy Member
Wat dacht je van gewoon te zwijgen en het te houden??

Wat op uw pc staat is wsl alles te samen nog meer illegaal dan dat wapen.

ironhorn

Legacy Member
idd, vraag om deze draad te deleten, voordat ze aan uw deur staan :unsure:

SimonL

Legacy Member
Oldskooler zei:
Wat dacht je van gewoon te zwijgen en het te houden??

Wat op uw pc staat is wsl alles te samen nog meer illegaal dan dat wapen.
Is niet echt een optie. Het appartement willen we wel gaan verhuren en ze willen hier liever geen wapen in huis. We zijn er uiteindelijk ook niet zoveel mee.

Spineless zei:
imo zou het het veiligste zijn om je pistool gewoon binnen te leveren bij de politie. geen miserie met vergunningen en eventuele familiedrama's kunnen ook al niet meer zijn. (niet dat ik beweer dat je ooit zoiets zou kunnen veroorzaken hé :p)
Same als hierboven :)
russian zei:
Laat ons weten hoe het afloopt :).
Doe ik. :)
LSDsmurf zei:
Als je het wilt houden en in orde wilt zijn met de wet kan je dat wapen ook onklaar laten maken. Maar hoe dat juist in zijn werk gaat en hoeveel dat zal kosten weet ik niet.
Doet dat dan niet veel van de waarde af? Nja, ik zal gewoon kijken wat het best uitkomt, maar deze optie hou ik zeker nog in 't achterhoofd.

Merci, hé.

Stijn89

Legacy Member
lever het niet in. dat zeg ik. Onze opa had ook zo een, en die is dat gaan in leveren. Onze pa was daar als wapenliefhebber (wel met vergunning enzo) niet bepaald goed van. Die had daar nog redelijk wat geld voor gegeven.

En volgens mij word dat ding alleen nog maar meer waard.

edit: en weet je wat ze der mee doen op het bureau? als het iets of wat waard is he, wees er zeker van dat 1 van die mannen daar het wel meeneemt...

Stijn89

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Als je het wilt houden en in orde wilt zijn met de wet kan je dat wapen ook onklaar laten maken. Maar hoe dat juist in zijn werk gaat en hoeveel dat zal kosten weet ik niet.


kan gebeuren door de slagpin eruit te halen.

waarde van het geweer hangt natuurlijk ook wel af van de staat.
dat van mijn opa was echt heel mooi, schoot nog perfect.

Atrox

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Als je het wilt houden en in orde wilt zijn met de wet kan je dat wapen ook onklaar laten maken. Maar hoe dat juist in zijn werk gaat en hoeveel dat zal kosten weet ik niet.

70-80€ dacht ik, kun je aan het plaatselijk politiekantoor afgeven, die het dan doorgeven aan de proefbank van Luik. Ik zou het zelf afgeven aan de proefbank ... :)
Hierboven wordt gezegd dat de slagpin eruit wordt gehaald. Dit is enkel het geval als je een verzamelaarsvergunning hebt. Bij een gewone onklaar gemaakt geweer wordt de slagpin eruit gehaald, MAAR de loop (en nog vanal) wordt vanbinnen ook dichtgelast. Vandaar dat sommige wapenliefhebbers (waaronder ik) dit een beetje als "verkrachting" van een wapen zien.

Een onklaar gemaakt wapen is idd minder waard, maar je neemt wel een groot risico als je het niet doet ...
Een FN GP is niet ZOveel waard, maar het is en blijft een puur Belgisch wapen (wordt nog steeds gebruikt dacht ik?) en tis een schoontje :)
Deze wapens werden vaak door Duitse officieren tijdens WO2 gebruikt trouwens.

En idd, dit is wettelijk gezien een illegaal wapen (hoewel je nog tot juli in een soort van "grijze zone" zit). Je kan ofwel het wapen afgeven voor venietiging, ofwel onklaar laten maken, ofwel een vergunning ervoor vragen.

Jammer genoeg is het nu zeer moeilijk om een vergunning te behalen dankzij onze geliefde minister van Justitie :niceone: :ironic:

Maar het verstoppen is ZEKER geen goede optie aangezien ge da hier gepost hebt. Ge gaat er u alleen maar problemen mee bezorgen en ze zijn hier al nie soepel met de wapenwet.

Nuja, ik ken niet zoveel van de wapenwet voor zulke wapens (eerder van WO2 wapens). PM Boris Barowski van dit forum eens, die kent daar wat van :)

amdr

Legacy Member
Ik zou het gewoon bij houden.
Verstop de kogels aan de ene kant van het huis en het wapen aan de andere kant. Zoiets doe je tbh toch niet weg

SimonL

Legacy Member
Ik heb nog steeds niet geïnformeerd bij dat ander forum. Bijhouden doen we liever niet, moeder wil 'geen wapens in huis', wat wel enigszins begrijpelijk is. De beste optie lijkt mij dus dat onklaar maken en verkopen. Wapen zelfs is nog in perfecte staat (zover een leek dat kan zien natuurlijk). Het is er dus eentje van '62 (serienummer 111xxx), hoeveel zouden we daar dan ongeveer aan overhouden? Gewoon eens om een idee te hebben. En de munitie leveren we dan best gewoon in, of kun je dat ook onklaar laten maken? Ongeveer 50 9mm kogels, kan ook eerder tot de honderd toe.

edit (ik zie nu het berichtje van Atrox): werkend, dat wil zeggen dat we een vergunning enzovoort moeten aanvragen, of... euh... kan het ook anders?

Atrox

Legacy Member
Kzou gewoon nr een wapenhandelaar gaan en daar onderhandelen.
Meestal kopen die zulke wapens op om ze terug te verkopen ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan