Archief - Welke RAM?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sphinkx

Legacy Member
Er bestaan al 101x topics over Ram maar toch vind ik niet direct terug wat ik zoek :eek:

Ik heb een Asus A8N Premium moederbord met 4 plaatjes van 512MB Ram. Merk is Corsair... Dit is valueram.

Zoals ik hier al in 101 topics gelezen heb is het beter om 2*1024 MB Ram te hebben. Vraag is alleen welke koop ik best?

Ik doe niet aan OC maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk... Gaat dit trouwens met mijn config?

Ik twijfel oa tussen

Gskill 2 x 1 Gb PC3200 CL 2.5-3-3-6(F1-3200PHU2-2GBNS) (€182)

Gskill 2 x 1Gb DDR PC3200 CL2-3-2-5(F1-3200PHU2-2GBZX) (€235)

Naar Corsair, Twinmoss en OCZ Ram heb ik ook gekeken natuurlijk maar dit zag er nog goed uit van prijs/kwaliteit...

Is het prijsverschil gerechtvaardig met de snelheidswinst die ik zal hebben?

Veronderstel dat Asus zonder problemen Gskill ondersteunt? Prijzen komen van JAHA. Ram van een ander merk (OCZ, Corsair, ...) of uit andere winkel mogen altijd natuurlijk...

Rest van mijn config is

AMD X2 3800
2*Geforce 6800
WD Raptor 74gig
Maxtor SATA 300gig
Audigy 2 ZS Platinum Pro

Alvast bedankt voor elke (nuttige) reply ;)

Stre@mus

Legacy Member
Als je dit zou doen, dan zou ik het goedkoopste paar aanbevelen. Bij mij draaien deze stabiel aan 240MHz, en dus kan je wss zeker je fsb opkrikken tot 240 mocht je ooit willen overclocken.

Nu weet ik wel niet of het zo slim is om deze aankoop te doen. De enige winst die je hebt is dat je van 2T naar 1T werking kan gaan. Dat scheelt wel iets in performantie, maar 't is imo niet die 185€ waard.

Trouwens, deze 2x1024 config wordt meestal aangeraden, maar slechts weinigen laten hun systeem effectief op 1T draaien. Je moet dat nl. instellen in de BIOS.

Davion

Legacy Member
Je wint zo een 10-15%, als je je huidige latten verkoopt zal die prijs zo duur niet zijn. Kvind het het zeker waard, en ook ik ga vor de goedkoopste set, ASUS ondersteunt die :)

1T word standaard ALTIJD opgezet, 2T word alleen in limiterende gevallen (zoals 4x DoubleSided latten) enabled.

007neok007

Legacy Member
Kwou er geen nieuw topic over opendoen dus vraag ek het hier:
Kheb gehoord van ene da der een programma bestaat da een deel van u harde schijf vervangd en da dan als geheugen werkt. Ma dat lijkt mij nu toch zeer straf da da zou werken. Overlaatst zei de leerkracht van informatica ook da da bestond iemand ervaringen?

Sphinkx

Legacy Member
Is dat niet gewoon de Swap file van windows dat jij bedoeld? Dit geheugen is belange zo snel niet natuurlijk en kan niet echt de ram vervangen...

Bedankt voor de reply's Davion & Stre@mus!

Het is idd de bedoeling de 4*512MB ram te verkopen dan...

boostah

Legacy Member
@007..

dacht dat ram ongeveer aan 20 gb/s (kan zelfs maar 10 zijn ofzo) met je processor communiceert (pas op ik kan er zwaar naast zitten, maar tis in de gb/sec) en als ge weet dat bv een raptor (10k rpm schijf) slechts 70mb/sec kan doorgeven aan de computer snapt ge het al zekers

iedereen heeft da standaar als swap file van windows zoals sphinkx zegt, maar da is zo rete traag

Blackend

Legacy Member
Ik zou het ABSOLUUT niet doen hoor. Dat gaat u veel geld en miserie kosten.

Als ge toch sneller wilt, kunt ge evengoed processor of GFX update doen, maar RAM veranderen is vrijwel nutteloos hoor, behalve als het voor SuperPI is ofzo...

RAM devalueert vrij snel en kweet niet of ge die 512MBkes nog veel gaat kunnen verkopen? (100€ voor de 4 ?)

Dan betaalt ge minimum €80 voor iets wat u nauwelijks winst zal opleveren, en met beetje malchance hebt ge nog een problemen van instabiliteit of gaan oude ramlatjes kapot door onvoorzichtheid...

Davion

Legacy Member
Nie overdrijven he Blackend, 120-130€ moet zeker nog te doen zijn, en als ge weet waar ge mee bezig zijt doet ge die latten niet kapot.

RealFlub

Legacy Member
pakt 40€ te lat, x4 160€ kan em er nog max voor krijgen

maar denk zelfs dat beter gaat zijn dat em 2x1024 steekt dan 4x512 ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan