Archief - 9 Volt-radio en 12 volt autobatterij.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Oteb

Legacy Member
Ik ben in het bezit van een autobatterij (12 V) en ik wil dat aansluiten op mijn 9 volt-radio.
Is dit mogelijk? Misschien door af te transformeren d.m.v een schakelingske of iets?

alvast bedankt ;)

Anvilke

Legacy Member
sure, no problem...

transfo die van 12v naar 9v gaat.Simpel en tis nie groot ( moest ge nu 100v naar 200v gaan, das wa anders, mr dees is nie zo groot ).

Oteb

Legacy Member
merci.
Zelf heb ik nie echt zo heel veel verstand van die dingen.
Is da zelf te maken zo'n transfo?
Indien ja, heeft iemand zo'n schema van zo'n transfo?

epsilon

Legacy Member
Ik zou gewoon een spanningsdeler maken ipv van een transfo hiervoor. Veel eenvoudiger (en veiliger).
Schema De weerstanden zijn aanpasbaar, zolang de verhouding maar ongeveer hetzelfde blijft. (~1/3)

Ferux

Legacy Member
Ik sluit aan bij wat epsilon zegt: zet gewoon een weerstand (dat is desnoods een lampje) in dezelfde kring als radio, maar meet eerst met een voltmeter welk lampje ertussen geplaatst moet worden. Met een lampje bedoel ik hier dus geen van 220V heh.. Ge kunt ook naar een elektronicaspeciaalzaak stappen en uw probleem uitleggen, die zullen dan direct een juiste weerstand geven.

forloRn_

Legacy Member
Een transfo bij gelijkstroom?!

Die spanningsdeler gaat in die verhouding ook niet werken, omdat de radio zelf ook stroom trekt, natuurlijk.

Ik zou iets in serie zetten met de radio, zoals Ferux zegt.

Myst!Q

Legacy Member
Sommige mensen weten hier echt weer niet waarover ze aan't het praten zijn imo ..

Een transformator op een batterij aansluiten gaat niet, als ge nie oppast blaasde gewoon uw autobatterij op want ge maakt een kortsluiting.

Ook een spanningsdeler is een slecht idee want als ge diene spanningsdeler gaat belasten gaan uw spanningen weer veranderen en krijgde weer ongewenste effecten zoals te weinig spanning en dergelijke ( = a no go dus )

Het beste en gemakkelijkste is kijken hoeveel stroom/spanning je autoradio nodig heeft en dit hier dan nog eens posten want er zijn andere betere en stabielere mogelijkheden ;)

denkimi

Legacy Member
met een bepaald soort diode, ik dacht een zenerdiode kunt ge spanning afvlakken tot een bepaalde waarde.

Darth-Falcon

Legacy Member
zenerdiode is idd een goeie oplossing, maar die kunnen voor hoge stromen nogal eens groot uitvallen en koeling word probleem dan

spanningsdeler is ook een oplossing als ge op voorhand weet welke stroom de radio trekt en die constant blijft, dan kunde da gemakkelijk berekenen. (ge hebt dan ook totale weerstand van radio nodig)

transfo bij gelijkstroom = kortsluiting

L.E.D.

Legacy Member
Kans is groot als gij die radio aansluit dat hem gewoon gaat werken.

Proberen op eigen risico wel te verstaan.

Zeta Reticula

Legacy Member
Spanningsdeler en 1/3 van je vermogen verspillen? En dat in deze tijden van energieschaarste! Foei. Een hakkerschakeling (chopper) heb je nodig. Vraag mij niet hoe dat te implementeren, ik ben een theoreticus. Tot hier mijn bijdrage.

Darth-Falcon

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Spanningsdeler en 1/3 van je vermogen verspillen? En dat in deze tijden van energieschaarste! Foei. Een hakkerschakeling (chopper) heb je nodig. Vraag mij niet hoe dat te implementeren, ik ben een theoreticus. Tot hier mijn bijdrage.


hakkerschakeling is te omslachtig, en met een spanningsdeler verspil je veel minder energie dan met een voorschakelweerstand

Myst!Q

Legacy Member
L.E.D. zei:
Kans is groot als gij die radio aansluit dat hem gewoon gaat werken.

Proberen op eigen risico wel te verstaan.

Misschien moet de thread starter eens het bijgevoegde boekje lezen, dat zou wel eens een wereld van oplossingen kunnen bieden.

Darth-Falcon zei:
hakkerschakeling is te omslachtig, en met een spanningsdeler verspil je veel minder energie dan met een voorschakelweerstand

Er is niets omslachtig aan een hakkerschakeling alleen kosten die enorm veel en dat heeft de threadstarter niet nodig. Met een LM7809 is de threadstarter direct opgelost van zijn probleem.

Oteb

Legacy Member
Dit staat op de radio:

AC: 220 - 230 V ~ 50 Hz 20 W
DC: 9V ___
----

edit: Dus beste oplossing is een weerstand plaatsen?

Darth-Falcon

Legacy Member
ik zou zeggen, koop ne potmeter, zet uwe radio aan en regelt hem af tot uwe radio 9v krijgt.

i386dx

Legacy Member
Weerstand gebruiken is slecht idee, want stroomgebruik van de radio zal constant varieren (afh van de geluidsterkte, hoeveelheid lage tonen in muziek,...)

Transfo is nog slechter idee (batterij is gelijkspanning....)

Een goede en gemakkelijke oplossing is een spanningsregulator (7809) gebruiken. Als de stroom daarvoor te groot is (+1A) zul je het moeten 'bufferen' met extra transistor

Myst!Q

Legacy Member
i386dx zei:
Een goede en gemakkelijke oplossing is een spanningsregulator (7809) gebruiken. Als de stroom daarvoor te groot is (+1A) zul je het moeten 'bufferen' met extra transistor

Of een 78S09 kopen die 2A kan leveren :p

Bontus

Legacy Member
gewoon aansluiten, die batterij gaat toch iets minder dan 12V geven, en die radio gaat perfect werken op dat beetje meer spanning.

i386dx

Legacy Member
Als da een autoaccu is gaat die juist meer dan 12V geven, zeker bij zo'n lichte belasting. 9 -> 12 is trouwens niet 'een beetje'

Jort-

Legacy Member
zucht, gewoon een NETtransfo van 200V naar 9v kopen.
Veel makkelijker dan zo me al die schakelingskes:)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan