Archief - Welke HDTV?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nlck1597

Legacy Member
Okee, dan is mijn besluit vast en ga ik toch maar voor de Samsung D5000 (de 40 inch.) Alsnog bedankt voor al jullie hulp, ik ben een stuk wijzer geworden op TV gebied. :)

apa

Legacy Member
Tribal zei:
Btw het betere contrast MVA/PVA tov IPS ligt eerder aan de zwartwaarde, een IPS zal zelden lager halen dan 0.10 cd/m² terwijl 0.03cd/m² niet uitzonderlijk is voor een VA variant.
Dat klopt, maar enkel als je er recht voor gaat zitten natuurlijk. Als dat het meest gangbare scenario voor je is, dan is dat zeker een geldig punt, maar dat is minder correct naarmate je met meer mensen tegelijk naar je TV zult kijken.

Wat betreft de maximale helderheid: als je je TV "neutraal" afstelt, dan zal de maximale helderheid doorgaans niet boven de 150cd/m² uitkomen. Voor een MVA/PVA betekent dat een contrast van zo'n 5000:1 terwijl een IPS dan zo'n 1500:1 haalt.

0,03cd/m² is trouwens de zwartwaarde bij de betere MVA/PVA's en niet meteen de zwartwaarde die ze allemaal makkelijk halen. 0,10cd/m² is voor een IPS dan weer heel erg goed; de meest courante modellen halen zo'n 0,15cd/m².

Ter vergelijking: een degelijke plasma haalt tegenwoordig 0,009cd/m²...

Tribal

Legacy Member
apa zei:
Dat klopt, maar enkel als je er recht voor gaat zitten natuurlijk. Als dat het meest gangbare scenario voor je is, dan is dat zeker een geldig punt, maar dat is minder correct naarmate je met meer mensen tegelijk naar je TV zult kijken.

Wat betreft de maximale helderheid: als je je TV "neutraal" afstelt, dan zal de maximale helderheid doorgaans niet boven de 150cd/m² uitkomen. Voor een MVA/PVA betekent dat een contrast van zo'n 5000:1 terwijl een IPS dan zo'n 1500:1 haalt.

0,03cd/m² is trouwens de zwartwaarde bij de betere MVA/PVA's en niet meteen de zwartwaarde die ze allemaal makkelijk halen. 0,10cd/m² is voor een IPS dan weer heel erg goed; de meest courante modellen halen zo'n 0,15cd/m².

Ter vergelijking: een degelijke plasma haalt tegenwoordig 0,009cd/m²...

Dit zal dan de VT50 zijn, het huidige topmodel van Panasonic die deze waarde haalt. Kan nog steeds minder een KURO plasma (al enkele jaren oud!) deed beter en de "beste" tv van vorig jaar, de Sharp Elite (LED/LCD met een VA variant paneel) haalt zelfs 0.0023cd/m². Maar voor echt zwart zal het wachten zijn op de OLED toestellen van LG en Samsung later dit jaar, deze lijken me dit jaar dan ook de enigste echte grote verbetering qua beeldkwaliteit. Nog een leuk artikel die alle technieken kort en simpel samenvat : Screen Technology and Sub-Pixels Up Close.

apa

Legacy Member
Net nog een vergelijkende review gevonden waarin zowel de Samsung D5000 als de Panasonic G30 voorkomen...

Beiden zijn goed voor gaming (input lag is iets lager bij de Samsung, maar de Panasonic is met 0,2ms zeker niet slecht).

Verder liggen de conclusies van die review in lijn met wat in deze thread gezegd werd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan