Archief - Workstation/Render PC check

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CtrlAshDel

Legacy Member
Beste,

het is weer eens tijd voor een upgrade van mijn werk pc en ik heb volgende configuratie in elkaar gebokst maar ik heb nog enkele vragen.
De pc zal vooral gebruikt worden voor 3Dmodelling (Sketchup, 3DSmax, Rhino3D),Vray renderen, Photoshop, After Effects, Flash, Indesign en hier en daar eens een game.

Case:
CORSAIR Obsidian Series 650D MID Tower ATX
Monitors:
IIYAMA X2472HD-B1 Hdmi Full HD 24 Inch (X2)
Geheugen:
CORSAIR CML16GX3M4A1600C9 (x2 = 32 GB)
PSU:
CORSAIR HX850 Advanced High Performance Power Supply
HDD:
INTEL SSDSC2CW180A310 180GB 520
Moederbord:
GIGABYTE GA-X79-UD5 DDR3 Socket 2011 E-ATX Intel
CPU:
INTEL Core I7 3930K 32NM 3.2 12MB LGA 2011
Koeling:
INTEL S2011 Liquid CPU Cooler BXRTS2011LC
GPU:
Als GPU heb ik nog mijn Nvidia GTX560 TI die ik zal recupereren, ik vind de kost voor een quadro kaart veel te veel en merk op het werk dat je al een serieus bedrag moet neertellen eer je hier profijt bij haalt. Dus ik blijf wel bij mijn GTX560 TI ook omdat ik games wil spelen.
Divers:
PREMIUM Card Reader
LITE-ON IHES212-31 BLU-RAY Reader Zwart
LOGITECH 920-001166 Illuminated Keyboard Azerty

Mijn vragen:
-Is dit een goede config, wat kan er eventueel beter maar voor een zelfde prijs?
-Ik had eerst 2133MHz met moederbord die dit aankon genomen maar over het algemeen gelezen dat de winst die je hebt met dit RAM geheugen tov 1600MHz voor het prijsverschil miniem is, dit spaart me in totaal wel €300 dus heb ik hiervoor geopteerd. Is dit wel degelijk zo?
-De 2 Iiyama schermen zijn een pak goedkoper dan zijn samsung equivalent en hebben een HDMI poort wat die samsung niet heeft. Dat is zowat het enige merkbare verschil als ik ze vergelijk. (en het feit dat de hoogte verstelbaar is van het Samsung scherm, maar dat vind ik niet echt noodzakelijk). Is dit een goed scherm voor mijn werk? Ik zie dat het een MVA paneel is, en dat is beter naar het schijnt dan een TN paneel, vandaar dat ik voor MVA opteerde.
-Mijn grootste hekelpunt is de SSDschijf, voor mijn werk zou een SSD echt heel veel verschil maken, maar vandaag lees ik nu dat SSD schijven last hebben van een 'failure rate' of zoiets (ze vallen uit, BSODs, etc...) Zo'n zaken vind ik eerlijk gezegd niet kunnen en ik vraag me af of ik er wel goed aan doe om dan al over te schakelen op SSD want ik wil niet kampen met een BSOD in het midden van een renderopdracht of tekenwerk. Ik las ook dat dit zich meer voordeed met Sandforce controllers en kennelijk heb ik een SSD gekozen met een Sandforce controller. Graag enige input.
-Is de PSU zwaar genoeg voor deze config?
-Zit ik met fouten (zaken die niet bij elkaar passen: vormfactor, type ram geheugen, socket,...)? Ik heb alles gecontroleerd maar ik ben niet altijd mee met de nieuwste technologieën en de laatste tijd moet je meer en meer kijken of alles wel goed bij elkaar past.

Bedankt voor de hulp,

mvg,

Ash.

(thread staat ook op tones forum)

Cool ice

Legacy Member
Zelf zou ik niet investeren in + 1600Mhz geheugen.

Echter zou ik wel voor u toepassingen kijken naar een 27" monitor met resolutie van 2560x1440. Enige jammer is hier de prijs :(

Intel Core I7 3930K : 499.9€
Corsair HX850W : 159.90€
Corsair Obsidian 650D : 159.9€
Intel SSD 520 Series 180GB : 269.9€
Gigabyte GA-X79-UD5 : 264.9€
Intel 2011LC : 79.9€
Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz : 45.9€ (Voor 3DS zou ik naar 2 sets gaan)

Monitor :
HP ZR2740W (27" - S-IPS - 2560x1440) :499.9€

CtrlAshDel

Legacy Member
Cool ice zei:
Zelf zou ik niet investeren in + 1600Mhz geheugen.

Echter zou ik wel voor u toepassingen kijken naar een 27" monitor met resolutie van 2560x1440. Enige jammer is hier de prijs :(

Intel Core I7 3930K : 499.9€
Corsair HX850W : 159.90€
Corsair Obsidian 650D : 159.9€
Intel SSD 520 Series 180GB : 269.9€
Gigabyte GA-X79-UD5 : 264.9€
Intel 2011LC : 79.9€
Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz : 45.9€ (Voor 3DS zou ik naar 2 sets gaan)

Monitor :
HP ZR2740W (27" - S-IPS - 2560x1440) :499.9€


Dus de 1600 mhz keuze lijkt u voldoende? Ik zit met 2 sets van 4x4 = 32 gig want vray (light cache berekening) en after effects zijn heel geheugen intensief.

Ik opteer liefst voor 2 schermen vandaar de (X2) achter men schermkeuze, dus 2 24 inch schermen komen zelfs goedkoper uit. Men enige vrees is dat die Iiyama geen goede keuze zou zijn, zelf ga ik altijd voor samsung of HP, maar aangezien de equivalente samsung zelfs geen HDMI ingang heeft en bijna €100 duurder is ging 'k eens voor Iiyama. Heeft iemand daar ervaring mee?

Cool ice

Legacy Member
4x4 = 16GB ;-)
1600Mhz is voldoende;) Ik ken er die op 1333Mhz draaien en daar zie je geen verschil.

Dan zou ik voor volgende schermen gaan,
HP LA2405WG (24' - 1920x1200 - Hoogte verstelbaar): 289.9€

phate_13

Legacy Member
Qua scherm hangt het er ook vanaf hoe belangrijk de beeldkwaliteit is voor jouw. De schermen die nu worden aangehaald zijn de goedkopere M-VA/IPS schermen, welke zeker een hele verbetering bieden tov TN. Echter zit er onderling ook nog verschil tussen en kan het zijn dat een duurder scherm nog beter geschikt is voor jouw doeleinden, maar dat zul jij beter weten dan mij hoe belangrijk dat is neem ik aan? :)

Voeding is alleszins ruime overkill. Daar kun je met gemak 3 GTX560's mee trekken.

Qua SSD moet je gewoon uitkijken voor welk model je neemt. Als je een verouderde eerste generatie OCZ Vertex zou nemen, dat is om problemen vragen. Als je echter gaat voor een Samsung 830 Series, Crucial M4 of Intel 510/520, dan zou je geen hinder moeten ondervinden. :)

Cool ice

Legacy Member
phate_13 zei:
Qua SSD moet je gewoon uitkijken voor welk model je neemt. Als je een verouderde eerste generatie OCZ Vertex zou nemen, dat is om problemen vragen. Als je echter gaat voor een Samsung 830 Series, Crucial M4 of Intel 510/520, dan zou je geen hinder moeten ondervinden. :)

²²²²

sepmil

Legacy Member
Scherm:
Ik heb geen ervaring met Iiyama schermen maar ik volg hardware.info en daar zijn ze er altijd positief over geweest.
Ze zetten hem zelf in hun adviezen en in benchmarks is hij vaak beter als de Samsung
Ik zou dus zeker niet twijfelen want het schijnt echt supere prijs/kwaliteit te zijn.

SSD:
Als ik jou was zou ik geen schrik hebben.
De SSD die jij hebt genomen is van Intel ,wat het betrouwbaarste merk is en het is de nieuwste serie.
Ik zou dus zeker voor een SSD gaan omdat het echt wel een enorme snelheidswinst met zich meebrengt.

RAM :
Voor 300 euro meer zou ik zeker geen snellere ram nemen!
Ik weet wel niet of dat snellere ram veel voordelen geeft voor 3D-modeling (voor games allensinds niet) maar sowieso als het een beetje voordeel geeft denk ik dat het nog altijd heel slechte prijs/kwaliteit is.


Zo, dit is alles wat ik er van weet.
Veel succes bij het vinden van de juiste samenstelling ;)


P.S als ik jou was zou ik een andere shop nemen want tones is wel heel erg duur.

Gurt11

Legacy Member
Ik zou de Corsair H100 cpu-koeler nemen. Zo heeft dat beestje toch voldoende koeling voor wanneer het nodig is maar kan je het ook redelijk stil houden ^^ En de H100 past mooi vanboven in de 650D :)

CtrlAshDel

Legacy Member
Cool ice zei:
4x4 = 16GB ;-)

Dan zou ik voor volgende schermen gaan,
HP LA2405WG (24' - 1920x1200 - Hoogte verstelbaar): 289.9€

Men mobo heeft 8 ramslots, dus zoals ik zei 2 sets van van 4x4 = 2x 4x4= 32 (om het ingewikkeld te maken :p) 8x4 als je wil ;-)

Dat scherm is wel maar liefst €100 duurder...

phate_13 zei:
Qua scherm hangt het er ook vanaf hoe belangrijk de beeldkwaliteit is voor jouw. De schermen die nu worden aangehaald zijn de goedkopere M-VA/IPS schermen, welke zeker een hele verbetering bieden tov TN. Echter zit er onderling ook nog verschil tussen en kan het zijn dat een duurder scherm nog beter geschikt is voor jouw doeleinden, maar dat zul jij beter weten dan mij hoe belangrijk dat is neem ik aan? :)

Voeding is alleszins ruime overkill. Daar kun je met gemak 3 GTX560's mee trekken.

Qua SSD moet je gewoon uitkijken voor welk model je neemt. Als je een verouderde eerste generatie OCZ Vertex zou nemen, dat is om problemen vragen. Als je echter gaat voor een Samsung 830 Series, Crucial M4 of Intel 510/520, dan zou je geen hinder moeten ondervinden. :)

-Ik zit momenteel met een HP w2207h (ik weet niet welk soort panel dit heeft, staat nergens beschreven) maar ik denk dat de voorgesteld Iiyama wel een verbetering zal zijn?
-Ik weet niet hoeveel RAM ik precies nodig zou moeten hebben en wat al die componenten verbruiken, maar met 32 gig ram, waterkoeling, zoveel fans, GTX560, dvdstation kaartlezer, USB3.0,... is het niet noodzakelijk om wat zwaarder te gaan? Ik zou ook men CPU wat OC-en.
-De voorgestelde SSD is dus goed want dat is een Intel 520. De kans blijft wss wel dat het onstabieler is dan een HDD? Men OS staat momenteel op een raptor 300gb 10000 rpm en nooit last van gehad.

sepmil zei:
Scherm:
Ik heb geen ervaring met Iiyama schermen maar ik volg hardware.info en daar zijn ze er altijd positief over geweest.
Ze zetten hem zelf in hun adviezen en in benchmarks is hij vaak beter als de Samsung
Ik zou dus zeker niet twijfelen want het schijnt echt supere prijs/kwaliteit te zijn.

SSD:
Als ik jou was zou ik geen schrik hebben.
De SSD die jij hebt genomen is van Intel ,wat het betrouwbaarste merk is en het is de nieuwste serie.
Ik zou dus zeker voor een SSD gaan omdat het echt wel een enorme snelheidswinst met zich meebrengt.

RAM :
Voor 300 euro meer zou ik zeker geen snellere ram nemen!
Ik weet wel niet of dat snellere ram veel voordelen geeft voor 3D-modeling (voor games allensinds niet) maar sowieso als het een beetje voordeel geeft denk ik dat het nog altijd heel slechte prijs/kwaliteit is.


Zo, dit is alles wat ik er van weet.
Veel succes bij het vinden van de juiste samenstelling ;)


P.S als ik jou was zou ik een andere shop nemen want tones is wel heel erg duur.

Ja inderdaad die 300€ voor iets snellere ram zal 'k niet doen. En voor 3D modellen op zich maakt het niets uit, het zal mss bij het renderen op een seconde aankomen, maar in mijn geval maakt dat niet veel uit.

Over het scherm op hardware.info krijgt hij een zilveren prijs dus daar zal ik wel niet mee sukkelen zeker?

Welke webshop is dan beter? Ik heb vergeleken met mycom (en alles was daar duurder), sommige zaken zijn goedkoper bij IMPL.be maar ze hebben ook niet alles van die config en dan moet ik beginnen zoeken naar equivalenten...jaha.be heeft ook niet alles wat ik zoek. Ik ga eens vergelijken bij alternate.be maar ik heb daar nog niet mee gewerkt (is dat betrouwbaar en goede service?) Bij tones heb ik ooit wegens uit stock zijn van mijn raptor schijf van 150 gig gewoon een 300 gig gekregen voor dezelfde prijs, dus wel heel tevreden van tones.

Gurt11 zei:
Ik zou de Corsair H100 cpu-koeler nemen. Zo heeft dat beestje toch voldoende koeling voor wanneer het nodig is maar kan je het ook redelijk stil houden ^^ En de H100 past mooi vanboven in de 650D :)

Ziet er wel een serieus beest uit :eek: (2 ventilatoren geven meer lawaai dan 1 vermoed 'k?) vind ze ook niet zo super mooi die Intel is iets goedkoper en heeft blauwe ledjes maar dat is smaak, zal 'k men CPU daarmee langer kunnen gebruiken (betere koeling?) of maakt dat feitelijk niet zoveel uit?



Iedereen heel erg bedankt in elk geval al voor de reacties. :applause:

phate_13

Legacy Member
Een deftige luchtkoeler zal een stuk beter zijn qua prijs/kwaliteit. Voor zo'n 70 euro heb je luchtkoelers die evengoed zijn als de H100...

Cool ice

Legacy Member
Zie mijn prijzen, en wij geven ook steeds gratis montage wat bij andere snel kan oplopen tot 75€.
IIYAMA kan ik bestellen voor 196.9€

Gurt11

Legacy Member
CtrlAshDel zei:
Ziet er wel een serieus beest uit :eek: (2 ventilatoren geven meer lawaai dan 1 vermoed 'k?) vind ze ook niet zo super mooi die Intel is iets goedkoper en heeft blauwe ledjes maar dat is smaak, zal 'k men CPU daarmee langer kunnen gebruiken (betere koeling?) of maakt dat feitelijk niet zoveel uit?

Fans zijn er om vervangen te worden :p door nog stillere en mooiere exemplaren bijvoorbeeld. En 2 fans kan je trager laten draaien (=stiller) om dezelfde koeling te bereiken als met een sneller (=luider) draaiende enkele fan.

Maar wat Phate zegt is ook heel juist: je kan betere luchtkoelers krijgen voor minder geld :)

fortuneke

Legacy Member
noctua D14 , thermalright silver arrow , thermalright HR-02 macho , sytche mugen 2 (niet zo goed vindbaar meer )

dit zijn allemaal top luchtkoelers die niet moeten onderdoen voor die H100 en zelfs nog beter zijn en GOEDkoper !!!

CtrlAshDel

Legacy Member
Nog een vraag de behuizing die ik gekozen heb namelijk deze, is volgens tones maximum E-ATX maar als ik kijk op de website van corsair zelf staat er ATX...ik vrees dus dat dit niet zal passen? Welk case raden jullie me aan van ongeveer dezelfde prijsklasse die er ook wel redelijk slick uitziet, ik wil zo weinig mogelijk randjes, voetjes, versiering,...

edit: Deze ziet er wel goed uit en niet duurder, heeft vormfactor E-ATX, daar kan k ook een extra koeling insteken niet?

sepmil

Legacy Member
CtrlAshDel zei:
Nog een vraag de behuizing die ik gekozen heb namelijk deze, is volgens tones maximum E-ATX maar als ik kijk op de website van corsair zelf staat er ATX...ik vrees dus dat dit niet zal passen? Welk case raden jullie me aan van ongeveer dezelfde prijsklasse die er ook wel redelijk slick uitziet, ik wil zo weinig mogelijk randjes, voetjes, versiering,...

edit: Deze ziet er wel goed uit en niet duurder, heeft vormfactor E-ATX, daar kan k ook een extra koeling insteken niet?


Case:Normaal kan een ATX bord ook in een E-ATX case aangezien E-ATX groter is als ATX.
Die kast is dus geen probleem

Scherm:met een silver prijs moet je inderdaad geen schrik hebben.
Als hardware.info aan iets een prijs is(ookal is het maar een bronze) dan betekend dat normaal toch wel dat het zeer degelijk is prijs/kwaliteit!

Voor de shop ga ik nog wat rondkijken en ik zal je zeggen wat ik zou nemen

CtrlAshDel

Legacy Member
sepmil zei:
Case:Normaal kan een ATX bord ook in een E-ATX case aangezien E-ATX groter is als ATX.
Die kast is dus geen probleem

Scherm:met een silver prijs moet je inderdaad geen schrik hebben.
Als hardware.info aan iets een prijs is(ookal is het maar een bronze) dan betekend dat normaal toch wel dat het zeer degelijk is prijs/kwaliteit!

Voor de shop ga ik nog wat rondkijken en ik zal je zeggen wat ik zou nemen

Ja probleem is dat mijn voorgestelde mobo juist wel E-ATX is :/

sepmil

Legacy Member
ow srry ik meende mij te herinneren dat het ATX :p
en voor shop.
misschien kan je eens kijken hoeveel het kost op komplett?
ik dacht dat dat de goedkoopste was.
maar heeft denk ik wel een betere service.
Gebruik trustpilot.nl om te kijken welke shops goede service bieden ;)

CtrlAshDel

Legacy Member
juist gekeken bij komplett en paar zaken hebben ze niet en zijn over 't algemeen weinig tot niets goedkoper, ben nu ook es aan 't kijken naar alternate.be en ik merk iets vreemd op bij die Iiyama monitor de responstijd is 25ms?! (ISO) zie hier dat staat op geen enkele andere site als deze. Overal staat die 8ms. Ik weet nu niet welke waarde ik moet vertrouwen. 25ms vind k wel vrij veel feitelijk...

edit zou 'k dan niet beter de Iiyama XB2472HD-B1 nemen, is eigenlijk zelfde als andere maar ik denk een snellere responstijd 8ms, 4 USB ingangen, en wel verstelbare voet, voor 30€ meer...wel nog niet getest op hardware.info

phate_13

Legacy Member
De opgegeven "ms" zegt niet direct veel over de werkelijke prestaties. Maar het is wel zo dat VA-panelen over het algemeen een stuk trager zijn. Als je ookt wilt gamen zou ik eerder naar een IPS-paneel kijken.

Gurt11

Legacy Member
Als je een E-ATX bord in de 650D gaat steken, gaat enkel een stukje van de kabelmanagementgaatjes bedekt zijn (aan de rechterkant). Normaal zou je de x79 ud5 erin moeten kunnen hangen hoor ^^
EDIT: als je deze link volgt en wat naar onder scrollt zie je foto's van een e-atx bord in een 650D ;)
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=828377&mpage=1
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan