Archief - 12v batterij op 7.2?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

timmyboy

Legacy Member
Hallow,

Ik heb hier nog een oplaadbare batterij van een oude boormachien liggen, deze is 12v, zou ik deze mogen monteren in een RC auto (NIKKO) met een 7.2 batterij?

Bontus

Legacy Member
Als ge die uitmeet en die komt 10V of minder uit, kan dat wel.
Anders op eigen risico

R|Jonas

Legacy Member
motor kapot door overbelasting mss, hoewel die prutsen misschien niet zo kritisch gedimensioneerd zijn.

Rider

Legacy Member
pffff :p
geen één nuttige tip?
Checkt op de batterij van de telegeleide auto, hoeveel stroom die levert. (Amperes). Ge wilt bekomen dat de nieuwe, zwaardere batterij dezelfde stroom in uw circuit pompt, dus zet ge gewoon ne weerstand in serie met de zwaardere bron, zodat uw totaal verbruik stijgt. Het overschot in energie wordt dan gedissipeerd in de weerstand als warmte.
Stelt dat er op uw batterij staat '50mA' hetgeen zou willen zeggen dat uw autotje 50mA trekt bij een voeding van 7.2V

12V - 7.2V = 4.8V spanningsoverschot
4.8V / 0.050 A = 0.24 Ohm (U/I = R)
-> Weerstandje van 250 mohm gaan kopen, tussen batterij en voedingsconnectoren van de auto bevestingen, en het spel zal wel werken.

het zou wel goed zijn moest ge hier is de exacte gegevens van beide batterijen geven, het zou mij immers verbazen moest die boormachine batterij hetzelfde vermogen (U * I) opwekken als die van het autotje.

metaphore

Legacy Member
idd, als er een te hoge stroom is gade volgens mij rapper defecten krijgen dan bij een te hoge spanning.

^MystiQ

Legacy Member
@ Threadstarter het gaat wel gaan .. reteip, als hij zijn batterij meet en ze meet 10V gaat da ook nie lukken vrees ik, ze zal nooit kunnen leveren waarvoor ze gemaakt is om te leveren.

Als ge 12V moet meten en ge meet er 10 is uw batterij slecht werkend en moede ze eerst en vooral gaan opladen.

Daarna moet ge volgens spliffrider zijn manier een weerstandje gaan berekenen. Maar gelieve wel rekening te houden met het vermogen van de weerstand !!.

Als uw autotje maar 0,05 trekt zal da geen probleem zijn maar als ge 0,1 trekt maar 4,8V hebde al ne weerstand van nen halve watt nodig !! rekening mee houden é :)

^MystiQ

Legacy Member
metaphore zei:
idd, als er een te hoge stroom is gade volgens mij rapper defecten krijgen dan bij een te hoge spanning.

Stroom is belastingsafhankelijk, dus da autotje zal nooit meer vragen dan nodig is :)

Rider

Legacy Member
Math'ke zei:
Stroom is belastingsafhankelijk, dus da autotje zal nooit meer vragen dan nodig is :)

ja maar naast de belasting hebde nog het vermogen van uw bron hé :p
Stroom is daar OOK afhankelijk van.

Een batterijke van 1WAtt van een horloge aan een weerstand van 1 Ohm hangen
zorgt voor een stroom van 1 Ampere bij een spanning van 1 volt.

Als ge echter een batterij van 1000 Watt aan dezelfde weerstand hangt, over dezelfde spanning krijgde dus 1000 Ampere. Zijt dus maar zeker dat het autotje wel degelijk meer te verwerken zal krijgen dan nodig is, als ge'r een te zware batterij aanhangt. De belasting(weerstand) van dat autotje staat immers VAST

Vandaar dat de gevens van die batterijen écht nodig zijn om dit probleem theoretisch te kunnen kraken ;)

^MystiQ

Legacy Member
spliffrider zei:
ja maar naast de belasting hebde nog het vermogen van uw bron hé :p
Stroom is daar OOK afhankelijk van.

Een batterijke van 1WAtt van een horloge aan een weerstand van 1 Ohm hangen
zorgt voor een stroom van 1 Ampere bij een spanning van 1 volt.

Als ge echter een batterij van 1000 Watt aan dezelfde weerstand hangt, over dezelfde spanning krijgde dus 1000 Ampere. Zijt dus maar zeker dat het autotje wel degelijk meer te verwerken zal krijgen dan nodig is, als ge'r een te zware batterij aanhangt. De belasting(weerstand) van dat autotje staat immers VAST

Vandaar dat de gevens van die batterijen écht nodig zijn om dit probleem theoretisch te kunnen kraken ;)


Een batterij van 1 watt die 1 V levert en een batterij van 1000 watt die 1 V levert zullen dezelfde stroom leveren aan de belasting.

Maar hiet zitten we idd met een spanningsverschil van batterijen van 7,2 naar 12V en dus moede gewoon uw weerstandje berekenen.

Uw stopcontact kan ook 2000 Watt leveren, levert het daarom 2000 Watt aan de belasting, ik dacht het niet ..

Bontus

Legacy Member
De belasting die het wagentje vraagt zal kleiner zijn dan de belasting die een boormachine vraagt. Daar kan je van uit gaan, dus de batterij van de boormachine zal genoeg vermogen (U*I) kunnen leveren voor het wagentje.

Vraag is nu of het wagentje wel genoeg belasting gaat vragen, is die te klein, dan stijgt de stroom doorheen de geleiding een beetje meer met dat hoger voltage dan anders.
Het gedissipeerd vermogen stijgt dan kwadratisch meer.
MAAR stel dat uw autootje nooit warm aanvoelt bij gewoon gebruik, dan is er zeker nog marge dat er meer stroom door zou mogen vloeien.

Ter illustratie: een kooiankermotor voor industrieel gebruik, die normaal belast wordt mag zelfs 80°C worden.

Rider

Legacy Member
Math'ke zei:
Een batterij van 1 watt die 1 V levert en een batterij van 1000 watt die 1 V levert zullen dezelfde stroom leveren aan de belasting.

Maar hiet zitten we idd met een spanningsverschil van batterijen van 7,2 naar 12V en dus moede gewoon uw weerstandje berekenen.

Uw stopcontact kan ook 2000 Watt leveren, levert het daarom 2000 Watt aan de belasting, ik dacht het niet ..

ok nen harde?
:)

een stopcontact levert 2000 watt ENKEL EN ALLEEN als het apparaat een stroom trekt van 2000 Watt / 220V = 9.09 Ampere. Om het hier een BEETJE verstaanbaar te houden ga'k ni complex werken, en er van uitgaan dat er enkel lineaire elementen in de kring zitten. geen spoelen of condensatoren enzo.

9.09 Ampere bereiken bij een spanning van 220 Volt wilt zeggen nen Ohmse weerstand van 220/ 9.09 = 24.2 Ohm

Uw stopcontact levert dus enkel die 2000 watt aan een belasting van 24.2 Ohm.

Mijne zever over die batterijkes is wel degelijk correct ze. Volgens uw logica kunde dus een volledige kerncentrale aan uw wasmachine hangen, ze zal nog steeds slechts X ampere trekken.
Hangt u wasmachine anders is even tussen de nulgeleider en een lijn, ipv tussen 2lijnen zoals ze nu hangt, en zie is wat er gebeurt :p

Da's dus fout hé. een circuit trekt wel degelijk stroom afhankelijk van de belasting. een gloeilamp van '100watt' heeft gewoon ne lageren interne weerstand dan een van '60watt' hetgeen wilt zeggen dat die van 100 watt meer stroom trekt dan die van 60 watt.

Rider

Legacy Member
en als ik dan 200 watt aan die 100 watt gloeilamp zou hangen, krijgt die nen hogere stroom te verwerken. Over dezelfde interne weerstand veroorzaakt dit een grotere warmtedissipatie, hetgeen wellicht zou betekenen dat uw lamp springt. r

^MystiQ

Legacy Member
Ik denk da gij mij niet verstaat ..

Math'ke zei:
Stroom is belastingsafhankelijk

Het is toch niet omdat uw net 2000 Watt KAN keveren dat het daarom 2000 W levert aan de belasting, ik weet eigenlijk niet wat gij mij hier probeert wijs te maken maar het klopt niet wat je zegt ..

Zo tussen de regels lezen dat je doet -_-

FluX.iccd

Legacy Member
Zo een auto zal wel snel enkele 100den mA trekken. Een serieweerstand gaat dan al snel enkele watt moeten kunnen verdragen, en zou ik niet aanraden.

Ik zou eens proberen met een spanningsregelaar. Dat is een componentje dat je voor ongeveer een euro kan kopen.

Een lm7808 bijvoorbeeld heeft een input, ground en output klem. Aan de input hang je uw plus-klem van de batterij, aan de ground de min-klem. De output wordt naar 8 volt geregeld, onafhankelijk van de inputspanning.

De lm7808 kan 1A leveren, dus best eens kijken of die auto niet meer stroom trekt. Het componentje zal ook warm worden, dus best koelen met een koelplaat (kopen) of gewoon een stuk metaal zoeken.




spliffrider zei:
Mijne zever over die batterijkes is wel degelijk correct ze. Volgens uw logica kunde dus een volledige kerncentrale aan uw wasmachine hangen, ze zal nog steeds slechts X ampere trekken.

De kerncentrale hangt toch aan uw wasmachine, hoe krijgt die anders elektriciteit?

Het vermogen dat een bron kan leveren is meestal niet gelijk aan het vermogen dat een verbruiker verbruikt.

Stel je hebt een stopcontact van 220 volt die 1000watt mag leveren omdat anders bijvoorbeeld de zekering springt, en een belasting van 1000ohm. Dan vloeit er 220mA volgens de wet van ohm. Verbruikt vermogen = U*I = 220*0.220= 48.4Watt.

Stel dat je een kerncentrale hebt die 2 MegaWatt kan leveren, en ze levert een constante spanning van 220 volt. Als je dezelfde belasting van 1000ohm aan de kerncentrale hangt, zal er volgens de wet van ohm nog steeds 220mA vloeien. Het verbruikt vermogen is dus ook U*I = 220*0.220= 48.4Watt.

Math'ke zijn redenering is volledig juist.

^MystiQ

Legacy Member
FluX.iccd zei:
Zo een auto zal wel snel enkele 100den mA trekken. Een serieweerstand gaat dan al snel enkele watt moeten kunnen verdragen, en zou ik niet aanraden.

Ik zou eens proberen met een spanningsregelaar. Dat is een componentje dat je voor ongeveer een euro kan kopen.

Een lm7808 bijvoorbeeld heeft een input, ground en output klem. Aan de input hang je uw plus-klem van de batterij, aan de ground de min-klem. De output wordt naar 8 volt geregeld, onafhankelijk van de inputspanning.

De lm7808 kan 1A leveren, dus best eens kijken of die auto niet meer stroom trekt. Het componentje zal ook warm worden, dus best koelen met een koelplaat (kopen) of gewoon een stuk metaal zoeken.

Tis tezien hé :p
Der sta 4 V over diene LM, bij 100 mA hebde een wattage van 400mW, da zal zo warm nog niet worden, sta in datasheets tot oeveel Watt ze ongekoeld moeten blijven maar zoals ge zegt, bij 1A zal da wel anders zijn, ma zo een dingen trekken toch gene ampere ? :p

FluX.iccd zei:
De kerncentrale hangt toch aan uw wasmachine, hoe krijgt die anders elektriciteit?

Het vermogen dat een bron kan leveren is meestal niet gelijk aan het vermogen dat een verbruiker verbruikt.

Stel je hebt een stopcontact van 220 volt die 1000watt mag leveren omdat anders bijvoorbeeld de zekering springt, en een belasting van 1000ohm. Dan vloeit er 220mA volgens de wet van ohm. Verbruikt vermogen = U*I = 220*0.220= 48.4Watt.

Stel dat je een kerncentrale hebt die 2 MegaWatt kan leveren, en ze levert een constante spanning van 220 volt. Als je dezelfde belasting van 1000ohm aan de kerncentrale hangt, zal er volgens de wet van ohm nog steeds 220mA vloeien. Het verbruikt vermogen is dus ook U*I = 220*0.220= 48.4Watt.

Math'ke zijn redenering is volledig juist.

Toch iemand die het snapt :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan