Archief - 2dehands.be scam of echt?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

VinceFeet

Legacy Member
Zo'n verhaal heb ik ook nog gehoord van iemand die ik ken van op de fitness. Hij had iemand leren kennen via internet en die kon hem voor belachelijk weinig geld nieuwe gsm's regelen. Het ergste is dan nog dat hij niet alleen voor zichzelf zo'n gsm wou maar ook voor zijn maten. Dus zijn maten hadden hem het geld meegegeven en hij ging dan de gsm'n halen. Geloof het of niet maar van zijn moeder had hij ook nog is een kleine €1000 geleend om wat gsm's in te kopen en die dan achteraf door te verkopen.

In ieder geval, kerel komt aan op de bestemming (in Nederland btw) en daar staan inderdaad drie kerels (allochtonen, of dat nu toeval is of niet laat ik in het midden) op hem te wachten. Hij geeft het geld aan twee van de kerels en die gaan het eerst tellen op een andere locatie (ik zou al weten hoe laat het is... :unsure: ) maar de derde blijft gewoon bij hem als 'garantie'. Na een kwartier zijn die twee er nog steeds niet en beslist de derde om even 'een kijkje te gaan nemen'. Je kan het vervolg al raden hé...

Natuurlijk moet je al enorm naïef en vooral erg dom zijn om je op deze manier in de zeik te laten zetten. Maar gast had dus wel schulden bij zijn maten (die wel een deel hebben kwijtgescholden) en bij zijn moeder, dikke afzuip noem ik zoiets.

Dus als ik van jou was, ga gewoon een keer kijken. Wie weet is het 'gewoon' gestolen goed en dan moet je zelf weten of je dat al dan niet koopt. Neem een koppel maten mee en als die gasten u al niet aanstaan vanaf het begin bol je het gewoon af. En klant is koning dus jij moet eerst die gps systemen kunnen zien en eventueel testen. Dan pas wordt er over geld gesproken. Als ze daar niet mee akkoord gaan, aftrappen. Als ze een mes trekken, lopen.

Ik vermoed nu wel dat het oplichterij is hoor, maar wie niet waagt blijft maagd zeg ik altijd.

twoen

Legacy Member
VinceFeet zei:
Zo'n verhaal heb ik ook nog gehoord van iemand die ik ken van op de fitness. Hij had iemand leren kennen via internet en die kon hem voor belachelijk weinig geld nieuwe gsm's regelen. Het ergste is dan nog dat hij niet alleen voor zichzelf zo'n gsm wou maar ook voor zijn maten. Dus zijn maten hadden hem het geld meegegeven en hij ging dan de gsm'n halen. Geloof het of niet maar van zijn moeder had hij ook nog is een kleine €1000 geleend om wat gsm's in te kopen en die dan achteraf door te verkopen.

In ieder geval, kerel komt aan op de bestemming (in Nederland btw) en daar staan inderdaad drie kerels (allochtonen, of dat nu toeval is of niet laat ik in het midden) op hem te wachten. Hij geeft het geld aan twee van de kerels en die gaan het eerst tellen op een andere locatie (ik zou al weten hoe laat het is... :unsure: ) maar de derde blijft gewoon bij hem als 'garantie'. Na een kwartier zijn die twee er nog steeds niet en beslist de derde om even 'een kijkje te gaan nemen'. Je kan het vervolg al raden hé...

Natuurlijk moet je al enorm naïef en vooral erg dom zijn om je op deze manier in de zeik te laten zetten. Maar gast had dus wel schulden bij zijn maten (die wel een deel hebben kwijtgescholden) en bij zijn moeder, dikke afzuip noem ik zoiets.

Dus als ik van jou was, ga gewoon een keer kijken. Wie weet is het 'gewoon' gestolen goed en dan moet je zelf weten of je dat al dan niet koopt. Neem een koppel maten mee en als die gasten u al niet aanstaan vanaf het begin bol je het gewoon af. En klant is koning dus jij moet eerst die gps systemen kunnen zien en eventueel testen. Dan pas wordt er over geld gesproken. Als ze daar niet mee akkoord gaan, aftrappen. Als ze een mes trekken, lopen.

Ik vermoed nu wel dat het oplichterij is hoor, maar wie niet waagt blijft maagd zeg ik altijd.

was die gast toevallig niet van denderleeuw?
zijn moeder moet dan ook al achterlijk zijn
"ma mag ik eens 300€ om illegale gsm te gaan kopen in nederland?"

VinceFeet

Legacy Member
twoen zei:
was die gast toevallig niet van denderleeuw?
zijn moeder moet dan ook al achterlijk zijn
"ma mag ik eens 300€ om illegale gsm te gaan kopen in nederland?"

Neen, kerel was van Beerse. En zo achterlijk vind ik dat niet van die moeder. Als ik hier thuis zeg dat ik nen héél schonen deal kan doen zouden ze ook wel wat geld willen voorschieten misschien. Maar hier thuis weten ze dan ook wel dat ik geen achterlijke klojo ben... Zijn moeder had wel beter moeten weten want, de jongen kan er zelf niet aan doen, zo snugger is hij niet.

Ik had wel met hem te doen hoor. Ik vind het erg wanneer ze profiteren van 'iets minder slimme mensen'.

LSDsmurf

Legacy Member
Trap daar toch niet in. Neem nu die Qtek 9100, daar vragen ze per stuk 190EUR voor terwijl die in de winkel 530EUR kost.

Dat is dus ofwel oplichterij, ofwel zijn die goederen gestolen en dan is het voor jou ook illegaal om die aan te kopen.

VinceFeet

Legacy Member
CyberLama zei:
Wie geeft diene gast aan voor heling of oplichterij? :)

Als ik met zekerheid weet dat dat gevolgen heeft, met liefde en plezier. Maar ik vrees dat niemand zich daar gaat mee willen bezighouden...

[TFT]Poky

Legacy Member
gaat gewoon met een paar man tot daar, en ast scam is houd die kerel vast en dreigt de flikken te gaan halen :)

Poets wederom Poets

EagleEye

Legacy Member
=Dujosh= zei:
oppassen,
zelfs als je zogezegd gaat afhalen kunnen ze je bedriegen.

Heb al meegemaakt dat ik ( in de tijd van de pas uitgekomen kleurenscherm gsm )
afgesproken had met iemand,
was aan de achterkant van de macro in vilvoorde.
Kging een 6610 kopen ( winkelprijs 550€ ) voor 100€ zogezegd.

wat moest ik doen ?
geld geven, zodat hij dan naar zijn "baas" ging om de gsm te kopen, en dan ging hij teruglopen naar mij met de gsm.
zijn baas zat zogezegd in een van de huizen in de buurt waar we zaten.

nuja, mooi niet betaald, dus geen deal.
zie ik later op internet dat er mensen bij hem het wel hadden geprobeerd :
bedrogen ...
=> hij neemt u geld, en loopt ermee weg. jij kan hem niet volgen omdat je in auto zit + je kent de buurt niet.

dus toch oppassen!
Als ge aan iemand geld gaat geven die buiten uw gezichtsveld raakt dan zijt ge al niet zone slimme ;)

Goed gehandeld van jou!

=Dujosh=

Legacy Member
kben wel verbaast dat zon praktijken nog steeds bestaan.

en als ze afkomen met garantie en shit, geloof het maar niet he.

( toen ik in nederland zat had ik het voor een 2de maal meegemaakt, maar deze keer was er zekerheid met garantie.
dus verkoper pakt papiertje en schrijft op " gsm blablabalbla, garantie 2 jaar, handtekening kribbel "
'alsjeblieft, hier is al de garantie, zet het geld nu maar in het doosje' ( sigarettendoosje :p )

________________________________________________________


Als je iets via internet koopt, zal het goedkoper zijn meestal als in de winkel,
maar verwacht niet dat je nog maar 20% van de nieuwprijs zal betalen, tenzij van de camion gevallen , maar dan is het nog steeds meer als die 20%.

________________________________________________________

=Dujosh=

Legacy Member
[TFT]Poky;8059721 zei:
gaat gewoon met een paar man tot daar, en ast scam is houd die kerel vast en dreigt de flikken te gaan halen :)

Poets wederom Poets


bewijzen ?
je hebt niets op papier gezet om te verkopen, dus hebt ook geen bewijs he.
emails enzo kunnen van iedereen komen ...

Musback

Legacy Member
VinceFeet zei:
Neen, kerel was van Beerse. En zo achterlijk vind ik dat niet van die moeder. Als ik hier thuis zeg dat ik nen héél schonen deal kan doen zouden ze ook wel wat geld willen voorschieten misschien. Maar hier thuis weten ze dan ook wel dat ik geen achterlijke klojo ben... Zijn moeder had wel beter moeten weten want, de jongen kan er zelf niet aan doen, zo snugger is hij niet.

Ik had wel met hem te doen hoor. Ik vind het erg wanneer ze profiteren van 'iets minder slimme mensen'.


wie in Beerse? ben ook van Beerse ;) misschien ken ik hem wel... der lopen hier idd niet al te veel snuggere mensen rond :)

GhO$T

Legacy Member
p!mp zei:
deze mail kreeg ik terug.

het lijkt me vrij echt
5 seconden logisch nadenken is meestal het enige wat je nodig hebt om zo'n scams te doorzien, ik kan daar echt niet bij dat er daar dagelijks nog altijd mensen inlopen.

Stel u in de plaats van die verkoper, je woont in Nederland en je hebt een hoop echte werkende toestellen, ga je dan
a) die dingen te koop stellen op een Nederlandse website tegen 20-30% korting zodat je mensen uit de buurt bereikt die snel langskomen en de deal snel afronden.
b)die dingen een paar 100-1000km verder proberen te verpatsen aan belachelijk lage prijzen.
...
Geen enkele eerlijke verkoper is zo dom om het laatste te doen, da moet je toch gewoon doorhebben?

Probleem is ook wel dat die scammers ook heel lepe kerels zijn, heb zo ook nog verhaal gelezen van iemand die afgesproken had met zo'n hollander, tleek allemaal perfect gepland, afspreken om een openbare plaats, gsm's testen voor aankoop en geld klaarhouden in een enveloppe zodat verkoper kan natellen vooraleer gsm's af te geven -> waterdicht plan.
Alles gaat perfect, verkoper doet zijn vertelling:
Gsm's liggen nog in de auto, durfde ze niet meebrengen vooraleer koper & het geld even gezien te hebben zodat ze zeker niet geript worden. Geen probleem dus, koper geeft enveloppe met geld af zodat verkoper even kan natellen, deze geeft enveloppe terug en gaat de gsm's dan gaan halen.

Uiteindelijk komt de verkoper nooit meer terug met de gsm's, koper snapt er echt niks van, hij kan toch niet opgelicht zijn want hij staat daar nog in 1 stuk en met zijn geld op zak... tot dus blijkt dat de enveloppe in zijn zak gewoon leeg is :doh: (omgewisseld of leeggehaald terwijl de koper een halve seconde is afgeleid... wie weet. )

Sitdown Steve

Legacy Member
ik heb feitelijk nog geen klachten van 2dehands
en doe der regelmatig zaken

Natuurlijk ja ben ik liefst de partij die verkoopt ipv koopt.
Dat is altijd zo met internet

En ja je moet natuurlijk altijd opletten é

Als ik een gsm te koop zie staan voor 150 E die normaal 250 E kost kijk ik toch wel even dieper..
Dan zie je zo'n naam als Achmed staan ( no offence maar tzin toch altijd die namen die je bijna altijd tegenkomt )
dan weet je natuurlijk dat zo'n gsm gestolen is.

Anders betalingen via western union bank ofzoiets zijn ook altijd af te raden.

Beste is.. neem iemand mee .. spreek ergens af waar je de omgeving kent. ( een publieke plaats best - of bij die persoon thuis zelfs )
Ik ken bijvoorbeeld mensen die zelfs pepperspray (klinkt en is misschien overdreven ) meenemen als je iets kopen van een onbekende.


Neem niet teveel geld op zak ( gewoon wat je moet betalen ) en laat je vooral niet intimideren of zenuwachtig maken.
Kalm je geld tellen en/of kalm alle goederen nakijken.
Die persoon is een complete onbekende en daarom moet je totaal geen vertrouwen hebben in wat hij zoal kan beweren.
en als die persoon toch een ripper is probeer dan terug te reageren ( desnoods fysiek ) maar houdt bij je verstand dat 80 E ofzo niet de moeite waard is om te worden neergestoken.

Ook je niet van de wijs laten brengen. Bijvoorbeeld je gaat een gsm kopen van iemand.. ( wat ik nooit zou doen want 1/2 is hij gestolen - politie vindt je later en jij kan nog eens betalen ) je wilt die gsm controleren maar de persoon zegt dat de batterij leeg is maar verzekerd je dat hij echt werkt..
Klinkt misschien belachlijk maar zo zijn mensen al veel geript.
Daarom moet je altijd iets testen.. Een tv kan je zomaar niet testen dus daarom spreek je ergens af waar dat mogelijk is.

en ook typisch die verhalen van.. je betaald je geld.. waar is het toestel? Het ligt in mijn auto ik ga het direct halen.
Als je al betaald hebt dan weet je gewoon dat hij zomaar verdwijnt

en ja sommige van die mensen zijn echt zakkenrollers ( dus echt "professionele" gauwdieven - houdini like ) é.. voor je het weet ben je je portemonne kwijt of fake rolex horloge ;)
Dus daarom niet veel geld meenemen.. alles in je binnezak steken met een tiret aan.
Niet zomaar gelijk de jon boys je portomonne in je achterzak steken. Dat is één belachlijk en ten tweede easy prey voor zakkenrollers

Maar dit zin slechts uitzonderingen é.. normaal zijn de mensen die daar iets verkopen deftige betrouwbare mensen die niet uit zin op misdadige praktijken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan