Shellshock
Legacy Member
Ik had hier een vergrootglas naast me liggen. Ik wou wel eens proberen dat brandpunt te krijgen. Dat lukte me. Niets dat ik iets in brand heb gestoken hoor
Maar iets viel me op naarmate ik het glas dichter bij de tafel bewoog en de hoek veranderde. Foto's zijn niet gelukt, dus ik probeer het zo goed mogelijk met paint na te maken. Degene die hier iets van snappen, zullen wel weten wat ik bedoel hoop ik.
Oja, met ovaalhoek bedoel ik dit, weet anders niet hoe je dat noemt.
Tekening 1: Het vergrootglas is het verste van de tafel. Ik zie een soort ovaal met een blauwe rand. Het licht is sterker in de ovaalhoek of zoiets:
http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view¤t=vergrootglas1.jpg
Tekening 2: Het vergrootglas komt dichter bij de tafel. De ovaal verandert tot 2 blauwe lijnen. Waar ze elkaar raken, zie je een kleine streep helder licht met aan het uiteinde een blauwe punt. Zoiets als een komeet ofzo:
http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view¤t=vergrootglas2.jpg
Tekening 3: Vergrootglas nog dichter bij tafel. Ik krijg precies twee ovalen. Een met een blauwe rand waar het licht zwak schijnt, en een tweede die met een ovaalhoek in de grote ovaal zit, waarvan de rand oranje is, maar de tweede ovaalhoek is dezelfde kleur blauw als van die eerste ovaal. Het licht is in de tweede ovaal ook scherper.
http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view¤t=vergrotglas3.jpg
Tekening 4: Ik doe het vergrootglas nog dichter bij de tafel, en kantel de hoek een beetje. Ik zie nu een cirkel begrensd door oranje waar het licht helder is. Buiten de hoek is het licht minder sterk:
http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view¤t=vergrootglas4.jpg
Mijn vraag: hoe komt dat allemaal?
Maar iets viel me op naarmate ik het glas dichter bij de tafel bewoog en de hoek veranderde. Foto's zijn niet gelukt, dus ik probeer het zo goed mogelijk met paint na te maken. Degene die hier iets van snappen, zullen wel weten wat ik bedoel hoop ik.
Oja, met ovaalhoek bedoel ik dit, weet anders niet hoe je dat noemt.
Tekening 1: Het vergrootglas is het verste van de tafel. Ik zie een soort ovaal met een blauwe rand. Het licht is sterker in de ovaalhoek of zoiets:
http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view¤t=vergrootglas1.jpg
Tekening 2: Het vergrootglas komt dichter bij de tafel. De ovaal verandert tot 2 blauwe lijnen. Waar ze elkaar raken, zie je een kleine streep helder licht met aan het uiteinde een blauwe punt. Zoiets als een komeet ofzo:
http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view¤t=vergrootglas2.jpg
Tekening 3: Vergrootglas nog dichter bij tafel. Ik krijg precies twee ovalen. Een met een blauwe rand waar het licht zwak schijnt, en een tweede die met een ovaalhoek in de grote ovaal zit, waarvan de rand oranje is, maar de tweede ovaalhoek is dezelfde kleur blauw als van die eerste ovaal. Het licht is in de tweede ovaal ook scherper.
http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view¤t=vergrotglas3.jpg
Tekening 4: Ik doe het vergrootglas nog dichter bij de tafel, en kantel de hoek een beetje. Ik zie nu een cirkel begrensd door oranje waar het licht helder is. Buiten de hoek is het licht minder sterk:
http://smg.photobucket.com/albums/v214/shell808/?action=view¤t=vergrootglas4.jpg
Mijn vraag: hoe komt dat allemaal?