Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.


metaphore zei:idd, als er een te hoge stroom is gade volgens mij rapper defecten krijgen dan bij een te hoge spanning.

Math'ke zei:Stroom is belastingsafhankelijk, dus da autotje zal nooit meer vragen dan nodig is![]()


spliffrider zei:ja maar naast de belasting hebde nog het vermogen van uw bron hé
Stroom is daar OOK afhankelijk van.
Een batterijke van 1WAtt van een horloge aan een weerstand van 1 Ohm hangen
zorgt voor een stroom van 1 Ampere bij een spanning van 1 volt.
Als ge echter een batterij van 1000 Watt aan dezelfde weerstand hangt, over dezelfde spanning krijgde dus 1000 Ampere. Zijt dus maar zeker dat het autotje wel degelijk meer te verwerken zal krijgen dan nodig is, als ge'r een te zware batterij aanhangt. De belasting(weerstand) van dat autotje staat immers VAST
Vandaar dat de gevens van die batterijen écht nodig zijn om dit probleem theoretisch te kunnen kraken![]()
Math'ke zei:Stroom is belastingsafhankelijk, dus da autotje zal nooit meer vragen dan nodig is![]()


metaphore zei:mm ja das waar ook
fysica is lang geleden![]()
Math'ke zei:Een batterij van 1 watt die 1 V levert en een batterij van 1000 watt die 1 V levert zullen dezelfde stroom leveren aan de belasting.
Maar hiet zitten we idd met een spanningsverschil van batterijen van 7,2 naar 12V en dus moede gewoon uw weerstandje berekenen.
Uw stopcontact kan ook 2000 Watt leveren, levert het daarom 2000 Watt aan de belasting, ik dacht het niet ..


Math'ke zei:Stroom is belastingsafhankelijk
spliffrider zei:Mijne zever over die batterijkes is wel degelijk correct ze. Volgens uw logica kunde dus een volledige kerncentrale aan uw wasmachine hangen, ze zal nog steeds slechts X ampere trekken.
FluX.iccd zei:Zo een auto zal wel snel enkele 100den mA trekken. Een serieweerstand gaat dan al snel enkele watt moeten kunnen verdragen, en zou ik niet aanraden.
Ik zou eens proberen met een spanningsregelaar. Dat is een componentje dat je voor ongeveer een euro kan kopen.
Een lm7808 bijvoorbeeld heeft een input, ground en output klem. Aan de input hang je uw plus-klem van de batterij, aan de ground de min-klem. De output wordt naar 8 volt geregeld, onafhankelijk van de inputspanning.
De lm7808 kan 1A leveren, dus best eens kijken of die auto niet meer stroom trekt. Het componentje zal ook warm worden, dus best koelen met een koelplaat (kopen) of gewoon een stuk metaal zoeken.


FluX.iccd zei:De kerncentrale hangt toch aan uw wasmachine, hoe krijgt die anders elektriciteit?
Het vermogen dat een bron kan leveren is meestal niet gelijk aan het vermogen dat een verbruiker verbruikt.
Stel je hebt een stopcontact van 220 volt die 1000watt mag leveren omdat anders bijvoorbeeld de zekering springt, en een belasting van 1000ohm. Dan vloeit er 220mA volgens de wet van ohm. Verbruikt vermogen = U*I = 220*0.220= 48.4Watt.
Stel dat je een kerncentrale hebt die 2 MegaWatt kan leveren, en ze levert een constante spanning van 220 volt. Als je dezelfde belasting van 1000ohm aan de kerncentrale hangt, zal er volgens de wet van ohm nog steeds 220mA vloeien. Het verbruikt vermogen is dus ook U*I = 220*0.220= 48.4Watt.
Math'ke zijn redenering is volledig juist.
